Adapter "tystar nätverk" för kräsna ljudentusiaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ha-ha, du är allt för god! Vilken konspirationsfalang tillhör jag nu då? Platt jord? Oljeindustrin? Eller bara en allmän företrädare för som du själv beskriver: "...många är bakom flötet."

Det är varken konspiration eller teori. Jag tror inte du har ett syfte eller kapital investerat i dessa lurendrejeriprodukter. Jag tror bara du inte förstår att ljud och data över internet transporteras med samma säkerhet och det därför inte är möjligt att ljudet skulle ha bitfel när annan data inte har det. Gammal information om gammal teknik gäller inte, minnet var dyrare, uppspelningen var omedelbar. Att inte förstå är helt ok men att sedan envisas med att ha fel och beskylla mig för att använda härskarteknik eller andra personangrepp som min hälsa är inte ok. Det finns en massa jag inte förstår och säkerligen områden där jag har fel men tror att jag förstår men detta har så enkelt bevis, ljud från streamingtjänster överförs precis som alla annan data, inte i realtid men oftast snabbare än realtid så att omsändning av felaktig data är möjlig. Hade prylen haft en funktion hade den redan suttit inkorporerad i deras streamingbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis det har varit mitt argument också när jag frågat om ämnet. Eftersom det är så det fungerar i andra sammanhang. För bild måste innehållet buffras och processas, LUT:ar appliceras och detta ska sedan omvandlas till något bildpanelen kan använda för att alstra ljus. Detta adderar latens och traditionellt mycket latens.

Förklaringen – och det här jag saknar mer tydliga svar och den där eftertraktade powerpoint-presentationen – är att dessa möjligheter inte finns för att strömma ljudet med tillräckligt låg latens i realtid. Går av självklara skäl inte att skicka om paket med felaktiga checksums, går inte att bygga stora buffertar med re-clock eftersom allt detta skapar latens. PCM-koden (eller något properiärt) som skickas över går direkt till D/A-omvandlaren, inklusive jitter.

Det är den typen av förklaring – i pusselbitar – jag får höra från flera håll.

Nu hör jag till de där 99,99 procenten av svenskarna som aldrig programmerat nätverkskod för fristående ljudhårdvara. Jag kan inte bekräfta hur väl den förklaringen applicerar. Men jag förutsätter i alla fall att realtiduppspelning med minsta möjliga latens är fundamentalt annorlunda mot att asynkront tanka hem en fil.

Betänk en Raspberry pi för knappa 500 kronor. Om du startar en låt från Spotify eller din NAS på den och rycker nätverkskabeln strax efter så märks det inte. Låten kan spelas ändå, den buffras på raspberryn under loppet av någon sekund. Du kan prova samma sak på din egen dator.

Om inte den nämnda hifiprodukten kan göra detta så är den i så fall sämre för ändamålet än en generell enkortsdator för hundralappar. Vilket innebär att i tillägg till att ingen borde köpa detta tillbehöret, så borde ingen köpa produkten det hör till heller.

Hifi är verkligen en udda bransch.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Det är varken konspiration eller teori. Jag tror inte du har ett syfte eller kapital investerat i dessa lurendrejeriprodukter. Jag tror bara du inte förstår att ljud och data över internet transporteras med samma säkerhet och det därför inte är möjligt att ljudet skulle ha bitfel när annan data inte har det. Gammal information om gammal teknik gäller inte, minnet var dyrare, uppspelningen var omedelbar. Att inte förstå är helt ok men att sedan envisas med att ha fel och beskylla mig för att använda härskarteknik eller andra personangrepp som min hälsa är inte ok. Det finns en massa jag inte förstår och säkerligen områden där jag har fel men tror att jag förstår men detta har så enkelt bevis, ljud från streamingtjänster överförs precis som alla annan data, inte i realtid men oftast snabbare än realtid så att omsändning av felaktig data är möjlig. Hade prylen haft en funktion hade den redan suttit inkorporerad i deras streamingbox.

Återigen: du argumenterar mot saker som jag aldrig påstått. Dessutom påstår du i klartext jag säljer iSilencer vilket är en lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu har diskussionen gått till frågeställningar om att jorden är platt, global uppvärmning, oljeindustrin, "många är bakom flötet" etc.

Case in point, eller vad man nu säger.

Min poäng är att vi har ett samhällsklimat där man blandar ihop åsiktsfrihet och yttrandefrihet med fakta, när du som du gör här påstår saker som är felaktiga finns det en massa som inte läser mer än rubriken och sedan sprider dessa lögner vidare. Jag visade på moderna exempel av vilka problem denna inställning till fakta har i förlängningen och hur de mest banala lögnerna validerar uppfattningen att man kan ha åsikter om fakta. Global uppvärmning är ett perfekt exempel på detta och väldigt tydligt och känt. Därför valde jag det exemplet. Vi är alla bakom flötet i ämnen vi inte behärskar eller bryr oss om. Problemet är när de som är desinformerade börjar kalla de informerade för sheeple (pöbel) är att generell fakta och forskning minimeras till att bli betydelselös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Återigen: du argumenterar mot saker som jag aldrig påstått. Dessutom påstår du i klartext jag säljer iSilencer vilket är en lögn.

Ok du förstår inte det semantiska, det var en bildlig tolkning av att du försvarar produkten mot oss som skriver att det är en ren bluffprodukt.

Jag frågade tidigare, vad påstar jag att du sagt som du aldrig sagt? Att jag argumenterar mot exempel betyder inte att jag påstår att specifikt du sagt dessa saker, det är liknelser som enligt mig är berättigade, du kan ju gärna som sagt svara sakligt istället för svepande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 0cool:

Betänk en Raspberry pi för knappa 500 kronor. Om du startar en låt från Spotify eller din NAS på den och rycker nätverkskabeln strax efter så märks det inte. Låten kan spelas ändå, den buffras på raspberryn under loppet av någon sekund. Du kan prova samma sak på din egen dator.

Om inte den nämnda hifiprodukten kan göra detta så är den i så fall sämre för ändamålet än en generell enkortsdator för hundralappar. Vilket innebär att i tillägg till att ingen borde köpa detta tillbehöret, så borde ingen köpa produkten det hör till heller.

Hifi är verkligen en udda bransch.

Jag håller faktiskt med, det borde – utifrån min kunskapsbasis – faktiskt gå att lösa i streamingspelaren. Det är en sak med så låga latenser som möjligt för externt ljud vid exempelvis musikproduktion där olika latenser genast blir ett problem. En annan sak när det är en person som ska lyssna på Jazz hemma i vardagsrummet.

Precis detta ovanför ^^^ är en av de saker jag frågor om när jag får möjligheten. Kanske finns det ärlighet i de svar jag får? Kanske är det som så många tror att varenda företag i den här branschen är medlemmar i samma hemliga skrå och överens om att pungslå allt och alla? Kanske är svaret någonstans mittemellan att det handlar om perfektion enbart för perfektionens skull, snarare än vad som i slutändan är verkansfullt.

Mitt intresse är fortfarande att FÖRKLARA produkterna och varför de existerar, oavsett hur meningsfulla de i slutändan är. När jag kan gå från att anse något borde vara si eller så, till att faktiskt förstå, då kan jag också ge sakliga och meningsfulla förklaringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok du förstår inte det semantiska, det var en bildlig tolkning av att du försvarar produkten mot oss som skriver att det är en ren bluffprodukt.

Jag frågade tidigare, vad påstar jag att du sagt som du aldrig sagt? Att jag argumenterar mot exempel betyder inte att jag påstår att specifikt du sagt dessa saker, det är liknelser som enligt mig är berättigade, du kan ju gärna som sagt svara sakligt istället för svepande.

Det laxpudding säger är att digitalt inte alltid är perfekt, som i fallet med gamla cd-läsare med obefintlig buffer

Fortfarande idag kan du absolut få paketförlustet och andra problem även med moder nätverksteknik (tänker främst på spel som kör UDP)

Just denna artikel handlar om ett tillägg till någon audiofil-produkt, det kan finnas (o)medvetna fel i produkten som skapar ett behov av denna lösning, kanske den enhet den är tänkt för missade att göra galvanisk avskiljning i sin port till exempel

Enheten i artikeln är nog inte tänkt att användas för vanliga datorer

Ni pratar om helt olika saker, det är därför ni inte kommer överrens

Även HDMI är ju digitala signaler, det betyder inte alltid att de går fram eller är stabila över tid, störningar kan även påverka digitala format

Just realtid kan vara problem som här:

(Felmeddelandet lyder ’match interrupted to few packets’ ungefär)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Även HDMI är ju digitala signaler, det betyder inte alltid att de går fram eller är stabila över tid, störningar kan även påverka digitala format

Bitfel över bildkablar där det blir snö, störningar och svart skärm som resultat är ju ett ämne som dyker hela tiden. Förekommer rätt ofta motfrågan "Men det är ju digitalt? Jag trodde det alltid fungerade då?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bitfel över bildkablar där det blir snö, störningar och svart skärm som resultat är ju ett ämne som dyker hela tiden. Förekommer rätt ofta motfrågan "Men det är ju digitalt? Jag trodde det alltid fungerade då?"

Jo lite det jag menar

Men bara för att det kan bli signalfel med digitala format betyder det inte att du säger att produkten i artikeln är något att ha…

Man får ju separera vad man pratar om bara så blir det nog bättre

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jo lite det jag menar

Men bara för att det kan bli signalfel med digitala format betyder det inte att du säger att produkten i artikeln är något att ha…

Man får ju separera vad man pratar om bara så blir det nog bättre

Fast var i tråden säger jag att iSilencer är något att ha?

Att jag vill förklara och förstå produktens existens är inte samma sak som att förespråka eller rekommendera den.

Ifall någon (som fortfarande läser) orkar backa så jag flera gånger uttryckt med fetat text vad min personliga åsikt är.

Men nu börjar jag känna att det är dags att avfölja tråden. Trevlig helg alla! Hoppas ni får en jitterfri helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det blir problematiskt när man börjar så tvivel i fastställda fakta.

Jag håller med men det går åt båda hållen. Om man har sett exempel på icke-felfri digital kommunikation blir man naturligt skeptisk till den som påstår att all digital kommunikation alltid är felfri.

Hifi är ju lite speciellt i det att man har en hel yrkeskår av producenter, distributörer, säljare och en mediafalang som alla upprepar uppenbara felaktigheter år efter år i land efter land.

Det är ändå en sund inställning generellt för en som inte är insatt i ämnet att en ensam forumskribent inte omedelbart väger tyngre än hela industrin.

Vi har ju lite tur att industrin har klantat sig genom att lansera den här sortens produkter som tydligt avslöjar bluffen för vad det är utan att man behöver en doktorsexamen för att förstå det. Man kan fundera på vilka andra produkter vi köper dagligen som är lika befängda men där vi inte har någon chans att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det laxpudding säger är att digitalt inte alltid är perfekt, som i fallet med gamla cd-läsare med obefintlig buffer

Fortfarande idag kan du absolut få paketförlustet och andra problem även med moder nätverksteknik (tänker främst på spel som kör UDP)

Just denna artikel handlar om ett tillägg till någon audiofil-produkt, det kan finnas (o)medvetna fel i produkten som skapar ett behov av denna lösning, kanske den enhet den är tänkt för missade att göra galvanisk avskiljning i sin port till exempel

Enheten i artikeln är nog inte tänkt att användas för vanliga datorer

Ni pratar om helt olika saker, det är därför ni inte kommer överrens

Även HDMI är ju digitala signaler, det betyder inte alltid att de går fram eller är stabila över tid, störningar kan även påverka digitala format

Använder man UDP utan ACK så gör man det för att det är absolut realtid, dvs det går inte att felkorrigera. Detta gäller inte för musikstreaming. Man kastar paket som är out of order, kanske interpolerar man data som saknas (som beskrivs i CD-Audio). Inte aktuellt för spotify etc.

Nästa stycke i det inlägget förstår jag öht inte, du får nog förklara för mig som om jag vore en idiot.

Det handlar i slutändan om denna produkt eftersom det är den som är en helt värdelös bluffprodukt. Då blir jag klassificerad i någon slags personlighetsanalys som mest påminner om tyska läkare på 1920-talet. I det inlägget försäkras också att den som tar sig rätten att klassa andra människor inte tillhör dessa utan är i en lite bättre grupp, mer nyanserad. Efter detta görs påståenden om personer som i branschen kan förklara detta bättre men bevisning verkar helt onödigt, människor som säger sig bestämt veta en sak benämns som någon idioter som tror att allt är svartvitt samtidigt som det påstås att personen själv har helt rätt i sin mer "nyfikna" inställning.

När man påstår att fakta inte är fakta så är det en läskig utveckling jag tycker måste beivras i teknikforum.

Jag blir uppriktigt förbannad över raljerandet, inte för att jag tar åt mig personligen men för att jag hatar den här samhällstrenden där fakta och bildning förlorar alls sin betydelse till förmån för tyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är ändå en sund inställning generellt för en som inte är insatt i ämnet att en ensam forumskribent inte omedelbart väger tyngre än hela industrin.

Tru dat.

Permalänk
Medlem

Digitalt kan inte bli fel... Jag vet inte de tekniska detaljerna, men SR hade (har inte kollat om de fixat det) med vidaresändningen av BBC World Service på P6. Jag felanmälde detta då det är något ovanligt med återkommande bitfel på FM (likadant på webben förstås) och svaret var att de behövde få in någon ny manick för att få ordning på det. Beställd, men eonlång leveranstid, vad det verkade.

(Apropå diskussionen om kabeln mellan CD-enhet till ljudkort så är den analog. CD-enheten spelar alltså upp skivan som en vanlig CD-spelare och skickar ut analogt ljud.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Använder man UDP utan ACK så gör man det för att det är absolut realtid, dvs det går inte att felkorrigera. Detta gäller inte för musikstreaming. Man kastar paket som är out of order, kanske interpolerar man data som saknas (som beskrivs i CD-Audio). Inte aktuellt för spotify etc.

Nästa stycke i det inlägget förstår jag öht inte, du får nog förklara för mig som om jag vore en idiot.

Det handlar i slutändan om denna produkt eftersom det är den som är en helt värdelös bluffprodukt. Då blir jag klassificerad i någon slags personlighetsanalys som mest påminner om tyska läkare på 1920-talet. I det inlägget försäkras också att den som tar sig rätten att klassa andra människor inte tillhör dessa utan är i en lite bättre grupp, mer nyanserad. Efter detta görs påståenden om personer som i branschen kan förklara detta bättre men bevisning verkar helt onödigt, människor som säger sig bestämt veta en sak benämns som någon idioter som tror att allt är svartvitt samtidigt som det påstås att personen själv har helt rätt i sin mer "nyfikna" inställning.

När man påstår att fakta inte är fakta så är det en läskig utveckling jag tycker måste beivras i teknikforum.

Jag blir uppriktigt förbannad över raljerandet, inte för att jag tar åt mig personligen men för att jag hatar den här samhällstrenden där fakta och bildning förlorar alls sin betydelse till förmån för tyckande.

Jag tycker ingenting om denna produkt, men jag förstår att den kan fylla ett syfte och kanske lösa ett designfel i produkten den är ett tillbehör till

Det betyder inte att jag förespråkar varken produkten eller detta tillbehör. Det enda jag säger är att set inte måste vara en bluffprodukt/tillbehör, för det kanske är något som gör skillnad i det specifika fallet

Lek med tanken att ursprungliga produkten inte är galvaniskt isolerad, i så fall hjälper detta tillbehör. Det betyder inte att jag förespråkar någon av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag håller med men det går åt båda hållen. Om man har sett exempel på icke-felfri digital kommunikation blir man naturligt skeptisk till den som påstår att all digital kommunikation alltid är felfri.

Hifi är ju lite speciellt i det att man har en hel yrkeskår av producenter, distributörer, säljare och en mediafalang som alla upprepar uppenbara felaktigheter år efter år i land efter land.

Det är ändå en sund inställning generellt för en som inte är insatt i ämnet att en ensam forumskribent inte omedelbart väger tyngre än hela industrin.

Vi har ju lite tur att industrin har klantat sig genom att lansera den här sortens produkter som tydligt avslöjar bluffen för vad det är utan att man behöver en doktorsexamen för att förstå det. Man kan fundera på vilka andra produkter vi köper dagligen som är lika befängda men där vi inte har någon chans att veta.

Lite är det självförakt från min sida, jag rippade hela min CD-samling lossless och påstod att jag kunde höra skillnaden. Inte en chans... Jag var helt bakom flötet då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lite är det självförakt från min sida, jag rippade hela min CD-samling lossless och påstod att jag kunde höra skillnaden. Inte en chans... Jag var helt bakom flötet då också.

En dator som spelar upp en korrekt avspelad skiva borde spela närmare perfekt än en gammal dum cd-spelare utan buffer i alla fall

Hade du en dålig cd-pelare är det inte alls omöjligt att det kunde vara hörbar skillnad. Det är ju åtminstone inte samma DAC som återskapar signalen, och där kan det skilja en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lite är det självförakt från min sida, jag rippade hela min CD-samling lossless och påstod att jag kunde höra skillnaden. Inte en chans... Jag var helt bakom flötet då också.

Usch ja, eller hur man tyckte att man hörde skillnad tills man gjorde blindtest och fick 50-50 Otroligt lätt att trilla dit om man är intresserad av ljud+prylar. Vad med klassikern att man köpte den dyrare prylen av två som lät helt lika "för säkerhets skull"...

Min sista (troligen inte) fadäs i hifisammanhang är att jag köpt ett antal ljudfiler i högupplöst format. Även det i god tro lurad av hifiprästerna förstås, men det verkar vara matematiskt meningslöst:

https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Usch ja, eller hur man tyckte att man hörde skillnad tills man gjorde blindtest och fick 50-50 Otroligt lätt att trilla dit om man är intresserad av ljud+prylar. Vad med klassikern att man köpte den dyrare prylen av två som lät helt lika "för säkerhets skull"...

Min sista (troligen inte) fadäs i hifisammanhang är att jag köpt ett antal ljudfiler i högupplöst format. Även det i god tro lurad av hifiprästerna förstås, men det verkar vara matematiskt meningslöst:

https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Been there, done that.

Det finns ju i alla fall en effekt som är grymt stark, placebo slår all teknik med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oh, the flashbacks (igen!)

Red book vs. Yellow book, dvs musik-CD mot CD-ROM. Olika nivåer av felkorrigering och de-facto hantering av hur fel hanteras. Det ena gäller inte för det andra.

Majoriteten av argumenten jag får emot mig varje gång jag nämner mitt test är just Yellow Book-argument, samt den om "digitalt är alltid perfekta kopior".

Vore trevligt om någon tog sig tiden att göra om mitt 20 år gamla försök. Tänk en låt från 3 olika skivor, genom 3 olika fysiska läsare och från 3 olika program, helst baserad på olika kod, för att tanka över CD till .WAV. Använd EAC som referenspunkt.

Det borde bli 3^3 +9 EAC-referenser, så 36 filer att jämföra om jag räknar rätt... Har man program och hårdvara på plats tar det mindre tid. Men när man börjar med sådant här upptäcker man ofta sina egen bias och sina egna tankefel. Så ägna några dagar åt att göra om och göra det du till slut tror är rätt. Jag drog gränsen vid sammanlagt cirka tre dagar – måste kunna jobba in pengar till mat och hyra också – även om jag såg detta mer som en långsiktig investering för min egen hjärna mer än något annat.

Förvänta dig att vad du än kommer fram till, hur du än förklarar, hur mycket du än dubbelkollar dig själv så kommer du bli ifrågasatt. Du kommer bli ifrågasatt av alla dem som blandar ihop Red Book och Yellow Book. Du kommer få höra att du måste ha gjort fel, likt att du omedvetet lyckats sampla analogt via ljudkortet. Du kommer bli idiotförklarad av personer som just läst genom boken "Härskarteknik för dummies" pärm till pärm.

Och när du ber dem berätta sina erfarenheter av liknande experiment möts du av kronjuvelen "Jag behöver inte det, för till skillnad från dig vet jag redan hur det fungerar". 👌

Jag förväntar mig inte exakt samma resultat som jag kom fram till för 20 år sedan. Fast jag accepterar till fullo det som du uppnår. Mycket hinner hända på 20 år.

Ok, I'll bite.

Jag rippade hela min cd-samling med EAC i Windows på min arbetslaptop (minns inte om det var en HP Armada eller en ThinkPad, för länge sedan för att jag ska minnas de detaljerna) 2009 och konverterade till FLAC. Så gick tillbaka till förrådet och tog första bästa cd "Astral Projections samlingsskiva In The Mix från 2000".

Bytte hårddiskar 2012 (och till Linux) och filsystem 2021 (från ext4 till btrfs) men har kvar flac:en :

Citat:

fultra@Sineya:~/test$ stat /home/musik/Astral\ Projection\ -\ In\ The\ Mix\ \(CD\ 1\,\ Sundown\)/01\ -\ Another\ World\ \(Floorplay\ remix\).flac
Fil: /home/musik/Astral Projection - In The Mix (CD 1, Sundown)/01 - Another World (Floorplay remix).flac
Storlek: 47914616 Block: 93584 IO-block: 4096 normal fil
Enhet: 28h/40d Inode: 1692412 Länkar:1
Åtkomst: (0755/-rwxr-xr-x) Uid: ( 1000/ fultra) Gid: ( 1000/ fultra)
Åtkomst: 2021-07-02 21:26:41.133959378 +0200
Modifiering: 2012-05-14 16:22:19.000000000 +0200
Ändring: 2021-07-02 21:26:41.133959378 +0200
Född: 2021-07-02 21:26:40.993960871 +0200

Stoppade in skivan och extraherade först samma spår med vanliga Filer i Gnome genom att bara copy+paste (den filen blev då Track 1.wav) rippade sedan också med cdparanoia som är Linux-världens svar på EAC (den filen blev då cp1.wav) och jag konverterade min gamla rip från flac till wav med "flac -d".

Så nu har vi 3 olika filer:

Citat:

fultra@Sineya:~/test$ ls -l *.wav
-rwxr-xr-x 1 henrik henrik 64035596 mar 25 14:27 '01 - Another World (Floorplay remix).wav'
-rw-rw-r-- 1 henrik henrik 64035596 mar 25 14:33 cp1.wav
-rw-rw-r-- 1 henrik henrik 64035666 mar 25 14:27 'Track 1.wav'

Vi kan se att storleken på den gamla rippen och den nya från cdparanoia har samma längd och att den från Filer är en bit längre men wav är ju ett format som kan ha meta-data i sig plus att olika program lägger till / accepterar / klipper bort olika längder på lead-in och lead-out så jag öppnar samtliga 3 filer i en hexeditor och kollar när respektive ljud de-facto börjar och slutar.

Det ger att min orginal-rip startar på offset 62936 och slutar på offset -24, filer börjar på offset 62960 och cdparanoia:s rip börjar på offset 63030 så:

Citat:

fultra@Sineya:~/test$ tail -c +62936 01\ -\ Another\ World\ \(Floorplay\ remix\).wav | tail -c -24 > 1
fultra@Sineya:~/test$ tail -c +62960 cp1.wav > 2
fultra@Sineya:~/test$ tail -c +63030 Track\ 1.wav > 3

Sen kollar vi checksumman på alla 3 filerna med en stark checksumma, sha-256:

Citat:

fultra@Sineya:~/test$ shasum 1
16407fe34bc17d312ab7445c4726498215440941 1
fultra@Sineya:~/test$ shasum 2
16407fe34bc17d312ab7445c4726498215440941 2
fultra@Sineya:~/test$ shasum 3
16407fe34bc17d312ab7445c4726498215440941 3

Jag tror dock tyvärr inte att jag har tillgång till en annan maskin med en annan cd-rom i, att jag ens har det i min desktop här hemma är ju hyfsat unikt nuförtiden den är dock inte samma som den gamla EAC rippen gjordes med som sagt för den var inbyggd i en (numera) gammal laptop som säkert skrotats för längesedan (jobbar inte kvar där).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Använder man UDP utan ACK så gör man det för att det är absolut realtid, dvs det går inte att felkorrigera. Detta gäller inte för musikstreaming. Man kastar paket som är out of order, kanske interpolerar man data som saknas (som beskrivs i CD-Audio). Inte aktuellt för spotify etc.

Jag råkar jobba i en bransch (börskurser) där det är extremt vanligt att källorna (dvs börserna) skickar sin data via multicast (som är udp utan ack) med latenskrav som vida överstiger det som audio har med flera orders magnitud _och_ dessutom i mycket högre hastigheter.

Vissa av våra källor är en bra bit bort, t.ex får vi multicast data från Bergamo i Italien hela vägen upp till en av våra hallar i Stockholm och både där och från andra källor så tar vi emot flera Gbps mellan ca 08:00 och 17:30 och jag kan räkna på fingrarna hur många tappade paket (minsta bitfel blir ett tappat paket) som vi haft totalt på samtliga källor under ett år.

Sen går det visst att felkorrigera saker som skickas i absolut realtid så även det argumentet brister för guldöronen (sen att deras tekniska lösningar inte utnyttjar möjligheten är en annan sak) med paritetsbitar (du nämnda bla ISDN innan och ISDN kan faktiskt korrigera enstaka bitfel med sin paritetsbit, längre fel än så kan den enbart detektera dock) eller mer avancerade korrigeringskodning.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Ok, I'll bite.

Jag rippade hela min cd-samling med EAC i Windows på min arbetslaptop (minns inte om det var en HP Armada eller en ThinkPad, för länge sedan för att jag ska minnas de detaljerna) 2009 och konverterade till FLAC. Så gick tillbaka till förrådet och tog första bästa cd "Astral Projections samlingsskiva In The Mix från 2000".

Bytte hårddiskar 2012 (och till Linux) och filsystem 2021 (från ext4 till btrfs) men har kvar flac:en :
Stoppade in skivan och extraherade först samma spår med vanliga Filer i Gnome genom att bara copy+paste (den filen blev då Track 1.wav) rippade sedan också med cdparanoia som är Linux-världens svar på EAC (den filen blev då cp1.wav) och jag konverterade min gamla rip från flac till wav med "flac -d".

Så nu har vi 3 olika filer:
Vi kan se att storleken på den gamla rippen och den nya från cdparanoia har samma längd och att den från Filer är en bit längre men wav är ju ett format som kan ha meta-data i sig plus att olika program lägger till / accepterar / klipper bort olika längder på lead-in och lead-out så jag öppnar samtliga 3 filer i en hexeditor och kollar när respektive ljud de-facto börjar och slutar.

Det ger att min orginal-rip startar på offset 62936 och slutar på offset -24, filer börjar på offset 62960 och cdparanoia:s rip börjar på offset 63030 så:

Sen kollar vi checksumman på alla 3 filerna med en stark checksumma, sha-256:
Jag tror dock tyvärr inte att jag har tillgång till en annan maskin med en annan cd-rom i, att jag ens har det i min desktop här hemma är ju hyfsat unikt nuförtiden den är dock inte samma som den gamla EAC rippen gjordes med som sagt för den var inbyggd i en (numera) gammal laptop som säkert skrotats för längesedan (jobbar inte kvar där).

Undrar vilken person du är nu som visar fakta och bevis på att det är lögn att försöka påstå att digital audio inte säkert ner på bitnivå.

Citat:

Effekten blir ett kunskapsglapp som slår åt två håll. Jag kallar dem för enkelhetens skull typ A och B. Samt varianten + vilka uttrycker sig på forumet:

(A) Positiva vibbar av samma sort som med quantum woo-principen. Man läser in mer personliga värderingar och känslor om "värme," "renhet", "naturligt" etc. än vad den neutrala fysiken någonsin har kunnat underbygga. Här på Swec är det kanske ett inlägg på hundra eller färre som uttrycker dessa åsikter. Det är en typ av fördummelse som jag personligen starkt ogillar när det handlar om kvacksalveri i ordets ursprungliga betydelse.

(B) Negativ skepsis åt andra hållet går ut på att raljera om "snake oil" och att avfärda allt annat som bluff. Signalöverföring[*] är ettor och nollor i sladden och allting har absoluta svar. Vilket är en annan typ av fördummelse även det. Och vad jag skulle säga är ännu starkare knutet till känslor och identitet.

(+) Pusselbitaren har några faktiskt pusselbitar om ämnet och kan ge ett delsvar. Inser ofta sin egen begränsning och lyckas därför undvika allt för stora känslor. Men kan också vara A+ och B+ och använda favoritpusselbiten som slagträ i diskussionen om sanningen om signalöverföring[*]

Med andra ord: Det är väldigt få här på forumet som egentligen kan ämnet på djupet och har en saklig inställning. De personer som verkligen kan förklara kommer istället dra sig från att svara. Jag förstår varför eftersom när de personerna öppnar munnen möts de av antingen typ (A) eller typ (B) där typ (B+) oftast är den värsta.

Hittar inte svaret, kanske Dr Laxpudding kan utveckla närmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis det har varit mitt argument också när jag frågat om ämnet. Eftersom det är så det fungerar i andra sammanhang. För bild måste innehållet buffras och processas, LUT:ar appliceras och detta ska sedan omvandlas till något bildpanelen kan använda för att alstra ljus. Detta adderar latens och traditionellt mycket latens.

Förklaringen – och det här jag saknar mer tydliga svar och den där eftertraktade powerpoint-presentationen – är att dessa möjligheter inte finns för att strömma ljudet med tillräckligt låg latens i realtid. Går av självklara skäl inte att skicka om paket med felaktiga checksums, går inte att bygga stora buffertar med re-clock eftersom allt detta skapar latens. PCM-koden (eller något properiärt) som skickas över går direkt till D/A-omvandlaren, inklusive jitter.

Det är den typen av förklaring – i pusselbitar – jag får höra från flera håll.

Nu hör jag till de där 99,99 procenten av svenskarna som aldrig programmerat nätverkskod för fristående ljudhårdvara. Jag kan inte bekräfta hur väl den förklaringen applicerar. Men jag förutsätter i alla fall att realtiduppspelning med minsta möjliga latens är fundamentalt annorlunda mot att asynkront tanka hem en fil.

För ljudåtergivning saknar produkten värde, musik behöver inte överföras i realtid.
För gaming är produkten värdelös direkt dålig då den bara kan tillföra en fördröjning via bufferten.
Varför skriver swecokers om skitprodukter?
Din värdefulla tid har gått till en meningslös diskussion om en skitprodukt, hade du skrivit något om tv bildskärmar så hade alla blivit glada.

Jag vet inte men det verkar inte finnas nån på swecokers redaktion som kan hifi och än mindre seriös ljudåtergivning, att då börja prata om produkter till ljudentusiaster känns märkligt.
Exsterna ljudkort och micar är något som gamers använder, skriv om det i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Ok, I'll bite.

Jag rippade hela min cd-samling med EAC i Windows på min arbetslaptop (minns inte om det var en HP Armada eller en ThinkPad, för länge sedan för att jag ska minnas de detaljerna) 2009 och konverterade till FLAC. Så gick tillbaka till förrådet och tog första bästa cd "Astral Projections samlingsskiva In The Mix från 2000".

Bytte hårddiskar 2012 (och till Linux) och filsystem 2021 (från ext4 till btrfs) men har kvar flac:en :
Stoppade in skivan och extraherade först samma spår med vanliga Filer i Gnome genom att bara copy+paste (den filen blev då Track 1.wav) rippade sedan också med cdparanoia som är Linux-världens svar på EAC (den filen blev då cp1.wav) och jag konverterade min gamla rip från flac till wav med "flac -d".

Så nu har vi 3 olika filer:
Vi kan se att storleken på den gamla rippen och den nya från cdparanoia har samma längd och att den från Filer är en bit längre men wav är ju ett format som kan ha meta-data i sig plus att olika program lägger till / accepterar / klipper bort olika längder på lead-in och lead-out så jag öppnar samtliga 3 filer i en hexeditor och kollar när respektive ljud de-facto börjar och slutar.

Det ger att min orginal-rip startar på offset 62936 och slutar på offset -24, filer börjar på offset 62960 och cdparanoia:s rip börjar på offset 63030 så:

Sen kollar vi checksumman på alla 3 filerna med en stark checksumma, sha-256:
Jag tror dock tyvärr inte att jag har tillgång till en annan maskin med en annan cd-rom i, att jag ens har det i min desktop här hemma är ju hyfsat unikt nuförtiden den är dock inte samma som den gamla EAC rippen gjordes med som sagt för den var inbyggd i en (numera) gammal laptop som säkert skrotats för längesedan (jobbar inte kvar där).

Underbart inlägg! Snyggt samlat och framställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vore trevligt om någon tog sig tiden att göra om mitt 20 år gamla försök. Tänk en låt från 3 olika skivor, genom 3 olika fysiska läsare och från 3 olika program, helst baserad på olika kod, för att tanka över CD till .WAV. Använd EAC som referenspunkt.

Jag har gjort det. Rippade en stor del av mitt CD-bibliotek för några år sedan och använde AccurateRip på de CDs som fanns i deras databas. Till större delen perfekt resultat, så de CDs jag rippade stämde överens med många andra CDs. De CDs som fick fel checksummor var de som var fysiskt skadade, och det var enkelt att se att de hade repor på ytan. Levererar CD-läsaren en rip som inte stämmer överens med AccurateRip är antingen EAC felaktigt inställt eller så fungerar inte CD-läsaren som den ska. Det är ingen gråzon och det är ingen mystik med det.

Att du har dragit slutsatsen att det av oförklarliga skäl kan bli olika beror på din testmetodik samt att du inte gick till grunden varför det blev olika. Jag har full respekt för att du kan TVs väldigt bra, men det kanske är dags att inse att om man gissar så gissar man fel ibland?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Jag har gjort det. Rippade en stor del av mitt CD-bibliotek för några år sedan och använde AccurateRip på de CDs som fanns i deras databas. Till större delen perfekt resultat, så de CDs jag rippade stämde överens med många andra CDs. De CDs som fick fel checksummor var de som var fysiskt skadade, och det var enkelt att se att de hade repor på ytan. Levererar CD-läsaren en rip som inte stämmer överens med AccurateRip är antingen EAC felaktigt inställt eller så fungerar inte CD-läsaren som den ska. Det är ingen gråzon och det är ingen mystik med det.

Att du har dragit slutsatsen att det av oförklarliga skäl kan bli olika beror på din testmetodik samt att du inte gick till grunden varför det blev olika. Jag har full respekt för att du kan TVs väldigt bra, men det kanske är dags att inse att om man gissar så gissar man fel ibland?

Ifall du körde enbart EAC och AccurateRip så gjorde du självklart något alldeles annat än vad gjorde. Du rippade rätt och slätt din CD-samling enligt best case scenario. Jag hade samma planer efter mitt test men insåg att tiden det skulle ta var för mycket. Med åren har jag skänkt merparten av min CD-samling till Ingemar/Folk och rock som jag gissar att du känner till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

det är lögn att försöka påstå att digital audio inte säkert ner på bitnivå.

Nej det är inte lögn, det är sant. Bara för att du har bevittnat en lyckad bilresa betyder det inte att alla som pratar om trafikolyckor ljuger, eller hur?

Läsningar av ljudskivor går oftast bra, och nästan alltid "bra nog", men det är inte det samma som garanterat korrekt.

Kunskap om problemen med ljudskivor är av naturliga skäl (nästan ingen köper dem längre) på väg att gå ur historien, men det finns fortfarande ett antal artiklar om det om man faktiskt är intresserad. Här är en jag minns från några år sedan:

https://john-millikin.com/%F0%9F%A4%94/why-i-ripped-the-same-...

Relevant citat (min framhävning):

"On Saturday morning I bought five new CD drives from different brands[3], tried rips on all of them, and found one that could maintain sync through the broken track. Unfortunately the confirmation rip failed to verify – there were about 20,000 bytes different betwen each rip."

Han fick alltså en wav-fil från spelaren, och hade han inte varit nörd hade han trott att den var korrekt.

Separat från anekdoter så kan man ju också fundera ett tag på varför de mest avancerade rippningsprogrammen använder sig av en crowdsourcad verifieringsdatabas. Det vore ju en helt onödig funktion om det vore så att varje läsning alltid garanterat är bit-korrekt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@F.Ultra: Jättebra att du också rippade med EAC och program under linux som följer EAC-principen.

Mitt test handlade däremot om att rippa med *andra program* än EAC för att se om det skiljde sig mellan spelarna och program, till exempel att rippa via iTunes anno tidigt 00-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du körde enbart EAC och AccurateRip så gjorde du självklart något alldeles annat än vad gjorde. Du rippade rätt och slätt din CD-samling enligt best case scenario. Jag hade samma planer efter mitt test men insåg att tiden det skulle ta var för mycket. Med åren har jag skänkt merparten av min CD-samling till Ingemar/Folk och rock som jag gissar att du känner till?

Så det är alltså p.g.a. dig Ingo fortfarande jobbar?

Jag tror att du får leta fram de där WAV-filerna, jag blir bara mer och mer nyfiken på vad de innehåller.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Så det är alltså p.g.a. dig Ingo fortfarande jobbar?

Jag tror att du får leta fram de där WAV-filerna, jag blir bara mer och mer nyfiken på vad de innehåller.

Jag tror du kommer finna att det är konsekventa eftersom du körde EAC och stämt av den med Accuraterip.

Men om du skulle plocka fram tre andra CD-läsare och köra tre andra program som inte bygger på EAC-metoden, är det möjligt att du skulle få något annat och det kan du nog snabb jämföra med Accuraterip. Det är vad är nyfiken på.

Vill man vara riktigt nogrann kan man ta .WAV-filer som skiljer sig, köra dem genom någon lämplig DAW och fasvända EAC-rippen mot dem och se vad som trillar ut i faktiskt ljudsskillnder. Misstänker att det inte är så mycket mer än enstaka knäppningar.

Angående Ingo: det han har betytt för mitt musikintresse och min uppväxt i Blge så var det värt att skänka tillbaka något han kan omvandla till sitt leverne.