Permalänk

windows 11 frågor

jag får nästa vecka min nya dator.
jag går fråpn win 10 till win 11.

grejen är att jag har en helvetes massa sparningsfiler från spel jag har hållit på med en längre tid nu som jag helst inte vill förlora, dessa ligger på win SSDn och kommer att försvinna när jag sen nukar.

kan man på nått sätt överföra sparfilerna och få de att funka på win 11 när jag sedan installerar spelen igen? typ lägga över dem på nån utav mina HDD och sen föra över? om det nu går, vart lägger jag dem isf i win 11? de jag har nu ligger i "användare---mina dokument", nu vet jag inte hur win 11 ser ut, men om det finns nått mina dokument, är det bara att föra över det dit då?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Filstrukturen ändras inte på det viset. Bara att leta upp var filerna är sparade, och sedan sätta tillbaka dom i samma mappar efter du installerat spelen på nytt.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är bara kopiera rakt av vilket är enklast.

Har du ett MS-konto och OneDrive kan du peka om "mangemani\Dokument" till "mangemani\OneDrive\Dokument" och iaf allt i dokumentmappen kommer synkas till alla enheter med det MS-konto.

Permalänk

så det var inte svårare än så då
tack för infon:)

sen en till sak, som kanske inte har med windows att göra, lösenorden till alla sidor. det här är fan den värsta delen tycker jag när man köper ny dator, att komma ihåg alla lösenorden, vissa sidor har ju 3 försök och sen spärras kontot och kommer man inte ihåg lösenordet och måste sitta och chansa, så blir det ju inte så lyckat.
sist skrev jag ned allt och det gjorde jag på min mobil, men nu har jag en ny mobil och allt försvann då, så finns det något sätt att få reda på lösenorden?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

så det var inte svårare än så då
tack för infon:)

sen en till sak, som kanske inte har med windows att göra, lösenorden till alla sidor. det här är fan den värsta delen tycker jag när man köper ny dator, att komma ihåg alla lösenorden, vissa sidor har ju 3 försök och sen spärras kontot och kommer man inte ihåg lösenordet och måste sitta och chansa, så blir det ju inte så lyckat.
sist skrev jag ned allt och det gjorde jag på min mobil, men nu har jag en ny mobil och allt försvann då, så finns det något sätt att få reda på lösenorden?

I t.ex. Edge kan du gå in i Inställningar -> Lösenord -> Exportera lösenord.
Dessa läggs då på fil i klartext där du sen importerar genom samma väg som ovan. Alternativt att du synkar med ett konto i webbläsaren istället

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

I t.ex. Edge kan du gå in i Inställningar -> Lösenord -> Exportera lösenord.
Dessa läggs då på fil i klartext där du sen importerar genom samma väg som ovan. Alternativt att du synkar med ett konto i webbläsaren istället

har tyvärr inte edge, jag har google chrome

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har tyvärr inte edge, jag har google chrome

Nästan samma för Chrome som Edge.

Inställningar -> Autofyll -> Lösenord -> tre punkter ovanför listan -> Exportera lösenord.

För att importera lösenorden sen:
https://support.google.com/chrome/answer/13068232?hl=en

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har tyvärr inte edge, jag har google chrome

I chrome har du ju möjlighet o spara alla lösen om du är inloggad i chrome med ditt google konto.
Sen är det bara o logga in på chrome på nya datorn så har du allt tillbaka.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros