Spotify renoveras med video i fokus

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Det gjorde jag också men gillade inte Tidals app. Varken på Android tv eller Android.

Ljudkvalitén är fantastiskt, primärt därför jag bytte.

Sedan är rekommenderad musik där inge vidare heller. Alltså förslag för dig.... Det funkar bättre hos Spotify, för att utforska ny musik

Dök de upp någon sunkig förortsmusik som rekommenderad musik så kunde man inte tumma ner den för att undvika att sån musik dyker upp framöver heller.... Det var också en grej jag störde mig på. Varken lyssnar på, eller har nå hiphop/rap/gansgsterrap i någon av mina spellistor, så att det dök upp som "ny bra musik för dig" var knepigt.

Android auto funkade inte bra heller, om det fungerade öht

Förstår dig inte riktigt. Vad vill du säga? Att Tidal är dåligt?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Mycket som bara blir sämre idag.
Haft Spotify sen start, har på senaste tyckt att UI:t börjar bli allt för komplext/ingrott med skit som bara gör att det tar längre tid att hitta bra låtar.

Ska videos nu också tillkomma så lär ju säkert pengar satsas på det. Vill man ha videos, så finns ju Youtube.
Och tycker det är sorgligt att det mer och mer satsas på U.S marknaden än ursprungslandet Sverige.

Snart är väl allt story/TikTok inspirerat.

Edit: Saknar gamla riktiga Spotify vars syfte var att hitta låtar och spela dom snabbt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Testade Tidal när det kom men blev inte allt för imponerad då. Men kör bara Tidal sedan snart ett år tillbaka. Saknar ingenting med Spotify

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Har nu under förmiddagen migrerat över till Deezer faktiskt! Väldigt imponerad so-far! Körde Tidal några månader i slutet av förra året men gick tillbaka till Spotify. Nu hoppas jag att Android Auto funkar bättre än hos Tidal när jag hoppar i bilen om en stund! Haha

För Er som funderar på att testa något så kan jag faktiskt rekommendera Deezer!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Får eventuellt kika på något annat alternativ. Jag gillade att Spotify bara var musik, och på senare tid poddar och ljudböcker. Video finns på andra ställen.

Helt orelaterat, en fin segelbåt:

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Väldigt negativt här i tråden, själv tycker jag dom var varit för passiva på sistonde och såg glädjande på att något var i görningen.

Många av oss är nog helt enkelt trötta på alla appar som försöker vara femtielva olika saker.

Jag själv vill enbart ha spotify för musik lyssnande ingen annat.

Så det här är enbart negativt och en massa bloat som kommer störa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lossless - Dvs FLAC. Detta erbjuds idag av flera andra konkurrenter och har gjorts i flera år.
Att Spotify fortfarande kör "MP3-kvalle" är pinsamt dåligt.

Spotify kör 320kbps OGG Vorbis som jag är tämligen säker på att du inte skulle kunna klara ett ABX-test emot ens 24/192.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av davvarn:

Mycket som bara blir sämre idag.
Haft Spotify sen start, har på senaste tyckt att UI:t börjar bli allt för komplext/ingrott med skit som bara gör att det tar längre tid att hitta bra låtar.

Ska videos nu också tillkomma så lär ju säkert pengar satsas på det. Vill man ha videos, så finns ju Youtube.
Och tycker det är sorgligt att det mer och mer satsas på U.S marknaden än ursprungslandet Sverige.

Snart är väl allt story/TikTok inspirerat.

Edit: Saknar gamla riktiga Spotify vars syfte var att hitta låtar och spela dom snabbt.

Du nämner något viktigt här jag glömde innan, just att Spotify döljer det man faktiskt vill lyssna på och ska pracka på en massa annat. Har ett fåtal playlists jag lyssnar på ofta (däribland gillade låtar och exempelvis on repeat) och dessa får jag emellanåt leta efter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du nämner något viktigt här jag glömde innan, just att Spotify döljer det man faktiskt vill lyssna på och ska pracka på en massa annat. Har ett fåtal playlists jag lyssnar på ofta (däribland gillade låtar och exempelvis on repeat) och dessa får jag emellanåt leta efter.

Jag testade free ett tag och skulle lyssna på en låt, det gick inte, man fick bara massa billboard top-100 wannabes nedtryckta i halsen och dessutom var det reklam som inte gick att skippa och max 6 låtbyten per timme. Så även om jag skapade en spellista med 10 låtar fick jag lyssna mer än 10 minuter på skit innan första låten började…

Förstår inte alls varför någon kör free

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Förstår dig inte riktigt. Vad vill du säga? Att Tidal är dåligt?

Jag var hyfsat nöjd med Tidal förutom Android Auto och hur dom tog fram "Daily mixes". Det gjorde att jag bytte tillbaka till Spotify Ljudkvalitén hos Tidal var oslagbar dock.

Idag körde jag igång med Deezer. Hittills tycker jag det är bättre än både Tidal och Spotify

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du nämner något viktigt här jag glömde innan, just att Spotify döljer det man faktiskt vill lyssna på och ska pracka på en massa annat. Har ett fåtal playlists jag lyssnar på ofta (däribland gillade låtar och exempelvis on repeat) och dessa får jag emellanåt leta efter.

På vilket sätt döljer dom det man vill lyssna på? Mina egna playlists, gillade låtar etc är inte gömda iaf, o jag kan väldigt enkelt hitta massa för mig ny rekommenderad musik baserad på allt det jag lyssnat på tidigare, funkar skitbra.

Permalänk
Medlem

Kan de dra ut sina tummar ur röven och fixa vettig ljudkvalitet istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Många av oss är nog helt enkelt trötta på alla appar som försöker vara femtielva olika saker.

Jag själv vill enbart ha spotify för musik lyssnande ingen annat.

Så det här är enbart negativt och en massa bloat som kommer störa.

Farsan är av den meningen att det inte har kommit något bra sedan Windows XP.
Alla nya program och appar handlar typ bara om att dela enligt honom "Vill du dela dethär som du precis sparat?!?!?"

Spotify spårade ur redan när de la till biten med sociala nätverk, hade räckt med att kunna högerklicka på en låt och kopiera länken om man nu vill dela en låt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Säkert nån som svarat dig o jag missat, men hittade detta från deras lansering av "nya" Spotify:

The new user interface, set to be released soon, promises CD-quality audio and will initially only be available in select regions. Spotify is also working on a HiFi feature that will bring higher fidelity audio to the service, further improving the listening experience for users.

Fattar dock inte vad HiFi är om CD-kvalitet redan är på g. Spatial?

Om jag inte är helt ute och cyklar grundades väll Spotify i Sverige? Isåfall vore det JÄVLIGT SNEKNULLAT om vi inte fick hifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Kan de dra ut sina tummar ur röven och fixa vettig ljudkvalitet istället?

Spotify har mer än vettig ljudkvalitet. Om något så kan skivbolagen ta o lära sig mastra bättre för det om något kan ge bättre ljudkvalitet, högre bitrate däremot kommer inte ge nån vidare skillnad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Spotify har mer än vettig ljudkvalitet. Om något så kan skivbolagen ta o lära sig mastra bättre för det om något kan ge bättre ljudkvalitet, högre bitrate däremot kommer inte ge nån vidare skillnad alls.

Det kommer nog aldrig att ske, de mixar för att höras mest på radion.
Det är helt klart skillnad på ljudkvaliten på Spotify och Tidal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Det kommer nog aldrig att ske, de mixar för att höras mest på radion.
Det är helt klart skillnad på ljudkvaliten på Spotify och Tidal.

Ska aldrig säga aldrig, speciellt inte för musik som ändå aldrig spelas på radio.
Diffar det nåt på riktigt så är det isf olika mastrar, men det gäller garanterat inte på all musik, o dessutom så lär Tidal inte heller alltid ha dom bättre mastrarna (men där får Tidal kanske ändå poängen pga comfirmation bias). Eventuella andra skillnader som "hörs" är antingen placebo eller missmatchat volymreglage.
Skulle det vara en teknisk skillnad mellan codes o bitrate så kommer den skillnaden aldrig ens vara i närheten av "helt klart", inte ens för ett par guldöron med den mest transparenta anläggningen i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Många av oss är nog helt enkelt trötta på alla appar som försöker vara femtielva olika saker.

Jag själv vill enbart ha spotify för musik lyssnande ingen annat.

Så det här är enbart negativt och en massa bloat som kommer störa.

Själv har jag bara half Spotify i 3år, men av allt att döma så har dom det passerat toppen. Håller med, less is more är en bra riktlinje.

Permalänk
Medlem

Ser hellre att Spotify bara hade musik och höll ett lägre pris. Men det är väl dålig business…

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att detta är bra för dem som företag. Tittar jag på hur mina barn använder Spotify, så är det mer interaktivt. De kollar de små animationerna som finns till låtarna, läser texterna och hoppar mellan låtar på helt annat sätt än jag gör. De har en helt annan konkurrens nu och tänker nog att de behöver utveckla sin verksamhet.

Personligen vill jag mest ha en online Winamp-variant, då jag mest lyssnar när jag gör annat, men jag är inte längre framtidens kund.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Deezer som alternativ till Spotify om man är sugen på att byta. Om man nu inte är hårt inne på samma musik som Dr. Dre diggar för det är allt som kastas i ansiktet. Man kan söka efter ett specifikt band, alster med specifikt namn men något hippetihoppitigt med några av samma bokstäver i namnet kommer ändå längst upp medan man får leta i listan för att hitta det man är ute efter.

Någon gangsta algoritm de kör med, ihopkokt av något kodare på special K.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag hade hört om deezer utanför den här tråden förut.

ni som har testat på det vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

https://producerhive.com/music-marketing-tips/streaming-royal...

Verkar som att Deezer tom är sämre än Spotify på att betala artisterna. Men kanske erbjuder en bättre produkt.

Testar Tidal just nu och känns spontant som ett riktigt bra alternativ, och billigare familjeabbonemang.

Permalänk
Medlem

Synd bara att Tidal fortfarande håller på att fula sig med MQA, ett riktigt dåligt inlåst format som bevisligen kan ge aliasing, ökat brus, sämre dynamik etc. Att man inte ens kan lyssna på en riktigt lossless-version av en låt när låten finns tillgänlig som MQA är riktigt illa dessutom. Dessa fel kan alltså vara hörbara om än kanske inte tydligt hörbara, dock till skillnad från Spotifys OGG där komprimeringsartefakterna ligger på ganska mycket lägre nivåer då den psykoakustiska modellen vid det här laget är ruskigt bra.

Dock vet jag inte exakt hur Spotify gör sin konvertering till OGG, för med tanke på att saker ofta mastras till att samples ligger uppe vid nollan så finns risken för sk intersample peaks som klipper när filerna kodas om. Inget jag hört själv dock så kanske att dom har headroom under transcoding, men hade varit intressant med ett objektivt test på det också. Värt att poängtera bara att problemet där egentligen inte är codecen i sig, utan som vanligt masteringen som ballat ur.

Hade själv Tidal ett tag för ett par år sen bara för att testa, rippade då några låtar för att testa att göra ett nulltest med DeltaWave för att få ett objektivt svar på vad den faktiskt skillnaden var mellan Tidal o Spotify, men det blev aldrig av. Däremot har jag fortfarande en rip av bl a UB40 - Midnight Rider där MQA-versionen på Tidal lät RIKTIGT illa, limiterad inåt helvete. Så är det nån som sitter på Tidal så kan ni ju kolla om den fortfarande låter lika illa o sen jämföra med Spotifys version, sådär bara för att visa på att Tidal faktiskt inte alltid är bättre än Spotify.

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde fokusera på att fixa det som inte funkar bra idag innan dom lägger till nya grejer. Högst upp på min lista över grejer som behöver fixas är deras "Shuffle" funktion, så att den faktiskt blandar in hela spellistan istället för bara några få (procentuellt) låtar som spelas upp om och om igen.

Permalänk
Medlem

Och Qobuz betalar artisterna ännu bättre än Tidal. Och kör ren och rak flac utan fuffens. Testa!

Permalänk
Medlem

De hade gärna fått desktop-anpassa desktop-klienten när de ändå är i farten.
Uppdateringen de släppte för några år sen där desktop- och web-klienten började dela kodbas var helt värdelös.
Man får fortfarande ingen låtlistning per album efter att man klickat in på en artist, utan måste göra extra klick för att komma åt den. Varenda gång.

I nuläget kör jag versionen precis före de sket i det blå skåpet, med skrivskyddade filer för att möget inte ska kunna autouppdatera...

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Inte alls intresserad av "video", "social media" eller "podcasts" i spotifyappen utan använder den för musik. Om det blir meckligt med musiken blir det nog att byta till något annat.

Deezer? Apple Music? Tidal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Och Qobuz betalar artisterna ännu bättre än Tidal. Och kör ren och rak flac utan fuffens. Testa!

Om det är nån annan streamingtjänst jag skulle köra istället för Spotify så är det Qobuz. Dock har dom såvitt jag vet ingen Connect-funktion vilket tyvärr är en dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om det är nån annan streamingtjänst jag skulle köra istället för Spotify så är det Qobuz. Dock har dom såvitt jag vet ingen Connect-funktion vilket tyvärr är en dealbreaker.

Jag kör via en r-pi med hifiberry hat som kör raudio1 + bubbleupnp i telefonen. Lite klonkigt om man ska byta hela tiden, men annars är jag helnöjd. Raudio1 har fördelen att jag även kan spela mitt lokala flacbibliotek sömlöst via samma spelare.
Funkar även med chromecast audio fast eftersom jag lyssnar mycket på klassiskt blir dess avsaknad av gapless lite tradigt. Men för vanliga låtar funkar det bra.