Geforce RTX 4070 från partnertillverkare – mer kylare för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

3080 kom alltså 2020... det är 2023 nu... Enough said.

Det är verkligen inte nog! Finns gott om kort som presterar likvärdigt med 4070 till ungefär samma pris från båda Nvidia och AMD som dessutom är mer framtidssäkra. För 1000sek mer får man just nu ett AMD 6950XT med dubbelt så mycket VRAM som är betydligt mer framtidssäker än detta kort.

Permalänk
Medlem

Jag ser en massa klagomål på priserna numera och jag håller att de ligger väldigt högt men innan vi blir alltför hårda kanske någon skulle ta reda på hur mycket det kostar att tillverka ett grafikkort idag. Man talar om 4, 5, 6 nm. Det kan inte vara helt billigt att ta fram teknologin för det.

Permalänk
Medlem

Skrev det i en tidigare tråd men skriver det igen.
Jag köpte ett.
Vill inte betala mer än jag gjorde.
Vill inte ha förra generationens kort. Vill inte ha något som drar onödigt mycket ström.
Spelar i 1440p och ska göra det till jag uppgraderar nästa gång om ca 5 år.

Jag känner mig ännu så länge nöjd med köpet. Gissar att korten kommer kunna fås upp till 1500kr billigare vid nån rea under närmaste kalenderåret, eller billigare om något händer med kronan. Men skitsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag ser en massa klagomål på priserna numera och jag håller att de ligger väldigt högt men innan vi blir alltför hårda kanske någon skulle ta reda på hur mycket det kostar att tillverka ett grafikkort idag. Man talar om 4, 5, 6 nm. Det kan inte vara helt billigt att ta fram teknologin för det.

Det är helt omöjligt att få ett pris på det då det handlar om så mycket mer än om material och tillverkningskostnad, visst har TSMC sin kostnad, men sedan har man också kostnad för ingenjörer, research & development, marknadsföring, lager, grossister, mellanhänder osv... Jag skulle säga att lättaste sättet att se ifall priserna är för höga går att göra genom att titta på företagens omsättning inom GPU marknaden, går de med oskäligt hög vinst, då finns det utrymme att dra ner på priserna. Vilket det i dagsläget gör.

Kostnaderna för nvidia har definitivt inte dubblerats sedan 2016.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

För 1000sek mer får man just nu ett AMD 6950XT med dubbelt så mycket VRAM som är betydligt mer framtidssäker än detta kort.

Fås för samma pris tom. Kan dessutom tänka mig att 6950XT kommer reas ut för 6950kr på Bonanzan (om man kan utläsa sådan tro från den sänkning komplett råkade göra en dag sedan)

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är helt omöjligt att få ett pris på det då det handlar om så mycket mer än om material och tillverkningskostnad, visst har TSMC sin kostnad, men sedan har man också kostnad för ingenjörer, research & development, marknadsföring, lager, grossister, mellanhänder osv... Jag skulle säga att lättaste sättet att se ifall priserna är för höga går att göra genom att titta på företagens omsättning inom GPU marknaden, går de med oskäligt hög vinst, då finns det utrymme att dra ner på priserna. Vilket det i dagsläget gör.

Kostnaderna för nvidia har definitivt inte dubblerats sedan 2016.

Jo enligt dem knapphändiga rykten så har dem faktiskt det.
RnD har varit runt 10% av värdet till 40% och BOM har ökat med 20-30% med nod och råvaror

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bankai:

Jag förstår fortfarande inte varför jag skulle plocka upp ett 4070 som har i princip samma pris som ett 6950 xt. Om jag nu inte spelar några spel som har DLSS eller RTX, då ser jag verkligen ingen poäng med det men jag kanske missar något?

Nej där slog du huvudet på spiken.
Tänker du inte alls använda RT är det klart att man kan och kanske bör köpa andra modeller.
När jag bedömer korten så försöker jag göra det på fler aspekter än enbart rå rasterprestanda och väljer man att köra med RT aktiverat så är 4070 ett snabbare kort än 6900 och 6950 XT. För mig är det en viktig aspekt då det knappast är något som kommer bli mer sällsynt i spel framgent. Medräknat det lägre effektuttaget och kompaktare storleken så tycker jag att det är en jämnare match mellan de båda.

Som jag tidigare nämnt är det ur denna vinkel jag ser på saken, och oavsett vad så finns det ingen generell sanning med vad som är bäst för alla och just därför tycker jag det är både viktigt och roligt att kunna föra en diskussion här i kommentarerna om vad vi alla tycker.

Och återigen för att upprepa mig från förra recensionen så är jag inte helt blind för det faktum att prisutvecklingen på grafikkort har varit riktigt dyster. Jag försöker dock hålla igång entusiasmen för egen del med ett att försöka fokusera på det som är bra med de nya korten. Annars tror jag det skulle bli ganska monoton läsning i mina tester, men oaktat detta som alltid: Tack för feedback, tack för att du läser och tack för engagemanget!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrispVanDahl:

Nej där slog du huvudet på spiken.
Tänker du inte alls använda RT är det klart att man kan och kanske bör köpa andra modeller.
När jag bedömer korten så försöker jag göra det på fler aspekter än enbart rå rasterprestanda och väljer man att köra med RT aktiverat så är 4070 ett snabbare kort än 6900 och 6950 XT. För mig är det en viktig aspekt då det knappast är något som kommer bli mer sällsynt i spel framgent. Medräknat det lägre effektuttaget och kompaktare storleken så tycker jag att det är en jämnare match mellan de båda.

Som jag tidigare nämnt är det ur denna vinkel jag ser på saken, och oavsett vad så finns det ingen generell sanning med vad som är bäst för alla och just därför tycker jag det är både viktigt och roligt att kunna föra en diskussion här i kommentarerna om vad vi alla tycker.

Och återigen för att upprepa mig från förra recensionen så är jag inte helt blind för det faktum att prisutvecklingen på grafikkort har varit riktigt dyster. Jag försöker dock hålla igång entusiasmen för egen del med ett att försöka fokusera på det som är bra med de nya korten. Annars tror jag det skulle bli ganska monoton läsning i mina tester, men oaktat detta som alltid: Tack för feedback, tack för att du läser och tack för engagemanget!

Men PS5 har inte så bra stöd för RT, ens om nåt stöd alls, och det verkar som köparna inte värdesätter RT så mycket heller då PS5 har sålt över 30M exemplar.

Så, det där med RT-stöd är det slutliga domen, är nog bara fanboism-snack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nej där slog du huvudet på spiken.
Tänker du inte alls använda RT är det klart att man kan och kanske bör köpa andra modeller.
När jag bedömer korten så försöker jag göra det på fler aspekter än enbart rå rasterprestanda och väljer man att köra med RT aktiverat så är 4070 ett snabbare kort än 6900 och 6950 XT. För mig är det en viktig aspekt då det knappast är något som kommer bli mer sällsynt i spel framgent. Medräknat det lägre effektuttaget och kompaktare storleken så tycker jag att det är en jämnare match mellan de båda.

Som jag tidigare nämnt är det ur denna vinkel jag ser på saken, och oavsett vad så finns det ingen generell sanning med vad som är bäst för alla och just därför tycker jag det är både viktigt och roligt att kunna föra en diskussion här i kommentarerna om vad vi alla tycker.

Och återigen för att upprepa mig från förra recensionen så är jag inte helt blind för det faktum att prisutvecklingen på grafikkort har varit riktigt dyster. Jag försöker dock hålla igång entusiasmen för egen del med ett att försöka fokusera på det som är bra med de nya korten. Annars tror jag det skulle bli ganska monoton läsning i mina tester, men oaktat detta som alltid: Tack för feedback, tack för att du läser och tack för engagemanget!

Frågan är om minnesmängden kommer räcka för RT i framtiden, 3070 har ju redan problem idag knappt 2 år efter släpp

Permalänk
Medlem

I min mening borde ett utmärkt kort flugit av butikshyllorna. Nu verkar det som att de ligger och samlar damm i stället och proffstyckare säger att det är den sämsta gpu releasen på länge. Det har ju redan kommit rabatter, gratis spel inkluderat och även Steam presentkort så uppenbarligen gick det fel.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är verkligen inte nog! Finns gott om kort som presterar likvärdigt med 4070 till ungefär samma pris från båda Nvidia och AMD som dessutom är mer framtidssäkra. För 1000sek mer får man just nu ett AMD 6950XT med dubbelt så mycket VRAM som är betydligt mer framtidssäker än detta kort.

4070 har ju DLSS3! Så när man får slut på VRAM och får lows på 3 FPS kan det magiskt öka FPSen till 90 genom AI! /s

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan är om minnesmängden kommer räcka för RT i framtiden, 3070 har ju redan problem idag knappt 2 år efter släpp

Redan nu räcker det inte riktigt. Daniel owen visade att raytracing i 4k i RE4 crashar spelet. Annars får man dra ner kvalitén på textures för att få tillbaka vram buffert och då spelar inte ray-tracing någon roll egentligen. Och det kommer bara bli värre med framtida spel.

Det största problemet jag har mot denna generationens 70 serie är att det inte är helt tydligt vilka nvidia marknadsför korten för. Man kanske skulle kunna argumentera för att dessa skulle kunna vara esport inriktade kort men straffpriset för raytracing som majoriteten av esport-spelare inte har någon direkt användning för kan inte i min värld rättfärdigas.
En annan möjlig användare skulle vara content-creators som med en begränsad budget letar efter ett nytt kort. Men att prissätta det som ett high-end kort är absurt (tittar speciallt på 4070 ti kortet här). 12 gb vram var midrange förra gen och jag skulle nog vilja säga att det ligger i low midrange idag och framöver.
Hade nvidia bara prissatt det rätt och marknadsfört det mot rätt användare så hade det varit en helt annan story, enklast hade nog varit och bara spendera en liten peng till för 4 gb mer i vram.

Permalänk
Medlem

Hur mycket skall ett kort sälja för att få vara "Utmärkt" då enligt er i tråden. T.ex 7900XTX fick också utmärkt och det säljer ju inge bra alls, säkert mycket sämre än 4070. Det finns inte en jävel som klagar på betyget bland 576 kommentarer i den recensionen. Skall det förklaras med att det är en annan "tier" än 4070 då? Eller har AMD andra standarder att förhålla sig till?

https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...

Till Calle vill jag bara säga att det är helt rätt av dig att inte bygga en hel recension utefter en prislapp i dagsläget. Hela youtube är fullt av negativa clicker-sökare där man överhuvudtaget knappt recenserar grafikkort utan gapar mest om Nvidia och deras priser.

Det kommer visa sig att om det inte säljer så sjunker priserna, I Tyskland var det ju nere under 7k nu. Jag är övertygad om att Nvidia testar marknaden nu, dom kommer inte tillåta att 25% av vinsten går till scalpers igen, detsamma gäller AMD. Tycker man inte att det är ok, så köp helt enkelt inte. Eller ligg en gen bakom, dom korten fungerar också och sjunker i pris nu.

Ett annat tips är ju att vänta på nått skönt drop på INET, sånt händer då och då. Klippte ett 3070 till en polare för bra under vad det kostade under mining-boomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan är om minnesmängden kommer räcka för RT i framtiden, 3070 har ju redan problem idag knappt 2 år efter släpp

Bingo.

Folk sa precis samma sak om 3070 vs 6800 för ett par år sedan.

O titta var vi är nu.

Ändå gör folk samma misstag igen med 4070 och tror det ska räcka.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Priset är en väldigt stor del av en produkt så jag tycker det är helt fel att inte väga in det tungt i ett betyg.

Tycker att det var väldigt bra när Sweclockers inte gav ut betyg när det krånglades med MSRP och tycker att det är helt fel att inte låta priset väga in tungt på ett betyg när man väl sätter ett.

Permalänk
Skrivet av meanh:

Nja, precis som RDNA2 så tycks cache skala sämre i högre upplösningar, därför vi ser exempelvis generellt ser 4070 "vinna" mot 3080 i 1080p, oavgjort i 1440p och "förlora" i 4k. Så även om större cache kan "mildra" konsekvenserna av en smalare bussbredd så kan den inte helt ersätta den, i alla fall inte med den mängd cache som 4070 och 4070ti har.

Jag tänkte skriva det men struntade i det men du har rätt. Det påverkas i högre upplösningar men i 1440P så fungerar RTX 4070 rätt bra. RTX 4060 vet jag inte om det kommer göra det med sin 128-bit buss.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Maaxan:

På plus sidan kan ju "Finns till riktpris" tillsammans med "Utmärkt" produkt tolkas som att det är bra pris/prestanda för dom som är mindre insatta i dagens grafikkorts marknad.

Jag visste inte att de skrev så först 😄
Vilken grej alltså….+ Finns till riktpris….<—— Totalt självklart fram till och med 1xxx serien
Men inte idag….

Skrivet av Fryngel:

Det gör ont att se kort för 7800 kr kallas för kort i "instegsklassen". Har vi blivit så avtrubbade?

X70 är ju Prestandaklass. Säger SweC det i videon?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo enligt dem knapphändiga rykten så har dem faktiskt det.
RnD har varit runt 10% av värdet till 40% och BOM har ökat med 20-30% med nod och råvaror

Det kanske är dags att dom börjar fundera på att lägga ner tillverkningen av grafikkort nu när korten är så dyra att tillverka så folk inte vill betala vad företagen tycker att korten är värda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Priset är en väldigt stor del av en produkt så jag tycker det är helt fel att inte väga in det tungt i ett betyg.

Tycker att det var väldigt bra när Sweclockers inte gav ut betyg när det krånglades med MSRP och tycker att det är helt fel att inte låta priset väga in tungt på ett betyg när man väl sätter ett.

Men då måste den vägas mot msrp i $$$ får Sveriges framtid ser ju inte ljus ut rent valuta mässigt på ett tag.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är verkligen inte nog! Finns gott om kort som presterar likvärdigt med 4070 till ungefär samma pris från båda Nvidia och AMD som dessutom är mer framtidssäkra. För 1000sek mer får man just nu ett AMD 6950XT med dubbelt så mycket VRAM som är betydligt mer framtidssäker än detta kort.

https://www.amd.com/en/products/graphics/amd-radeon-rx-6950-x...

AMD Radeon™ RX 6950 XT
GPU Memory
Max Memory Size: 16 GB

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/40-series...

GeForce RTX 4070
Minnesstorlek: 12 GB

12x2=16 ?
Jag tror de flesta mellanstadieelever kan tala om för dig att det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det kanske är dags att dom börjar fundera på att lägga ner tillverkningen av grafikkort nu när korten är så dyra att tillverka så folk inte vill betala vad företagen tycker att korten är värda

De har satt priser som dem tycker det är värt för dem att sälja för, de har säkert 100-200$ marginal per sålt kort som dem får väga emot fler sålda kort eller inte

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Bara att låta bli att köpa så har man gjort det man kan. Var sugen på detta kort till mitt mindre bygge tills jag såg prislappen...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

X70 är ju Prestandaklass. Säger SweC det i videon?

Står så i ingressen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fryngel:

Står så i ingressen.

Ingressen har nog blivit lite knepigt formulerad. Jag förstår helt hur det går att tolka på det viset, men tanken där var ”instegsklassen” som i ”de RTX 4070-modeller som säljs till MSRP” och inte insteg sett till hela grafikkortsmarknaden.

@CrispVanDahl får såklart rätta mig om jag har fel, men annars kikar vi på att göra det lite tydligare.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av landmarks:

Ingressen har nog blivit lite knepigt formulerad. Jag förstår helt hur det går att tolka på det viset, men tanken där var ”instegsklassen” som i ”de RTX 4070-modeller som säljs till MSRP” och inte insteg sett till hela grafikkortsmarknaden.

@CrispVanDahl får såklart rätta mig om jag har fel, men annars kikar vi på att göra det lite tydligare.

Det är helt korrekt. Får ta på mig den risiga formuleringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är helt korrekt. Får ta på mig den risiga formuleringen.

Fast nu kan du ju skylla alla eventuella svagheter i en text på GhatGPT ju... haha

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast nu kan du ju skylla alla eventuella svagheter i en text på GhatGPT ju... haha

Juste där har du en vinkel jag ska lägga i verktygslådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ingressen har nog blivit lite knepigt formulerad. Jag förstår helt hur det går att tolka på det viset, men tanken där var ”instegsklassen” som i ”de RTX 4070-modeller som säljs till MSRP” och inte insteg sett till hela grafikkortsmarknaden.

@CrispVanDahl får såklart rätta mig om jag har fel, men annars kikar vi på att göra det lite tydligare.

Åtminstone i dagsläget så är ju RTX 4070 insteget till Nvidias RTX 4000 serie.
Vill man ha ett lägre insteg så får man antingen vända sig till konkurrenterna eller äldre generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Betyg "Utmärkt" igen...

Hur?!

Om priset hade varit 2000 kr mindre hade det kanske varit närmare utmärkt.

Fast detta är väll endå en recension av partnertillverkarnas produkter och inte en recension av nvidias priser på 4070?

Vi får ett bättre grafikkort än FE modelen till samma pris. Det är ett UTMÄRKT val att välja dessa över FE, nvidias prissättning på gpun är irrelevant här. Recension handlar om vilken version man ska välja om man av någon outgrundlig anledning fått för sig att köpa ett 4070.

Jag anser betyget vara korrekt om man faktiskt tänker efter och förstår vad som recenserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livako:

Fast detta är väll endå en recension av partnertillverkarnas produkter och inte en recension av nvidias priser på 4070?

Vi får ett bättre grafikkort än FE modelen till samma pris. Det är ett UTMÄRKT val att välja dessa över FE, nvidias prissättning på gpun är irrelevant här. Recension handlar om vilken version man ska välja om man av någon outgrundlig anledning fått för sig att köpa ett 4070.

Jag anser betyget vara korrekt om man faktiskt tänker efter och förstår vad som recenserades.

Om priset är irrelevant kan du få köpa ett till mig. Jag kan stå för frakten.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |