The Last Of Us Part 1 (PC, Steam) startar inte alls (RTX 4090)

Permalänk
Medlem

The Last Of Us Part 1 (PC, Steam) startar inte alls (RTX 4090)

Jahapp.. skulle bara testa men får inte igång spelet alls och tänkte kolla ifall någon varit med om samma sak?

Senaste Nvidia drivrutinerna, allt uppdaterat, aldrig varit med om det i något spel.
- Provat verifiera om filerna i Steam och allt är 100%
- Provat boota om 2 gånger nu
- Loggat in och ur Stream bara för att..
- Stängt av i princip allt i bakgrunden (OBS Studio rullar bara för inspelningens skull)

Specs:
RTX 4090 (för tillfället ingen OC)
5950X (för tillfället ingen OC)
32Gb RAM 3600Mhz
Win 10 senaste
Spelet installerat på Samsung 2TB m.2 NVME

Några tips?
Tack på förhand

Se videon nedan:

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

För mig funkar det. Kör windows 11 dock om nu det spelar någon roll

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

För mig funkar det. Kör windows 11 dock om nu det spelar någon roll

Hmm ok, tack. Många klagar på kraschar redan vid start och tidigt i spelet, men inte läst om nån annan som inte ens får spelet att starta 🤔 Får inte ihop det här.. aldrig sett tidigare med nåt spel. Ska prova ta bort å ladda ner dessa 76gb igen.

Edit: nope, hjälpte inte att installera om spelet. Kul

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Hmm ok, tack. Många klagar på kraschar redan vid start och tidigt i spelet, men inte läst om nån annan som inte ens får spelet att starta 🤔 Får inte ihop det här.. aldrig sett tidigare med nåt spel. Ska prova ta bort å ladda ner dessa 76gb igen.

Edit: nope, hjälpte inte att installera om spelet. Kul

Fick du starta spelet?
Jag tror det kanske är så enkelt som att du kör antingen Steam som admin eller du kör spelets exe som admin. Jag testade själv, och spelet vägrade starta som admin, och det såg precis ut som i din video.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Hur är dina temps, kanske överhettar om det bara stängs sådär ?

Permalänk

Haft några krascher hittills, inte någon katastrof iofs. Det som jag däremot aldrig varit med om är att karaktärer (Ellie mfl) plötsligt blir osynliga - men dom är kvar (kan se deras fotspår i löven framför mig och dialogen å allt annat rullar på)….? Omstart så är dom tebax på skärmen😎

Permalänk
Medlem

Har spelat skapat någon ”profil”’katalog, prova ta bort den. Mitt spel kraschade efter snurr animationen och när jag tog bort mappen så fungerar det.

https://www.getdroidtips.com/last-of-us-part-1-save-game-conf...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Kan nån berätta om hur status på detta spel är nu? Jag avvaktade köp när det släpptes för att det var så buggigt... Har dom fått ordning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Kan nån berätta om hur status på detta spel är nu? Jag avvaktade köp när det släpptes för att det var så buggigt... Har dom fått ordning på det?

De har patchat lite då och då. Ofta riktigt stora patcher som typ inneburit att hela spelet laddats ner på nytt. Senaste patchen släpptes för ett par dagar sedan.

Jag spelade igenom spelet med mitt 4090 i början av månaden. Fungerade överlag bra även om det fanns lite småbuggar och knepiga beteenden kvar. Det mest minnesvärda är mot slutet av spelet där kameran plötsligt buggade ur och försvann i oändligheten. Helt klart spelbart och osäker på om kamerakrånglet är något vanligt förekommande fel.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...