Permalänk
Medlem

Ansluta mot usb port

Jag skulle bli mycket tacksam för hjälp.

Jag har testat att ansluta min PC mot en lan port på min router.
Min PC har inte en rj45 port, så jag har en adapter: se bild.
Det fungerar inte, har testat 3 olika fabrikat.
Min jobb PC har en rj45 port, den går att ansluta mot en lan port i routern utan adapter.

Min PC är nästan ny.

Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)

STATUS_DEVICE_DATA_ERROR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Jag skulle bli mycket tacksam för hjälp.

Jag har testat att ansluta min PC mot en lan port på min router.
Min PC har inte en rj45 port, så jag har en adapter: se bild.
Det fungerar inte, har testat 3 olika fabrikat.
Min jobb PC har en rj45 port, den går att ansluta mot en lan port i routern utan adapter.

Min PC är nästan ny.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Vad hände när du kopplade in adaptern första gången, installerade Windows någon drivrutin? Högerklicka på enheten i enhetshanteraren och se vad varningstriangeln betyder.

Permalänk
Avstängd

Vad har du testat för att åtgärda problemet?

Permalänk
Medlem

Jag har testat att uppdatera drivrutinen.
Högerklickar jag så står det:

Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)

STATUS_DEVICE_DATA_ERROR

Windows säger att bästa drivrutinerna är redan installerade.

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner senaste drivrutinerna? Och är du säker att den där kabeln har ett nätverkskort? En snobb googling säger att den bara verkar vara en adapter USB-serial

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Vad har du testat för att åtgärda problemet?

Skrivet av Chibariku:

Har du laddat ner senaste drivrutinerna? Och är du säker att den där kabeln har ett nätverkskort? En snobb googling säger att den bara verkar vara en adapter USB-serial

Jag får kolla på tillverkarens sida, fabrikatet är Aten.
Kanske det måsta laddas ned en drivrutin?

Permalänk
Medlem

Det där är en serieport ingen LAN port

Permalänk
Medlem

Det står ju klart o tydligt i enhetshanteraren att det är en Seriel COM port o inte ett nätverkskort.
Vad stog det på kartongen när du köpte den?
Stog det USB to ethernet adapter/network card?

Från tillverkarens sida:
The PL2303GC is a low cost and high performance USB-to-Serial Bridge Controller. The PL2303GC provides a convenient small-factor solution for connecting an RS232-like full-duplex asynchronous serial device to any USB host. Prolific provides highly compatible drivers that could simulate the traditional COM port on most operating systems allowing the existing applications based on COM port to easily migrate and be made USB ready.

By taking advantage of USB bulk transfer mode and large data buffers, PL2303GC is capable of achieving higher throughput compared to traditional UART (Universal Asynchronous Receiver Transmitter) ports. The flexible baud rate generator of PL2303GC also could be programmed to generate any rate between 1 bps to 12 Mbps.

Låter som att du köpt fel grej. Lätt hänt när det är ett RJ45 uttag på den.
Köp
https://www.inet.se/produkt/8904295/deltaco-natverksadapter-u...
istället.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det står ju klart o tydligt i enhetshanteraren att det är en Seriel COM port o inte ett nätverkskort.
Vad stog det på kartongen när du köpte den?
Stog det USB to ethernet adapter/network card?

Från tillverkarens sida:
The PL2303GC is a low cost and high performance USB-to-Serial Bridge Controller. The PL2303GC provides a convenient small-factor solution for connecting an RS232-like full-duplex asynchronous serial device to any USB host. Prolific provides highly compatible drivers that could simulate the traditional COM port on most operating systems allowing the existing applications based on COM port to easily migrate and be made USB ready.

By taking advantage of USB bulk transfer mode and large data buffers, PL2303GC is capable of achieving higher throughput compared to traditional UART (Universal Asynchronous Receiver Transmitter) ports. The flexible baud rate generator of PL2303GC also could be programmed to generate any rate between 1 bps to 12 Mbps.

Låter som att du köpt fel grej. Lätt hänt när det är ett RJ45 uttag på den.
Köp
https://www.inet.se/produkt/8904295/deltaco-natverksadapter-u...
istället.

Tusen tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Tusen tack alla för hjälpen!