Microsoft: "Inga fler uppdateringar till Windows 10"

Permalänk
Skrivet av Lämpis:

Saknas tiden då Windows var bra. Windows 2000. Det var bästa Windows som släpps. Rent och enkelt. XP var också acceptabelt men utseendet från fabrik aktiverade kräkreflexen. Efter det har det bara blivit sämre för varje version. Idag är windows fullt av telemetry-skräp, flera kontrollpaneler och är kaos. Nästan obrukbart. Förstår inte hur användare kan stå ut med det.

Nostalgins rosafärgade glasögon, kanske?
2000 var uselt fram till SP4. XP var uselt stabilitetsmässigt fram till SP2 och blev uselt resurshungrigt från SP3.

Men visst: telemetri borde vara opt-in eller åtminstone möjligt att fullständigt betacka sig för, och ingen blir glad av bristen på enhetlighet i gränssnittet i moderna Windowsversioner, det kan jag väl hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Så man kommer kunna köra den till 2032. Typ Office 365 å annat standard?

Ja om du kör LTSC-versionen av Windows 10. Annars är det oktober 2025 som är slutdatum.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vill nog påstå att jag hatar att fixa och dona med mjukvaru-inställningar och "work-arounds", så ser inte fram emot det datumet. Visst blir väl vissa saker bättre, men dom nyheter som jag sett gällande win 11, är majoriteten "meh".
Har i och för sig inte provat win 11 än, så kan väl inte säga allt för mycket. Pingvin-baserade OS verkar vara i-närheten av lika omständigt att byta till... Hoppas hinna prova båda innan 2025.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

När ska de bygga ett OS som går sömlöst framåt.

Sitter på en 6700K med 32 GB ram som rullar på helt perfekt. Borde inte vara lagligt att ”utdatera” Windows för så enorma mängder hårdvara.

Inget OS går sömlöst framåt. Du kommer att sakna funktionalitet om du testar OS från tidigare årtionden. Mycket av den funktionaliteten ställer ökade krav på din hårdvara.

Med det sagt: du kan ju alltid slänga in något annat än Windows på maskinen om du vill ge den längre livstid utan att kompromissa med säkerheten när väl Win10 når EOL.

Permalänk
Medlem

Börjar fundera på vad folk som säger att W11 suger gör med sina datorer. Har kört W11 sen full release och inte haft några problem alls.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Så man kommer kunna köra den till 2032. Typ Office 365 å annat standard?

Skrivet av Joppis:

Ja om du kör LTSC-versionen av Windows 10. Annars är det oktober 2025 som är slutdatum.

Precis, 2025 är slutdatum för alla användare av de "vanliga versionerna" av Windows 10:
Windows 10 Home and Pro: 2025
Windows 10 Enterprise and Education: 2025
Windows 10 IoT Enterprise: 2025

Till skillnad från "LTSC 2021" (som inte öht säljs till vanliga dödliga) som lever till 2027 respektive 2032 beroende på version:
Windows 10 Enterprise LTSC 2021: 2027
Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021: 2032

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Börjar fundera på vad folk som säger att W11 suger gör med sina datorer. Har kört W11 sen full release och inte haft några problem alls.

Gnället kommer vid varje ny version Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Inget OS går sömlöst framåt. Du kommer att sakna funktionalitet om du testar OS från tidigare årtionden. Mycket av den funktionaliteten ställer ökade krav på din hårdvara.

Med det sagt: du kan ju alltid slänga in något annat än Windows på maskinen om du vill ge den längre livstid utan att kompromissa med säkerheten när väl Win10 når EOL.

Jo såklart att all hårdvara går framåt, men det finns inget i W11 som inte skulle funka på Intel gen 6/7 vs gen 8. De ska alltså sätta hela världens hårdvara EOL som är äldre än 8 år 2025. Det är helt sjukt ur miljöperspektiv. Förslaget är alltså att skrota fullt fungerande maskiner folk använder.
Hur många miljontals/miljarder enheter rör det sig om?

Självklart kan man inte begära att all ny funktionallitet ska kodas för gammal hårdvara också, men att skrota säkerhetsuppdateringar på 8 år när man har majoriteten av jordens datorer är galet om man ser det på stora hela.

Windows XP kördes typ 17 år...

Övergångsperioden är alldeles för kort med tanke på att ram och prestanda-kraven inte går framåt lika snabbt längre.

De får fixa W11 stöd till äldre CPUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

men det finns inget i W11 som inte skulle funka på Intel gen 6/7 vs gen 8.

Detta är rent faktamässigt falskt.
Däremot handlar det om funktioner som inte alla bryr sig om, men som Microsoft ändå anpassat minimikraven efter, och det är där det finns en kontrovers.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Börjar fundera på vad folk som säger att W11 suger gör med sina datorer.

Vi är många som vant oss vid hur Windows fungerat från Windows 95/98 fram till Windows 7/8.1 (till viss del Windows 10).

Windows 10 började tvinga bort oss från gamla vanor och Windows 11 har i vissa fall uppfunnit hjulet på nytt.

Kan exempelvis reta mig på att fönster/appar inte längre går att stänga med dubbelklick i övre vänstra hörnet. Har funkat så sedan innan Windows 95, men nu i 11:an funkar det i många fall inte alls.

Permalänk

Körde win11 när jag hade en surface pro och tyckte det var ett lyft från 10 när det kommer till touch etc. Men på lenovolaptopen håller jag kvar win10. Inget fel med win11 men ms verkar försöka pusha ut en del reklam i ui:et som känns sådär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Detta är rent faktamässigt falskt.
Däremot handlar det om funktioner som inte alla bryr sig om, men som Microsoft ändå anpassat minimikraven efter, och det är där det finns en kontrovers.

Det var väl även i åttonde generationen som Intel UHD-kretsar fick stöd för DX12? Har alltid fått lite Vista-varningar av Windows 11 och skulle inte förvåna mig om DX12-stöd i sig blir ett hårt krav framöver.

Permalänk
Medlem

Som de flesta andra så ställer jag mig negativt till detta, men det är vad det är och med tanke på att W10 har 10 år på nacken nu så är det väl inte mer än rimligt egentligen. Känns fruktansvärt onödigt då W11 faktiskt inte direkt tillför något som W10 inte gör, men pengarna ska väl in.

Samtidigt så känns W11 som ett reskinnat W10 men med en hel drös buggar, som det dessutom blir fler av med varje update...

Permalänk
Medlem

Så vad ska man göra med de windows 10-datorer som inte kan uppgraderas? Bara att kasta om man inte orkar pilla med Linux? Vad säger miljörörelsen om det här tilltaget. Skulle behövas något liknande 'Right to repair' på mjukvarusidan också.

Nu kör jag en dator hemma som kan uppgraderas till Windows 11 om jag vill, men en annan burk som fungerar utmärkt kommer alltså att få sova på soptippen efter oktober 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Låter väl rimligt, Windows 11 har funnits i över 1.5 år nu och de flesta borde uppgradera inom kort om man inte redan gjort det.

Varför ska man nergradera till nåt sämre bara för det funnits i över 1.5 år?

Permalänk
Medlem

Äldre datorer kan ju inte ens installera win 11 då är man tvungen köpa nytt oavsett.. helt värdelöst..

Ligger bara i microsofts agenda att tvinga på alla senaste windows för det ser illa ut om dom flesta ligger på en äldre windows version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Äldre datorer kan ju inte ens installera win 11 då är man tvungen köpa nytt oavsett.. helt värdelöst..

Ser detta snarare som en möjlighet.

Äntligen går det att köra Windows 10 Version 22H2 utan att bli påtvingad onödiga feature updates.

Ser fram emot att äntligen kunna debloata och tweaka W10 22H2 och få ett lika stabilt system som LTSC-utgåvan.

Känns som Microsoft genom Feature updates såg till att vi aldrig fick någon riktigt stabil version av Windows 10 som hemanvändare. När något väl var stabilt nog, så försvann supporten!

Sitter lugnt i båten med LTSC och support fram till minst 2029 just nu.

Permalänk
Medlem

Om jag kunde sitta på Win 7 till förra året så kan jag nog sitta på Win 10 längre än 2025, särskilt om Win 11 kommer att finnas i samma form då som nu.

Och trevligt att inte behöva oroa sig över överraskningsuppdateringar av windows nu.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vad jag har tolkat det som så är det bättre prestanda med Windows 11, men det där kanske har ändrats fram och tillbaka?

Från början var det sämre prestanda med W11 i spel, sen tror jag det blivit bättre iaf om man har intel 12xxx eller nyare eftersom det har bättre stöd för big little än W10.
På äldre cpu vet jag inte om W11 blivit bättre i spel än W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nostalgins rosafärgade glasögon, kanske?
2000 var uselt fram till SP4. XP var uselt stabilitetsmässigt fram till SP2 och blev uselt resurshungrigt från SP3.

Men visst: telemetri borde vara opt-in eller åtminstone möjligt att fullständigt betacka sig för, och ingen blir glad av bristen på enhetlighet i gränssnittet i moderna Windowsversioner, det kan jag väl hålla med om.

Hade aldrig problem med Windows 2000.

XP var strul i början men redan vid SP1 var det betydligt bättre. SP3 resursintensivt? För vad? En dator från 90 talet? Mindre resurskrävande än Vista åtminstone. Aldrig stött på en dator där XP känts långsamt från denna sidan millennieskiftet.

Personligen bryr jag mig inte om nya funktioner för w10 men synd att det slutar på uppdateringar snart. Finns många datorer som inte får uppdatera till W11. Tex Surface Go.

Men iaf 2 år kvar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Gnället kommer vid varje ny version Windows.

För att varje version blir sämre. Möjligtvis att vissa funktioner blir bättre, men det är ofta skrot under huven som slutanvändaren inte märker eller kanske ens har användning utav. Men gränssnittet blir objektivt sämre för varje version. I Windows 7 var radavståndet mellan föremål i menyer rätt kort, vilket skapade god teckentäthet, vilket i sin tur skapar överskådlighet. Windows 8 tog bort startknappen (makalöst korkat) och började skjuta in onödigt luftiga menyer och gränssnitt i kontrollpanelen. Windows 10 fortsätter med luftigheten, onödiga djupdykningen i menyer som annars varit lätta att överblicka. Ta t ex hur man för att komma åt ljudenheter behöver gå från ljudinställningar, skrolla ned till "ljud på kontrollpanelen" för att komma åt ljudflik nummer två där Windows XP-menyn, och alla inställningar, finns.

Windows 11 tog denna skada ett steg ytterligare. Startmenyn har mycket få inställningar, och då Microsoft vill efterapa Apple får användaren inte kringgå de två eller tre alternativen för ikoners och startmenyns placering (ens i vilken del av skärmen startmenyn är placerad!!) och de som vill kunna använda sin Windows-dator likt vad man är van sedan snart 30 år får gå och köpa ett tredjepartsprogram till priset av två Findus frysluncher. Och kontextmenyn har ett nytt lager grafik, som igen tar upp onödigt mycket skärmplats och där man ändå måste dra muspekaren nedåt till "visa alternativ" för att få tillbaka Windows XP-gränssnittet och alla användarinställningar, snabbknappar och funktioner.

Med alla telemetri, miljarder användare som pumpar Microsoft fulla med information om hur man bäst tar fram ett gränssnitt - och vad händer? Kontraintuitiva, användarfientliga tids- och platsvampyrer överallt. Det kan inte vara annat än med avsikt.

Gnället kommer från att Microsoft hatar sina användare, och användarna hatar Windows. Men det finns inga meningsfulla alternativ, så användarna blir kvar - och Microsoft är alldeles för för stolta för att ens försöka närma sig, vad de tycker är den äckliga pöbeln - deras slutanvändare - och deras önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Finns många datorer som inte får uppdatera till W11.

Du kan installera det på nästan vilken halvgammal burk som helst, det kräver en aning handpåläggning bara men det är enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Vad är det som hindrar dig att byta till Linux nu och vad är det med W11 du inte gillar men som är OK med W10?

Byta till lunux är pga ren lathet och att det inte finns native support för min Simucube (force feedback). Jag gillade win 7 som det var när win 10 kom. Nu tycker jag att win 10 är moget och jag hade gärna sett att utvecklingen av det hade fortsatt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

På tiden. Då kan de lägga mer energi på W11 och W12 istället.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Men gränssnittet blir objektivt sämre för varje version.

Hade inte Apple gjort vad de gjorde med Settings-appen i senaste macOS hade jag suttit här med ett lite överlägset leende. Dammit! 😆

Permalänk
Medlem

Windows 10 skulle vara den sista Windowsversionen sa de. Skönt om det stämmer tänkte man. Men det höll ju inte länge. Tycker det är tråkigt då Windows 11 inte har något att locka med. Ingen anledning att uppgradera alltså. Har mest varit strul och dessutom konstiga krav som de hittills inte lyckats visa faktiskt behövs och tillför något man vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast

Alltså, STOPP!

Windows XP Fanns i 3 evigheter
Windows 7 fanns i 2 evigheter
Windows 10 passerade på 2 år....
Windows 11 kom igår....

Hur snabbt skall livet passera egentligen? It's all downhill from here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hade inte Apple gjort vad de gjorde med Settings-appen i senaste macOS hade jag suttit här med ett lite överlägset leende. Dammit! 😆

Jag kör fortfarande macOS Monterey på mina M1:or här. Ser inga direkta fördelar med Ventura som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 10 skulle vara den sista Windowsversionen sa de. Skönt om det stämmer tänkte man. Men det höll ju inte länge. Tycker det är tråkigt då Windows 11 inte har något att locka med. Ingen anledning att uppgradera alltså. Har mest varit strul och dessutom konstiga krav som de hittills inte lyckats visa faktiskt behövs och tillför något man vill ha.

Har du sett att det inte fungerat trots tpm och secure boot? Dvs har det blivit hackat?

Sen angående sista version så hade det ju fortfarande uppdaterats och de hade kallat det något annat så det är en lite löjlig sak att argumentera om.

Permalänk
Medlem

Ok där ser man, bara man får säkerhets/fixar så är jag nöjd.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP