Skälig tid för reparation?

Permalänk
Medlem

Skälig tid för reparation?

Jag lämnade in min skärm för garantiärende söndagen den 19de februari på mitt lokala Elgiganten.

Den skickades sedan vidare till deras reprationsställe och 27:e februari fick jag sms att de beställt reservdelar.

I förrgår frågade jag hur det gick med reparationen och jag fick svar idag att de väntar fortfarande på en ny display till min skärm som inte har något leveransdatum.

Hur lång tid är egentligen skälig tid för att reparera en skärm?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CusmaR:

Jag lämnade in min skärm för garantiärende söndagen den 19de februari på mitt lokala Elgiganten.

Den skickades sedan vidare till deras reprationsställe och 27:e februari fick jag sms att de beställt reservdelar.

I förrgår frågade jag hur det gick med reparationen och jag fick svar idag att de väntar fortfarande på en ny display till min skärm som inte har något leveransdatum.

Reklamationer för hemelektronik brukar sägas ha 3-4 arbetsveckor som skälig tid.
I detta fallet verkar de vara tydliga med vad som händer och att det är något som inte anlänt än. Det börjar nog bli dags att fråga om de inte kan lösa en låneskärm eller en ny skärm om det dröjer mer.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Reklamationer för hemelektronik brukar sägas ha 3-4 arbetsveckor som skälig tid.
I detta fallet verkar de vara tydliga med vad som händer och att det är något som inte anlänt än. Det börjar nog bli dags att fråga om de inte kan lösa en låneskärm eller en ny skärm om det dröjer mer.

Tack! Hade känts bättre om de hade ett leveransdatum men om de inte vet kan det ju ta hur lång tid som helst. Jag får ligga på dem till veckan för då har det gått över 4v!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

ARN säger tre veckor. Men helt ärligt så skulle det inte göra nån skillnad om du påpekade det. Jag har diskuterat detta tidigare här och det är ganska vanligt att man tror att bara man klagar på oskäligt lång servicetid så får man direkt en ny vara, sitt köp hävt eller liknande men så är det inte. Utan rent praktiskt så beror det på företaget. De KAN välja att göra något åt saken men det kan likväl inte göra detta. Och det enda du kan göra är att antingen stämma företaget eller gå via ARN. Båda dessa saker tar tid och som regel så får man tillbaka sin vara långt innan vilket i princip gör att ärendet är avslutat innan det kommer till ARN och stämning blir ganska tandlös.
Jag kommer ihåg när jag jobbade på Biltema och en kund kom in efter tre veckor och ville häva köpet på sin elcykel då den inte var lagad inom tre veckor. Jag tyckte den skulle få göra det men då det var ett köp på över 10k så fick min chef ta beslutet och det blev Nej. Kunden blev vansinnig givetvis och skulle ringa polis, brandkår, BRIS och allt vad det var. Men till slut gick den hem. Två veckor senare kom det nya batteriet och kunden fick sin cykel.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

jag lämnade in en princip ny samsung skärm på eg 24/2.
fredag 24 lämnade in
torsdag 2/3 framme på verkstad
måndag 6/3 beställt reservdelar
fredag 10/3 färdig. och den funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Det råder fortfarande komponentbrist på vissa områden vilket kan vara en faktor som kan påverkar både ditt anspråk och åtagande. Låneskärm som nämns är något som man rimligen borde kunna diskuteras om det drar ut på tiden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej,

Tack för ditt mail!

Vi har nu kikat på ert ärende och delen som de har beställt det finns inte något leveransdatum för denna delen. Även tillverkaren har inte något datum på när denna delen kan skickas, så detta är anledningen för en så här lång service tid.
Vi kan kika med butiken om de inte kan ger er en låneskärm under tiden?

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning
Elgiganten Kundcenter

Jag har nu jagat elgiganten och de har skickat ärendet till service men sen har det varit tyst, igår fick jag "äntligen" lite respons.

Visst en låneskärm skulle kunna funka om jag kan få en likvärdig, men har man rätt att dra ut på ärendet hur länge som helst bara för att man erbjuder låneskärm? Det låter ju som att det kan ta tid att få min skärm färdig.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CusmaR:

Jag har nu jagat elgiganten och de har skickat ärendet till service men sen har det varit tyst, igår fick jag "äntligen" lite respons.

Visst en låneskärm skulle kunna funka om jag kan få en likvärdig, men har man rätt att dra ut på ärendet hur länge som helst bara för att man erbjuder låneskärm? Det låter ju som att det kan ta tid att få min skärm färdig.

Med en låneskärm bör hanteringstiden få ta "lite lägre tid" då du är "utan besvär", du står ju "utan skada" så länge du har motsvarande låneskärm. Däremot kan man yrka på att det kan vara lämpligare att de ersätter dig med en ny skärm om den förväntade reparationsprocessen är lång.

Om de ändå skickar dig en likadan skärm som låneskärm så hade du ju lika gärna kunnat ta den än att de ska skicka skärmar fram och tillbaka.

Jag hade skjutit iväg ett mail om att de måste ge en förväntad reparationstid och be om låneskärm om det dröjer mer än totalt 3-4 veckor från start alternativt ersätta hela skärmen med en ny.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Med en låneskärm bör hanteringstiden få ta "lite lägre tid" då du är "utan besvär", du står ju "utan skada" så länge du har motsvarande låneskärm. Däremot kan man yrka på att det kan vara lämpligare att de ersätter dig med en ny skärm om den förväntade reparationsprocessen är lång.

Om de ändå skickar dig en likadan skärm som låneskärm så hade du ju lika gärna kunnat ta den än att de ska skicka skärmar fram och tillbaka.

Jag hade skjutit iväg ett mail om att de måste ge en förväntad reparationstid och be om låneskärm om det dröjer mer än totalt 3-4 veckor från start alternativt ersätta hela skärmen med en ny.

Ja jag får försöka ställa lite mer krav, jag kommer ju ändå få åka o hämta den här låneskärmen antar jag för egna pengar och sen vill jag ju ha förlängd garantitid på min inlämnade skärm isf om den ska vara borta i flera månader. Känns extremt tråkigt o köpa en ny produkt som lämnas in efter ett par månader bara o sen ska man sitta utan.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CusmaR:

Ja jag får försöka ställa lite mer krav, jag kommer ju ändå få åka o hämta den här låneskärmen antar jag för egna pengar och sen vill jag ju ha förlängd garantitid på min inlämnade skärm isf om den ska vara borta i flera månader. Känns extremt tråkigt o köpa en ny produkt som lämnas in efter ett par månader bara o sen ska man sitta utan.

Egna pengar? Vid reklamation så ska samtliga kostnader bäras av återförsäljaren. Milersättningen för 2023 är väl ändå 25kr/milen med egen bil, annars kan man ju be om peng för kollektivtrafik också om det skulle vara så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

ARN säger tre veckor. Men helt ärligt så skulle det inte göra nån skillnad om du påpekade det. Jag har diskuterat detta tidigare här och det är ganska vanligt att man tror att bara man klagar på oskäligt lång servicetid så får man direkt en ny vara, sitt köp hävt eller liknande men så är det inte. Utan rent praktiskt så beror det på företaget. De KAN välja att göra något åt saken men det kan likväl inte göra detta.

Detta beror lite på vad för avtal butiken har emot verkstaden och vad för avtal versktaden har emot tillverkaren.
Vet t.ex att Tre förut hade ett avtal med verkstaden att om en telefon inte var reparerad inom 10 dagar så kunde de fritt ersätta kunden med en ny telefon och sedan skicka fakturan till verkstaden. (Detta då under förutsättningen att tillverkaren kunde levera delar, kunde inte delar leveras inom rimlig tid så gjorde verkstaden en reklamation emot tillverkaren)

I TS fall så tycker jag han bör be dem göra en reklamation på skärmen då tillverkaren inte verkar kunna ge ett leveransdatum.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Ett reparationsärende får max ta runt 3-4 veckor i vanliga fall. Bara hänvisa till tidigare utlåtande från ARN, om du inte får häva ditt köp.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Egna pengar? Vid reklamation så ska samtliga kostnader bäras av återförsäljaren. Milersättningen för 2023 är väl ändå 25kr/milen med egen bil, annars kan man ju be om peng för kollektivtrafik också om det skulle vara så.

ah okej, får försöka pressa på den punkten också!

Skrivet av Zippeer:

Detta beror lite på vad för avtal butiken har emot verkstaden och vad för avtal versktaden har emot tillverkaren.
Vet t.ex att Tre förut hade ett avtal med verkstaden att om en telefon inte var reparerad inom 10 dagar så kunde de fritt ersätta kunden med en ny telefon och sedan skicka fakturan till verkstaden. (Detta då under förutsättningen att tillverkaren kunde levera delar, kunde inte delar leveras inom rimlig tid så gjorde verkstaden en reklamation emot tillverkaren)

I TS fall så tycker jag han bör be dem göra en reklamation på skärmen då tillverkaren inte verkar kunna ge ett leveransdatum.

Ska definitivt skicka med detta när jag svarar!

Skrivet av muSashi:

Ett reparationsärende får max ta runt 3-4 veckor i vanliga fall. Bara hänvisa till tidigare utlåtande från ARN, om du inte får häva ditt köp.

Ska försöka leta upp liknande ARN utlåtanden och försöka få med dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Ska definitivt skicka med detta när jag svarar!

Nu hanterar jag inte skärmar och har bara hanterat ett märke/produkt grupp men det märket jag höll på med har som standard att efter en order har väntat på en del i mer än 14 dagar så kan det göras en reklamation då tillverkaren inte kan tillhandahålla delar

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu hanterar jag inte skärmar och har bara hanterat ett märke/produkt grupp men det märket jag höll på med har som standard att efter en order har väntat på en del i mer än 14 dagar så kan det göras en reklamation då tillverkaren inte kan tillhandahålla delar

Det låter ju vettigt.
Mailade igår och frågade vad de hade för krav på deras leverantör samt vad de egentligen hade som skälig tid för reparation.
Sa att jag kunde gå med på en låneskärm som hade samma spec’s som den jag lämnat in men att jag också ville ha en tid för när min reparation förväntas vara klar annars måste de lösa det med en ny skärm alternativt återköp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Skrev tillslut till dem att de fick veckan ut på sig att komma på ett datum då skärmen skulle vara ”klar” detta gällde lagad / återlösning eller ny produkt, annars skulle jag göra en ARN anmälning.

Dagen efter fick jag ett sms att ärendet var avslutat och jag fick en ny skärm. Min modell hade utgått så de försökte byta ner mig från IPS till VA och även ge mig sämre uppdateringsfrekvens.. men efter en diskussion så gav de vika tillslut och jag fick en likvärdig produkt. Hämtade skärmen förra veckan.

Ingen kanonupplevelse direkt men det löste sig iaf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Uppdatering: Skrev tillslut till dem att de fick veckan ut på sig att komma på ett datum då skärmen skulle vara ”klar” detta gällde lagad / återlösning eller ny produkt, annars skulle jag göra en ARN anmälning.

Dagen efter fick jag ett sms att ärendet var avslutat och jag fick en ny skärm. Min modell hade utgått så de försökte byta ner mig från IPS till VA och även ge mig sämre uppdateringsfrekvens.. men efter en diskussion så gav de vika tillslut och jag fick en likvärdig produkt. Hämtade skärmen förra veckan.

Ingen kanonupplevelse direkt men det löste sig iaf!

Så det lönade sig med att "klaga". Är glad för din skull! Elgiganten är den sista man vill ha o göra med när man lämnar in varor på service.