Testpilot: MSI Raider GE78 HX 13V – prestanda och RGB på högsta nivå

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI Raider GE78 HX 13V – prestanda och RGB på högsta nivå

Tespiloten André "Yatagarasu" Uppman känner och klämmer på senaste värstingdatorn från MSI, där många processorkärnor och RTX 4000-serien pressas till max.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack, intressant! En tanke från mig - det hade varit roligt att få fler insikter om ett bygges mer specifika svaga sidor, för alla värsting-gaminglaptops är dyra och högljudda.

Permalänk
Medlem

Vet att det är en lite infekterad diskussion men jag gillar att du skippat benchmark-inställningarna under speltesterna och använder DLSS så man får ett hum om hur det presteras på riktigt i spelen som testas.

Permalänk

Har köpt en liknande maskin med samma grafikkort bara processorn som skiljer åt något,
Ville ha större skärm så tog 18 tummaren av asus strix.
Men såg att det inte skiljde mycket i spel prestanda mot min nuvarande laptop med 3070 och 5900HX så.
Ska bli spännande kommer prem 28 så är ivrig och hoppas det går fort till månadsslutet

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av fesoj:

Tack, intressant! En tanke från mig - det hade varit roligt att få fler insikter om ett bygges mer specifika svaga sidor, för alla värsting-gaminglaptops är dyra och högljudda.

Tackar för att du läste, och jag förstår vad du menar!

Såklart går det att utveckla kring saker som gångjärn på skärmen och liknande saker, men finns en gräns för hur lång en pilot kan bli och tyvärr får något stryka med i korrekturen i slutändan. Jag får försöka ta igen dessa saker i kommentatorfältet om det uppstår några funderingar

I slutändan kan jag med handen på hjärtat säga att just denna dator har inte några dolda skavanker, undermålig byggkvalité eller uppenbara kompromisser – åtminstone inte som jag hann upptäcka eller uppleva under den testperiod som jag hade möjlighet att pilla på datorn

Skrivet av Lussarn:

Vet att det är en lite infekterad diskussion men jag gillar att du skippat benchmark-inställningarna under speltesterna och använder DLSS så man får ett hum om hur det presteras på riktigt i spelen som testas.

Inställningarna är (typ) beskrivet i texten, men för att summera:
Allt är inställt till högsta möjliga läge förutom anti-aliasing som är avstängt. Anser att AA generellt är onödigt vid denna upplösningen (2560x1600p) och förhållandevis lilla skärmen som det ska visas på. DLSS används med läget Quality om detta finns i spelet, detta tycker jag är en bra blandning mellan prestanda och bibehållen bildkvalité. DLSS agerar då även som en form av "gratis" AA.

Tanken är att ge en sådan representativ presentation som möjligt. Jag tror inte någon som köper en dator i denna prisklassen är sugen på att sänka till medium eller liknande, utan vill ha det bästa av det bästa och därmed är intresserad av att se resultat som motsvarar en maxad upplevelse

Skrivet av Hatesunday:

Har köpt en liknande maskin med samma grafikkort bara processorn som skiljer åt något,
Ville ha större skärm så tog 18 tummaren av asus strix.
Men såg att det inte skiljde mycket i spel prestanda mot min nuvarande laptop med 3070 och 5900HX så.
Ska bli spännande kommer prem 28 så är ivrig och hoppas det går fort till månadsslutet

Spännande, du får gärna återkoppla hur du upplever nya datorn

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Har köpt en liknande maskin med samma grafikkort bara processorn som skiljer åt något,
Ville ha större skärm så tog 18 tummaren av asus strix.
Men såg att det inte skiljde mycket i spel prestanda mot min nuvarande laptop med 3070 och 5900HX så.
Ska bli spännande kommer prem 28 så är ivrig och hoppas det går fort till månadsslutet

Inte skiljer mkt? Skojar du eller.... 4080 är 30% snabbare än 3080Ti i 1440p. Dubbla poängen i Cinebench r23 lite drygt....
https://www.youtube.com/watch?v=7SHsJsAFadU&t=331s&ab_channel...

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Testpilot

@palusa Av ren nyfikenhet undrar jag hur denna maskin ställer sig mot din Legion? Verkar ju vara väldigt snarlika specifikationer och undrar därmed lite kort om prestendasiffrorna jag fick fram är i linje med dina egna?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Inget ont menat men asso 52'000kr ? Köper ni dessa datorer för utsagda priser?
Jag tycker typ 15'000kr är i saftigaste laget.

Men det kanske finns en marknad för dessa 50'000kr bestar? Sen självklart handlar ju allt om prioriteringar och vad man väljer att lägga pengarna på, ni tycker säkert 100'000kr för en motorcykel är totalt vrickat.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@palusa Av ren nyfikenhet undrar jag hur denna maskin ställer sig mot din Legion? Verkar ju vara väldigt snarlika specifikationer och undrar därmed lite kort om prestendasiffrorna jag fick fram är i linje med dina egna?

Har inte alla spel som du körde, men ja. Väldigt likt.
Cyberpunk runt 100 fps. Cinebench r23 lite mer än 30.000 typ 30.250. Har undervoltat-100 på core/cache.

Kör balanced AI för det mesta vilket styr lasten mellan CPU/gpu där den behövs. Det som skiljer är att mitt gpu alltid ligger på 2400mhz. Silikon lotteri?

Cpu ligger oftast runt 3,8-4,2 ish i balanced. Och runt 4.8-5.3 i performance mode.

Märker ingen skillnad på balanced AI och performance läget. Förutom högre watt och klockfrekvenser på det senare. Men prestandan är densamma. Med 1600p borde det mesta vara rätt gpu bound så är väl därför kanske?

Lite bättte CPU temps på msi verkar det som. Ligger ofta runt 75-85c på CPU. Korta peakar på runt 95 även 100c kan hända.. Sällan dock. Gpu ligger oftast runt 75-77c.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vet att det är en lite infekterad diskussion men jag gillar att du skippat benchmark-inställningarna under speltesterna och använder DLSS så man får ett hum om hur det presteras på riktigt i spelen som testas.

DLSS som inte ens är garanterat att finnas i majoriteten av spel?
Jag tycker att DLSS är en skitbra grej men tester borde inte utföras med det. Just för att det är artificiellt strypt till RTX 40-serien och således ger den ett osjyst försprång i de få spel som faktiskt använder tekniken.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheYardbird:

DLSS som inte ens är garanterat att finnas i majoriteten av spel?
Jag tycker att DLSS är en skitbra grej men tester borde inte utföras med det. Just för att det är artificiellt strypt till RTX 40-serien och således ger den ett osjyst försprång i de få spel som faktiskt använder tekniken.

DLSS och/eller FSR finns ju dock i de allra flesta större titlar som kommit ut senaste åren och är framtiden i det stora hela, sedan fungerar DLSS 1/2 från RTX-20 serien och framåt. Det är mer eller mindre bara Frame Generation-biten som är specifikt bundet till RTX 40-serien, där enda spelet i den testsvit jag körde som nyttjade detta var CP77.

I varken Valhalla, RDR2 eller RotTR använde jag mig av DLSS över huvud taget, ändå lyckades datorn konsekvent skjuta över 100 FPS och vidare, så tycker ändå att jag lyckades visa representativa siffror för både modernt spelande och eventuella äldre/mindre titlar där DLSS/FSR saknas. Men det ska sägas redan nu att om DLSS hade infunnit sig så hade detta använts. Att inte använda en funktion som ändå är en stor säljpunkt för en produkt känns föga kontraproduktivt, man betalar ändå för det så att säga och är i det stora hela "gratis prestanda".

Om något anser jag att om man som utvecklare inte tar med DLSS eller FSR som en prioritering under utvecklingen av sitt spel, då gör man ett stort misstag – teknikerna mognar i rask takt och är vägen in i framtiden för spel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lehto:

Inget ont menat men asso 52'000kr ? Köper ni dessa datorer för utsagda priser?
Jag tycker typ 15'000kr är i saftigaste laget.

Men det kanske finns en marknad för dessa 50'000kr bestar? Sen självklart handlar ju allt om prioriteringar och vad man väljer att lägga pengarna på, ni tycker säkert 100'000kr för en motorcykel är totalt vrickat.

Det finns definitivt folk som köper dessa produkter!

Men det är ändå en Halo-produkt.
Snarare än en dator ämnad för massorna är det ett koncept, något att visa vad du kan få om pengar inte är en faktor och du bara vill ha det bästa en tillverkare har att erbjuda i given formfaktor.

Som du säger handlar det om prioriteringar och vad för nöjen man har i livet. Det viktiga i slutet av dagen är att man är nöjd med sina inköp och ser till att det medför någon form av förhöjd livskvalité och glädje

Skrivet av palusa:

Har inte alla spel som du körde, men ja. Väldigt likt.
Cyberpunk runt 100 fps. Cinebench r23 lite mer än 30.000 typ 30.250. Har undervoltat-100 på core/cache.

Kör balanced AI för det mesta vilket styr lasten mellan CPU/gpu där den behövs. Det som skiljer är att mitt gpu alltid ligger på 2400mhz. Silikon lotteri?

Cpu ligger oftast runt 3,8-4,2 ish i balanced. Och runt 4.8-5.3 i performance mode.

Märker ingen skillnad på balanced AI och performance läget. Förutom högre watt och klockfrekvenser på det senare. Men prestandan är densamma. Med 1600p borde det mesta vara rätt gpu bound så är väl därför kanske?

Lite bättte CPU temps på msi verkar det som. Ligger ofta runt 75-85c på CPU. Korta peakar på runt 95 även 100c kan hända.. Sällan dock. Gpu ligger oftast runt 75-77c.

Tackar för svar!

Det verkar som att MSI likväl som Lenovo har hittat en bra balans med sina maskiner, där man får ut det mesta som går ur den nya RTX-4000-kretsen på bärbara sidan likväl från Intel's biffiga Core I9:a. Lite tråkigt är det såklart att det inte går att finlira speciellt mycket mer fläktkurvor o.s.v. för att kräma ut det sista, men känns ändå bra o veta att man får en riktigt bra upplevelse direkt ur lådan med

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det finns definitivt folk som köper dessa produkter!

Men det är ändå en Halo-produkt.
Snarare än en dator ämnad för massorna är det ett koncept, något att visa vad du kan få om pengar inte är en faktor och du bara vill ha det bästa en tillverkare har att erbjuda i given formfaktor.

Som du säger handlar det om prioriteringar och vad för nöjen man har i livet. Det viktiga i slutet av dagen är att man är nöjd med sina inköp och ser till att det medför någon form av förhöjd livskvalité och glädje

Tackar för svar!

Det verkar som att MSI likväl som Lenovo har hittat en bra balans med sina maskiner, där man får ut det mesta som går ur den nya RTX-4000-kretsen på bärbara sidan likväl från Intel's biffiga Core I9:a. Lite tråkigt är det såklart att det inte går att finlira speciellt mycket mer fläktkurvor o.s.v. för att kräma ut det sista, men känns ändå bra o veta att man får en riktigt bra upplevelse direkt ur lådan med

På Lenovon kan man aktivera extreme mode i bios. Vilket egentligen bara driver på watten mer och inte låter den klocka ner sig.

Finns även ett customläge i Lenovo vantage där man kan cranka allt till next limit. Sätta temperatur mål för CPU/gpu. Power targets samt manuell fläktkurva.

Ska jag vara riktigt ärlig så gör det knappast någon större skillnad. Testar just nu med en budget på 65w på PL1/PL2 och man får lägre klockfrekvenser men märker ingen skillnad på prestandan. Rejält lägre temperaturer dock.

Den är så pass kraftfull att man inte behöver köra den i närheten av Max. ändå 100-150 fps i alla spel.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Inte skiljer mkt? Skojar du eller.... 4080 är 30% snabbare än 3080Ti i 1440p. Dubbla poängen i Cinebench r23 lite drygt....
https://www.youtube.com/watch?v=7SHsJsAFadU&t=331s&ab_channel...

Såg det ca 10-40 fps beroendet på spel, klart bättre men ska jämföra mina 2 maskiner så fort jag har tid kommer bli spännande

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Såg det ca 10-40 fps beroendet på spel, klart bättre men ska jämföra mina 2 maskiner så fort jag har tid kommer bli spännande

Återkom med resultat

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Återkom med resultat

Har nu testat båda maskineran sida vid sida och det är en klar skillnad i prestanda,
I 1080 så får jag gensomsnitt 30-70 fps mer beroende på villket spel jag kör oklockade
G18 är både svalare och tystare.
Men den gamla G15 hänger på ganska bra när man ger lite extra överklock till processorn.
Krämar jag på med full watt på CPU (G15) så blir den extremt varm 96C men den håller stabila klock frekvenser och orkar driva dom mer cpu krävande spelen.
Är igentligen bara minnet på grafikortet som flaskar ner 8 gb räcker bara i 1080 upplösning , ska du gå högre så får du dra ner på ögongodiset.
Kort sagt G18 är ett riktigt prestanda monster för sin storlek och krossar G15 med hästlängder.
Sitter intel cpu i G18 och AMD cpu i G15.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Har nu testat båda maskineran sida vid sida och det är en klar skillnad i prestanda,
I 1080 så får jag gensomsnitt 30-70 fps mer beroende på villket spel jag kör oklockade
G18 är både svalare och tystare.
Men den gamla G15 hänger på ganska bra när man ger lite extra överklock till processorn.
Krämar jag på med full watt på CPU (G15) så blir den extremt varm 96C men den håller stabila klock frekvenser och orkar driva dom mer cpu krävande spelen.
Är igentligen bara minnet på grafikortet som flaskar ner 8 gb räcker bara i 1080 upplösning , ska du gå högre så får du dra ner på ögongodiset.
Kort sagt G18 är ett riktigt prestanda monster för sin storlek och krossar G15 med hästlängder.
Sitter intel cpu i G18 och AMD cpu i G15.

Grymt

Har märkt samma på min. Den blir varm om man kör den ”all out” men den är sjukt bra optimerad så den klarar att ligga precis på snöret utan att throttla.

Brukar använda performance läget. Bra förhållande mellan ljudnivå och kyleffekt samt prestanda.

Har undervoltat. Har inte gjort nått vidare med temperaturerna men den håller högre klockfrekvenser under last.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Grymt

Har märkt samma på min. Den blir varm om man kör den ”all out” men den är sjukt bra optimerad så den klarar att ligga precis på snöret utan att throttla.

Brukar använda performance läget. Bra förhållande mellan ljudnivå och kyleffekt samt prestanda.

Har undervoltat. Har inte gjort nått vidare med temperaturerna men den håller högre klockfrekvenser under last.

Har du hittat någon kyl platta som passar bra än ? Har testat 2 men som blir litet för små. Kör tillfället med en McDonalds bricka under tills det kommer ut något som pasaar bättre

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Har du hittat någon kyl platta som passar bra än ? Har testat 2 men som blir litet för små. Kör tillfället med en McDonalds bricka under tills det kommer ut något som pasaar bättre

https://www.maxgaming.se/sv/kylplatta-laptop/gxt-220-laptop-k...

Kör den. Funkar utmärkt

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Tack klickar hem den

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)