git: detached head... re-attaching?

Permalänk
Medlem

git: detached head... re-attaching?

Jag har ett litet projekt som jag versionshanterar med Git. Efter att ha gjort den senaste commiten upptäckte jag att jag verkade ha haft sönder nåt som funkade förut. Så jag ville gå tillbaka några commits för att tillfälligt se om jag mindes rätt och hur det funkade då. Så jag gjorde git checkout <en tidigare commit> varpå jag fick meddelandet om "detached head".

Jag kollade det jag ville kolla, och sen gjorde jag git checkout <den senaste commiten>. Det verkade som att jag fortfarande var detached så jag gjorde git checkout master.

Det verkar rätt. Är allt bra och som det ska i och med det?

peter@paradiso:/media/truenas/dev/webdev/peter/galeries/wp-content/themes/wprig-galeries$ git checkout d5edf7d32a3da17153c243e77bb2c0b5c72dd12b Note: switching to 'd5edf7d32a3da17153c243e77bb2c0b5c72dd12b'. You are in 'detached HEAD' state. You can look around, make experimental changes and commit them, and you can discard any commits you make in this state without impacting any branches by switching back to a branch. If you want to create a new branch to retain commits you create, you may do so (now or later) by using -c with the switch command. Example: git switch -c <new-branch-name> Or undo this operation with: git switch - Turn off this advice by setting config variable advice.detachedHead to false HEAD is now at d5edf7d menu was hiding password box on mobile peter@paradiso:/media/truenas/dev/webdev/peter/galeries/wp-content/themes/wprig-galeries$ git checkout 6ef1910a78b124d3fa52aee8f3dccb934df14074 Previous HEAD position was d5edf7d menu was hiding password box on mobile HEAD is now at 6ef1910 fix: ghost-clickable mobile menu items peter@paradiso:/media/truenas/dev/webdev/peter/galeries/wp-content/themes/wprig-galeries$ git branch * (HEAD detached at 6ef1910) master peter@paradiso:/media/truenas/dev/webdev/peter/galeries/wp-content/themes/wprig-galeries$ git checkout master Switched to branch 'master' Your branch is up to date with 'origin/master'. peter@paradiso:/media/truenas/dev/webdev/peter/galeries/wp-content/themes/wprig-galeries$ git branch * master peter@paradiso:/media/truenas/dev/webdev/peter/galeries/wp-content/themes/wprig-galeries$

Permalänk
Medlem

Detached head är enbart ett begrepp för att du inte längre arbetar på en branch utan en enskild commit. Efter att du har gjort `git checkout master` igen så är allt OK och bara att arbeta vidare.