Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tempad lax med citronpeppar. Behövs mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Måste nog hålla med @Lagerlöf. Lagar en hel del fisk och fisken blir inte bra om man tillagar den för länge. Kanske du tycker den är OK men just lax blir otroligt torr om man tillagar den så länge. Fiskkött blir fort färdigt. Tycker 25 min i 175 °C eller 15 - 20 min i 200 °C (som i andra recept) låter bra. Dessutom är lax en fet fisk så en massa extra fett låter inte heller som en höjdare. Men det är ju bara vad jag tycker, Du får naturligtvis äta vad du gillar. Men ditt råd till @Lagerlöf kan ju ges till dig också. Testa att laga till laxen kortare tid. Du kanske blir förvånad (och frälst...).

Jag är övertygad att ni har rätt att optimal tid kan vara kortare. Men sedan frun var gravid (och allt behövde längre tillagningstid för att hon skulle vara nöjd) så kör jag som jag gör.

Jag har inte ifrågasatt eran åsikt, eller hur? Att då bli påhoppad för att jag gör "fel" när det uppenbarligen fungerar tycker jag är lite orättvist
Att skjuta ner någons annan åsikt och smak är...osmakligt (pun intended)

Sen, jag pratar om direkt från frysen, det kanske ni inte gör?
Små fileér på ca 120-140 gram som jag lägger i en ugnsfast form, 2-4 st tillsammans med lite frysta grönsaker, gärna broccoli.

Det viktigaste är ju att man blir mätt trots allt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag har inte ifrågasatt eran åsikt, eller hur? Att då bli påhoppad för att jag gör "fel" när det uppenbarligen fungerar tycker jag är lite orättvist
Att skjuta ner någons annan åsikt och smak är...osmakligt (pun intended)

Det är naturligtvis trist om du känner att vi hoppar på dig bara för att vi inte håller med. Se det som rekommendationer istället för att direkt bli kränkt. Kommer en till rekommendation nedan.

Skrivet av FX9:

Sen, jag pratar om direkt från frysen, det kanske ni inte gör?
Små fileér på ca 120-140 gram som jag lägger i en ugnsfast form, 2-4 st tillsammans med lite frysta grönsaker, gärna broccoli.

Fiskköttet mår inte så bra av att tinas på det sättet. Iskristallerna spräger cellerna i fiskköttet. Bäst är att lägga fisken på diskbänken vid lunchtid (om man ska laga middag på fisken) och låta den ligga där tills den ska tillagas, behåll plastförpackningen på. Näst bäst ar att lägga filéerna i tättslutande plastpåsar i kallt vatten i 30-45 min. Har man inte möjligheten att göra så, kommer hem sent från jobbet eller liknande och ska laga mat direkt man kommer hem så kan man lägga den frysta fisken i kylen på kvällen innan. Den sista metoden har en möjlig negativ effekt genom att iskristalldtrukturen i det frysta fiskköttet förändras och då kan man få cellsprängning på samma sätt som då man steker den direkt från frysen.

Skrivet av FX9:

Det viktigaste är ju att man blir mätt trots allt

Sant, men inte fel att njuta mer av maten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Lite OT men med en historia kopplad till lax.

Jag köpte mig en hel laxsida efter att inte ha ätit lax på så otroligt länge efter att ha sett det på extrapris, fantastiskt tänkte jag! Köttfanatiker som man är så tänkte jag att jag kör den i ett tempererat vattenbad, även kallat souse vide för gemene man (inklusive mig, ville bara inte bli rättad av någon expert). Pillade i lite citroner, salt och peppar och en klick smör för att sen vakuumförpacka den och starta processen.

20 minuter och 56 grader senare eller hur det nu var så var den klar, laxen som lovordades på internet. Ut kom den den mest slemmiga fiskbit jag någonsin sett och den smakade helt vidervärdigt, så illa att den pratas om här i hemmet emellanåt och har blivit en slags anekdot varje gång jag och min flickvän ser en bit lax.

Nu har inte jag gjort fisk sous vide men 20 min i 56°C låter som både för kort tid och för varmt, ser recept som nämner 40 min till 1,5 timme, i 46-54°C. Allting direkt ur påsen är blött och slemmigt tyvärr Att steka snabbt på hög värme, eller gå över den med en blåslampa, är nästan ett krav för att det ska se lite trevligt ut.

Skrivet av FX9:

Jag är övertygad att ni har rätt att optimal tid kan vara kortare. Men sedan frun var gravid (och allt behövde längre tillagningstid för att hon skulle vara nöjd) så kör jag som jag gör.

Jag har inte ifrågasatt eran åsikt, eller hur? Att då bli påhoppad för att jag gör "fel" när det uppenbarligen fungerar tycker jag är lite orättvist
Att skjuta ner någons annan åsikt och smak är...osmakligt (pun intended)

Sen, jag pratar om direkt från frysen, det kanske ni inte gör?
Små fileér på ca 120-140 gram som jag lägger i en ugnsfast form, 2-4 st tillsammans med lite frysta grönsaker, gärna broccoli.

Det viktigaste är ju att man blir mätt trots allt

Det måste vara något som du gör annorlunda än vi andra antar för jag är också övertygad om att 50 min i 200°C skulle resultera i cm tjockt lager kol ovanpå. Jag har gjort lax direkt från fryst in i ugnen på 200°C som blivit lite lätt yt-bränd på 30min.

Det kan vara skillnader på ugn, form, höjd, eller att man ställer in när ugnen är kall eller något eftersom det är så långt ifrån flera andras.

Som exempel försökte jag göra egna pommes och förstod inte varför de kunde ligga i fritösen i 40min och fortfarande var mjuka, det var helt enkelt så att även fast jag ställde in fritösen på 180°C så klarade den inte att värma upp endast oljan till över 130°C när jag kollade med en termometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag är övertygad att ni har rätt att optimal tid kan vara kortare. Men sedan frun var gravid (och allt behövde längre tillagningstid för att hon skulle vara nöjd) så kör jag som jag gör.

Jag har inte ifrågasatt eran åsikt, eller hur? Att då bli påhoppad för att jag gör "fel" när det uppenbarligen fungerar tycker jag är lite orättvist
Att skjuta ner någons annan åsikt och smak är...osmakligt (pun intended)

Sen, jag pratar om direkt från frysen, det kanske ni inte gör?
Små fileér på ca 120-140 gram som jag lägger i en ugnsfast form, 2-4 st tillsammans med lite frysta grönsaker, gärna broccoli.

Det viktigaste är ju att man blir mätt trots allt

Fast jag måste hålla med dem. Tillagar nog fisk 1-2 ggr i veckan, alaska pollock, torsk eller lax. Du får tillagda den hur du vill, men skulle nog aldrig rekommendera någon att tillaga lax i den värmen så länge, blir riktigt torrt. Med broccoli är gott och fetaost som man smular ovanpå.

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag lagade Lax i ugn men detta är hur jag brukar göra.
Nu pratar jag hel laxbit.
Startar ugnen (200c ej varmluft)
Potatis skalas och kastrull sätts på spisen & stoppar in laxen.

När potatisen är klar är också laxen klar. Vist man kan göra laxen bättre genom att köra den på temperatur men jag är lat.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Nu har inte jag gjort fisk sous vide men 20 min i 56°C låter som både för kort tid och för varmt, ser recept som nämner 40 min till 1,5 timme, i 46-54°C.

Jag tolkade att det var laxen som skulle vara 56°.

Permalänk
Medlem

Lax i alla former är min favorit.
Jag är KASS på att tillaga laxen, enda tipset jag kan ge med lax är pesto + creme freich.

Ta lite av varje och smaka av. Mixa och lägg på laxen och kör in i ugnen, eller om ni steker laxen, dra på det kallt efter det är stekt.

Tar kanske en tredjedel liten(200g??) arla burk och sen en överfylld tesked och vevar ihop. Behövs inte så mycket "sås" per skiva lax.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vi kör alltid med folie på formen när vi gör ugnslax (alltså som ett lock, inte kladda in fisken i det). Går inte misslyckas då och det passar framförallt mig som är bedrövlig i köket. Ju lägre temp desto mindre risk att den blir inne för länge. Var en på jobbet som blev helt förbluffad när jag hade en matlåda med mig där fisken skivade sig själv sådär snyggt när man tar i den med gaffeln, som Gordon Ramsay förväntar sig. Jag fick frågan om jag kört med termometer eller annan exakt metod, var ingen som riktigt trodde på mig när jag berättade hemligheten. Det har blivit lite av en grej idag att enkla saker ska måsta göras så komplicerat som möjligt tycker jag.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Nu har inte jag gjort fisk sous vide men 20 min i 56°C låter som både för kort tid och för varmt, ser recept som nämner 40 min till 1,5 timme, i 46-54°C. Allting direkt ur påsen är blött och slemmigt tyvärr Att steka snabbt på hög värme, eller gå över den med en blåslampa, är nästan ett krav för att det ska se lite trevligt ut.

Som jag sa så var jag inte riktigt säker på vilka parametrar jag hade vid tillagning, det var så länge sedan. Jag är dock säker på att jag googlade och kollade kitchenlabs lathund för souse vide vid tillfället och där står det säkert som du säger. Det är inget som sitter i ryggmärgen då det blev en gång och aldrig mer. Ja det kanske var missen, jag stekte aldrig fisken och tänkte inte alls på någon maillardeffekt. Men jag kommer nog fortsätta med att låta laxen vara gravad eller rökt när den äts till jul eller i en smörgåstårta.