Till er som köpt 7800X3D nära lansering

Permalänk
Medlem

Till er som köpt 7800X3D nära lansering

AMD erbjuder nu Star Wars: Jedi Survivor vid köp av 7000-serien inklusive 3D-modellerna.

Lite surt att missa ett gratis spel tänkte jag och kontaktade återförsäljaren jag köpte processorn av för att se om något kunde göras.

Fick svaret att jag kan lämna tillbaka processorn på öppet köp och köpa en ny för att då få med spelet.

Hur tänker ni kring detta?
En del av mig känner väl att det kan kvitta och att det är lite oschysst mot återförsäljaren då dem inte gjort något fel.
En annan del av mig tycker att det är min rätt att nyttja återköpet som erbjuds.

Sen finns ju alltid risken för att få en cpu med sämre kvalitet (eller bättre).

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

AMD erbjuder nu Star Wars: Jedi Survivor vid köp av 7000-serien inklusive 3D-modellerna.

Lite surt att missa ett gratis spel tänkte jag och kontaktade återförsäljaren jag köpte processorn av för att se om något kunde göras.

Fick svaret att jag kan lämna tillbaka processorn på öppet köp och köpa en ny för att då få med spelet.

Hur tänker ni kring detta?
En del av mig känner väl att det kan kvitta och att det är lite oschysst mot återförsäljaren då dem inte gjort något fel.
En annan del av mig tycker att det är min rätt att nyttja återköpet som erbjuds.

Sen finns ju alltid risken för att få en cpu med sämre kvalitet (eller bättre).

Ja lite surt att dem lagt till det i efterhand. Man kan ju tycka återförsäljarna förlorar pengar på att skicka saker fram och tillbaka men det är nog inte upp till dem att bestämma dessa deals. Är ju om man pratar med AMD själv istället?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Ja lite surt att dem lagt till det i efterhand. Man kan ju tycka återförsäljarna förlorar pengar på att skicka saker fram och tillbaka men det är nog inte upp till dem att bestämma dessa deals. Är ju om man pratar med AMD själv istället?

Det kanske kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Om man inte lämnar till butik så får man väll stå för tillbakafrakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om man inte lämnar till butik så får man väll stå för tillbakafrakten?

Beror på vad återförsäljaren har för regler.
Vissa står för returfrakten.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Ja tycker det är dåligt av affären. När jag beställde min stog det "kommer i slutet av april" plötsligt dimper den ner i brevlådan också ser man det där erbjudandet innan man ens har hämtat ut den. Givetvis borde dom erbjuda spelet till alla.

Jag kommer dock inte returnera eller kontakta affären men ja tycker det är dåligt och det tar man med sig som kund. Ni som har ork ska med all rätt och hedern i behåll returnera och köpa igen för att få spelet. Helst från annan affär.

Som en liknande anekdot kan jag nämna att jag köpte en skärm för 13000kr för ett tag sen. Den var defekt när den kom och jag fick skicka den på reparation som tog 6 veckor. Ca. 1vecka in på reparationen så sänkte affären priset på skärmen till 9000kr och jag fick alltså en fungerande skärm för 13000kr 5 veckor efter dom som köpt för 9000kr.
Ingen kontakt från affären om jag ville ha en ersättningsskärm, ingen kontakt från affären om att sänka priset. Det jag borde gjort är att returnera skärmen så fort den kom från service och köpa från annat ställe men jag är för lat för sånt, ja blir bara irriterad istället.

Permalänk
Medlem

Av principsak hade jag paketerat ner skiten och returnerat.

Ruskigt kasst av butiken.

Permalänk
Medlem

Kasst av butiken vet jag inte. Villkoren kommer väl från AMD?
De cpu:er som säljs från ett visst datum inkluderar spelet. Jag skulle enbart returnerat ifall cpu:n var oöppnad och att jag verkligen ville ha spelet.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Hade motsatt upplevelse, stod inget om att man skulle få med ett spel när jag köpte min 5800X3D. Efter genomfört köp kom ett extra mejl från komplett med en kod, det var kul överraskning!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Jag har begärt återköp och beställt en ny 7800X3D, från samma återförsäljare.
Mest av ren principsak.
När kundservice själva ger mig möjligheten att göra på detta viset trots att det blir mer förlust för dem så har jag inte dåligt samvete alls.
Inte återförsäljarens fel utan snarare AMDs men tycker man ska visa att man är missnöjd med det AMD gjort.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

För år och dagar sedan köpte jag ett 1080Ti. Veckan efter hade Nvidia börjat skicka med vouchers med Destiny 2 (för den som inte minns, det var ett spel man fick betala för i början) och jag kollade med den ÅF jag köpt kortet ifrån om det gick att lösa och fick helt enkelt en kod skickad utan att behöva krångla med återköp och liknande.

Tycker det var snyggt hanterat och något som borde vara möjligt även idag i fall som dessa.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte orkat med att växla processor, packa ned den senaste, skicka tillbaka den, vänta några dagar eller kanske en vecka för att få tillbaka ett nytt exemplar bara för att komma åt något lökigt spel. Må det vara mer hett för någon där spelet dels är högintressant och spelekonomin är helt utplånad. Men för mig känns det som ett slöseri med tid och, för att använda ett hippt uttryck: cringe.

Skrivet av bennyfax:

Kasst av butiken vet jag inte. Villkoren kommer väl från AMD?
De cpu:er som säljs från ett visst datum inkluderar spelet. Jag skulle enbart returnerat ifall cpu:n var oöppnad och att jag verkligen ville ha spelet.

Det är också mitt intryck, att erbjudandet inte är något butiken står för annat än att agera mellanhand mellan tillverkaren och dess partner för distribution av koder vid köp. Ofta är det ju flera steg av töntig verifiering och annat tråkarbete för att få spelkoden i slutändan.

Permalänk
Medlem

Tror ni inte butikerna får koder för de CPUer som faktiskt blir sålda under kampanjen? Det vill säga X butik kan inte gå till AMD och be om en kod om CPUn är inhandlad innan kampanjen i fråga är igång?

Men då är ju frågan om det ändå inte är billigare för butiken att köpa in spelet ur egen ficka än att få tillbaka en massa begagnade CPUer som de ändå måste sälja billigare i slutändan? (+ fraktkostander)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara enklare för alla om butiken bara skickade ut en spelkod till alla kunder som köpt produkten, mot uppvisande av kvitto daterat inom tidsramen. Vill butiken inte göra det, så returnera på, de fick chansen att slippa fraktkostnaden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 7800X3D dagen innan butiken skrev ut att det ingår en spelkod vid köp av just den processorn. Kontaktade butiken och fick en länk med aktivering av spelet ett par timmar efter. Så kolla med er återförsäljare. Ibland kanske det går!

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Borde det inte vara enklare för alla om butiken bara skickade ut en spelkod till alla kunder som köpt produkten, mot uppvisande av kvitto daterat inom tidsramen. Vill butiken inte göra det, så returnera på, de fick chansen att slippa fraktkostnaden.

Det var tydligen inte möjligt, trots att många andra återförsäljare gett kunder i samma situation kod.

Så det blir retur av princip.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Borde det inte vara enklare för alla om butiken bara skickade ut en spelkod till alla kunder som köpt produkten, mot uppvisande av kvitto daterat inom tidsramen. Vill butiken inte göra det, så returnera på, de fick chansen att slippa fraktkostnaden.

Som redan noterats så lär butiken inte få några koder av AMD för varor som sålts utanför kampanjperioden. Poängen här är väl just att "flytta" köpdatumet.

De kan ju däremot inte neka dig att använda ångerrätten...

Personligen skulle jag inte vara så jobbig för bara en spelkod, utöver strulet så skulle jag känna mig för smutsig för att det skulle vara värt det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om jag hade köpt CPUn nyligen och haft den oöppnad hemma och butiken hade nekat mig spelkod. Då hade jag öppnat förpackningen och allt i den och skrynklat dokumenten som medföljer. Sedan hade jag packat ihop och returnerat den.

But that's just me. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Du ska få koden skickad till dig. Bifoga denna i ett mail till återförsäljaren så ska du få koden. Funkade för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Du ska få koden skickad till dig. Bifoga denna i ett mail till återförsäljaren så ska du få koden. Funkade för mig.

<Uppladdad bildlänk>

Ah, så det är en sedan länge pågående kampanj? Lät som att det var något nytt...

Då blir det ju några snäpp konstigare

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Om jag hade köpt CPUn nyligen och haft den oöppnad hemma och butiken hade nekat mig spelkod. Då hade jag öppnat förpackningen och allt i den och skrynklat dokumenten som medföljer. Sedan hade jag packat ihop och returnerat den.

But that's just me. xD

Känns ju som ett vuxet beteende haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ah, så det är en sedan länge pågående kampanj? Lät som att det var något nytt...

Då blir det ju några snäpp konstigare

Jag blev nekad första gången jag kontakta dom men tyckte det kändes konstigt så gick in på amdrewards och kollade villkoren. Står tydligt där vad som gäller. Säger affären annat så har det brustit i kommunikationen mellan affären och AMD, iaf om affären är ”participating retailer” vilket man med kan se på amds sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Känns ju som ett vuxet beteende haha

Haha. Aa..
Hur som helst.. Webhallen verkar ju inte ens ingå i kampanjen.. :/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Jag blev nekad första gången jag kontakta dom men tyckte det kändes konstigt så gick in på amdrewards och kollade villkoren. Står tydligt där vad som gäller. Säger affären annat så har det brustit i kommunikationen mellan affären och AMD, iaf om affären är ”participating retailer” vilket man med kan se på amds sida.

Läste igenom terms nu och det finns ingen information som utesluter X3D-cpuer från erbjudandet inom tidsramen som anges.
Nåväl, då har jag ännu mindre samvetskval för min retur.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Packa ihop skiten.
Returnera och invänta 😂😆

Aldrig!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Fick till svar från Inets kundtjänst att vi som köpte den på release dagen inte har rätt till någon kod då AMD inte hade den aktiv i kampanjen vid tillfället.

Permalänk
Medlem

AMD betalar säkert Disney (indirekt) för varje spel-licens. Jag vill inte ge dagens Lucasfilm/Disney mer av mina surt förvärvade pengar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Köpte en dator från Komplett för någon månad sedan och fick idag ett mail med koden. Lyckades inte aktivera den, men det hänger nog ihop med att spelet inte släpps förens den 28:e.

Permalänk

Haha, låt mig gissa. Det var från Inet du handlade? Jag råkade ut för precis samma sak. Som tur är hade jag beställt ett minneskit som tog väldigt lång tid att få in, vilket gjorde att jag inte hade öppnat processorn än. Jag fick samma svar som du, att jag måste returnera och handla igen. Jag tog processorn till Inets butik, lämnade tillbaka den och köpte exakt samma produkt. Helt bisarrt, men de var förstående och schyssta i butiken i alla fall.

Om någon vill köpa min kod för Jedi Survivor så DMa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 2x Samsung 990 PRO 1 TB • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/ypglqj

Permalänk
Medlem

Jag köpte från Inet på release dagen och fick till svar att kampanjen började förra Onsdagen. Frågade sedan AMD direkt och de bad mig skicka ett kvitto på inköpet och fick koden efter det