Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ens egen situation avgör ju. Utgifterna måste skäras ned rejält när man väl går i pension. Skillnaden på slutlönen och pensionen är ju ett tio-talprocent.

Nyckelordet här är "egen". Jag ser inte framför mig att jag skall behöva skära ner rejält den dagen jag slutar jobba.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu tycker jag vi släpper detta. Upp till var och en att göra som denne vill.

Håller med helt. Tack och hej.

Permalänk

Aktivt förvaltade Sverigefonder sågas: ”Får underkänt”. Intressant artikel på SVT. Allmänt känt kanske, men ändå intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Aktivt förvaltade Sverigefonder sågas: ”Får underkänt”. Intressant artikel på SVT. Allmänt känt kanske, men ändå intressant.

Nobelpriset i ekonomi 2013 gick till en "grupp" som bevisat att aktivt förvaltning sänker avkastningen så ja, det är gammal skåpmat, även om jag tror de flesta är ovetande om det hela.

https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/2013/pres...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Aktivt förvaltade Sverigefonder sågas: ”Får underkänt”. Intressant artikel på SVT. Allmänt känt kanske, men ändå intressant.

Finns det "Passivt" förvaltade fonder?
Hur fungerar en sån, en fond där ingen aktivt bestämt vad fonden ska bestå av
Tar gärna mot exempel som jag kan handla av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Finns det "Passivt" förvaltade fonder?
Hur fungerar en sån, en fond där ingen aktivt bestämt vad fonden ska bestå av
Tar gärna mot exempel som jag kan handla av.

Det är ju klassiska indexfonder, ex. Avanza Zero.

Det är alltså fonder där det inte sitter någon snubbe och "gissar" vad som ska gå bra (och därför tar ut en avgift). Istället köper fonderna så att innehavet matchar valt index, ex. OMX30.

Indexfonden Zero är 100% avgiftsfri, vilket är riktigt bra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Finns det "Passivt" förvaltade fonder?
Hur fungerar en sån, en fond där ingen aktivt bestämt vad fonden ska bestå av
Tar gärna mot exempel som jag kan handla av.

Bara att välja en.
https://www.avanza.se/fonder/lista.html?managedType=INDEX&com...
Länsförsäkringar global är en klassiker att föreslå.

Permalänk
Medlem

Jag har gått från att sitta och köpa och sälja aktier till att inte orka bry mig alls. Kör globala indexfonder för majoriteten av sparandet och tittar aldrig på hur det går längre. Mindre stress och förmodligen bättre resultat långsiktigt. Sen har jag lite "lekpengar" där jag köper vissa bolag som jag är intresserad av och någon enstaka specialfond men har inga förväntningar på att det ska gå bra (vilket det typ inte gör heller )

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag har gått från att sitta och köpa och sälja aktier till att inte orka bry mig alls. Kör globala indexfonder för majoriteten av sparandet och tittar aldrig på hur det går längre. Mindre stress och förmodligen bättre resultat långsiktigt. Sen har jag lite "lekpengar" där jag köper vissa bolag som jag är intresserad av och någon enstaka specialfond men har inga förväntningar på att det ska gå bra (vilket det typ inte gör heller )

Jag har gjort exakt samma resa haha. Sen att de aktier jag köper med lekpengarna typ i 4/5 går ner skitmycket gör att jag är övertygad om att fonder är bättre för just mig haha.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Det är ju klassiska indexfonder, ex. Avanza Zero.

Det är alltså fonder där det inte sitter någon snubbe och "gissar" vad som ska gå bra (och därför tar ut en avgift). Istället köper fonderna så att innehavet matchar valt index, ex. OMX30.

Indexfonden Zero är 100% avgiftsfri, vilket är riktigt bra.

Avanza Zero tycker jag är rätt kass. Det är alldeles för mkt exponering mot Sverige typ 90%. Kör avanza global istället, om du nu ska köra avanzas fonder, tycker deras global har för mkt USA exponering på nära 70%. Har bytt till Lysa för att få tillgång till Vanguards fonder istället:
https://blogg.lysa.se/darfor-investerar-lysa-med-vanguard-2/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Avanza Zero tycker jag är rätt kass. Det är alldeles för mkt exponering mot Sverige typ 90%. Kör avanza global istället, om du nu ska köra avanzas fonder, tycker deras global har för mkt USA exponering på nära 70%. Har bytt till Lysa för att få tillgång till Vanguards fonder istället:
https://blogg.lysa.se/darfor-investerar-lysa-med-vanguard-2/

Ja det är inte så att jag direkt rekommenderar att bara ligga i Zero, men det är väl ett bra exempel på en indexfond.

Är du nöjd med Lysa? Jag har funderat på att lägga in lite pengar där och testa, men det har inte blivit av.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Avanza Zero tycker jag är rätt kass. Det är alldeles för mkt exponering mot Sverige typ 90%. Kör avanza global istället, om du nu ska köra avanzas fonder, tycker deras global har för mkt USA exponering på nära 70%. Har bytt till Lysa för att få tillgång till Vanguards fonder istället:
https://blogg.lysa.se/darfor-investerar-lysa-med-vanguard-2/

Personligen så förstår jag inte varför du och Rikatillsammans sågar Avanza Zero. Ta ditt exempel, Lysa kör 80% globalfonder och 20% sverigefonder (om du kör 100% aktier). Lysa har en Sverige bias, då svenska börsen är mindre än 1% sett till hela världen. Avanza Zero är bra för nybörjaren. Blir ju inga dunderresultat då det är Large Cap liksom, men jag håller med att om du bara ska köra EN fond.. kör Avanza Global. Själv kör jag en blandning av allt, ligger runt 20% på svenska och 75% på globalt och 5% tillväxt.

Permalänk
Medlem

Personligen letar jag efter ljus och lykta efter ESG-fria fonder. Det är riktigt trams att oljebolag anses som ESG, medan Tesla inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag har gått från att sitta och köpa och sälja aktier till att inte orka bry mig alls. Kör globala indexfonder för majoriteten av sparandet och tittar aldrig på hur det går längre.

Skrivet av lumberjack:

Jag har gjort exakt samma resa haha. Sen att de aktier jag köper med lekpengarna typ i 4/5 går ner skitmycket gör att jag är övertygad om att fonder är bättre för just mig haha.

Jag tror nästan alla börjar med förhoppningsbolag i hopp om "snabba cash". Att gå över till något enklare och bättre för nog bara ses som en mognadsresa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Personligen så förstår jag inte varför du och Rikatillsammans sågar Avanza Zero.

Avanza Zero är ju bara 30 mest omsatta bolagen där många trötta och skandalomsusade bolag huserar. En bredare Svensk indexfond kommer slå AZ över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Finns det "Passivt" förvaltade fonder?
Hur fungerar en sån, en fond där ingen aktivt bestämt vad fonden ska bestå av
Tar gärna mot exempel som jag kan handla av.

Passivt förvaltade fonder = indexfonder

Dom kopierar ett "index" rakt av, t.ex. ett index (tänk lista) på alla bolag på Stockholmsbörsen, eller ett index på alla bolag i USA, eller index på alla bolag globalt. De brukar ha låga avgifter, ibland utan avgifter.

Lista på indexfonder hos Avanza

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det enkelt för mig och lät Avanza välja fonerna åt mig utefter den risk jag var villig att ta. De har gått bättre än bankräntan i alla fall. I år ligger de olika ISK jag har på mellan 6-14% avkastning. De låg naturligtvis bättre förra året. Dock ser jag att en del av fonderna som jag haft i många år inte gett mer än nån procent så de ska jag byta ut.
Har lyckats med ett par rena aktier (Genovis, Investor B och SSAB t.ex) men oftast ligger jag på minus, särskilt i medicinbolag, Intervac, Glycorex Transplation B och Hansa Medical som jag trott stenhårt på. Där har jag "förlorat" i snitt 60%. Värsta smällen tog jag i "Ensurge micropower" som började med löjligt billiga NFC-etiketter, men som sen visade sig inte ha någon marknad (förutom för "lyx-artiklar" som parfym, whisky typ) och sen gick över till micro-power som ska ge energi åt sk "wearables" Förhoppningsvis tar det fart, men hittills har jag "förlorat" 97% på den.

Men i det stora hela, eftersom jag är diversifierad i aktier och fonder så ligger jag på 14% plus på själva aktieinnehavet, än så länge och kring 10% plus på fonder i genomsnitt. Vilket är skyhögt över vad man får från bankernas sparkonton.
Det går naturligtvis upp och ner med nån hundratusing månad för månad. Men såtillvida det inte blir världskrig så handlar det bara om att ligga still i båten anser jag. Nu betalar man ju reapris på fonder och aktier, när (om kanske?) marknaden normaliseras så kommer det löjliga vinster.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Denna tråden är ganska lugn nu jämfört med tidigare, beror det på att de flesta investerar mindre/ inget just nu eller?
Själv kör jag på som vanligt med att majoriteten går till indexfonder och sen lite blandade aktier på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Denna tråden är ganska lugn nu jämfört med tidigare, beror det på att de flesta investerar mindre/ inget just nu eller?
Själv kör jag på som vanligt med att majoriteten går till indexfonder och sen lite blandade aktier på sidan.

Det vanliga är att folk stoppar in pengar på toppen och tar ut dem vid botten.
Därför månadssparande på autopilot slår det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Denna tråden är ganska lugn nu jämfört med tidigare, beror det på att de flesta investerar mindre/ inget just nu eller?
Själv kör jag på som vanligt med att majoriteten går till indexfonder och sen lite blandade aktier på sidan.

Brukar väl vara så att alla är experter när marknaden går upp. När marknaden går ner är det inte lika kul längre.

Mitt sparande består av:
50 % global index
20 % aktiv men billig svensk småbolagsfond
10 % emerging markets indexliknande fond
20 % gott och blandat, någon aktie för att kunna gå på bolagsstämma, lite krypto och lite aktier jag inte orkar sälja. Inget ökas i detta innehavet utan det får helt enkelt minska (i andel) med tiden.

Jag köper automatiskt globalfond, småbolagsfond och emerging markets-fond varje månad för lite mer än 30 % av min nettolön. Billigt, diversifierat och enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Denna tråden är ganska lugn nu jämfört med tidigare, beror det på att de flesta investerar mindre/ inget just nu eller?
Själv kör jag på som vanligt med att majoriteten går till indexfonder och sen lite blandade aktier på sidan.

Funderade på samma sak själv, det var hög aktivitet här på forumet när krypto och meme-stocks låg på toppen. Nu verkar det rätt dött.

Är det någon som fortfarande investerar? Köpt något på senaste tiden?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Denna tråden är ganska lugn nu jämfört med tidigare, beror det på att de flesta investerar mindre/ inget just nu eller?
Själv kör jag på som vanligt med att majoriteten går till indexfonder och sen lite blandade aktier på sidan.

Vi är nog rätt många här som är rätt reaktiva när det gäller hur mycket vi postar. Är det ingen annan som skrivit något så finns det inget att svara på

Kan dock nämna att jag för första gången på väldigt länge fyllt i en K4-deklaration, har nog också bara gjort det en gång förr när jag sålde av allt jag hade inför första lägenhetsköpet. Det var för tvångsavyttringen av ett företag som gick i konkurs för typ 6-7 år sedan, sedemera blev det flyttat till mitt AF-konto eftersom man inte får ha "den typen av värdepapper" på sin isk, och har sedan bara legat där. Lustigt nog kom det upp två rader autogenererat, den ena med det belopp jag faktiskt fått, den andra med 1kr, som jag aldrig fått. Hoppas jag inte gjorde fel när jag helt enkelt tog bort den andra raden och fyllde i hela köpbeloppet i den första.

Har också en klumpsumma som ska investeras, men är inte så spännande då de bara åker in fördelat på det jag redan har.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

jag gick in rätt tungt i sandvik, alleima, ssab i december, det har gått som tåget. nu har jag börjat köpa globalfonder istället

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Fyllde på mer PBR A (Petrobras)för någon månad sedan samt köpte VAR ( vår energi), dock lite sur kurs på grund av oljepriset sista tiden.
Funderar på bland annat på SHB, och SSAB, samt kanske några fastighets aktier längre fram under året.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste åren har bara månadssparandet fått rulla på med få undantag. Förra månaden var första gången på länge som det blev pengar kvar till att stoppa undan något extra och kunna använda för investeringar.

Sålde av mycket under hösten 2021 för renoveringar på huset så lite bra timing av marknaden får man ändå säga att det var. Nu är det bara en dyr punkt kvar på huset och de pengarna ligger redan på huskontot och väntar på att användas när det behövs.

Funderar lite på strategival framåt nu. Fortsätta som jag gör idag med så breda fonder som möjligt eller att börja gå över mot utdelningsaktier. I slutändan är säkert fonderna vinnare... men utdelning är ju också kul

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Funderar lite på strategival framåt nu. Fortsätta som jag gör idag med så breda fonder som möjligt eller att börja gå över mot utdelningsaktier. I slutändan är säkert fonderna vinnare... men utdelning är ju också kul

Jag tog ett steg i den riktningen och växlade över mer mot utdelningsaktier i slutet av förra året och början av detta. Då en hel del stora bolag kommit ned bra i pris förra året tänkte jag det kunde bli bra på sikt då jag i övrigt har mycket tillväxtbolag. Har ca 20% av totala portföljen i utdelningsaktier nu. Till en början blev det även fin kursutveckling (även om det inte är primära skälet att äga utdelare) men sen har jag ett par rejäla sänken på sistone som gör att själv kursutvecklingen totalt i utdelningsportföljen nu ligger på minus. Dumt nog så är det de sista två aktierna jag köpte, och hade en liten ond aning om då de var mer riskfyllda, som dragit ned min total. Dessutom köpte jag Castellum förra året och där ställde de som bekant in utdelningen, men då jag ligger bra plus på kursutvecklingen får de nog ligga kvar och vila upp sig. Har historiskt sällan varit fel att ta rygg på Herr Akelius.

Hur som helst var det kul att ta detta steg och på lite sikt är jag inte orolig. Möjligen då att jag avyttrar de båda sänkena som var lite mer av jokrar jämfört med de övriga. Och fastigheter överlag har ju inte trivs så bra hittills i år och kan nog ta en stund innan de är tillbaka, men jag har en tidshorisont på åtminstone 20 år så jag sitter lugnt i båten.

Listar nedan vad jag har i utdelningsportföljen, men jag tänker inte gå i polemik kring exakt varför utan se det som rena uppslag om någon är intresserad. Avser att i slutet av varje år återinvestera alla utdelningar, inte nödvändigtvis i bolaget som genererat den men i utdelningsportföljens innehav.

Utdelningsportfölj

  • Axfood

  • Tele2

  • Castellum (ingen utdelning 2023)

  • Handelsbanken

  • Cloetta

  • Volvo

  • Johnson & Johnson

  • Realty Income

  • AbbVie

  • Digital Realty Trust

  • Stora Enso R

  • Ares Capital Group

  • Nordea

  • Intrum (ajaj #1)

  • Innovative Industrial Properties (ajaj #2)

Petrusko och Marcus Hernhag är två av många jag tagit inspiration av i urvalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Dessutom köpte jag Castellum förra året och där ställde de som bekant in utdelningen, men då jag ligger bra plus på kursutvecklingen får de nog ligga kvar och vila upp sig. Har historiskt sällan varit fel att ta rygg på Herr Akelius.

Spännande att se hur det kommer gå för alla fastighetsbolag, när det kommer till Castellum så tror jag dom kommer komma starkare ut ur detta (dock kanske lite tilltufsade).

78 miljarder lån
10 miljarder nyemission
~4 miljarder i fritt kassaflöde
1.7 miljarder i cash

55% av lånen är obligationer 🤔
Vi får se vad som händer ..

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Snusfri

Blivit lite mer seriös i "investeringarna" genom att köra semi-automagiskt fondsparande varje månad.
Kan vara trevligt med ett litet sparande som kanske kan växa iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Investerar enligt vad forskningen säger, d.v.s. i en så billig och bred global indexfond som möjligt. Varför? Eftersom det är närmast omöjligt att slå index, speciellt då över tid.

  • Premiepension: AP7 Såfa

  • Tjänstepension: Länsförsäkringar Global Indexnära

  • Privat: Länsförsäkringar Global Indexnära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Jag tog ett steg i den riktningen och växlade över mer mot utdelningsaktier i slutet av förra året och början av detta. Då en hel del stora bolag kommit ned bra i pris förra året tänkte jag det kunde bli bra på sikt då jag i övrigt har mycket tillväxtbolag. Har ca 20% av totala portföljen i utdelningsaktier nu. Till en början blev det även fin kursutveckling (även om det inte är primära skälet att äga utdelare) men sen har jag ett par rejäla sänken på sistone som gör att själv kursutvecklingen totalt i utdelningsportföljen nu ligger på minus. Dumt nog så är det de sista två aktierna jag köpte, och hade en liten ond aning om då de var mer riskfyllda, som dragit ned min total. Dessutom köpte jag Castellum förra året och där ställde de som bekant in utdelningen, men då jag ligger bra plus på kursutvecklingen får de nog ligga kvar och vila upp sig. Har historiskt sällan varit fel att ta rygg på Herr Akelius.

Hur som helst var det kul att ta detta steg och på lite sikt är jag inte orolig. Möjligen då att jag avyttrar de båda sänkena som var lite mer av jokrar jämfört med de övriga. Och fastigheter överlag har ju inte trivs så bra hittills i år och kan nog ta en stund innan de är tillbaka, men jag har en tidshorisont på åtminstone 20 år så jag sitter lugnt i båten.

Listar nedan vad jag har i utdelningsportföljen, men jag tänker inte gå i polemik kring exakt varför utan se det som rena uppslag om någon är intresserad. Avser att i slutet av varje år återinvestera alla utdelningar, inte nödvändigtvis i bolaget som genererat den men i utdelningsportföljens innehav.

Utdelningsportfölj

  • Axfood

  • Tele2

  • Castellum (ingen utdelning 2023)

  • Handelsbanken

  • Cloetta

  • Volvo

  • Johnson & Johnson

  • Realty Income

  • AbbVie

  • Digital Realty Trust

  • Stora Enso R

  • Ares Capital Group

  • Nordea

  • Intrum (ajaj #1)

  • Innovative Industrial Properties (ajaj #2)

Petrusko och Marcus Hernhag är två av många jag tagit inspiration av i urvalet.

Finns det några speciella anledningar att det är en överväldigande majoritet av svenska aktier?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021