Philips TV: Återkommande problem – finns det någon fix?

Permalänk
Medlem

Philips TV: Återkommande problem – finns det någon fix?

Hej,

Har haft vår Philips The One 58" i strax över 2 år nu och bara någon månad efter vår garanti hos Komplett gått ut har den börjat strula... Emellanåt visas ingen bild vid uppstart, trots att tv:n "spelar" saker, man hör ljud o.s.v.. Det går att lösa problemet ibland genom att dra ut strömkabeln och låta den vara utdragen i kanske 15+ minuter, men är inte helt tillförlitligt då det inte löser det varje gång, utan ibland måste man upprepa processen. Detta har varit återkommande nu i drygt en vecka, med jämna mellanrum, kanske en gång om dagen.

Det går att skicka in tv:n för diagnos, men det kostar 2000kr för frakt + diagnos, sedan tillkommer eventuella reparationskostnader vilket låter lite väl dyrt med tanke på att vi köpte den på kampanj för 6000kr. Finns det någon som haft liknande problem och fått den fixad? Är det värt att skicka in den på reparation eller är det slöseri med pengar?

Som det ser ut nu så funkar ju tv:n för det mesta, men det är ju störigt att behöva hålla på med att dra ut strömkabeln och vänta 15+ minuter då och då. Samtidigt kanske det är värt att bara behålla tv:n tills den ger upp helt för att köpa en ny sen, särskilt när det lär kosta lika mycket att reparara den som vi betalade för den.

Permalänk
Medlem

Eftersom att det typ plötsligt bara börja så kanske det är mjukvaran. Se om du kan uppdatera den om det fins en nyare på Pilips support sida.
Alternativt om det går att backa till en tidigare, det brukar dock vara mer besvärligt, men kanske går med en fabrikresett?

Edit. Om ja tror ja kollar på rätt tv (en mer specifikt modell bektäkning/nummer hadde inte skadat ) på Philips hemsida, så kom det ut en uppdatering den 5 januari i år. Sedan så brukar det ta lite tid innan en tv automatiskt uppdaterar sig till den om den är satt att gör det. https://www.philips.se/c-p/58PUS8556_12/8500-series-4k-uhd-le...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Eftersom att det typ plötsligt bara börja så kanske det är mjukvaran. Se om du kan uppdatera den om det fins en nyare på Pilips support sida.
Alternativt om det går att backa till en tidigare, det brukar dock vara mer besvärligt, men kanske går med en fabrikresett?

Edit. Om ja tror ja kollar på rätt tv (en mer specifikt modell bektäkning/nummer hadde inte skadat ) på Philips hemsida, så kom det ut en uppdatering den 5 januari i år. Sedan så brukar det ta lite tid innan en tv automatiskt uppdaterar sig till den om den är satt att gör det. https://www.philips.se/c-p/58PUS8556_12/8500-series-4k-uhd-le...

Det handlar om en PUS8505 (https://www.komplett.se/product/1161431?noredirect=true), den senaste drivrutinen verkar vara från förra sommaren som också varit installerad sen dess, så det låter konstigt att det skulle vara mjukvaran om den ändå rullat på den i runt ett halvår utan problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det där är symptom som ofta beror på hårdvarufel. Gör först en komplett fabriksåterställning. Om det inte hjälper, dokumentera/filma med mobilen hur den inte startar normalt och reklamera sedan med bildbevis på hur den inte fungerar. Du har fortfarande lagstadgad 3 års reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det där är symptom som ofta beror på hårdvarufel. Gör först en komplett fabriksåterställning. Om det inte hjälper, dokumentera/filma med mobilen hur den inte startar normalt och reklamera sedan med bildbevis på hur den inte fungerar. Du har fortfarande lagstadgad 3 års reklamationsrätt.

Okej, testar en fabriksåterställning och ser om det löser problemet då!

Gällande reklamationsrätten, måste man bevisa att det är ett ursprungligt fel (och hur gör man det i så fall?) eller är det upp till Komplett att bevisa det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dannema:

Okej, testar en fabriksåterställning och ser om det löser problemet då!

Gällande reklamationsrätten, måste man bevisa att det är ett ursprungligt fel (och hur gör man det i så fall?) eller är det upp till Komplett att bevisa det?

En film på hur TV:n är svart vid start och vad dom borde vara normal operation som inte längre är är ju ett exempel på bevis.

Du kan alltid ta råd av konsumentvägledning i kommunen (lite tröligt) eller ta till Internet: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En film på hur TV:n är svart vid start och vad dom borde vara normal operation som inte längre är är ju ett exempel på bevis.

Du kan alltid ta råd av konsumentvägledning i kommunen (lite tröligt) eller ta till Internet: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Har inte haft några problem sedan återställningen, så förhoppningsvis är det löst. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dannema:

Har inte haft några problem sedan återställningen, så förhoppningsvis är det löst. Tack så mycket för hjälpen!

Tack för återkopplingen!

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Har inte haft några problem sedan återställningen, så förhoppningsvis är det löst. Tack så mycket för hjälpen!

Hej,
Hur gjorde du återställningen?
Har samma problem

//Gurr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrmcflurr:

Hej,
Hur gjorde du återställningen?
Har samma problem

//Gurr

Hej,

Har inte tv:n framför mig, men inne bland inställningar fanns det möjlighet att återställa.

Annars verkar den här länken ge rätt information: https://www.coolblue.nl/en/advice/reset-philips-television-to...

Tyvärr löste det problemet bara tillfälligt och jaf skickade in tv:n för reparation kort efter

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är en kondensator som har spruckit. I så fall enkelt fel att hitta och ifall man har lödkunskaper är det också lätt att fixa.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-