Ryggsäck jobbpendling och träning.

Permalänk
Medlem

Ryggsäck jobbpendling och träning.

Tja!
Är i behov av en ny ryggsäck, för att ha fram o tillbaka till jobbet (med laptop, laddare osv) samt även träningskläder. Den ska alltså ha separat fack för laptopen.

Har ni några bra tips på en schysst ryggsäck?
Känns som en djungel när jag försöker hitta något vettigt som håller länge.

Tack på förhand

Permalänk

You're doomed! Jag har haft samma problem och den enda lösningen var en bag vid sidan av. Har man större fötter, så tar nästan enbart skorna det vanliga utrymmet i en väska.
Man får då gå upp i en "vandringsväska" och den vill man ej ha för jämnan. Frågan är hur ofta du tränar på jobbet?
En lösning jag körde var att lämna kvar skorna på jobbet, det fungerar smidigt om man ej tränar efter jobbet och behöver låsa upp allt.

Permalänk
Medlem

Osprey Farpoint 40 använder jag när jag flyger. Den är eventuellt större än vad du behöver, men jag har noll problem med att få plats med laptop, iPad, laddare, kläder och skor storlek 47. Är den för stor, kolla på vad mer de har - aldrig hört någon som har problem med Ospreys ryggsäckar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera denna väska från Db. Brukar komma reor uppåt 40% emellanåt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Vad ska ingå i "träningskläder"?

Jag har den här och får plats med vattenflaska, skor, t shirts, shorts och handduk. Datorn har separat fack mot ryggen.
https://www.power.se/datorer/datorvaskor-ryggsackar-och-sleev...

Permalänk
Medlem

Angående hållbarhet, så köpte jag en Haglöfs Tight Pro Large hösten 2002, när jag började högskolan. Jag använde den dagligen (skola/jobb/träning/handbagage) fram till 2022. Nu bara sporadiskt när jag inte cyklar till jobbet. Den är fortfarande i väldigt fint skick. Enda slitaget är en inneficka för fuktiga kläder där plasten börjat släppa.

Det kanske var bättre kvalitet förr, men det är ett av de bästa köp jag gjort. Den har inte laptopfack, men separata fack och ett fodral till laptopen har funkat bra för mig.

Permalänk
Medlem

Grymt! Tackar för tipsen,
Med träningskläder menar jag hela faderullan. Skor, shorts, T-shirt, handduk necessär.

Permalänk
Medlem

Kör en äldre modell av https://www.thenorthface.se/shop/sv-se/tnf-se/backpack-boreal...

Bästa ryggsäck jag någonsin ägt. Använder den för att cykelpendla och dra med kläderna till löppass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag kan varmt rekommendera denna väska från Db. Brukar komma reor uppåt 40% emellanåt.

DBs ryggsäckar verkar riktigt för ändamålet. Enkel tillgång till laptop via separat ficka och bra storlek.
Kanske får bli att prova en sån, det enda negativa är väl priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

DBs ryggsäckar verkar riktigt för ändamålet. Enkel tillgång till laptop via separat ficka och bra storlek.
Kanske får bli att prova en sån, det enda negativa är väl priset.

Har föregångaren(The Hugger30L) sedan fem år tillbaka, hur bra som helst. I två år när jag pendlade på cykel så var det inga problem att trycka i 15kg i den i samband med att jag handlade. En söm som höll i botten på lilla toppfacket gick upp men var lättåtgärdat.

Att det bara är ett enda stort fack utan avdelare är anledningen till att jag köpte den.
Två par skor, handduk, vattenflaska och kläder får plats i stora facket om man packar rätt, har träningskläderna på mig när jag går till gymmet så det är gott om plats kvar.

Den håller formen och står kvar av sig själv, så lätt att packa från botten och uppåt.
Har aldrig en laptop i den men har stoppat in en tunn plywoodskiva i det facket för att få den till att bli ännu styvare och den blev mycket bekvämare att gå med efter det.

DOCK, jag köpte den för 1100kr-1200kr. 2000kr är mycket pengar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Har föregångaren(The Hugger30L) sedan fem år tillbaka, hur bra som helst. I två år när jag pendlade på cykel så var det inga problem att trycka i 15kg i den i samband med att jag handlade. En söm som höll i botten på lilla toppfacket gick upp men var lättåtgärdat.

Att det bara är ett enda stort fack utan avdelare är anledningen till att jag köpte den.
Två par skor, handduk, vattenflaska och kläder får plats i stora facket om man packar rätt, har träningskläderna på mig när jag går till gymmet så det är gott om plats kvar.

Den håller formen och står kvar av sig själv, så lätt att packa från botten och uppåt.
Har aldrig en laptop i den men har stoppat in en tunn plywoodskiva i det facket för att få den till att bli ännu styvare och den blev mycket bekvämare att gå med efter det.

DOCK, jag köpte den för 1100kr-1200kr. 2000kr är mycket pengar.

Tack! Packningen som du beskriv matchar mitt behov rätt bra. Får kika på prisjakt och se om det är rea nånstans 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

DBs ryggsäckar verkar riktigt för ändamålet. Enkel tillgång till laptop via separat ficka och bra storlek.
Kanske får bli att prova en sån, det enda negativa är väl priset.

Ja, prislappen är hög men jag tycker det matchar kvalitetsmässigt. Dessutom brukar de dyka upp på reor om 40% emellanåt. Lycka till med ditt letande!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en Peak Design Everyday Backpack 20L (finns även i 30L om man behöver lite större) för några år sedan och är hur nöjd som helst med den. Har separat laptop fack och i det stora väskutrymmet kan man välja själv hur man vill lägga upp det genom olika "hyllor" som man fäster. På så sätt kan man lätt separera dator, träningskläder, lunchlåda, böcker osv. Det stora utrymmet går att komma åt från sidan så man inte behöver gräva efter saker och i sidorna finns även lite småfack för kablar, SD-kort eller andra småsaker som man inte vill ha liggandes fritt i väskan.

Nackdelen är väl främst priset, men det är bra kvalitet och många schyssta funktioner.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en "gympapåse" - Efter gymmet så stoppar man allt svettigt/blött i påsen som sedan får hänga i bilen till jag jobbar färdigt. Försökte några gånger med allt i ryggan, men det känns orimligt och då har jag ändå väldigt smidiga skor till gymmet.

Permalänk
Medlem

Jag har en Kriega Max 28 som jag är grymt nöjd med.
https://kriega.com/riderpacks/max28

Används framförallt för pendling.
Helt vattentätt fack för laptop och expanderbart huvudfack.

Permalänk
Avstängd

Incase Icon är den bästa ryggsäck jag haft. Inte billig dock. Jag misstänker att den är något liten om du behöver få ner skor och träningskläder och dator, men jag har kört den som enda (hand-) bagage när jag varit iväg och jobbat några dagar och det har fått plats kläder, tandborste och sånt plus två laptops med laddare och så. Min modell är lite äldre än den som finns nu men den har bara blivit bättre vad jag förstår.

https://www.amazon.se/-/en/CL55532-Backpack-MacBook-330-2mm-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

You're doomed! Jag har haft samma problem och den enda lösningen var en bag vid sidan av. Har man större fötter, så tar nästan enbart skorna det vanliga utrymmet i en väska.
Man får då gå upp i en "vandringsväska" och den vill man ej ha för jämnan. Frågan är hur ofta du tränar på jobbet?
En lösning jag körde var att lämna kvar skorna på jobbet, det fungerar smidigt om man ej tränar efter jobbet och behöver låsa upp allt.

Jag gjorde exakt samma resa och findings för min del. Provade väldigt många olika ryggsäckar men antingen var de för små för att få plats med allt de dagar jag tränande, eller alldeles för stora för de dagar jag inte tränade. När jag kollar på alla tips i den här tråden så ser väskorna i princip ut som något man har på en enklare fjällvandring. Det slutade med att jag köpte den minsta duffel bag jag hittade, som precis får plats med träningskläder, skor och handduk. Det blev det smidigaste alternativet även om det innebar en väska till på träningsdagar.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket kläder du behöver stuva med iom träning, men mitt stalltips är carradice. Perfekt att klicka fast med snabbfäste på cykeln, så slipper man bli genomsvettig på ryggen när man cyklar på sommaren. Finns också i vattentätt material. Gjort min cykelpendling betydligt bättre, men som sagt lite begränsat med utrymme beroende på hur mycket du vill packa (hur stor dator osv).

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en https://www.thenorthface.se/shop/sv-se/tnf-se/borealis-classi...

Har använt den med full träningsuttrustning utan problem, har dock aldrig testat att ha laptop i samtidigt men har svårt att tro att det skulle vara något problem, har du inte bråttom så påminn mig på Måndag så kan jag testa på tisdag

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag ganska nyligen en Fjällräven Räven 20 o jag älskar den. Skitsidig med massa bra fack här o där, inkl plats för laptoppen. Fjällräven är ju desustom känd för att hålla väldigt bra, så för runt 800 spänn eller vad det nu var jag gav för den så är den ett rent kap, speciellt eftersom jag hoppas jag på att jag kan ha den livet ut
Enda jag saknar är extra små stroppar på sidorna för att fästa grejer i för skogsturer etc, men det lär jag sy på själv nån dag framöver.

Permalänk
Medlem

Kan va en aning liten men har kört med Xiaomi Commuter Backpacka nu i snart 2 år och har funkat skit bra, har visserligen inte haft träningskläder men har haft skor och extra kläder när jag tagit mc till skolan och har funkat felfritt

Man får ta en handduk model S så borde det funka ^^ en bråkdel av priset och har hållit utan problem för mig och då är det nog några hundra mil på mc i 100+ med 15" gaming laptop och skor/kläder i.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fjällräven Stubben funkar för allt, har den som kabin väska när jag flyger,kan sitta på den, visst den är dyr men värd varje öre som jag använder den.

Permalänk
Avstängd

https://www.aersf.com/

Det är dessa som gäller, kan rekommendera att kika närmare på materialen, inte bara layouten. Har du en partner får du räkna med att den första du får hem kommer att kapas.

Permalänk
Medlem

DB rekommenderas starkt! Något dyra men otroligt bra kvalitét och smart design. Har själv en 30L The Hugger som jag främst använder som handbagage när jag reser men den går att använda till mycket annat också. Enda nackdelen är väl kanske att den är väldigt stor men det finns andra kanonbra alternativ till det behov du beskriver.

Om jag var du så skulle jag kika på DB's Essential och Ramverk.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Har föregångaren(The Hugger30L) sedan fem år tillbaka, hur bra som helst. I två år när jag pendlade på cykel så var det inga problem att trycka i 15kg i den i samband med att jag handlade. En söm som höll i botten på lilla toppfacket gick upp men var lättåtgärdat.

Att det bara är ett enda stort fack utan avdelare är anledningen till att jag köpte den.
Två par skor, handduk, vattenflaska och kläder får plats i stora facket om man packar rätt, har träningskläderna på mig när jag går till gymmet så det är gott om plats kvar.

Den håller formen och står kvar av sig själv, så lätt att packa från botten och uppåt.
Har aldrig en laptop i den men har stoppat in en tunn plywoodskiva i det facket för att få den till att bli ännu styvare och den blev mycket bekvämare att gå med efter det.

DOCK, jag köpte den för 1100kr-1200kr. 2000kr är mycket pengar.

Second på den! Jag köpte min 2017 och först nu börjar en söm i toppen ge lite vika, mest pga. överlast/dålig hantering från min sida men laptopfacket + att den kan stå av sig självt är helt underbart. Perfekt när man ska iväg någonstans, oavsett om det är en utflykt eller en övernattning någonstans. Stor necessär + dubbla ombyten är inga problem! Den rymmer galet mycket utan att vara störande stor, funkar fint i sthlms-pendlingstrafik!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Tasmanian Tiger, mycket modulära lösningar för olika grejer och individuellt bruk. Finns både taktiska väskor och mer civila.

Tips på två mer civila varianter:

https://www.tasmaniantiger.info/en/product/tt-companion-30/

https://www.tasmaniantiger.info/en/product/tt-urban-tac-pack-...

Inget separat fack dessvärre för laptop, men du kan köpa till:

https://www.tasmaniantiger.info/en/product/tt-modular-compute...

eller

https://www.tasmaniantiger.info/en/product/tt-modular-laptop-...

Jag har lagt alldeles för mycket pengar hos detta företag för att inte vara biased, men har använt deras grejer i ca 5 år nu och har inte lyckats hitta något som passar mina behov bättre iallafall.

Permalänk
Medlem

Fjällräven Rucksack no21, om den går att få tag på, har kört den de senaste 5 åren i de flesta klimat världen över i jobbet och den har funkat riktigt bra, har fetat in skinnet en gång så lite underhåll kan behövas, och hoppas den kommer hålla ett bra tag till.

Brukar få ner en hel del grejer i den, men det beror ju på hur mycket träningskläder du behöver ha ner.

Annars så kan jag även rekommendera en "Mystery ranch Urban assault" ryggsäck om du behöver lätt access till saker i ryggsäcken.
Kör en sån till och från kontoret i dags läget.

Permalänk
Medlem

Modern Dayfarer är rätt trevlig. Separat sko-fack i botten som håller lukten borta från annan packning.

Permalänk
Medlem

https://builtforathletes.com/products/large-navy-white-gym-ba...

Kollat på den här ett tag men inte köpt då tullen till kanada är brutal. Kanske för stor för dina behov men finns en mindre variant också.

Permalänk
Medlem

Fjällräven eller Sandqvist. Tycker både de är funktionella och snygga. Ofta är många ryggsäckar fula som stryk och man ser ut som 12 år