Permalänk

Ny dator hittar inte SSD

Hej allihopa! Det här är mitt första inlägg så hoppas det är här är rätt ställe att fråga på.

Jag satte nyligen ihop en ny dator och satte in en sata SSD som jag använde i min förra dator. Det var den enda disken jag hade så den hade både windows och alla program. När jag startade datorn så bootades allt från den. Jag hade dock installerat ytterligare en hårddisk i min nya setup, en KINGSTON SNV2S1000G, PCIe. Den upptäcktes dock inte när jag startad datorn. Jag ville dock köra operativsystemet från den så jag kopplade ifrån min andra sata SSD som jag hade windows på och bootade från en usb-sticka. Installerade in windows på en nya disken och allt funkade bra. Men nu när jag kopplade in sata SSDn igen så är det som att den inte finns. Datorn bootar från den nya PCIe disken, vilket jag är som jag vill, men den upptäcker inte en gamla disken. Eftersom den gick att boota ifrån alldels nyss så tror jag inte att det är något fel på disken eller kabeln utan att istället lär vara något med BIOS inställningarna men har inte hittat något! För att förtydliga så upptäcktes inte kingston-disken när bootade första gången från den gamla SSDn. Och nu när jag bootade från kingston-disken så hittar den inte den gamla disken.

Moderkort: Gigabyte GA-B550M DS3H
CPU: AMD Ryzen 5 3600
GPU: ASUS ROG 1080
Ny disk (som jag använder just nu): Kingston SNV2S1000G 1TB
Gamla disken som inte upptäcks: Samsung 250 GB SSD

TLDR: Uppgraderade datorn och den vill inte upptäcka min gamla ssd, trots att den gjorde det förut.

Något som har några tips för eventuell felsökning? Väldigt tacksam för svar!

Permalänk

Det första jag kommer att tänka på att du kan göra är att följa denna guide och se om du hittar den där, formatera och skapa ny partition.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-och-formate...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan vara så att en SATA-port stängs av iom att du använder NVME, byt port och kolla runt i UEFI så båda syns där

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Det första jag kommer att tänka på att du kan göra är att följa denna guide och se om du hittar den där, formatera och skapa ny partition.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-och-formate...

Nej den dyker inte upp där tyävrr. Försökte skanna efter diskar men den hittade inget.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Kan vara så att en SATA-port stängs av iom att du använder NVME, byt port och kolla runt i UEFI så båda syns där

Ja jag misstänker att det är något sånt. Den verkar inte se att något är kopplat i BIOS. Bytte kabel nyss och den verkar fortfarande lost. Utgången är samma som när det funkade så den är det nog inget fel på. Har bara aldrig hört om att en port skulle stängas av för att man använder en annan port?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gustavsjoekvist:

Ja jag misstänker att det är något sånt. Den verkar inte se att något är kopplat i BIOS. Bytte kabel nyss och den verkar fortfarande lost. Utgången är samma som när det funkade så den är det nog inget fel på. Har bara aldrig hört om att en port skulle stängas av för att man använder en annan port?

Du har installerat en PCIE-enhet, det kan stänga av vissa SATA-portar
https://www.techoverwrite.com/m-2-nvme-disabling-sata-ports/
https://forums.tomshardware.com/threads/will-m-2-nvme-ssds-di...

Om det är så att ditt MB stödjer PCIE och SATA-diskar samtidigt kan det kanske behöva aktiveras i UEFI

Permalänk
Medlem

SATA-portar kan som sagt ibland dela bandbredd med andra portar, men det gäller inte på Gigabyte GA-B550M DS3H enligt manualen. Så det är troligtvis något annat som spökar, normalt ska SATA-portarna fungera som vanligt direkt ur kartongen.

Permalänk

Hände mig senast igår när jag satte in ytterligare en nvme disk i datorn. Då helt plötsligt hittade datorn inte alls min HDD som fungerade tidigare.

Fanns inte mycket info i manualen, men provade olika sata portar tills jag hittade en som fungerade, så troligtvis är det som ovan nämnt att vissa av dina SATA portar stängs av när nvme disk sätts i.

Permalänk
Avstängd

Då ts bara har 2 diskar en nvme och en sata så bör ju inte sata syängas av.

Permalänk
Medlem

Har du satt i något i 1 x PCI Express x16 slot (PCIEX4) eller 1 x PCI Express x1 slot (PCIEX1).
För de kör över integrated in the Chipset. Som då Sata kontakterna gör med.
Står tyvärr inte så mycket i din manual. Sen din ena M2 går med över integrated in the Chipset.

1 x M.2 connector (M2B_SB), integrated in the Chipset, supporting Socket 3.

4 x SATA 6Gb/s connectors, integrated in the Chipset:

Känns att här är något som måste stängas av som den då gör. Då dina Sata. Om du nu har satt något i de andra platserna.

Den M2 du ska andvända till system/ boot Disk. Ska du sätta på 1 x M.2 connector (M2A_CPU), integrated in the CPU.
Som där står. Den kör över CPU.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Många gissningar om att portar stängs av här, men Gigabyte skriver som sagt inget om det vilket de alltid brukar göra. Det finns heller ingen anledning till att så skulle vara fallet eftersom det finns tillräckligt med anslutningar tillgängliga.

Processorn har 20 PCIe-banor som används till PCIe x16-porten samt en av M.2-portarna i PCIe-läge. B550 har sen 10 st. PCIe 3.0-banor där två kan konfigureras som två SATA-linor, samt fyra dedikerade SATA-linor utöver det. Om man väljer max SATA så blir det alltså 8 PCIe 3.0 + 6 SATA, vilket precis räcker till alla portar som moderkortet har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Många gissningar om att portar stängs av här, men Gigabyte skriver som sagt inget om det vilket de alltid brukar göra. Det finns heller ingen anledning till att så skulle vara fallet eftersom det finns tillräckligt med anslutningar tillgängliga.

Processorn har 20 PCIe-banor som används till PCIe x16-porten samt en av M.2-portarna i PCIe-läge. B550 har sen 10 st. PCIe 3.0-banor där två kan konfigureras som två SATA-linor, samt fyra dedikerade SATA-linor utöver det. Om man väljer max SATA så blir det alltså 8 PCIe 3.0 + 6 SATA, vilket precis räcker till alla portar som moderkortet har.

Nu får du nog räkna om lite.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nu får du nog räkna om lite.

Om man räknar bort portarna som går till CPUn så har moderkortet en PCIe x4, en PCIe x1, en M.2 PCIe x2, samt en nätverksport. Totalt 8 PCIe 3.0-banor. Utöver det har det 4 vanliga SATA-portar samt två M.2-portar med stöd för SATA, totalt 6 SATA. Samt en massa USB-portar som har sina egna anslutningar till CPUn och styrkretsen. Vad är det jag har missat?

Permalänk
Medlem

Hej allihopa! Det här är mitt första inlägg så hoppas det är här är rätt ställe att fråga på.

Jag satte nyligen ihop en ny dator och satte in en sata SSD som jag använde i min förra dator. Det var den enda disken jag hade så den hade både windows och alla program. När jag startade datorn så bootades allt från den. Jag hade dock installerat ytterligare en hårddisk i min nya setup, en KINGSTON SNV2S1000G, PCIe. Den upptäcktes dock inte när jag startad datorn. Jag ville dock köra operativsystemet från den så jag kopplade ifrån min andra sata SSD som jag hade windows på och bootade från en usb-sticka. Installerade in windows på en nya disken och allt funkade bra. Men nu när jag kopplade in sata SSDn igen så är det som att den inte finns. Datorn bootar från den nya PCIe disken, vilket jag är som jag vill, men den upptäcker inte en gamla disken. Eftersom den gick att boota ifrån alldels nyss så tror jag inte att det är något fel på disken eller kabeln utan att istället lär vara något med BIOS inställningarna men har inte hittat något! För att förtydliga så upptäcktes inte kingston-disken när bootade första gången från den gamla SSDn. Och nu när jag bootade från kingston-disken så hittar den inte den gamla disken.

Moderkort: Gigabyte GA-B550M DS3H
CPU: AMD Ryzen 5 3600
GPU: ASUS ROG 1080
Ny disk (som jag använder just nu): Kingston SNV2S1000G 1TB
Gamla disken som inte upptäcks: Samsung 250 GB SSD

TLDR: Uppgraderade datorn och den vill inte upptäcka min gamla ssd, trots att den gjorde det förut.

Något som har några tips för eventuell felsökning? Väldigt tacksam för svar!

Fått ordning på det än? Sitter nämligen i exakt samma sits mer eller mindre. Fast ett asus b450 som vägrar hitta en kingston snv2 500gb (båda helt nya och moderkortet hittade ssdn vid första uppstart in till bios men sen spårlöst försvunnen)

Edit: Lyckades lösa det för mig iallafall från ett svar i min post

Skrivet av Great Games Archive:

taget från länken..
https://forums.tomshardware.com/threads/cant-boot-from-m-2-nv...

NVMe M.2-enheten bör vara den enda lagringsenheten som är ansluten.

NVMe SSD:er visas inte i BIOS förrän Windows skapar systempartitionen med EFI Boot Sector. Din M.2 SSD innehåller UEFI-drivrutinsinformation i den fasta programvaran. Genom att inaktivera CSM-modulen kommer Windows att läsa och använda den M.2-specifika UEFI-drivrutinen

Gå in i BIOS, under startfliken finns ett alternativ för CSM. Se till att den är inaktiverad.

Klicka på alternativet för säker start nedan och se till att det är inställt på ett annat operativsystem, inte Windows UEFI.

Klicka på nyckelhantering och rensa säkra startnycklar.

Sätt i ett USB-minne med en startbar UEFI USB-enhet med Windows 10 Setup* på, USB3 är snabbare men USB2 fungerar också. En Windows DVD fungerar inte om du inte har skapat din egen UEFI Bootable DVD.

Tryck på F10 för att spara, avsluta och starta om.

Windows 10 kommer nu att börja installeras på din NVME-enhet eftersom den har sin egen NVME-drivrutin inbyggd.

När datorn startas om trycker du på F2 för att gå tillbaka till BIOS, kommer du att se under startprioritet att Windows Boot Manager nu listar din NVME-enhet.

Klicka på säker start igen men ställ nu in den i Windows UEFI-läge.

Klicka på nyckelhantering och installera säkra startnycklar som standard

Tryck på F10 för att spara och avsluta, Windows avslutar installationen. När du har Windows igång, stäng av datorn och anslut dina andra SATA-enheter igen.

*Hur man skapar en startbar UEFI USB-enhet med Windows 10 Setup
https://winaero.com/blog/how-to-create-a-bootable-uefi-usb-dr...

Windows 10 ISO-länken är bruten i ovanstående. Du kan hämta ISO-filen här:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

here we go!