SweClockers drop!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Har inget problem med krasher eller generell prestanda men det märks att nya kartan tar mer kraft av datorn.
Får lite små stutters ibland vilket jag aldrig får på vanliga kartan eller hotwheels. Kommer säkert någon optimerings-patch så småning om.

Ja det är något med den nya kartan, initialt hade jag bekymmer så fort jag körde i närheten av sanddynerna och fick ställa ner DEFORMABLE TERRAIN QUALITY men nu så spelar det ingen roll längre och nu är det stabilt överallt igen. Dock aldrig några krascher

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Ja det är något med den nya kartan, initialt hade jag bekymmer så fort jag körde i närheten av sanddynerna och fick ställa ner DEFORMABLE TERRAIN QUALITY men nu så spelar det ingen roll längre och nu är det stabilt överallt igen. Dock aldrig några krascher

Samma här, nu när jag kört runt på hela kartan verkar det inte hacka till längre. Kanske den gjorde något i bakgrunden första gången man körde på kartan. Typ optimerar shaders eller texture streaming. Nu flyter det på bra.
Tycker orginalbilen i DLC:et fortfarande är roligast, den där Ford Focus RS eller vad en heter. Känns mest Rally med den.

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag haft hittills är att jag blev utsparkad från "the trial" efter första racet 2 gånger i rad innan jag gav upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Samma här, nu när jag kört runt på hela kartan verkar det inte hacka till längre. Kanske den gjorde något i bakgrunden första gången man körde på kartan. Typ optimerar shaders eller texture streaming. Nu flyter det på bra.
Tycker orginalbilen i DLC:et fortfarande är roligast, den där Ford Focus RS eller vad en heter. Känns mest Rally med den.

Min absoluta favorit och allround på detta DLC är Subaru WRX STi ARX, snygg är den också. Har trimmat upp den så den är en A-Klass bil, inget galet

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Min absoluta favorit och allround på detta DLC är Subaru WRX STi ARX, snygg är den också. Har trimmat upp den så den är en A-Klass bil, inget galet

Får ta och testa den
A-klass känns helt klart lagom och mest realistiskt på banorna. Provade snabbare men känns inte som man har finliret kvar då.

Permalänk
Medlem

Min rally/allround beast. Funkar och så snygg

Visa signatur

PC:

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tool:

<Uppladdad bildlänk>
Min rally/allround beast. Funkar och så snygg

Jäklar. Jag må vara trött och synen inte den bästa just nu men din bild fick mig att tänka att det var ett foto först. Har spelat många långa timmar FH5 men var först när jag såg flaggan bakom som jag insåg att det ju är ingame/fotoläget. Hade grattat till en snygg IRL-bil annars.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jäklar. Jag må vara trött och synen inte den bästa just nu men din bild fick mig att tänka att det var ett foto först. Har spelat många långa timmar FH5 men var först när jag såg flaggan bakom som jag insåg att det ju är ingame/fotoläget. Hade grattat till en snygg IRL-bil annars.

hahaha, tack för det. Jo jag hade varit rätt imponerad om detta varit min IRL bil också. Detta spelet är ju så snyggt att jag varje gång blir imponerad när jag spelar det, därfört jag tycker detta spel är så bra med tanke på vad man får

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Kör också med den dlc Subarun. Wide body variskittet på offroad däck trimmad till a800. Man känner riktigt vilken sugkopp det är lol. Installerade ratten nu och det blev roligt igen. Det här liret är historiskt uselt med gamepad. Gillar speciellt känslan i ts-pc i sanden. G923 är lite bättre på grus. Asfalt är aldrig lika kul borde banna asfalt för forza horizon 6.

Turn 10 hoppas jag blir befriade de borde få göra ett mer fokuserat arkad lir utan open world möget som kompromissar allt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kör också med den dlc Subarun. Wide body variskittet på offroad däck trimmad till a800. Man känner riktigt vilken sugkopp det är lol. Installerade ratten nu och det blev roligt igen. Det här liret är historiskt uselt med gamepad. Gillar speciellt känslan i ts-pc i sanden. G923 är lite bättre på grus. Asfalt är aldrig lika kul borde banna asfalt för forza horizon 6.

Turn 10 hoppas jag blir befriade de borde få göra ett mer fokuserat arkad lir utan open world möget som kompromissar allt

hahaha jag kan verkligen inte hålla med något av vad du säger här, jag tycker det är riktigt bra känsla i handkontroll och sedan anledning att jag verkligen gillar detta spel är pga open world konceptet så det hoppas jag verkligen inte att Turn 10 kommer ta bort
Men där ser man hur olika perspektiven kan vara

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tips: Forza Motorsport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Exakt, har ratt men den sparar jag till Motorsport spelen. Forza är mer "pickup and play" medans Motorsport mer seriöst arkad där ratten tas fram för egen del. Längtar till Nya Motorsport!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

FM 7 går inte lira längre de la ned servern. Annan genre också. En annan studio kan ta över forza horizon onödigt ödsla all talang på detta är ju bara köra samma koncept folk blir nöjda

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Forza Motorsport 8 eller som det bara heter Forza Motorsport är något jag också ser fram emot, release är någon gång i 2023

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Forza Motorsport 8 eller som det bara heter Forza Motorsport är något jag också ser fram emot, release är någon gång i 2023

Finner det helt sinnes att de lägger ner fm 7 innan fm 8. Jag behöver inte online vet inte varför de inte kunde fixa något offline läge.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finner det helt sinnes att de lägger ner fm 7 innan fm 8. Jag behöver inte online vet inte varför de inte kunde fixa något offline läge.

De är säkert servrar ingång men spelet säljs inte längre pga billicenser så det är ju risk att nya spelare och specialevents slutat komma.
Gissar att hardcorespelare redan är inne i betatestning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

FM 7 går inte lira längre de la ned servern. Annan genre också. En annan studio kan ta över forza horizon onödigt ödsla all talang på detta är ju bara köra samma koncept folk blir nöjda

Det går väl spela FM7 om man redan äger spelet? Det är väl bara att det inte går att köpa digitalt längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det går väl spela FM7 om man redan äger spelet? Det är väl bara att det inte går att köpa digitalt längre?

Min fm7 är bara grå och går inte starta längre. Har någon det installerar testa gärna

Jag tror jag knarkar nu. Kör arzate sprint racet och har kört tre race på 3.00.508 nu. Ett race var ev 3.00.518 men snacka om konsekvent körning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har noterat att FPS har kraftigt gått ner och GPU går inte längre nära 100% som den gjorde tidigare utan snarare ligger den runt 75-85% och detta gör såklart att jag inte får ut max längre. Först tänkte jag om det var den senaste drivrutinen (531.41) som det var problem med men jag får samma resultat med den äldre också.
Är det någon annan som har lagt märke till detta?

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Hur jag än gör med FH 5 just nu så går inte GPU upp i 100% utan ligger och såsar runt 70%, måste vara något med den senaste uppdateringen dom gjorde för så har det aldrig varit för mig innan.
Har testat med andra spel för att kontrollera drivrutinen men de spelen accelererar upp som den ska och ger max.

Vänta och se om det kommer någon ny uppdatering då det måste vara fler som upplever detta

Visa signatur

PC:

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Kan vara något som inte är riktigt optimerat med kylningen i chassit sedan jag bytte till Define 7 nyligen, men jäklar vad temperaturerna för CPU verkar dra iväg i nya området i FH5. Sedan, speciellt på den sandiga delen, så får jag rejäla problem med stuttering trots hög bildfrekvens. Kan vara nå skit med Nvidia-drivarna men något som någon mer märkt av?

@Don_Tool vi verkar inte ha riktigt samma problem, men ska kolla lite på CPU-användningen. Med 4090, 4K 120Hz och utan DLSS och Frame Generation så är det ändå oftast FPS-taket som tar i för mig. Fast nya kartan går lite tyngre även för CPU upplever jag.

Sedan verkar Frame Generation inte fungera alls, väldigt udda oflyt. Fungerar bättre i exempelvis Hogwarts Legacy.

Allt det sagt så gillar jag nog ändå detta bättre än föregående DLC. Den var bitvis rätt maffig men när vi hade Hot Wheels i FH3 hade jag gärna sett något annat. Även om det måste ha varit 5-6 år sedan vid det här laget.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kan vara något som inte är riktigt optimerat med kylningen i chassit sedan jag bytte till Define 7 nyligen, men jäklar vad temperaturerna för CPU verkar dra iväg i nya området i FH5. Sedan, speciellt på den sandiga delen, så får jag rejäla problem med stuttering trots hög bildfrekvens. Kan vara nå skit med Nvidia-drivarna men något som någon mer märkt av?

@Don_Tool vi verkar inte ha riktigt samma problem, men ska kolla lite på CPU-användningen. Med 4090, 4K 120Hz och utan DLSS och Frame Generation så är det ändå oftast FPS-taket som tar i för mig. Fast nya kartan går lite tyngre även för CPU upplever jag.

Sedan verkar Frame Generation inte fungera alls, väldigt udda oflyt. Fungerar bättre i exempelvis Hogwarts Legacy.

Allt det sagt så gillar jag nog ändå detta bättre än föregående DLC. Den var bitvis rätt maffig men när vi hade Hot Wheels i FH3 hade jag gärna sett något annat. Även om det måste ha varit 5-6 år sedan vid det här laget.

jag har spelat med gamla drivrutinen också som jag skrev tidigare och det är samma där

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Testade en grej till då jag hade en preview version installerad av win10 om, det var den som spökade men det var samma sak efter jag avinstallerat den.

När jag spelar FH5 så ligger prestandan runt:
GPU - Runt 70%
CPU - Runt 80%

Dator enligt nedan.
Nu ska det tilläggas att jag har inga problem med att spela det då jag ligger runt 90-100FPS i 1440k men då det var märkbar skillnad från att ha legat på 120-140 FPS så undrar jag ju vad som är grejen och vad dom har lagt till som är tyngre än tidigare

Edit:

A gud så dumt, det jag inte kollade var mitt Ram-minnets hastighet. Den hade återställt sig till default hastighet (av någon anledning) så efter jag satte den på 3600Mhz igen så var jag tillbaka i känd FPS igen, dock ingen skillnad på hur mycket delarna belastades utan bara några procent högre.

O well, då kanske jag måste testa med den gamla Nvidida drivisen igen

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Hmm får inte igång fh5 längre. Efter ikonen så slängs man bara tillbaks till skrivbordet.

Verkar va min Fanatec shifter som orsakar det

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Hade velat se Wreckfest med Forza-budget.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tool:

Testade en grej till då jag hade en preview version installerad av win10 om, det var den som spökade men det var samma sak efter jag avinstallerat den.

När jag spelar FH5 så ligger prestandan runt:
GPU - Runt 70%
CPU - Runt 80%

Dator enligt nedan.
Nu ska det tilläggas att jag har inga problem med att spela det då jag ligger runt 90-100FPS i 1440k men då det var märkbar skillnad från att ha legat på 120-140 FPS så undrar jag ju vad som är grejen och vad dom har lagt till som är tyngre än tidigare

Edit:

A gud så dumt, det jag inte kollade var mitt Ram-minnets hastighet. Den hade återställt sig till default hastighet (av någon anledning) så efter jag satte den på 3600Mhz igen så var jag tillbaka i känd FPS igen, dock ingen skillnad på hur mycket delarna belastades utan bara några procent högre.

O well, då kanske jag måste testa med den gamla Nvidida drivisen igen

Är det 80% total CPU-användning för dig eller bara på en tråd? Spelet verkar extremt enkeltrådat här:

Växlar mellan limit i form av spänning och FPS tak. Inga roliga temperaturer för CPU'n dock.

CPU-användning på 98-100% men högsta CPU-användning på tråd 3 är typ 60 av vad jag sett.

Tog faktiskt en titt på vad mina minnen var inställda på. Rejäl skillnad när man får härliga 2133MHz på DDR4.

Visa signatur

Never fade away...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Hade velat se Wreckfest med Forza-budget.

Svårt se de bräcka finnarna på sitt eget spel dock. Men ja absolut åt rally/rallycrosshållet sen har jag svårt bestämma mig för om de ska göra en fullfjädrad rallysimulator plus då att man rejsar andra bilar då jag vill inte bara köra mot klockan eller något mer simcadeaktigt. Det är brutalt bra känsla i rally expansion med ratt. Riktiga rallycrossbanor är otroligt träliga att rejsa på det vill jag inte se. Rallisport challenge 2 är en gammal kärlek något liknande som inte lider av banbreddningssjukan codemasters skapade hade vart kul.

Men de kan nog göra exakt vad de vill de har ju tekniken. Test drive unlimited inspirerat lir kan de också få ge sig på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Men nu verkar vi vara fast vid CPU limit som jag inte var så oroad från början utan jag pratar om GPU användning går inte särskilt högt längre

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

tack för invite EmmaEllen242, bra första race där du vann hårt över mig. Vi kan kanske försöka hosta en bättre konvoj framöver med fler än du och jag Discord?

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

tack för invite EmmaEllen242, bra första race där du vann hårt över mig. Vi kan kanske försöka hosta en bättre konvoj framöver med fler än du och jag Discord?

Första gången jag fått det att fungera ordentligt! Buggade ur så vansinnigt förut. Ja, mer klubbrace!