Har en 4K-TV från Phillips kopplat till datorn men kan bara välja 1080 i upplösning. Varför då?

Permalänk

Har en 4K-TV från Phillips kopplat till datorn men kan bara välja 1080 i upplösning. Varför då?

Tja!

Fick hem en 4K-TV från Phillips häromdan men datorn låter mej inte välja högre upplösning 1920x1080. Mitt grafikort är ett RTX3060 från Nvidia. Inte jättehaj på det här med upplösningar o så. Kan det vara kabeln emellan som är problemet? Båda TV och grafikkort skall ju klara 4K vad jag förstått.

/D

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara hdmi kabeln. Vad står det på den (hi speed, ultra hi speed mm)? Och hu långt har du mellan datorn och tvin (hur lång är kabeln)?

Det är inte så att om du kör med hög htz (120) att du bara då kan köra i 1080p. Tästa att sänka till 30 och se om det hjälper.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Vilken kabel använder du?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Det kan skilja lite mellan vilka egenskaper olika HDMI-ingångar har på TVn. Du kan även behöva gå in i inställningarna i Windows för att ändra vilka uppdateringsfrekvenser som ska vara tillgängliga för att kunna välja 4k, eller som Mega-Dark säger välja en lägre uppdateringsfrekvens då TVn kanske inte har stöd för den du har inställd i högre upplösningar. Inte helt lätt säga utan att veta exakt vilken TV du har.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert 📺

En HDMI-kabel är plast och koppartråd. Den kan inte begränsa vilka upplösningar som går att välja hos grafikkortet, utan den biten är kommunikation mellan source och sink via DDC/EDID. Ifall sink (displayen, TV:n etc.) anger en upplösning till source (grafikkort etc.) som HDMI-kabeln sedan inte orkar överföra blir effekten ingen bild alls eller en bild med störningar.

Vi kommer lite närmare svaret ifall TS @daspunner berättar vad det exakt är för TV-modell och även mer exakt var 3060:n sitter någonstans. Är det en laptop? I sådana fall kan kabeln ha betydelse ifall det är egentligen är en omvandlare mellan exempelvis USB-C och HDMI.

Ett 3060 ska annars inte ha några bekymmer att köra 4K/120 över HDMI med en Ultra High Speed-kabel. Om det endast blir 1920x1080 tillgängligt på en 4K-TV är den vanligaste förklaringen att man kör speglad skärm, typiskt att man speglar den inbyggda skärmen på en laptop.

Permalänk

Här är TV:n

https://www.philips.se/c-p/70PUS8105_12/8100-series-smart-led...

Och grafikortet är ett ASUS RTX3060 12Gb som sitter i en stationär burk ock jag har har bara en skärm igång (TV eller monitor) och speglar dem inte.

Nästan säker på att det är kabeln som begränsar upplösningen. Har en Supra-kabel på tio meter som är en DVI>HDMI som jag köpte dyrt för över tio år sen och då fanns knappt 4K.

Länk till den:
https://www.av-connection.se/?PNo=SUPHDDVIM04&gad=1&gclid=Cjw...

Läste på lite om kablar och jag tror blir ett kabelköp snart. Men jag måste säga att 1080 ser väldigt bra ut ändå vid uppskalning.

En fråga jag har om maxlängd på kabeln numera. 5 meter är för kort och då är nästa längd oftast 10 meter. Kommer jag då stöta patrull vid högre upplösningar?

Hör gärna mer från er om det är som jag tror.

/Dave

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Här är TV:n

https://www.philips.se/c-p/70PUS8105_12/8100-series-smart-led...

Och grafikortet är ett ASUS RTX3060 12Gb som sitter i en stationär burk ock jag har har bara en skärm igång (TV eller monitor) och speglar dem inte.

Nästan säker på att det är kabeln som begränsar upplösningen. Har en Supra-kabel på tio meter som är en DVI>HDMI som jag köpte dyrt för över tio år sen och du fanns knappt 4K.

Länk till den:
https://www.av-connection.se/?PNo=SUPHDDVIM04&gad=1&gclid=Cjw...

Läste på lite om kablar och jag tror blir ett kabelköp snart. Men jag måste säga att 1080 ser väldigt bra ut ändå vid uppskalning.

Hör gärna mer från er om det är som jag tror.

/Dave

Det är nog det. Tror dvi bara kör 1080p.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Det är nog det. Tror dvi bara kör 1080p.

Single link ja. Dual link kan köra 2560 x 1600. Ändå långt från 4k.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert 📺

En DVI-HDMI-kabel på 10 meter. Den hör hemma i ett museum. Eller sektionen "bortskänkes".

Du kör HDMI hela vägen. För långa HDMI-kablar kör man AOC-kablar, Active Optical Cable och de flesta modeller finns i längder om 5–20 meter. Välj en Ultra High Speed-certifierade kablar eller AOC-kablar som specar 8K/60 eller 48 Gbps. Då har du en lång kabel för överskådlig framtid.

Permalänk

Tack för svar allihopa! Känner att jag skall läsa på lite mer och sen blir det köp.

Jag vet att man får vad man betalar för men jag skulle vilja ha lite tips på tillverkare och butiker. Vill ju inte snåla men inte lägga ut för mycket ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Tack för svar allihopa! Känner att jag skall läsa på lite mer och sen blir det köp.

Jag vet att man får vad man betalar för men jag skulle vilja ha lite tips på tillverkare och butiker. Vill ju inte snåla men inte lägga ut för mycket ändå.

Denna från Nördic kommer garanterat några här rekommendera.
https://noerdic.se/products/hdmi-cable-8k-60hz-10m?_pos=2&_si...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Jag hade lite samma problem med en Philips 65PML9507, en teve som klarar 4K/120 Hz. Med mina gamla kablar maxade den 4K/60 Hz, fast då med artefakter med jämna mellanrum.
Köpte faktiskt en 1 meter billig HDMI 2.1-kabel för 69:- på Tradera, synkar klockrent upp till 120 Hz utan signalfel. 😊

Testat både med RTX 3060 och RTX 3070 utan prob!

https://www.tradera.com/item/586607827

Permalänk
Medlem

Ta en HDMI 2.1 kabel alltså ultra high speed. 8k/60Hz lr 4k/120Hz

Dessa är najs och har bra pris på 5m! Annars tar dom 1k för 10m och t.ex 15m för tolvhundra.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v