Permalänk
Medlem

VPN på Tele2 WiFi Hub C2

Hej

Jag använder sedan en tid tillbaka Mullvad VPN på mina enheter hemma, men har alltid haft max antal enheter igång (5) på den. Skulle vilja använda VPN på hela mitt WiFi hemma istället och på så vis ha 4st lediga platser i Mullvad VPN. Är det någon här som kan förklara hur man gör detta?

Har i dagsläget en Tele2 (f.d. Comhem) WiFi Hub C2 router, med 250/50 hastighet.

Så som jag förstått det behöver jag köpa en ny router som har stöd för VPN.
Tips på en bra för 1000-2000 kr budget? Sålänge jag kan få ut 100/25 iaf så är jag nöjd.

Sedan om jag förstått det rätt behöver jag aktivera "bryggläge" på min WiFi Hub C2 router. Men därefter vet jag inte hur jag ska göra. Ska man koppla den nya routern till min WiFi Hub C2? Hur gör man det? Med en sladd? Kör idag endast med WiFi hemma.

Och när det är på plats, konfigurerar man VPN:en via routersidan eller ska man SSH in på något sätt och ansluta den till Mullvad där? Hur byter jag enkelt location i Mullvad VPN för routern? T.ex. om jag nu är ansluten till Tyskland men märker att det är segt och vill ändra till Sverige. På dator/mobil är det väldigt enkelt via deras app, men hur ändrar man det i routern?

Är novis när det gäller nätverk så har ingen koll på vad ord som NAT, brygga, Wireguard m.m. betyder tyvärr.
Vore tacksam om någon kan ge lite praktiska exempel på hur det går till bara.

Permalänk
Medlem

Kolla in dessa guider beroende av vilken router Firmware du har: https://mullvad.net/sv/help/tag/connecting-routers-mullvad/

Tyvärr är det inte lätt att byta location med vpn på en router eftersom man förbestämmer en server. Så om servern har störningar får ditt nätverk störningar likaså.

Jag rekommenderar att du ska köpa en asus router eftersom deras enkla interface. Själv använder jag en netgate router med pfsense men då får du betala över 3000kr för bra hastigheter.

Jag själv provat att köra mullvad vpn på min router men förlorade för mycket hastighet och kör TorGuard vpn istället.

Skriv gärna om du har frågor och behöver hjälp.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Kolla in dessa guider beroende av vilken router Firmware du har: https://mullvad.net/sv/help/tag/connecting-routers-mullvad/

Tyvärr är det inte lätt att byta location med vpn på en router eftersom man förbestämmer en server. Så om servern har störningar får ditt nätverk störningar likaså.

Jag rekommenderar att du ska köpa en asus router eftersom deras enkla interface. Själv använder jag en netgate router med pfsense men då får du betala över 3000kr för bra hastigheter.

Jag själv provat att köra mullvad vpn på min router men förlorade för mycket hastighet och kör TorGuard vpn istället.

Skriv gärna om du har frågor och behöver hjälp.

Tack för bra svar, ska kolla mer på deras guider.

Vad är det man bör leta efter på routers. Säg nu att jag skaffar en ASUS router, ska man då se om den har stöd för "VPN" eller vad "skyltar" dom med, så att jag som köpare vet om att VPN fungerar på den. Antar att flera inte har stöd för VPN. Vet du någon bra för runt 1000-2000 kr? helst så billig som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelekian:

Tack för bra svar, ska kolla mer på deras guider.

Vad är det man bör leta efter på routers. Säg nu att jag skaffar en ASUS router, ska man då se om den har stöd för "VPN" eller vad "skyltar" dom med, så att jag som köpare vet om att VPN fungerar på den. Antar att flera inte har stöd för VPN. Vet du någon bra för runt 1000-2000 kr? helst så billig som möjligt.

Det brukar stå i beskrivningen att det finns ”vpn-fusion”.
Du behöver inte oroa dig att din router inte kommer stödja vpn för nästan alla moderna routers har vpn stöd.

Jag vet att asus xt8 är svin bra och liten. Men priset ligger precis på 2000.

Annars är det svårt att göra fel när man letar efter en ny router. Viktigt att se att det är en Wi-Fi-6 router, för att få bra hastighet.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

ASUS TUF-AX3000 V2 är också en bra router. Främsta fördelen är att en port är satt som prio port från början. (För spel etc.) Kostar ~1.600:-.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelekian:

Tack för bra svar, ska kolla mer på deras guider.

Vad är det man bör leta efter på routers. Säg nu att jag skaffar en ASUS router, ska man då se om den har stöd för "VPN" eller vad "skyltar" dom med, så att jag som köpare vet om att VPN fungerar på den. Antar att flera inte har stöd för VPN. Vet du någon bra för runt 1000-2000 kr? helst så billig som möjligt.

Längst ner på denna sida https://routerkb.asuscomm.com/?page_id=9 finns de ASUS routrar som har stöd för Wireguard.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

- Se till att köpa en router som har inbyggd dekryptering i sitt chipset, t ex Asus RT-AC86U, Asus RT-AX86U, Asus RT-AX68U m fl. Då kör du maximal hastighet utan problem eftersom cpu:n kan hantera krypteringen utan att svettas.

- Logga in på C2:an på adressen "http://192.168.1.1" och aktivera bryggläge > Spara > Logga ut.

- Koppla Asus routerns wan port till någon av C2:ans portar, som nu endast agerar modem åt din internetanslutning.

- Koppla en dator till en lan port på din Asus router via kabel och logga in på adressen "http://192.168.0.1" och utför sedan önskade inställningar för ditt nätverk t ex VPN. Googla efter hjälp för att utföra lämpliga grundinställningar, d v s att säkra ditt nätverk > Spara > Logga ut.

Fixat. /C.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa! Väldigt bra svar i denna tråden. Blir en ny router under denna veckan

Permalänk

Hi did it work??
If so can you explain me how you did it??

Permalänk
Medlem
Skrivet av chakri276:

Hi did it work??
If so can you explain me how you did it??

Hi,

Sorry for the late reply. I also lost my first user so made this one instead.
I went with this router:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

As I live in a small apartment, this router worked perfectly for me.
It works up to 100m2 areas.

I set my Tele2 router to act as a "Bridge".
And this new router (ASUS RT-AX53U) is my router I connect to.
On the router page of the ASUS router, I confirmed to connect to Mullvad according to this guide:
https://mullvad.net/en/help/running-wireguard-router/

Here I could see this router was compatible:
https://openwrt.org/toh/start?dataflt%5BModel*%7E%5D=AX53U

For just 899kr I was able to set up Mullvad on my entire apartment with that ASUS router
I did not lose any speed either. It took around 10 minutes to set it up, I just followed the guide on Mullvad's page.
If I want to change VPN server, I must do so via the router page.

But I do it like this anyways:
Entire apartment is connected to a Mullvad server near me.
And on my laptop, I connect to another Mullvad server, there I also enable DNS blockers and stuff.
So my laptop is : Tele2 -> ASUS Router (Mullvad) -> Mullvad (Desktop client)
I do this because I mainly like to switch countries on my laptop. And it is easier via the app than router page.

I'm just glad my TV is now connected to Mullvad and that is what I wanted.
TV connection = Tele2 -> ASUS Router (Mullvad)