Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krönika: Priserna på grafikkort dödar mitt intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Alla verkar ju över missat att vattenblocken ökat mer är grafikkortet. EK till 3080 kostar 1890, Blocket till 4080 kostar 3199. En ganska markant ökning och det kan ev. bero på att dom tvingar på en en backplate.

Behöver man vattenkyla sitt grafikkort? Känns ju rätt onödigt då det ändå finns kylning till alla kort, som rimligtvis borde vara dimensionerat för att kunna hålla grafikkortet tillräckligt svalt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Även om man tjänar strax över 100k/ mån så har man
Knappt 60k netto.

25k är mycket pengar ändå på något så trivialt som ett grafikkort, Innan man har minst fem årslöner netto sparat i cash för oförutsedda utgifter ska man inte spendera en spänn på annat än det mest grundläggande såsom mat och bostad i mina ögon.

Att springa och köpa massa prylar innan man amorterat av bostadslån är i mina ögon även mycket korkat.

Dags för människor att vakna upp och inse att man inte kan leva på lånade pengar utan spara ihop till det man vill köpa innan man spenderar, inklusive bil och bostad.

Om du sparat ihop fem miljoner i cash och amorterat av hus och bil så kan du absolut unna dig ett grafikkort, eloge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Grafikkortspriserna får följdeffekter.

Skulle handlat på steam ibland men skippar det sedan flera år. Har nu senast avstått kerbal space program 2 och sons of the forest men de blir svårdrivna i 4k och nytt grafikkort är otänkbart med nuvarande priser.

Eftersom det inte blir nytt grafikkort så sitter jag dessutom längre på samma processor, moderkort, minnen.

Funderar på att driva intresset åt ett annat håll än AAA gaming, retro-/indiespel på linux kanske.

Okej, men sen när är dessa spel enbart möjliga att köra i 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Behöver man vattenkyla sitt grafikkort? Känns ju rätt onödigt då det ändå finns kylning till alla kort, som rimligtvis borde vara dimensionerat för att kunna hålla grafikkortet tillräckligt svalt..

Jag uppskattar en tyst och sval dator.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Det billigaste 4090 kostar väl minst 21000 i Sverige? Det billigaste i USA kostar $1600, 16700 SEK med dagens valutakurs.
Ett 7900 XT kostar 8300 kr.

Snabb googling: "Det bästa priset för tur- och returflyg till New York från Sverige under de senaste 72 timmarna är 2 879 kr"

Det är billigare att åka till USA och köpa ett där än vad det är att köpa det här? Kan man lägga ett grafikkort i bagaget och ta med hem eller går de igenom det med och tvingar en att betala skatt?

Du kan räkna ut moms etc här: https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...

Frakt blir gratis i och med att du tar det som bagage.
Vi tar ett PNY GeForce RTX 4090 Gaming VERTO EPIC-X RGB Triple Fan med exakt SKU VCG409024TFXXPB1 från närmaste walmart.
1650$.

21662 är uppskattningen från tullverket.
Och spanar du på kortet hos komplett så kostar det 21979 i skrivande stund.
Du sparar 300 cirka. Och då har vi inte räknat in eventuella utgifter för mat, tunnelbana etcetera i USA.
Förmodligen i detta fall så är det billigast med nordisk ÅF.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hehe ja, o du gillar att hugga i folk i kommentarsfältet?

Whenever it's possible YES 😄
Menar inget illa, kunde bara inte låta bli 😎

Dagens fråga:
Från vilken film är citatet "Whenever it's possible YES"?

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Knappast pinsamt att sitta med ett 1080, personligen tycker jag att det vore pinsamt att köpa ett toppkort idag (i vart fall om jag ser på min personliga situation). Summorna är astronomiska sett till vad det faktiskt är för något och att man måste punga ut minst lika mycket till för att ens ha en dator (ej skärm osv inräknat). Punkten då jag kommer att känna mig bekväm att lägga 15k+ på ett grafikkort är lååååångt bort, prioriteringar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Även om man tjänar strax över 100k/ mån så har man
Knappt 60k netto.

25k är mycket pengar ändå på något så trivialt som ett grafikkort, Innan man har minst fem årslöner netto sparat i cash för oförutsedda utgifter ska man inte spendera en spänn på annat än det mest grundläggande såsom mat och bostad i mina ögon.

Att springa och köpa massa prylar innan man amorterat av bostadslån är i mina ögon även mycket korkat.

Dags för människor att vakna upp och inse att man inte kan leva på lånade pengar utan spara ihop till det man vill köpa innan man spenderar, inklusive bil och bostad.

Du menar alltså att man som snittsvensson ska ha minst 2,2-2,3 milj i likvida medel innan man kan köpa ett grafikkort? Eller kläder? Vad mer ingår i triviala inköp?

Bor du ens på planeten Tellus?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Du kan räkna ut moms etc här: https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...

Frakt blir gratis i och med att du tar det som bagage.
Vi tar ett PNY GeForce RTX 4090 Gaming VERTO EPIC-X RGB Triple Fan med exakt SKU VCG409024TFXXPB1 från närmaste walmart.
1650$.

https://i.imgur.com/eIfjWH9.png

21662 är uppskattningen från tullverket.
Och spanar du på kortet hos komplett så kostar det 21979 i skrivande stund.
Du sparar 300 cirka. Och då har vi inte räknat in eventuella utgifter för mat, tunnelbana etcetera i USA.
Förmodligen i detta fall så är det billigast med nordisk ÅF.

Du har missat amerikansk moms. Står ofta inte med i priset då det varierar från delstat till delstat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Du menar alltså att man som snittsvensson ska ha minst 2,2-2,3 milj i likvida medel innan man kan köpa ett grafikkort? Eller kläder? Vad mer ingår i triviala inköp?

Bor du ens på planeten Tellus?

Han måste väl mena 5 månadslöner, 5 års löner är ju löjligt mycket för "oväntade utgifter", vet inte vad 5m skall vara bra för nödsituationer... Köpa ett hus?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

En GPU är ett fantastiskt tekniskt underverk och jag tror inte att GPU:er är få. Detta är inte riktigt sant. Problemet nu är att de har blivit så bra att alla vill ha en.

Många är så villiga att betala scalper-priser att det inte finns något incitament att sänka priserna eftersom det finns människor som är villiga att betala för att ha de allra bästa grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Behöver man vattenkyla sitt grafikkort? Känns ju rätt onödigt då det ändå finns kylning till alla kort, som rimligtvis borde vara dimensionerat för att kunna hålla grafikkortet tillräckligt svalt..

Har man väl börjat går man aldrig tillbaka. En dator ska aldrig höras. 3st 100mm fläktar som snurrar i närmre 2500rpm låter som ett jasplan när kortet drar runt 430w. Custom loop är värt varenda krona.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Geeks Gaming

Är helt med på vad du säger om psykologi att gå från ett 1070 till ett 60 eller 50 ++++ kort tar emot. Även om prestandan är bättre så känns det lite fel. Har ju mer pengar nu över än när jag köpte mitt senaste kort, varför får jag bara ett som är en "lägre" nivå.
Är såklart något som är helt bakvänt, borde bara kolla på fps/kr och köra på typ. Men sen har vi grejer som DLSS med, känns som ett mycket bättre val att gå på nvidia när DLSS bara blir bättre med tiden och framförallt kommer som mjukvara.
Länge funderat på att gå från 1080p till 1440 och ska man fortsätta köra racing sim spel som jag gör så känns DLSS som en vinnande funktion. speciellt om man slår på stora trumman och kör 3x 1440p (har 3x 1080p idag). Men största problemet för mig är att jag inte riktigt behöver mer prestanda, de flesta spel klarar jag fortfarande av att köra, visst inte maxad grafik men klarar ändå mig på det jag har. Inte helt dumt för 6700K och 1070 typ 7 år senare(köpt aug 2016).

Men mer konkurrens ger kanske bättre priser på Nvidia kort och det är ju bättre för alla. Även om deras mjukvara är värd en viss premium.

Permalänk
Medlem

Jag som casual gamer på 40+ är jäkligt nöjd över min uppgradering från ett 960 till 1660 super nyligen.
En jäkla prestanda ökning som duger gott till mitt 1080p lirade.
Skulle aldrig I mitt liv lägga 15-20 tusen på ett grafikkort. Inte ens för en komplett dator heller faktiskt som den smålänning och 2 döttrars förälder man är. Pengarna har en förmåga att gå åt ändå... 🤔

Visa signatur

Acer laptop me pissdålig skärm...

Permalänk

Nästan alla jag känner inkl mig valde att sälja sina gamla grafikkort till galet överpris istället för att uppgradera rigg + nytt grafikkort efter dom galna prishöjningarna. Alla kör tv-spel nu istället efter ett par decennier av datanörderi. Priserna tog död på det roliga till slut.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Ja det var tider när man kunde få ett riktigt fint grafikkort för runt 2000. Har för mig jag gav 2300kr för radeon 7850 och 2200kr för RX580

Ge mig följande prisnivåer och jag skulle vara supernöjd.

60-klass eller motsvarande 2000-3500kr
70-klass eller motsvarande 3500-6000kr
80-klass eller motsvarande 6000-8000kr
Titan etc Ta vad fan ni vill.

Men det kommer aldrig hända igen.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det finns bara 2 saker man skall/bör/tvungen låna pengar för i Sverige.

1. Bostad

2. Bil (om det är en ny bil)

Däremot är det viktigt med att oavsett lånstorleken, skall man amortera. Och inom 20 år betala tillbaka lånet. Det gör marknaden och ekonomi bara friskare.

Det finns många saker man kan låna pengar för i Sverige.

Mobiltelefon är ett bra exempel. Tv, vita varor... Möbler...
Detta är upp till var och en. I värsta fall kan man köpa en billig mobiltelefon och köpa ett värsting GPU på avbetalning. Det kostar ungefär lika mycket som sista iPhone.

3. Högre utbildning

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Hedersmedlem

Brukade ha som vana att uppgradera när det fanns en kort med den dubbla prestandan men för samma peng som mitt nuvarande. 2016 köpte jag mitt GTX 1080 för ca 7500kr. Vad får man snart 7 år senare för ungefär samma peng? Ett RX 6800 XT (7890kr) med ganska precis 2,0x prestanda. Antar att det börjar bli dags att uppgradera, men det har tagit tid.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Även om man tjänar strax över 100k/ mån så har man
Knappt 60k netto.

25k är mycket pengar ändå på något så trivialt som ett grafikkort, Innan man har minst fem årslöner netto sparat i cash för oförutsedda utgifter ska man inte spendera en spänn på annat än det mest grundläggande såsom mat och bostad i mina ögon.

Att springa och köpa massa prylar innan man amorterat av bostadslån är i mina ögon även mycket korkat.

Dags för människor att vakna upp och inse att man inte kan leva på lånade pengar utan spara ihop till det man vill köpa innan man spenderar, inklusive bil och bostad.

5 årslöner sparat bara för att köpa ett grafikkort för ynka 20k? lol vilken drömvärld lever du i? man lever bara en gång, vill man ha något och har cash så är det bara att köpa annars skita i det, har man 60k netto så kan man unna sig ett grafikkort för 20k som håller i 3-5 år, ingen större kostnad.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

SEK är svag och löneutvecklingen har inte följt med. Vi ligger illa till i jämförelse med de andra skandinaviska länderna. Inte jättedyrt med $1800 egentligen för det absolut nyaste och bästa, finns kläder och annan lågkostnads produktion som handlas dyrare. Arbetare i Sverige är f@@@@@, giriga storbolag och våra oförmånliga skatter driver pengarna utanför landet vilket leder till att arbetaren tappar konsumentkraft. Vi har gått från toppen till "botten".

Permalänk
Medlem

Skönt att det i alla fall finns några med ett vuxet förhållningssätt.

Jag tycker det är lika löjeväckande varje gång jag ser en marknadsannons för förra gen toppkort som säljes pga uppdatering till nästa gen toppkort. Folk får förstås köpa vad de vill för sina pengar, men det hindrar inte mig från att känna en avsmak. Men men, de blir kanske också vuxna någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Om du sparat ihop fem miljoner i cash och amorterat av hus och bil så kan du absolut unna dig ett grafikkort, eloge!

Jag är utan lån på villan
Bil har jag tjänstebil så inget lån där
Jag är inte hela vägen till 5 miljoner än, men på god väg.
Innan jag är där, är det viktigare att spara till buffert / pension än att slösa pengar på onödigt dyr lyxkonsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Du menar alltså att man som snittsvensson ska ha minst 2,2-2,3 milj i likvida medel innan man kan köpa ett grafikkort? Eller kläder? Vad mer ingår i triviala inköp?

Bor du ens på planeten Tellus?

Ja det är så jag menar, i alla fall om man har barn och äger sitt boende.

Om man inte har säkrat att man kan bo kvar i sin bostad efter pensionen och bibehålla samma inkomst efter pensionen, ordnat kontantinsats till sina barns kommande boende, bör man hålla inköp av kapitalvaror på en så låg nivå som möjligt. Kläder finns på Dressmann/ H&M och liknande tills dess att man nått den nivån av sparande.

Dagens konsumtionshets och slösaktiga beteende måste stoppas för att det skall vara långsiktigt hållbart. Just nu är vi på god väg rakt ner i avgrunden när 3 miljarder Kineser och Indier också vill köpa nya grafikkort, mobiltelefoner och nya bilar vart 3e år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BinX:

Troligtvis kommer det att bli 3060ti eller 3070

Det blir att se hur 4060/4060ti och 7700xt/7800 hamnar i prisnivå när de släpps i juni. Annars kan det mycket troligt bli en 3070 eller 6750xt/6800/6800xt

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Ja det är så jag menar, i alla fall om man har barn och äger sitt boende.

Om man inte har säkrat att man kan bo kvar i sin bostad efter pensionen och bibehålla samma inkomst efter pensionen, ordnat kontantinsats till sina barns kommande boende, bör man hålla inköp av kapitalvaror på en så låg nivå som möjligt. Kläder finns på Dressmann/ H&M och liknande tills dess att man nått den nivån av sparande.

Dagens konsumtionshets och slösaktiga beteende måste stoppas för att det skall vara långsiktigt hållbart. Just nu är vi på god väg rakt ner i avgrunden när 3 miljarder Kineser och Indier också vill köpa nya grafikkort, mobiltelefoner och nya bilar vart 3e år.

Befolkningen har inte den marginalen. Sen kanske man får vara glad att alla inte är som du och jag. Konsumtionen kommer störtdyka och priserna på grafikkorten också då folk inte köper, men Sveriges ekonomi som är konsumtionsdriven kommer sjunka. Arbetslösheten kommer öka till en början, men då är man inte heller lånetorsk.

Permalänk
Medlem

Finns så mycket annat roligt i livet att göra än att slösa bort den på spelande, där kan förhoppningsvis de högre priserna få iaf några att öppna ögonen och se sig omkring efter andra intressen, eller kanske kombinera spelandet med annat på ett sunt sätt.

Resten kommer sitta kvar medans skuldberget ökar, har hört av många spelande unga vuxna att de fått bekymmer nu, ekonomin går inte ihop, det man trodde var lugnt, att efter avbetalningarna finns pengar till mat och spel, plötsligt finns inte det och inga nya lån får tas.
Det säljs av bil och tillhörigheter, för till och med kreditbolagen har nekat nya samlingslån.

Sveriges ekonomi har ju tyvärr drivits till väldigt stor del av lånade pengar, nu kommer stålbadet där det stannar av rejält pga det inte går att låna mer, det blir för dyrt helt enkelt.
De som inte var med på 90-talet kommer få lära sig att handla med egna pengar, att man ska arbeta proaktivt med sin egna ekonomi.

Det finns såklart undantag men majoriteten har inte välbetalda arbeten, särskilt då unga vuxna.

Jag hoppas ingen av er som är drabbade köper på kredit igen annat än boende och bil, även högre utbildning om det kan ge bättre ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har man väl börjat går man aldrig tillbaka. En dator ska aldrig höras. 3st 100mm fläktar som snurrar i närmre 2500rpm låter som ett jasplan när kortet drar runt 430w. Custom loop är värt varenda krona.

Är väl bättre att inte ha datorn upp i ansiktet isåfall, ljudvågor dör snabbt i luft så ställ dem längre bort från där du sitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

3. Högre utbildning

Just det! Fan! Glömde om CSN lånet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Finns så mycket annat roligt i livet att göra än att slösa bort den på spelande, där kan förhoppningsvis de högre priserna få iaf några att öppna ögonen och se sig omkring efter andra intressen, eller kanske kombinera spelandet med annat på ett sunt sätt.

Resten kommer sitta kvar medans skuldberget ökar, har hört av många spelande unga vuxna att de fått bekymmer nu, ekonomin går inte ihop, det man trodde var lugnt, att efter avbetalningarna finns pengar till mat och spel, plötsligt finns inte det och inga nya lån får tas.
Det säljs av bil och tillhörigheter, för till och med kreditbolagen har nekat nya samlingslån.

Sveriges ekonomi har ju tyvärr drivits till väldigt stor del av lånade pengar, nu kommer stålbadet där det stannar av rejält pga det inte går att låna mer, det blir för dyrt helt enkelt.
De som inte var med på 90-talet kommer få lära sig att handla med egna pengar, att man ska arbeta proaktivt med sin egna ekonomi.

Det finns såklart undantag men majoriteten har inte välbetalda arbeten, särskilt då unga vuxna.

Jag hoppas ingen av er som är drabbade köper på kredit igen annat än boende och bil, även högre utbildning om det kan ge bättre ekonomi.

Jag glömmer aldrig 90-talet, även om jag var ung så minns jag krisen. Det var stålbad på riktigt. Folk blev utslängda från sina hem för att de inte hade råd med ränta/amortering , blev av med sina jobb. Det sätter sina spår i beteendet. Det är aldrig fel att ha en rejäl buffert och kanske hålla i pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Vissa saker har blivit dyrare, andra har blivit billigare. Kvalitén du får från en OLED på rea idag är rena NASA-teknologin jämfört med vad du fick i prestanda/krona vid tidigare köp av "LCD", plasma, tjock-tv etc.

Bland komponenter utmärker sig SSD som ett enormt prestandahopp, trots att priset du betalar i princip är samma som du fick ge för en dräglig mekanisk disk med 7200rpm pre-SSD-eran.

Moderkorten har också riktigt bra finesser idag som inte inkluderades förr och även i lägre prisklasser kan du förvänta dig inbyggt ljud motsvarande högre kvalitet än vad du förr tvingades betala någon tusenlapp extra för i form av ett SoundBlaster-kort. Den optiska enheten är helt utraderad för de alldra flesta, även där skalar du bort några hundrallappar.

Chassin är ungefär samma prisklass såvida du inte väljer premium-segmentet, trots att det idag finns en mycket större bredd av dels kvalitativa material (jmf priset för aluminium-chassin 2000-2010) samt estetik som passar in i annat än p12:ornas rymd-caves.

Processorerna i översta prestandasegmentet har blivit något dyrare, men så har det varit till och från under hela 2000-talet. Vi har aldrig tidigare haft en så intressant CPU-marknad som nu med stark konkurrens mellan Intel och AMD samtidigt som ARM med Apple Silicon blir allt mer intressant för framtida val av arkitektur etc. Prestanda/krona som du får i budget/mellan-segmentet har följt med bra även om Moores lag är död och begraven sedan länge. I varje fall fram till de pandemiska priserna tog över marknaden med både bristande tillgång, lägre RND-budgetar och hundratals andra saker som har stått i vägen för det mesta i form av teknologiska krumsprång post-2019.

Listan kan göras längre, men i korthet är det främst GPU som sticker ut åt fel håll. Nvidia har givetvis gjort ett medvetet val i att inte kalla 2080Ti, 3080Ti, 3090, 4080 eller 4090 för Titan. Men i realiteten är det ju Titan-kort sett till vilken prestanda de gav över mellansegmentet och AMD. De vet att folk har investerat psykologiskt i deras modellbeteckningar. Hade du ett 580 är du inte lika intresserad av ett 770 eller 970 nästa gång du kikar på en uppgradering. På samma sätt svider det i folks ögon att inte kunna gå från ett 1080Ti till ett 2080Ti, 3080Ti eller 4080Ti.

Delvis gjorde Nvidia en ändring i form av tillägget av 90-serien. Men hade de döpt 90-serien till Titan hade de flesta garanterat sorterat bort det som ett rent skrytkort, ingenting "vanliga" entusiaster behöver bry sig om. Men genom att sätta 90 som suffix har de garanterat sålt betydligt fler kort - trots det skyhöga priset.

Chassin har ju fördubblats i pris. Define låg nere på 600 kr när Define först kom ut. Idag typ 1600 kr