Nvidia: ”Kryptovalutor tillför ingenting till samhället”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som pysslat med mining som vet vad det är för pengar det rör sig om, tänker på en enskild PC med tex ett RTX 4090.

Är det hundralappar eller tusenlappar i månaden?

Hundratusentalslappar handlar det om.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Många som inte förstår sig på kryptovalutor. Nvidia säger detta för att de inte längre tjänar pengar på det och det är det politiskt korrekta att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag hoppar över kryptovalutors betydelse just nu.

Att nvidia alls tar upp det är väl mer intressant kan jag tycka.
Nu när de stora kryptovalutorna inte längre kan mineas med grafikkkort kan man säga det här. Nu finns inte mycket till nedsida ekonomiskt längre. Sure - så jobbar väl företag. Kritisera inte befintliga kundgrupper. Nvidia vill sälja grafikkort - och det fanns många köpare under en period här tack vare krypton. Jag förstår parternas intressen. Rimligt.

Men de hade också kunnat hoppa över den här kritiken helt i nuläget.
Varför väljer de kritik nu?
Handlar det om att visa på någon form av etisk inriktning så förtas väl denna av att man inte sade det här för ett gäng år sedan utan väntade tills det inte längre spelade någon roll?

Vad är det man fiskar efter just nu?

Bra fråga!
Han lyckas ju faktiskt få in att de är bäst när det kommer till grafikkort och han vill väl få det till att de är bäst inom AI (vilket de är) och samtidigt få AI att låta som att det nya skivade brödet. De vill ju sälja in AI så mycket de kan och visa på de är seriösa och står på "vår" sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kanske inte jättekul, men det är stabil avkastning.
<snip>

Har man tex 150.000 kr skulle jag nog hellre stoppa in det på ett sparkonto, tex SBAB som har 2.50% ränta just nu och det lär öka till 3% sätter man in någon tusenlapp eller mer per månad så blir det gratis pengar varje år.

Sorry, men som någon nämnde, om inflationen ligger på 8-9%, så går du back 5-6% varje månad.

Det är inte att betrakta som stabil avkastning. Det är ett s.k. 'svart hål' - en ren förlustaffär som, om du låter det hålla på, kan sluka alla dina pengar.

Du måste investera i något som avkastar mer än inflationen för att gå plus.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Hundratusentalslappar handlar det om.

Jag tar gärna emot tips på hur man kan få ihop de summorna med hjälp av en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför väljer de kritik nu?
Handlar det om att visa på någon form av etisk inriktning så förtas väl denna av att man inte sade det här för ett gäng år sedan utan väntade tills det inte längre spelade någon roll?

Vad är det man fiskar efter just nu?

Som sagts redan: Bra fråga! Varför bita handen som födde bolaget fram till ganska nyligen?
Verkar lite ogenomtänkt och lätt förolämpande, även om jag i sak mestadels råkar hålla med.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Då får man väl anta att NVidia vägrar skeppa tiotusentals grafikkort till miners nästa gång krypton rusar för att inte bidra till miljöförstöringen....eller?

Hoppas.🥸🤡🤤

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Sorry, men som någon nämnde, om inflationen ligger på 8-9%, så går du back 5-6% varje månad.

Det är inte att betrakta som stabil avkastning. Det är ett s.k. 'svart hål' - en ren förlustaffär som, om du låter det hålla på, kan sluka alla dina pengar.

Du måste investera i något som avkastar mer än inflationen för att gå plus.

Du går inte back, du går plus jämfört med att köpa grafikkort, el-bil, kläder, elektronik etc etc. Och om du investerat senaste månaden så har du, med största sannolikhet, gått back med 10-50%, på en månad. +2-3% ser helt plötsligt helt ok ut.

Permalänk
Medlem

Lustigt att de nämner det när kryptohajpen är död. Varför nämnde de inte det innan?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nvidia har rätt, krypto är och förblir ett luftslott utan värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Sorry, men som någon nämnde, om inflationen ligger på 8-9%, så går du back 5-6% varje månad.

Det är inte att betrakta som stabil avkastning. Det är ett s.k. 'svart hål' - en ren förlustaffär som, om du låter det hålla på, kan sluka alla dina pengar.

Du måste investera i något som avkastar mer än inflationen för att gå plus.

Beror på hur man räknar, sparar du ingenting går du ännu mer back.

Om du börjar att köpa helt ny utrustning idag så får du nog hosta upp runt 35.000 kr för en bra dator inkl RTX 4090, sen ska du betala elräkningen med. Hur mycke av det hinner du ta igen på ett år med mining? Elräkningen kanske hamnar runt 750 kr i månaden att bara driva en dator som står på 24/7 och minar.

Så det går nog jämt upp, och sen beror det ju på hur mycke sparkapital du har. Har du tex en miljon kr som du kan sätta in på ett sparkonto så blir det iaf gratis pengar som inte kostar något på elräkning, du kan istället få din elräkning gratis betald på sparräntan efter ett år.

Nu har ju inte folk börjat med kryptovaluter pga nuvarande inflation, tänk tillbaka 2-3 år eller mer.

Jag tror knappast man kan mina in ca 40.000 kr på ett år på en enda dator?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Men var det inte så att Nvidia själv gjorde grafikkretsar specialliserade för mining?

Låter ju som om att Nvidia smakade på kakan, insåg att detta är en guldgruva och vill nu få hela kakan.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tar gärna emot tips på hur man kan få ihop de summorna med hjälp av en dator.

Det är lätt, köp en dator för några (tio)miljoner!

Permalänk
Medlem

Nvidia prioriterar helt klart inte dataspel med deras produkter, det är därför dumt att köpa deras produkter för enbart spel.
Tyvärr har vi bara AMD och Intel som alternativ och ingen av dom verkar ha dataspel som prioritet heller, det öppnar upp för nya aktörer att komma in på marknaden, men tyvärr verkar intresset vara lågt, då det inte finns stor kulor att tjäna där, kanske behöver spelföretag gå in och säkra hårdvaran. Tyvärr kommer nog segmenteringen som megaföretag som MS sätta rejäla käppar i hjulet för det.
Den enda utvägen jag ser är arkadhallar, men många som spelar spel idag tycker inte om arkadhallar av olika anledningar, jag vägrar sponsra min lokala, då dom inte tar emot kontanter eller betalkort, endast swish och telefonen kan man ju spela på hemma, den behöver man inte ta sig till en arkadhall för.
Personligen får det nog bli brädspel, penna & papper rollspel och i värsta fall böcker när spel & film branscherna hoppar i galen tunna.
Jag tänker inte betala Nvidia för dyra bihang som RTX och AI av samma anledning som jag inte köper deras A2000 och liknande produkter.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är lätt, köp en dator för några (tio)miljoner!

Men nu var det ju inte en sådan dator som avsågs. Jag tror inte så mågna personer betalar 10 miljoner för "tänker på en enskild PC med tex ett RTX 4090".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tänker osökt på talesättet att det ibland är bättre att hålla käften och låta folk tro att man är en idiot, än att öppna den och undanröja alla tvivel.

"Takes one to know one" - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror inte så mågna personer betalar 10 miljoner för "tänker på en enskild PC med tex ett RTX 4090".

Är det inte där nånstans svenska butikspriset ligger?
edit: Förlåt, tänkte på 4080...

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll vad han säger nvidias VD, det ändrar inte på faktum. Jag är mer nyfiken på varför han säger denna osanning? Är det för att blidka gamers som ogillar mining? Eller är det för att motivera begränsningar i deras hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Spelar inte så stor roll vad han säger nvidias VD, det ändrar inte på faktum. Jag är mer nyfiken på varför han säger denna osanning? Är det för att blidka gamers som ogillar mining? Eller är det för att motivera begränsningar i deras hårdvara?

Snarare en motivering till varför det fortsatt kommer vara svindyrt med grafikkort. Han bygger grunden för ännu högre priser när 5000-serien lanseras ( brist på kort pga AI-utvecklingen)

När det väl är tur för 6000- serien så återgår dom till att "det regnar ovanligt mycket på söndagar", därav höga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Är det inte där nånstans svenska butikspriset ligger?
edit: Förlåt, tänkte på 4080...

Nej, 4090 verkar ligga på lite drygt 20 tusen vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, 4090 verkar ligga på lite drygt 20 tusen vad jag kan se.

Ofasen, rena rean nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ofasen, rena rean nu då.

Nej, det har varit ungefär samma pris sedan de släppte kortet.

Permalänk

Så tuffa Nvidia som sparkar en kundgrupp som ligger nere, haha tuffa ifall dom sa det før 1-2 år sen, nu ser det bara ut som en politisk kampanj

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Men nu var det ju inte en sådan dator som avsågs. Jag tror inte så mågna personer betalar 10 miljoner för "tänker på en enskild PC med tex ett RTX 4090".

Det där är en svår ekvation att få ihop om det gäller en vanlig dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cheewie:

Hundratusentalslappar handlar det om.

Nu lungnar vi ner oss lite va?

Skrivet av Xverminator:

Är det någon som pysslat med mining som vet vad det är för pengar det rör sig om, tänker på en enskild PC med tex ett RTX 4090.

Är det hundralappar eller tusenlappar i månaden?

Betalar du exempelvis 2kr/KWh så tjänar du 41 kr per månad med ett RTX 4090.

https://www.nicehash.com/profitability-calculator/nvidia-rtx-...

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som pysslat med mining som vet vad det är för pengar det rör sig om, tänker på en enskild PC med tex ett RTX 4090.

Är det hundralappar eller tusenlappar i månaden?

Har minat lite till och från sen 2012, men inte gjort det sedan mitten på 2022. HD5870, HD7970, R9 290x, R9 Nano, RX 5700 och RX 6800 är de kretsarna jag har torterat, men ett toppkort som är på 24/7 har dragit in ungefär 1000:- i månaden (+100% / -50% beroende på år) om man säljer valutan direkt när man får det. Var man smart så väntade man med att sälja och då går ju vinsten så klart upp beroende på kursen (fram till toppen i oktober 2021). Synd att jag var så pengahungrig när jag var yngre och sålde direkt, hade känts helt OK att sitta på mina 10BTC jag grävde upp under de första åren.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, det har varit ungefär samma pris sedan de släppte kortet.

Ijmf med 10 miljoner är det rena rean

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av micke1m:

Många som inte förstår sig på kryptovalutor. Nvidia säger detta för att de inte längre tjänar pengar på det och det är det politiskt korrekta att säga.

Bra sammanfattat, det är kärnan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kommer det från företaget som skickade ut 3000 serien direkt till miningfarmer och inte retail? Hmm, intressant nivå på hyckleriet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kommer det från företaget som skickade ut 3000 serien direkt till miningfarmer och inte retail? Hmm, intressant nivå på hyckleriet här.

Det låter ju helt sjukt, finns det något online man kan läsa om detta?