Veckans fråga: Vad får en stationär dator kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är klart att det blir billigare om man väljer hårdvara från äldre generationer.

Sant, Dock har jag aldrig varit någon som har köpt de sneaste bara för ha det senaste när man kan få linknade prestanda från förra genration för halva priset.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Till att börja med måste man definiera vad som ska ingå i en helt ny "dator".
Jag skulle nog inkludera bildskärm, tangentbord, mus och högtalare/headset i budgeten och sikta på 20 - 25k totalt.

Permalänk
Medlem

En grym speldator BORDE kosta runt 15-20K men med det sagt kostar mitt bygge mer än dubbel så mycket. Just nu är priset i ett sådant läge att en mid range kostar ungefär lika mycket som en sjuk dator gjorde för 10-15 år sedan (kanske, eventuellt, typ eller inte). Det betyder i princip att folk som inte är lika villiga att lägga mycket pengar på en PC som hobby får kompromissa mer än de behövde göra förr.

Surt läge och jag är tillräckligt störd för att fläska på ändå. Det är en dyr hobby och jag kunde gjort mycket annat för pengarna men hade jag velat det hade jag troligtvis gjort det.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Beror *helt* på avsett användingsområde.

Skrivet av wizzle:

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag sa till min fru att datorn kostade 15000 så det är väl det som gäller?

Permalänk
Medlem

Senaste köpet var cirkus 30 000 kr. Men för de pengarna får du inte lika mycket dator idag, så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jo om du gemför så blir det onödigt dyrt...

Men som du ser så går det att få högt presternade system även idag för runt 13k sp har marknaden verkligen blivit så dålig som folk beskriver den.

Vi har tyvärr bara sett början på nedgången. Efterhand kommer lågkonjunkturen göra det svårare för fler och fler personer att få pengarna att räcka. Uppsägningar föder uppsägningar. Det kommer drabba även de som tror de sitter säkert och då ångrar de att de inte höll lite hårdare i pengarna när de fanns.
Fast å andra sidan. Om folk börjar spara i stället för att konsumera kommer lågkonjunkturen att bli ännu djupare.

Permalänk
Medlem

Byggde nuvarande burk för cirka 20000 kr sist och det lär väl kosta runt 20000-30000 kr den här gången men sen använder jag mina datorer i 5 till +10 år innan jag bygger nytt(stationärt)

Så bättre att se till att ta i lite mer så dom håller ett tag.

Permalänk
Medlem

75% har röstat på 10k-25k

Det är rimligt tycker jag.
Där i har du low end till high end
1080p -1440p-2160p

Idag har vi high end GPU för över 20k 😂
Säger en del om priserna i konsumenternas huvud och i tillverkarnas huvud.
Dessa två huvuden har separats mer för varje år

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

75% har röstat på 10k-25k

Det är rimligt tycker jag.
Där i har du low end till high end

Idag har vi high end GPU för över 20k 😂
Säger en del om priserna idag

Ja om du köper senaste generationen men om du går för ett Ryzen 5000 och RX 6000 system så finns riktigt prisvärda alternativ.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
DingDongerMcDongface

Spelfokuserad stationär för privat bruk ligger väl smärtgränsen någonstans runt 20k. Hösten 2016 spenderade jag 16k och tyckte det var hysteriskt mycket, men det kommer man inte superlångt med nu känns det som.

Permalänk
Medlem

Allt beror väl på ändamålet, men de flesta klarar sig nog med ganska billiga datorer. Som man ser på min sig så har jag ganska gamla grejor, och jag använder säkert datorn mer än "medelsvensson". Har svårt att se att jag gör en uppgradering norr om 5000kr, men förr eller senare kommer jag ju att få byta upp mig - kanske till något begagnat.

Frun behöver ersätta sin 15" Macbook Pro någon gång. En motsvarande sådan är ju galet dyr ny, men det borde gå att hitta någon för 4000-5000 begagnad.

Är mer bekymrad över vad barnen ska ha när de blir större. Blir de "gamers" får jag väl först hemsöka Tradera och bygga ihop något. Kan för all del bli kul, men under inga omständigheter skulle jag köpa något över 10 000.

Min dyraste dator är tveklöst min Amiga 500, inköpt 1988 för typ 5495; har aldrig köpt en dyrare dator varken förr eller senare, köpte ganska omgående en extra diskettstation (tja, 1000kr?), joystickar och tomdiskar, ett par spel att spela innan man hann kopiera några (host), jag tror jag lade ut ca 7000 för att få igång den. Sedan tickade det på, extraminne (2MB), det var nog 2000-2500, hårddiskkontroller + 52MByte hårddisk, ja, det var väl 4000 till, 2.4k-modem kostade nästan exakt 2400 minns jag, och detta var alltså på högstadiet/gymnasiet, sedan blev det 68030-accelerator, 32 bit RAM, skärm, osv. Jag räknade nån gång vad jag lagt på min Amiga 500 men slutade räkna vid ca 20 000, kanske har det blivit 30 000 allt som allt (men då en del som vuxen med arbete).

Det jag vill säga med ovanstående Amiga-utlägg är att på den första datorn (ok, jag hade en C128D innan) kan man vara beredd att lägga en del, speciellt om man är ung och har datorn som intresse nummer 1. Numera är jag ju gammal och blasé, att man har mer pengar innebär inte att man vill spendera mer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

20-25 tycker jag låter som en lagom nivå för egen del.
Bortser man från gpu och skärm så får man ju väldigt bra prestanda för en billig peng redan vid lägre mellanklass nuförtiden.
Men sen skärm 20k gpu 25k så springer det iväg. Då får iaf jag tyvärr avstå och hoppas på framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

20-25 tycker jag låter som en lagom nivå för egen del.
Bortser man från gpu och skärm så får man ju väldigt bra prestanda för en billig peng redan vid mellanklass nuförtiden.
Men sen skärm 20k gpu 25k så springer det iväg. Då får iaf jag tyvärr avstå och hoppas på framtiden.

Vilken skärm för 20k är det som krävs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilken skärm för 20k är det som krävs?

Tråkig fråga. man behöver inte mer än integrerad grafik heller då.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Tråkig fråga. man behöver inte mer än integrerad grafik heller då.?

Nej jag menade verkligen inte så. För egen del är nog heliga graalen något liknande 42C2 som ofta kostar under 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej jag menade verkligen inte så. För egen del är nog heliga graalen något liknande 42C2 som ofta kostar under 10k

Ok, Tolkade det fel.
Jag ser gärna lite bredare format. och dom är tyvärr dyrare i regel. har en 38" som jag köpte på rea för 16 för 2? år sen.
skulle gärna byta till oled i liknande format.!
Var sen på oled-tv tåget men aldrig blivit mer imponerad av en tv/skärm. Så ser verkligen fram emot att ta emot en till skrivbordet också

förtydling
Permalänk
Medlem

Alltid gjort samma grej med ungefär samma mentalitet; köpte fyra burkar i rad på 15-20k och kände mig alltid störtnöjd och stabil i 4-5 år framåt utan nämnvärda komponentuppgraderingar.

Senast gick det plötsligt på 30k (och då lyckades jag ändå smyga in beställningen just innan prishöjningarna p.g.a. 3080-bristen då), så det var ju ett lite brant kliv upp. Men eftersom jag nu betalade det så "får" det ju tydligen kosta minst så mycket, och då är inte nya lyxiga skärmen för ~20k till ett år senare inräknad...

Motiveras med hur mycket tid som i slutändan spenderas framför dessa grejer och allt man gör och får ut av det genom åren. Men naturligtvis vore det fint om det inte blir "det nya" att en Grym Dator™ ökar i pris med 10 papp var femte år framöver.

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Ok, Tolkade det fel.
Jag ser gärna lite bredare format. och dom är tyvärr dyrare i regel. har en 38" som jag köpte på rea för 16 för 2? år sen.
skulle gärna byta till oled i liknande format.!
Var sen på oled-tv tåget men aldrig blivit mer imponerad av en tv/skärm. Så ser verkligen fram emot att ta emot en till skrivbordet också

Det går att begränsa höjden och då till just 38” på en 42C2 om man vill

Permalänk
Medlem

Jag lade lite mer än 52000kr på min nuvarande. Helt ok då jag innan det köpte helt nytt 2014.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Det här blir ju pinsamt.
Min dator funkar suveränt och jag har inga problem med att göra vad jag vill på den.
Total kostnad runt 25k men med beg aio o chassi.
Nu har jag delar för 20k vattenkylning som ska i den nästa vecka.
Helt onödigt men varför inte när man kan?
Sen en skärm för 10k
T-bord 2k
Mus 1,6k
Ljudkort 3k
Högtalare 2k
Stol 3k
mikrofon 1k
Bord 1.5k
Hylla(hemmagjord till skrivbordet): 2k

fy fan, inte konstigt att man är fattig, haha

Permalänk
Medlem

En intressant fråga jag undrar över är: hur mycket lägger ni totalt på spel under "en dators" livslängd? Tittar jag på mig själv så lägger jag mer på mjukvaran än jag lägger på hårdvaran. och då försöker jag ändå köpa de flesta spel när det är 50% rabatt. Jag tror att denna kostnad kommer öka framöver med utvecklingen man ser. Högre produktionskvalitet javisst. Men mer innehållsfattiga spel för en högre peng. Framtiden ser inte bara ljus ut.
Perioder där man fastnar i ett mmorpg är väldigt billigt. jämfört när man känner sig trött på multiplayer och mest vill spela själv iofs.

Efter jag räknat på det så ligger det ca 1:1 när jag räknat med skärmuppgraderingar, missade visst det hehe

Permalänk

Antar här att priserna är vanliga priser, inte priser tillfälligt dyrare pga Covid och krig.

Jag tror att allmänt så 15000+skärm så får man något man blir glad av, mindre ska man inte lägga.
30000 med skärm så har man något man kan skryta lite med.

Men hela poängen med stationär är ju att den är uppgraderbar, och tekniker förändras (och en del av dem äts upp av mjukvarubloat i form av proprietära OS, drivrutiner, ramverk och format, annars hade vi fortfarande haft konkurrens även på mjukvaruområdet).

Lägger man för mycket på en gång på helheten, så slänger man bort lite pengar för stunden. Ser man det i det längre perspektivet kan man ju titta på vad man måste kunna göra och behålla delar och behålla mjukvara med mindre bloat.

Kravlar det upp över 20000 börjar nog de flesta med sunt förnuft fundera på att behålla det de har och titta sig omkring efter hur mycket skoj de skulle kunna ha för 20000 minus någon uppgradering.

Jag får känslan att jag är extrem, men det kanske jag inte är? Riggen tickar på och kör de senaste spelen (motorerna) med RTX (och resolution scaling om jag skulle önska, men det har inte behövts). Jag funderar faktiskt på att maxa ut det som en minmax-strategi för kronorna. Kanske tar jag hjälp av er här på forumet för lite idéer då det är i alla fall lite intressant ämne.

Kanske kommer det en dag då jag inte behöver känna pressen andra känner, men den har inte kommit ännu. Och skulle den komma kan jag flytta över en hel del till den nya.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

En intressant fråga jag undrar över är: hur mycket lägger ni totalt på spel under "en dators" livslängd?

1 del spel och 30-40 delar dator ungefär skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag byggt en hel "dator" från grunden sedan ca. 1997. Alltid är det någon komponent som har hängt med till nästa bygge - chassi/kylare, hårddiskar/SSD, RAM (om det går med samma sort) ibland grafikkortet om det varit hyfsat nytt (det blir oftast två grafikkort per moderkort/CPU). Så det kanske dröjer uppemot 10 år innan varenda liten komponent är utbytt (nuvarande chassi och kylare är från 2013, någon SSD från 2015, moderkort från 2017, processor från 2020 och GPU från 2022).

Skulle säga att det blir runt 10k ca. vart tredje till fjärde år, då jag gör en större uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Berör på var och ens disponibla inkomst.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Den får kosta max som fyra current gen konsoler....helst mindre..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Mer än dubbelt pris jämfört med en konsol för "chassie och allt i det" som är "betydligt" mer prestanda än konsolen man jämför med, skulle jag nog säga.

Uppgraderar ju oftast, men skulle nog aldrig köpa en dator igen om den komplett (utan skärm, mus etc) kostar över 10-15kkr. Då förvåntar jag mig "övre mellan segment"/"bra skit".

Permalänk
Avstängd

Köpte helt ny burk nu under Black Friday för ~24k. Då var det verkligen i värsta laget och egentligen mer än jag borde ha lagt. Men, det är ju lurigt med datorer. Snålar man så är den inte framtidssäker och man vill ju faktiskt kunna känna ett prestandalyft när man nu lagt så mycket pengar. Ska man nu lägga 15-20k på en dator kan man "lika gärna" lägga 5k till och verkligen få kräma på.

Permalänk

Det jag mest tänker när jag ögnar igenom denna tråd, är att det vore intressant att kika igenom era grovsoprum.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.