Permalänk

Är hårddisken förlorad?

Hej! Jag är att klassa som "amatör " så kan låta lite dumt med vad jag beskriver och frågar om.

Så här är det : år 2011 kastade jag undan tre laptop på vinden. Jag och frugan upptäckte efter ett tag att vi hade väldigt lite foton på barnet vi har och kom på att det nog fanns en del i gamla datorer.

Jag letade upp mina tre gamla men typ ingen fungerade , de brumade, blev varma,slog av sig själva osv. Men jag rådfrågade en kompis som gav mig en sladd som man fäster till hårddisken och den andra delen till en frisk dator och så lyckades jag få över allt som funnits på två av dessa datorer.

Det troliga är att den tredje verkar vara trasig. När jag kopplar in denna Samsung hårddisc i min dator så kommer det inte upp någon ny enhet och den ger ingen signal att något är anslutet.

Därimot hör man att discen jobbar(låter som de andra två discarna) och sladden lyser blått. Finns det något jag kan göra mera ? Eller återstår det nu bara att lämna in discen vilket säkert kostar många tusenlappar. Exempelvis löste jag att smuts /dam kunnde ha kommit in i discen så kan man testa att öppna discen och göra rent den ? Eller kan man göra något annat ?

Mvh Johan !

Permalänk
Medlem

En del hårddiskar kan vara kinkiga på det här med ström, det kan vara en fördel att koppla in dem till en USB3-port (ofta blåmarkerad), om det råkar vara att du nu har kompisens sladd i en USB2-port. USB3-portar har generellt lite högre strömbudget.

Att öppna hårddisken ska man absolut inte göra. Däremot kan man prova att starta en dator med linux istället för Windows/mac (exempelvis genom att starta från en USB-sticka med Linux Mint, eller skiva om ens dator har sådant) och se om disken dyker upp där.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan8585:

Hej! Jag är att klassa som "amatör " så kan låta lite dumt med vad jag beskriver och frågar om.

Så här är det : år 2011 kastade jag undan tre laptop på vinden. Jag och frugan upptäckte efter ett tag att vi hade väldigt lite foton på barnet vi har och kom på att det nog fanns en del i gamla datorer.

Jag letade upp mina tre gamla men typ ingen fungerade , de brumade, blev varma,slog av sig själva osv. Men jag rådfrågade en kompis som gav mig en sladd som man fäster till hårddisken och den andra delen till en frisk dator och så lyckades jag få över allt som funnits på två av dessa datorer.

Det troliga är att den tredje verkar vara trasig. När jag kopplar in denna Samsung hårddisc i min dator så kommer det inte upp någon ny enhet och den ger ingen signal att något är anslutet.

Därimot hör man att discen jobbar(låter som de andra två discarna) och sladden lyser blått. Finns det något jag kan göra mera ? Eller återstår det nu bara att lämna in discen vilket säkert kostar många tusenlappar. Exempelvis löste jag att smuts /dam kunnde ha kommit in i discen så kan man testa att öppna discen och göra rent den ? Eller kan man göra något annat ?

Mvh Johan !

Välkommen till Sweclockers!

Om diskarna bara har legat borde dom inte gått sönder. Det är faktiskt ganska svårt att ha sönder hårddiskar, om man inte aktivt (och under drift) utsätter dom för fysiska påfrestningar. Men svårt att avgöra.

Vore bra om man fick bättre information och bilder på sakerna så kan man ta reda på exakt vad det är och hur det kopplas in.

Ansluter du via USB är det dom blå eller röda kontakterna på baksidan av en stationär dator som har bäst kräm och har lättast att hantera diskar med skiva. USB-dockor och tangentbord kan ibland ge för lite kräm, även om dom har rätt port.

Det är så klart också så att diskar, även om dom fungerar kan låta bli att dyka upp av olika slag.

När du försöker få ut information ur en hårddisk är det alltid bra att plocka ut information så du inte riskerar att ändra något på disken. Du skall alltid använda avbilden och helst ska du inte använda Windows just för att du vill ha koll på vad du gör och inte riskera att ditt OS försöker reparera något det tror det kan rätta.

Helst vill man använda en Linux-Live ISO. Från den kan du starta datorn och sedan manuellt hantera diskarna. Finns även bra program som du felsöka med som kan snappa upp och reparera vissa typer av filer om det finns fel.

Det vanligaste felet man gör är att man försöker och försöker och försöker. Rätt tillvägagångssätt är att avbilda en disk till en arbetskopia och sedan så försöker man på den.

Har du tillgång till zoom kan jag hjälpa dig i ett videosamtal. Bor du i Stockholm kan jag gärna besöka dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Att den inte 'hittar disken' behöver inte vara något stort fel - det kan räcka med partitionstabellen pekar fel och lite värre att början av filsystemet kanske har korruption i sig.

Öppna inte disken om du vill ha en chans att rädda data i framtiden - att det skulle komma in smuts i den är är i stort sett uteslutet då tryckutjämningsfiltren mellan insida och utsida är i renrumsklass och när skivorna roterar så filtreras luften ytterligare genom ytterligare filter löpande av luftströmmen som genereras av skivans snurrande. - det är högklassig renrumsmiljö i dessa diskkabinett.

Det som däremot kan skada disk är om den vistats mycket länge i mycket hög luftfuktighet (nära 100% RH) då även fukten till slut efter månader och år i genomsnittlig hög fuktighet hittar in genom den pyttelilla filtrerade andningshålet och mättat de tork-ampuller som finns inne i disk-kabinettet och det kan bli imma och korrosion.

Strunta i YT-filmer där man säger sig kunna rädda 'stuck:ed' diskar med att öppna och sedan peta på armen - för har man provat det på en modernare disk där huvudena stannat ute på skivan (eller själv hindrat att det parkerar sig när skivorna stannar på en skrot-disk) så sitter huvudena fast mot diskytan som om de nästan vore snabblimmade och när det lossar efter att man fått bräcka en hel del (och bänder sönder upphängningen av läshuvudet) så är huvudena totalförstörda och att man ofta repar skivan i samma moment när det släpper och det är helkört.

Läs/skrivhuvudena får aldrig någonsin beröra skivorna under sin livstid, räcker med en duns en gång så är dessa skadade - framförallt genom att de bränns av friktionen från roterande skivan väldigt snabbt men också riskerar knäcker sönder saker i dessa (en del diskar tillåter en _liten_ 'duns' precis vid kanten när läshuvudet släpper från landningsbryggan - men där är det extra tjockt teflonlager som mildrar stöten _om_ det skulle beröra ytan - vilket det normalt inte gör men kan göra tex. när man är i flygplan eller på hög höjd som Mexico-City/Teheran och luften tunnare).

Tittar man nära på de YT-filmer som menar att man själv kan laga diskar så är diskarna som används i 'demonstrationerna' jättegamla - typ innan 2000-talet när många av diskarna fortfarande parkerade vid centrum av navet och inte hade landningsbrygga för läsarmen och därmed läshuvuden som tål att landa på skivytan och då kan man komma undan med sådant.

Skall man öppna en hårddisk så skall det göras i en renluft-dragskåp tillverkad för uppgiften och då av folk som är rutinerade med detta - och det först efter alla andra alternativ som att prova med andra diskkontrollerkort etc. så länge disken inte indikerar fysikaliska ljud som att de låter illa, skrapar etc.

---

Skall du diskmecka med att försöka läsa ut data ur disken så skall man inte hålla på med detta i windows utan i Linux och för att se att disken är accessbar alls så börja man med att göra en diskimage-kopia av disken - och i linux-världen använder man ett program som heter 'ddrescue' med 3 filargument, då den är specifikt framtagen för att hantera snurrdiskar med mer eller mindre stor mängd med svårläsbara sektorer med strategier att ta de sektorer som är lättlästa först och därefter gå tillbaka till områdena med svår och oläsbara sektorer och sedan saxa sig närmare med att ta de som är svårlästa först men kanske går efter några försök, tills de som är kvar efter även stor mängd läsförsök.

Det finns folk som med ddrescue börjat med diskar med bara 50% lyckad läsning första varvet och sedan har man låtit den jobba upp till ett halvår och fått tillbaka 99.99% av disken - då det räcker med att lyckas läsa rätt en enda gång även om man har försökt 100000 ggr...

När man väl har diskimagen så gör man sedan en arbetskopia på denna - provar att montera den i linux, inklusive går det inte att montera med att sätta rätt offset efter att hitta magic word för NTFS, om partitionstabellen är förstörd , prova några av de fria (tex. photorec) och kommersiella dataräddningsprogrammen för NTFS/FAT32. - eventuellt kan du behöva ladda tillbaka diskimagen på en tom SSD/snurrdisk som är minst lika stor som diskimagen innan dessa kommersiella program kan jobba på imagen i windows-miljö.

slutligen - börja träna på operationen med diskar/SSD (och även på SD/USB-stickor) du inte inte är rädd om tills du känner dig säker i handhavandet innan du ger dig på den skarpa disken!!

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att starta din dator med en Live Linux och kolla om du kan komma åt disken där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för alla bra svar låter som att jag fortfarande har en chans att göra något själv 🙂 det jag glömde att skriva var att jag också testat att koppla in discen i en stationär dator(var någon som tipsade om att den skulle vara lite starkare) men det var lika dött. Ska testa de andra råden imorgon 🙂