Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Har alltid varit usel på att plocka fram och beskriva doft-/smaknoter, men denna var som att stoppa ner näsan i en burk med kardemummaskorpor 🥰

Smakmässigt hade den gärna fått ligga strax över 50% istället för 42%, det hade säkert lyft den lite. Nu känns den lite blek.
Men det är en fin flaska och förpackning iaf.

Permalänk

Om ni vill ha ett break från Budweiser så rekommenderar jag er att beställa öl som är från norra Tyskland. Imho så tycker jag att öl från München-området är lite väl sunkigt.... Spaten, Löwenbrau etc..... de går att dricka men va fan..

Beställ en låda Krombacher från bolaget Ren och fin smak. Helt perfekt på sommaren eller för någon som inte vill ha en "maffig" smak av Mariestads.

Holsten och Warsteiner borde finnas på bolaget men fan heller.....

Men som sagt... beställ en låda Krombacher

Permalänk
Skrivet av Otori:

Har alltid varit usel på att plocka fram och beskriva doft-/smaknoter, men denna var som att stoppa ner näsan i en burk med kardemummaskorpor 🥰

Smakmässigt hade den gärna fått ligga strax över 50% istället för 42%, det hade säkert lyft den lite. Nu känns den lite blek.

<Uppladdad bildlänk>

Vilken fantastisk färgglad design! Hur smakade den förutom att du sa att den var lite "blek"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att se någon som testat det fina fortfarande uppskattar det vanliga!

Borsett från de riktiga bottenskrapen (arboga/kung/7.2an/…) så duger det mesta oftast

Vanliga Arboga, dvs den som är 5,6, tycker jag fungerar till en del saker. Typ sillöl e dyl... Den i svart burk som är känd för att föredras av en viss typ av ölkonsument har jag faktiskt aldrig testat. Det "roliga" är att på en del bolag finns bara den i svart burk och inte den vanliga...

Det vanligaste jag har i kylen f.n. är dock Budvar, dvs ingen amerikansk blask utan den riktiga tjeckiska:
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/budvar-135312/

Annars tror jag, utan att gå och titta, att det som utöver det ligger där är Poppels West Coast IPA, Leffe Brune, Fuller's London Porter och Saison Dupont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

<Uppladdad bildlänk>

Kul att se! Jag har faktiskt inte provat någon av La Maisons Guatemala-buteljeringar, men jag har två andra här hemma som är trevliga; Panama (väldigt fruktig, slutlagrad på nåt desertvinsfat) och Colombia (slutlagrad på kaffelikörsfat, mycket spännande). Peruanen är också riktigt fin och knäckig Plus också för de väldigt fina förpackningarna

Guatemalan är från Botran-destilleriet va? Vet att jag drack deras 18-åring för en herrans massa år sen. Kardemummaskorpor låter inte bekant dock, så är denna också slutlagrad på något annat fat?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Beavertown Gamma Ray APA 5,4%

Fy fan va gott! Betyg 5/5 för denna. Bara designen av burken borde vara värt att inte panta den

Men Systembolaget säger att den smakar "Tallbarr"..... Öh... har någon rökt på när de skrev det? Tallbarr..... ummm nee...

Permalänk

St Pierre - Blond Abbey Beer 6,5%

17:90:- så ganska billig. Belgisk öl är alltid fin-öl. Denna är inget undantag. Att denna kostar 17:90:- är ett skämt. 6.5% är en faktor men köp köp Betyg 5/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Vilken fantastisk färgglad design! Hur smakade den förutom att du sa att den var lite "blek"?

Riktigt härlig design som gör en glad 🙃
Jag är så sjukt usel på att beskriva smaker och dofter, behöver lägga mer tid på det.

Tyckte att den kändes söt, men inte sötad. Men iom jag kände så mycket kardemumma-doft så känns det fel, så får ta ett nytt smakprov en annan kväll.

Hade den haft 10% mer alkoholhalt så hade nog smakerna lyfts fram lättare.

Skrivet av Starric:

Kul att se! Jag har faktiskt inte provat någon av La Maisons Guatemala-buteljeringar, men jag har två andra här hemma som är trevliga; Panama (väldigt fruktig, slutlagrad på nåt desertvinsfat) och Colombia (slutlagrad på kaffelikörsfat, mycket spännande). Peruanen är också riktigt fin och knäckig Plus också för de väldigt fina förpackningarna

Guatemalan är från Botran-destilleriet va? Vet att jag drack deras 18-åring för en herrans massa år sen. Kardemummaskorpor låter inte bekant dock, så är denna också slutlagrad på något annat fat?

Har aldrig testat La Maison tidigare. Denna och en Martinique blev ett impulsköp i samband med ett erbjudande att köpa en Long Pond 2007 TECA, vilken är en av mina absoluta favoriter.
Så det blev hastigt beslutat en 3h-färd med även dessa i bagaget hem 😊

Guatemalan är från Botran, en solera 15 som lagrats på både bourbonfat och fd. sherryfat.

Colombian lät riktigt intressant iom slutlagrad på kaffelikörsfat, vore klart intressant att testa.

Ska du möjligen på Stockholm Rum & Carribean festival 12-13 maj?
Ska bli jäkligt skoj och hörde att det verkar sluta upp ett hyfsat gäng romnördar på Cane Rum Society både fredag och lördag.

Permalänk

3.5% men så jävla god Borde köpa Nils-pilsner på bolaget

Permalänk
Skrivet av Otori:

Riktigt härlig design som gör en glad 🙃
Jag är så sjukt usel på att beskriva smaker och dofter, behöver lägga mer tid på det.

Till och med Systembolaget har "fel"

Vore kul att höra vad du tycker om nån dryck Allt är subjektivt. Finns inge exakt bleh blah blah shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

<Uppladdad bildlänk>

3.5% men så jävla god Borde köpa Nils-pilsner på bolaget

Nils gör bra saker, favoriten är rökportern, men finns andra som är trevliga med

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Till och med Systembolaget har "fel"

Vore kul att höra vad du tycker om nån dryck Allt är subjektivt. Finns inge exakt bleh blah blah shit

Lovar att göra ett bättre försök senare i veckan, kanske redan imorgon 🤔

Tänkte då jämföra skillnaderna mellan denna Guatemala och en 3-årig Martinique som legat på fd. cognacsfat.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Lovar att göra ett bättre försök senare i veckan, kanske redan imorgon 🤔

Tänkte då jämföra skillnaderna mellan denna Guatemala och en 3-årig Martinique som legat på fd. cognacsfat.

Låter fantastiskt Önskar jag hade en också

Permalänk

Tips att kolla in Systembolagets tillfälliga hylla!

Antar att det är ungefär samma produkter i hela landet.

Fanns massa udda saker där. Bland annat en öl som kostade typ 120:- och hade massa specialingredienser. Cacao, Pistachio, Coconut och vanilj..... säkert smälta smurfar också... var en jäkla massa...

Var väldigt massa intressanta ölsorter där i alla fall..... nästan alla var minst 40:-..... dyrt som fan....

Permalänk

Glen Scotia- Double Cask 46 % (Campbeltown)

Tillfälligt sortiment så man var glad över att hitta en Glen Scotia under 500:-. Initialt besviken över designen. Ser ut som en standard blended whisky i en tråkig förpackning. Borde vara nå speciellare om den är "double cask" som de flesta märken levererar.

Jag har svårt med whisky som lagrats på bourbon-fat, så var intressant att den lagrats på 2 fat som inte är det.

Initialt när man dricker den så smakar det rent och fint. Och sen kommer ett släpande slagskott Går att dricka denna som den är men rekommenderar några droppar vatten i den om man ska spela Mario Kart.

Denna är whisky är sjukt jävla prisvärd och bra. Och att hitta en whisky from Campeltown för under 500:- är nästan osannolikt. Denna whisky är sen, typ sista Mars, på Systembolagets tillfälliga lista så vänta fan inte.

Åk och köp minst 2 Ni som har stålar spana in de andra varianterna av Glen Scotia. Sjukt bra whisky!

Permalänk
Medlem

Blir Pan Pizza pimpad med ananas, tomat och chili, TV-serien Miss Scarlet and the Duke (1800-tals-Remington Steele / Sherlock Holmes-variant) med frun, och en Tuborg Grön.
Längesedan man tog en Tuborg. Köpte den idag endast för att jag 1) råkade se den och 2) tänkte på den fantastiska reklamen jag minns från min barndom (då jag självfallet inte drack sådant, men kul reklam i Ica-butiken) och 3) kände mig lite nostalgisk. Annars är Tuborg och Carlsberg etc inte riktigt mina favoriter, men de är ok till pizza.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Pfungstädter Maibock 6,9%

29:10:-, inte gratis direkt och 6.9% gör att det blir bra drag under galoscherna. Det smakar som en öl som är från den norra delen av Tyskland som jag gillar. Tycker spontant att all öl runt München smakar lite sunkigt och har inte tillräckligt med kolsyra och beska....... Men allt duger i krig.

Denna smakar väldigt rent och fint. Skulle nog säga att denna smakar som Becks, fast den inte smakar lite plåt, fast den är i glasflaska. Men i alla fall.....

Ruggigt bra lager.... förstår att den kostar nästan 30:-, men det är värt att köpa denna. Den har 6.9%, smakar rent och fint.... Betyg 5/5

Köp denna. Tar denna alla dagar i veckan istället för 2-3st "vardagspilsner"

Permalänk

Buxton Brithop IPA 6.8%

Tillfälliga hyllan! Grab it while you can.... I'm a sucker for design. Och det är en fin burk. Med textur som känns.. Någon har tänkt till.. Ser en liten medalj-aktig grej på burken som om de vunnit något men kan inte utläsa nåt. Kanske de borde gjort den större om de vunnit nåt..... anyways..

Fan va gott.... Köp denna.. 37:60:- dyrt som fan. Men vinner jag på travet så köper jag nog en back

5/5 för denna trots priset

Permalänk

Är det bara jag eller borde alla öka alkoholhalten från typ 4.5 till 5.8+?

Alkohol är precis som fett, en smakbärare. Men till skillnad från skärpmat så är det lite annorlunda!

Känner inte till om det är väldigt svårt att göra detta för öl. Men va fan..... Kom igen!

Permalänk
Avstängd

2 stycken Arboga 10,2, inget jag brukar köpa men blev bjuden. Inte bland dom godaste ölen men går att få ner.

Permalänk
Skrivet av Jutvify:

2 stycken Arboga 10,2, inget jag brukar köpa men blev bjuden. Inte bland dom godaste ölen men går att få ner.

Allt över 5.5% smakar "jäkligt bra" när det gäller öl. Generellt sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Är det bara jag eller borde alla öka alkoholhalten från typ 4.5 till 5.8+?

Alkohol är precis som fett, en smakbärare. Men till skillnad från skärpmat så är det lite annorlunda!

Känner inte till om det är väldigt svårt att göra detta för öl. Men va fan..... Kom igen!

Tjae, man kan nog tycka olika. Jag tycker nog att lager är rätt bra kring 4-5% till mat, tycker 3.5-or är utmärkta också. Och vissa alkoholfria. Stout kan det nog få vara lite mer fräs i, kring 10% är inte fel om man bara ska ha en. Jag dricker överlag ganska lite starköl, försöker hitta god lågalkoholig öl istället. En favorit nu är Melleruds pilsner, den är bra både som 0.5% och 3.5%, till mat. Den 6-procentiga "paradpilsern" får jag prova framöver. (Med stigande ålder (?) tycks jag tycka mer om beska och mindre om sötma, Melleruds är ganska besk och torr)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Leufstabruk - Norduppländsk Lager 5%

Finns inte en bild på Systembolagets hemsida...

Leufstabruks bryggeri..

Köp inte denna... häller ut ölen vilket kan ses som missbruk.... Bleh...

Permalänk
Medlem

Jo, alla är vi nog olika när det gäller alkoholstyrka, men det beror ju helt klart på ölsorten också!

Lager tycker jag oftast är rätt menlös under 4% (jag är inte mycket för öl till maten) och riskerar börja bli spritig när det börjar kliva över 6% men det beror väldigt mycket på hur välgjord den är. Det finns goda rätt starka bockar - den där maibock var tex helt OK
När det börjar kliva en bit över 7% kan man väl nästan lika gärna grogga med bärsen istället... Ungefär lika balanserat (på de jag testat iallafall)

IPA under 5% är mest en gäspning för mig, de börjar bli intressanta 6+% och funka lite över 8% om de är välgjorda, men sen runt 9% och uppåt så brukar det bli för alkoholstarkt på ett sätt som tar över "ölsmaken".
(jag har gnällt om den förut: gamla Lagunitas Maximus låg på 8 komma nånting förut och var stark men ändå helt i balans. Nya Colossal på 9% tycker jag går över gränsen och smakar lite spritigt så är inte alls lika njutbar)

Barley Wine är ungefär som IPA, nog lite tåligare för alkoholhalt.

För egen del är väldigt få Stout/Porter under 6% är värt besväret! Men välbalanserade sorter smakar fortfarande fylligt och gott och förrädiskt drickbart till åtminstone uppemot 12%

Belgiska Ales kan ju också bli rejält alkholstarka utan att det tar över... Uppemot 10% kan på något konstigt vis ändå smaka nästan så snällt som must eller svagdricka eller nått (för egen del brukar det vara andra smaker i belgiska ales jag sällan uppskattar, men det finns undantag!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Bayreuther Hell 4.9%

Väldigt god tysk öl 20:90:- ganska pricey men god.. smakar bättre än München ones..... IMHO

Köp 41

Permalänk
Medlem

Just nu en Sju Komma Tvåan, Den är i mitt tycke en riktigt god Lager. Jag brukar tycka att jag får ut mycket mer smak ur en starkare öl, det är alltså inte för alkoholens skull jag dricker "stark" öl.

Annars brukar det gå ner en Karjala eller Karhu som är favoriterna men nu har jag inte åkt båt på länge så lite dåligt med finsk öl hemma! Har några Karjala 4,5% som jag köpte fel.. Dom smakar vatten jämfört med 5,2% Karjalan tyvärr..

Permalänk
Medlem

Norrlands Djup, tror det är 6,8 eller 6,9%
På gränsen till att smaka busgrogg, vilket jag hatar.

Men dessa är helt ok, efter att ha lagrats i frysen i 2 timmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Skrivet av Persikan:

Jepp... den är fin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Jepp, kylan döljer smaken... Har du faktiskt god öl så kan du istället plocka fram den ur kylen lite förväg så den hinner gå upp några grader och smakar mer (Systembolagets info brukar tipsa ungefär vilken temp den blir godast att dricka)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Brokholmen Östersjön Export 5%

16:90:- för en halvliters flaska av detta guld Fan va gott. Köp! 5/5 i betyg. I princip som öl ska smaka!