Var har alla nätagg tagit vägen?

Permalänk
Medlem

Var har alla nätagg tagit vägen?

Kan någon hjälpa mig att reda ut var alla SFX nätagg tagit vägen? Hittar jag något så är det inte sällan med en prishöjning på över 100% (nypris). Absolut spelar inflationen in tänker jag. Men är det komponent-brist även bland nätagg?

Försöker komma över ett Cooler Master V850 v2 men går bet, närmsta jag kommer är v1 till hutlösa 1700 hos Amazon.

Grammatiken hängde inte med.
Permalänk
Medlem

Tyvärr så har de ökat enormt i pris det senaste men vet inte orsaken =(

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Tyvärr så har de ökat enormt i pris det senaste men vet inte orsaken =(

Ja, helt sjuk ökning. Jag var dum som inte köpte ett i samma veva som jag köpte ett NR200 chassi för att jag tänkte "äsch det kommer säkert sjunka lite till och jag ska ändå inte bygga datorn just nu"... Halvår senare och det kostar över 1000 kr mer

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som hänt nätaggregat. Det gick att få tag i 1000W som var helt ok strax över 1000kr.
Nu är det närmare 2000kr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det här gäller inte bara SFX det gäller alla nätagg. Jag behövde ett nytt nätagg utan att jag hade någon koll på det, tursamt var det mycket nära mellandagsrean och då slog jag till, sparade 500kr och fick nätagget till ett rimligt pris.

Precis som nätagg blivit betydligt dyrare har moderkort också ökat en hel del. Jag vet inte varför men vissa komponenter har de senaste åren ökat otroligt mycket i pris. Långt mer än vad man förväntar sig i likhet med linjär prisökning eller rimlig prisökning.