Veckans fråga: Vad får en stationär dator kosta?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad får en stationär dator kosta?

Köpa dator, antingen hel eller i delar, kan dra iväg ordentligt kostnadsmässigt. I veckans fråga funderar vi över var smärtgränsen går.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borträknat uppgraderingar så valde jag 10-15k.

Permalänk
Medlem

Jag är i den åldern som man normalt sett köper fritidsbåtar och åker till Thailand. Det är jag fullständigt ointresserad av utan jag tar en billigare semester och köper nörd-grejer för pengarna istället. T.ex datorer. Det kan kosta en del.

Datorn nu består av 13700k - 4090, 64GB snabbt DDR5, 6 SSD, 9 HDD dyrt nätagg, väger mer än jag orkar bära... Exakt vad den kostat vet jag inte men det lär ju vara dyraste alternativet här...

Jag tycker det är bra att det finns riktigt dyra premium-grejer för oss vuxna. Ett 4090 hade aldrig någonsin tillverkats om gamers fortfarande varit barn/ungdomar. Det är mindre bra att det inte fylls på med billiga saker i andra ändan, och jag kan förstå att frustrationen finns.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som viktigare att hela spektrat är representerat en att det finns någon max gräns att det går att spela något relativt nytt på en burk som kosta 5k.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att svara på då det är olika vad man skall använda den till. Om jag hade behövt den för mitt arbete och för att utföra produktivt arbete, så hade jag varit villig att betala väldigt mycket för den. På samma sätt som en bil är en investering i mobilitet, som kan möjliggöra att du kan tjäna pengar jmf med att inte ha bil.

I mitt fall använder jag den endast för enklare programmering och för spel. Jag tycker inte att mer än 10k är rimligt för det. När man väl köpt in sig i en plattform kan man ju sen uppgradera bitvis så att man med tiden får en rätt kompetent maskin.

Men jag tror folk överskattar vad de faktiskt ”behöver”. Ett RX 6600 och en Ryzen 5600x presterar ju typ som en top-of-the-line dator 2019. Man får sjukt mycket prestanda för billiga saker idag.

Permalänk
Medlem

Vad får en dator kosta och vad bör en dator kosta är två helt vitt skilda saker, gör om, gör rätt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att bedöma, jag skulle aldrig köpa en helt ny dator utan uppgraderar alltid i steg. Ibland är det grafikkortet, ibland är det processorn som behöver bytas ut. Plötsligt kanske man behöver en ny hårddisk.

Permalänk
Medlem

Mer än 50k, det är ju 4k gaming som gäller.

Permalänk
Testpilot

Kostnaden i sig är inte allt för viktigt, utan snarare vad man får för pengarna.

Skulle jag dock sätta en prislapp, då ligger jag väl i spannet om 10 - 15 000 kronor som jag är villig att spendera på min datorhobby. Men får jag inte något vettigt i den priskategorin så avstår jag helt och hållet från att spendera pengar på datorn, tills det att något vettigt dyker upp som uppfyller mina behov i tidigare nämnda prisspann.

Nu har ju dock processorer blivit såpass kompetenta, det blir därmed svårmotiverat att uppgradera annat än vartannat till var tredje år på denna fronten. Därmed skulle man säkerligen kunna motivera ett dyrare grafikkort istället, för just spannet om 10 - 15 000 kr är i slutändan en dryg årlig budget gällande teknikprylar genrellt för egen del.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om priserna kom ner igen till humana nivåer. För min del så skulle det kunna stanna på 10-12 Det får man ju knappt ett graffe för i medium segmentet idag.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skäggig legend

Jag minns när en riktigt bra dator låg på 9k... Good times.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag siktar på runt 12 000 kr för dator, minus grafikkort och lagring. Sedan får grafikkortet och lagring ofta följa med från föregående och GPU uppgraderas till då lämpligt pris längre fram.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar efter behov och har nog aldrig köpt en komplett speldator, utan jag bygger än idag vidare på datorn man fick i tonåren. Sen att alla komponenter har blivit utbytta ett flertal gånger sen dess är en annan femma Men mellan 15-20 000 kr tycker jag är en rimlig summa att lägga på en speldator. Mest pga att utvecklingen går så jävla snabbt, och då känns det inte lönsamt att köpa det allra bästa.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag måste säga mitt favoritsvar: Det beror på.

Så länge jag känner att mervärdet jag får ut av en ökad kostnad så finns det väl egentligen ingen anledning att säga att det max får kosta en viss summa så till vida jag inte har en budget att förhålla mig till. Gällande just smärtgränsen så känns det som att den hela tiden flyttas framåt men det hänger också starkt ihop med hur duktiga tillverkarna är på att kommunicera det faktiska värdet av de extra pengarna som man förväntas betala. Om en ny generation däremot lanseras och låter mig göra något jag inte tidigare kunnat (typ ray tracing, DP2.1, DLSS Frame Generation, DX 12 osv) känns en ökad kostnad mer motiverad.

Med det sagt är detta inte försök att ursäkta de rusande prishöjningarna som vi har blivit utsatta för de senaste generationerna utan snarare en förklaring av hur mina tankar går.

Permalänk
Medlem

Gillar att 5% valt över 50k

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Om det är för privat bruk så vill jag helst inte betala över 40k (exkl skärm, tangentbord, mus etc).

Permalänk
Medlem

När jag byggde min nuvarande 2019 så landade jag på ca 15000. Där någonstans känner jag att smärtgränsen ligger. Nu har jag själv uppgraderat rätt mycket sedan dess och det känns inte helt bra egentligen. Idag är det i princip omöjligt bygga en dator med hög prestanda för den summan men jag tycker ändå någonstans att det inte borde kosta mer än så.

Skulle jag bygga det jag har idag landar jag på strax under 27000. Det är verkligen inte klokt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Frågan kokar väl ner till

Vad får ett grafikkort kosta

Permalänk
Medlem

För ett år sedan hade jag nog satt en gräns på 25k.
Idag har jag turen att vara mer eller mindre ekonomiskt oberoede, och har precis beställt delar till ett nytt bygge. Med skärm, mus, musmatta ochtangentbord går den på 92k.

Det jag vill påpeka är ju att maxpriset är helt individuellt. Ja, det kan jag definitivt hålla med om att priserna för bästa gpu och cpu är orimligt höga. Men tydligen finns det en marknad för den prissättningen.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Datorn nu består av 13700k?

Bara 13700k?! Äruu fattig eller?!

Permalänk
Medlem

Jag satte 25-30k för min dator i signatur kostade i det spannet nytt förra året.
Min smärtgräns för en hel dator är runt där. Jag hade ju hellre lagt mindre men aldrig lagt mer.
Kringutrustning räknas inte in i priset.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Mer än 50k, det är ju 4k gaming som gäller.

Något oavsett; jag skulle inte vilja gå tillbaks till mindre skärm (än 32") eller lägre upplösning (än 4K) överhuvudtaget och hur praktiskt är det att ha en andra skärm för att spela på..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Mina datorer har stort sett alltid legat på kring 20K helt sen Amiga 2000, min Laptop kostade 20K i 1996, Min första stationära kring 20K, sen har jag ju alltid haft några minimum krav till vad datorns ska hantera som en snubbe med 3D grafik som primär interess.

Idag börjar det bli lite löjligt dock, 50-70K för en dator som håller mina krav...

Permalänk
Medlem

Utifrån ett datorspels-perspektiv ser jag gärna att det finns prylar i "alla" prisklasser för att få in så många som möjligt i PC-spelsvärlden. Idag kostar en hygglig spel-PC runt 20tkr och det kan jag tycka är lite för högt.

För min egen del spelar det ingen större roll, jag betalar gärna för subjektivt mervärde, innovationer och ny teknik. Sen är det ju tråkigt att behöva betala svinhöga monopol-priser för GPUer men å andra sidan går ju utvecklingskomplexiteten hela tiden framåt också. Jag tycker inte att dagens GPUer kan jämföras med de vi hade för 15 år sedan och då kan de ju inte prissättas likadant heller.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kusin till barnen vid jul att bygga en dator och han sa att 30k var det han hade råd med. Lyckades få ihop en vettig dator för runt 20k sedan fick han köpa till skärm och andra tillbehör.
Men han fick köpa mitt 3080 billigt eftersom jag köpt mig ett 4080 annars hade han fått nöja sig med ett 3060ti för dyrare pengar än vad han fick ge för 3080.

Så upp till 25k får man nog räkna med för att få något vettigt. Efter det får man räkna på hur stort intresse man har av det och hur mycket man vill investera i sin hobby.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite dryg men "Det måste inte vara vad som realistiskt är möjligt, utan det går lika bra att välja det spann som du vill att det ska hålla sig inom."

Så jag röstade 0-5000kr.

Däremot tycker jag väl att en high-end dator, det bästa av det bästa. Bör hamna kring max 30K.

Min första egenbyggda dator med Pentium 4, 1024mb ram och ett Radeon 9800 Pro tror jag kostade kring 12-15k.
Sedan har väl alla andra datorer hamnat kring det spannet. Men det har dragit iväg på senaste tiden. Men jag är också äldre med ett eget jobb nu och uppgraderar/köper när jag känner för det. Har inte riktigt någon koll men nuvarande dator kostar nog kring 40-45K om jag hade köpt allt nytt idag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tror totala inköpsvärdet på min datorhörna ligger någonstans mellan 35-40k där burken står för cirka 25k av de pengarna men röstade ändå på 15-20k då de här hårdvarupriserna är löjliga.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Steam Deck är den enda datorn man kan få under 5000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Mina datorer har stort sett alltid legat på kring 20K helt sen Amiga 2000, min Laptop kostade 20K i 1996, Min första stationära kring 20K, sen har jag ju alltid haft några minimum krav till vad datorns ska hantera som en snubbe med 3D grafik som primär interess.

Idag börjar det bli lite löjligt dock, 50-70K för en dator som håller mina krav...

Vad hade du i lön 1996?
Vad har du i lön idag?
20k då kanske var din månadslön då?
50k kanske är din månadslön idag?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om frågan istället var "Vad har komponenterna kostat sammanlagt i din dator just nu?" så hade det nog blivit lite ärligare svar (läs mer pengar) ang vad en dator i praktiken får kosta.