Byta tömningsslang på tvättmaskin

Permalänk
Medlem

Byta tömningsslang på tvättmaskin

Precis flyttat in i första bostadsrätten och som det ska vara så sprack tömningsslangen på tvättmaskinen vid första tvätten. Tyvärr hittar jag inget i instruktionsmanualen om hur jag lossar slangen från maskinen. Och inte är jag tillräckligt händig för att förstå hur jag ska göra på egen hand. Hoppas att någon vänlig själ kan kika på bilden nedan och förklara hur jag ska gå till väga.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Baserat på bilden så skulle jag trycka in pluppen under slangen och rotera medurs.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Eventuellt trycka in plastpiggen under slangen och vrida på fästet, men det är en gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Baserat på bilden så skulle jag trycka in pluppen under slangen och rotera medurs.

Skrivet av ztenlund:

Eventuellt trycka in plastpiggen under slangen och vrida på fästet, men det är en gissning.

Håller med om att det känns som den logiska lösningen men den sitter som berget och rör sig inte en millimeter. Har nästan brutit av varje nagel på handen i mina försök.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk

Om du inte har bruksanvisningen till maskinen skulle jag föreslå att Googla på beteckningen och leta upp den, borde stå i den hur du skall göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Om du inte har bruksanvisningen till maskinen skulle jag föreslå att Googla på beteckningen och leta upp den, borde stå i den hur du skall göra.

Sämsta bruksanvisningen jag någonsin sett tyvärr. Inga instruktioner i varken text eller bild...

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell och fabrikat?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Sämsta bruksanvisningen jag någonsin sett tyvärr. Inga instruktioner i varken text eller bild...

Ok, vad är beteckningen på maskinen?

Permalänk
Medlem

Vore ju lättare för folk att hjälpa dig om du skriver modellnamn.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad är det för modell och fabrikat?

Skrivet av ByteBitten:

Ok, vad är beteckningen på maskinen?

Skrivet av Mullvaden83:

Vore ju lättare för folk att hjälpa dig om du skriver modellnamn.

Cylinda FT 364.

Framsteg! Tryckte in plastknappen med en skruvmejsel och nu äntligen lossnade ringen. Nu kommer nästa problem istället. Jag hade trott att slangen helt enkelt skulle komma loss så att jag kunde sätta dit den nya. Men den verkar vara kopplad till något innuti maskinen. Är inte helt bekväm med att börja skruva isär maskinen, men det är kanske vad som krävs?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Lyckas du inte och ni har en fastighetsskötare så kan du alltid felanmäla och få hjälp med byte av slangen men det kommer säkert kosta en slant.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Ja, manualen var inte till mycket hjälp, om inte maskinen varit designad för att kunna byta slangen utan att ta isär/jobba i maskinen så är det nog tyvärr det som gäller.

Obs! Innan du gör något med maskinen se till att göra den strömlös! Antingen genom att dra ur stickproppen (om det går) eller skruva ur/koppla ifrån propp(arna) till den.

Om du har en ny ersättningsslang kanske du kan bilda dig en uppfattning om hur långt in/vart slangen går. En gissning är att den går till utloppspumpen som troligtvis sitter höger fram nere (sett framifrån). Har du tur kan du komma åt den underifrån genom att tilta maskinen, var försiktig med att tilta den för mycket då trumman kan hoppa ur sina fästen...

Eller om du känner dig osäker, kontakta en reparatör och be om ett pris, har du tur kanske du kan få tips på hur du skall göra samtidigt.

Permalänk
Medlem

https://www.cylinda.se/reservdelarservice

Sök upp modellen och sedan för att titta närmare på "pdf:erna" så högerklicka på dessa och välj "öppna i ny flik" så får du upp dem mycket tydligare än om du bara väljer att klicka på dem.
Det är dock inga instruktioner utan mer bilder på reservdelarna men kan kanske bidra till att få en uppfattning av hur maskinen är konstruerad.

Min gissning är att plastbiten runt slangen på bilden är någon form av genomföringsskydd och att det på insidan finns en slangklämma eller liknande som låser fast slangen.
Du kommer med andra ord bli tvungen att öppna upp maskinen ändå för att fästa slangen på insidan igen...
Går det att lossa den stora plåten på baksidan på något enkelt sätt? (Den stora plåten i mitte, inte hela baksidan.)
Kanske genom att "skjuta" uppåt och sedan lyfta ut? En av bilderna talar lite för det, det bör ge god åtkomst till insidan.

Den stora frågan är hur servicevänlig Cylinda har designat maskien...

Om du kommer så långt att du hittar position "373" för en av slangarna så gissar jag att det är denna. Tyvärr ger det dock inte speciellt mycket mer information.

Och som @ByteBitten kommenterar, se till att maskinen är strömlös.

Permalänk
Medlem

Av bilden skall du troligen trycka in pluppen kl 6 så att det hamnar innanför plåtkanten och sedan vrida det hela medurs så att plastvingarna hamnar i plåturtagen så att det medger att det kan dras ut bakåt senare.

när du har den nya slangen så gör man processen omvänt tills plastpluppen snäpper ut genom hålet kl 6.

sedan är det alltid god regel att försöka leta fram och fota maskinens namn och typ-etikett vid den här typen av frågor då ingen maskin är den andre lik - inte ens inom egna modellserier... - just för att andra skall kunna hjälpa till att söka på underlag/manual/servicemanual.

du behöver också ha det när du letar reserv-slang för maskinen.

Permalänk
Medlem

Kan det vara denna typ av slang? Då fäster man den med en slangklämma på ett rör i maskinen. Får du bara bort " snurrskivan " så ser man det ganska så lätt. Har bytt något liknande på grannens maskin.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Brukar vara rätt lätt att få av locket på maskinen, en skruv eller två i bakkant och sedan skjuta åt något håll, så brukar den lossa enkelt.
Gör ju så att man kommer åt hur det nu är på insidan vid tömningsslangen i alla fall, ifall det behöver lossas något clips eller så.