Windows 10-användare dränks i reklam för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Hade Linux varit ett gångbart alternativ hade det redan varit störst. Tyvärr är det för krångligt för de flesta att köra Linux, och kommer tyvärr alltid vara så.

Steam Deck, ChromeOS, Nintendo Switch och Android har visat att det inte behöver vara krångligt med Linux.

Tittar vi på GNU/Linux så är det i många fall ett egenskapat problem. Det finns Lutris, Steam, GOG, CrossOver, Legendary och Heroic som funkar helt ok. Men många som kör GNU/Linux vill fortfarande vara rebeller och krångla till allt med osupportade distar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har också haft steam installerat i ca 20 år på alla datorer sedan dess, aldrig någonsin sett frågan. Jag har spelat ganska varierande saker, men om jag förstått det rätt så dyker den väl upp vid uppstart snarare än har med spelhistorik att göra

Steam lär nog använda några relevanta urvalskriterier för att t.ex. slippa få integrerade Intel-GPUer på topplistan över grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Läsa kommentarerna till trådar som den här är alltid roligt.
"Jag skall aldrig uppgradera till Windows 11!" "Jag kommer fortsätta köra Windows 10" "Jag kommer installera linux!"

Hur lät det för åtta år sedan?
"Jag skall aldrig uppgradera till Windows 10!" "Jag kommer fortsätta köra Windows 7" "Jag kommer installera linux!"

Enligt senaste steam survey så kör 1,73% av windowsanvändarna Windows 8.1 eller Windows 7. Linux-användningen ökande inte nämnvärt.

Och samma sak kommer att hända här, Microsoft låser någon ny funktion till Windows 11 och sen kommer resten av boskapet uppgradera. Ett fåtal kommer att installera linux.

Vänta bara om några år...

"Jag skall aldrig uppgradera till Windows 12!" "Jag kommer fortsätta köra Windows 11" "Jag kommer installera linux!"

haha ja, och så är det varje gång. Alltid like roligt man tror ju att folk som gillar teknik gillar de senaste men verkar inte så. Samma sak för de om sitter på MAC där tvingas man ju uppgradera också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Utöver detta så går det även att trigga undersökningen när man vill.

Det är ju dock inte lika med att statistiken blir fel, bara att det går att uppdatera sitt eget bidrag till Steam Hwsurvey manuellt.

Skrivet av walkir:

Har även för mig att det är färre än 50000 unika urval i varje undersökning, vilket gör det hela lika träffsäkert som en opionsmätning av Aftonbladet.

Vad tror du att statistik bygger på? En exakt och simultan avbildning av hela världen...?

Skrivet av walkir:

Har själv blivit tillfrågad vid ett par tillfällen, men har alltid nekat deltagande. Jag har inte haft någon speldator värd namnet sedan i början av 2000-talet.

Detta kommer ju inte som någon chock, brukar vara varianter av samma bakgrundsstory hos alla som klagar på relevansen av Steam Hwsurvey.

Någonstans förstår du ändå att det är vad folk med mer eller mindre dedikerade gamingmaskiner har för hårdvara som är vad de mäter samt är det relevanta med Hwsurvey, eller...?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPION2000:

Ja Microsoft vill tydligen att vi ska gå över till Linux!
Jag kör redan Linux på min dator(EndeavourOS) och min fru Win10 tills Win10 har end of life då blir det Linux för henne med.

Kommer INTE installera Win11 eller framtida Windows.
Microsoft har visat att dom inte bryr sig om sina kunder så varför ska vi bry oss om dom?!

Och angående spel jag har inte sprungit på några större problem med Steam Proton och Lutrix.

Linux är framtiden! Linux is now!(jag vet "stulen" slogan).

Det här har jag hört återkommande sen 1996, då en polare övertalade mig att prova Red Hat

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det här har jag hört återkommande sen 1996, då en polare övertalade mig att prova Red Hat

Kanske det men Linux var inte för vanliga privat personer bara företag och entusiaster.

Jag testade också på 90 talet och sedan i början av 2000 men det var inget för mej.

Men mycket har hänt sedan dess, jag kör nu permanent Linux(EndeavorOS) sedan Microsoft valde sin väg med Win11 och jag går inte tillbaka! NEVER!

Jag är en gamer och spelar allt möjligt som är bra o lite Early Access spel som inte alltid blir något och har inga problem med Steam Proton.

Och kör du KDE så är det nästan som Windows fast bättre!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Steam lär nog använda några relevanta urvalskriterier för att t.ex. slippa få integrerade Intel-GPUer på topplistan över grafikkort.

Jag misstänker att när den existerar i kombination med annat så räknas inte båda? Sedan är det väl relativt självsanerande i spelsammanhang.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag misstänker att när den existerar i kombination med annat så räknas inte båda? Sedan är det väl relativt självsanerande i spelsammanhang.

Nej det kan ju vara ett exempel på "hur Steam manipulerar statistiken" om man frågar Sweclockers. 🙄

Man kan med gott fog anta att Steam har tänkt ut ett lämpligt sätt att ta fram sin statistik på, som avspeglar vad gamingdatorer har för hårdvara i genomsnitt. Det finns säkerligen en lång rad enheter som diskvalificerar sig av olika anledningar. Intels iGPU:er finns ju dessutom med i listan för folk som t.ex. sitter och spelar pixelspel på jobblaptopen, så även mupparna är representerade i statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Steam lär nog använda några relevanta urvalskriterier för att t.ex. slippa få integrerade Intel-GPUer på topplistan över grafikkort.

Jag har inte haft integrerad intel som primärt grafikkort någonsin

Permalänk
Medlem

Så man får upp den hysteriska reklamen även om man stänger av TPM i BIOS / eller inte ens har möjlighet att uppdatera till WinBloat11 !?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur mycket spelar du på Steam då, flera timmar i veckan? Har det varit spel som fungerar på bordsräknare (typ Stardew Valley) eller några mer krävande grejer?

spelar både krävande och okrävande spel. Steam än knappast den ända launchern man har ändå så speltid via steam varrierar över åren.

stardew valley skulle jag aldrig någonsin starta via något annat än SMAPI och det är knappast det enda spelet jag aldrig skulle starta utan modding tools.

sen har hur krävande spelet är ingenting med själva hardware survey ändå så vet inte varför du tar upp det ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Steam lär nog använda några relevanta urvalskriterier för att t.ex. slippa få integrerade Intel-GPUer på topplistan över grafikkort.

Får bara upp den på min begagnade företagslaptop med integrerad intelgrafik och falloutshelter som det mest spelade spelet

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskaren:

Hur är prestandan jämfört med Windows via proton, det är väl en emulering, hur mycket tappar man?

Proton är ju baserat på WINE och WINE Is Not an Emulator . Det är i princip bara en öppen implementation av Windowsbiblioteken så att samma APIs fungerar, så det är ingen riktig emulering.

DXVK översätter DirectX 10 och senare till Vulkan om det behövs, det är väl närmare emulering men fortfarande huvudsakligen API-implementation.

Prestandaskillnaden beror väldigt mycket på spelet. Enstaka spel går märkbart långsammare, enstaka spel går märkbart snabbare, men de flesta finns det bara mätbar skillnad i numera och åt båda hållen.

Det finns dock vissa specifika scenarion där Linux väldigt ofta är snabbare än Windows. Ett av dem är om du spelar på en APU med den inbyggda grafiken, där Linux har bra stöd för att hantera effektbalansen mellan CPU- och GPU-delen, till skillnad från Windows som fortfarande inte riktigt vet hur delat grafikminne fungerar på dem.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Hej.

Jag har dålig humor och måste ha missat skämtet. Jag vägrade uppdatera till Win10 och sitter fortfarande på 8.1. I går skapade jag en bootbar USB-sticka för att installera Linux Mint. På fredag är det klämdag och Linux-installationsdags. Jag kommer hoppa av Windows cold turkey. Vill du ha en uppdatering när det är avklarat?

(PS, använder inte Steam så jag syns inte i statistiken)

Finns mer än skämt som är roligt.
Har aldrig hävdat att alla har uppgraderat, finns ett fåtal procent som fortfarande biter sig fasta vid Win 7 och Win 8.

Vill du så får du. (I use Arch BTW.) Flyttade över till Linux helt och hållet istället för att uppgradera till Win 10. Men då har jag kört Linux från och till sedan mitten av 90-talet. Gick precis igenom en hög av 25-åriga cdskivor för att se om de fortfarande fungerade, hittade då bland annat KDE 1.0 från 98...

Skrivet av walkir:

Steam survey är absolut inget att lita på, då man aktivt måste delta i deras undersökning.

Själv kör jag macOS, GNU/Linux samt Windows, men Steam lyser med sin frånvaro på samtliga plattformar. Sen är det väl inte kontigt att många gamers kör nyare operativsystem, då många nyare spel kräver Windows 10 och senare?

Alla undersökningar måste man aktivt delta i. Ringer tex Kantar Sifo så måste man ju gå med på det för att bli en del av undersökningen, litar du inte på några undersökningar? Alla undersökningar av den typen har massiva bortfall, de viktiga är vad företaget som utför undersökningen gör för att ändå få ett representativt urval, och att de då också väljer ut ordentligt i början för att få ett sådant även då också innan bortfallet.

Litar ju inte hundra på urvalsmetoden i steam survey, men jag tror dock inte att de sitter massvis med steamanvändare som fortfarande kör win 7 eller win 8 och vägrar att svara, eller du kanske tror det?

Permalänk
Medlem

Laddade ner Windows 10 iso:n, när jag sedan boota och skulle installera är det W11!
Är det MS som kör fulspel?

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Laddade ner Windows 10 iso:n, när jag sedan boota och skulle installera är det W11!
Är det MS som kör fulspel?

Läste du verkligen alla valen under installationen!? Ett av valen rör nämligen just "Vill du inte installera Win11 istället?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Laddade ner Windows 10 iso:n, när jag sedan boota och skulle installera är det W11!
Är det MS som kör fulspel?

Det är pga precis den här anledningen till att jag sparat gamla ISO's av Win10 för att slippa bullshit vid installationen och att istället bara uppdatera normalt och sen blockera nästkommande med KillUpdate eller likn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Läste du verkligen alla valen under installationen!? Ett av valen rör nämligen just "Vill du inte installera Win11 istället?".

Körde Rufus och laddade ner ISO:n. Den heter "Win10_22H2_EnglishInternational_x64" och sen ren install från sticka. Dubbelkollade nu med kommandot "DISM /get-wiminfo" och det finns bara W11 på stickan fast ison heter W10. Ska prova några fler varianter. Använda Media Creation tool, annars kanske ladda ner äldre W10 iso.

*Med Media Creation tool fick jag W10 som jag skulle. Skumt! Iaf enligt "DISM /get-wiminfo /wimfile:"X:\sources\install.esd"

Skrivet av Razken:

Det är pga precis den här anledningen till att jag sparat gamla ISO's av Win10 för att slippa bullshit vid installationen och att istället bara uppdatera normalt och sen blockera nästkommande med KillUpdate eller likn.

Ja kanske så man får göra i fortsättningen. Eget bibliotek med alla versioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

Körde Rufus och laddade ner ISO:n. Den heter "Win10_22H2_EnglishInternational_x64" och sen ren install från sticka. Dubbelkollade nu med kommandot "DISM /get-wiminfo" och det finns bara W11 på stickan fast ison heter W10. Ska prova några fler varianter. Använda Media Creation tool, annars kanske ladda ner äldre W10 iso.

*Med Media Creation tool fick jag W10 som jag skulle. Skumt! Iaf enligt "DISM /get-wiminfo /wimfile:"X:\sources\install.esd"

Ja kanske så man får göra i fortsättningen. Eget bibliotek med alla versioner.

finns på internet archive annars. Ska du ändå köra gammalt windows kan du lika gärna ta det bästa.

https://archive.org/details/win98se_201607

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Razken:

Så man får upp den hysteriska reklamen även om man stänger av TPM i BIOS / eller inte ens har möjlighet att uppdatera till WinBloat11 !?

Nej,

Aldrig sett en reklam för windows11 på min dator då den bara har en 4790k CPU så saknar stöd för 11an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

finns på internet archive annars. Ska du ändå köra gammalt windows kan du lika gärna ta det bästa.

https://archive.org/details/win98se_201607

Hehe. Ska installera Windows på Steam Deck:en. Vill minnas att 10:an funkar något bättre än 11:an på den men ska prova själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

haha ja, och så är det varje gång. Alltid like roligt man tror ju att folk som gillar teknik gillar de senaste men verkar inte så. Samma sak för de om sitter på MAC där tvingas man ju uppgradera också.

Nja, jo förvisso. Inför versionsuppgradering kan jag opt out om jag önskar. Ingen reklam mig veterligen.
Jag brukar vänta ett par månader med att uppgradera själva operativsystemet då det buggar en del vid släpp.
Kompatibilitet med installerad mjukvara kan vara… sådär.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Litar ju inte hundra på urvalsmetoden i steam survey, men jag tror dock inte att de sitter massvis med steamanvändare som fortfarande kör win 7 eller win 8 och vägrar att svara, eller du kanske tror det?

Nä, jag tror att Steam har bra koll på sin målgrupp. Invänder mest emot att Steam HW Survey ofta används slarvigt i avsikt att spegla hela PC-marknaden.

Skulle jag fråga om populäraste utvecklingsspråket på min nuvarande arbetsplats, så hade Cobol och Delphi hamnat i topp fem, men jag vet att världen utanför banksfären ser annorlunda ut.

Gamers verkar däremot tro att allt kretsar runt dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nja, jo förvisso. Inför versionsuppgradering kan jag opt out om jag önskar. Ingen reklam mig veterligen.
Jag brukar vänta ett par månader med att uppgradera själva operativsystemet då det buggar en del vid släpp.
Kompatibilitet med installerad mjukvara kan vara… sådär.

vad för mjukvara? jag hoppar alltid på senaste enda sedan Windows ME. Speciellt med W10 och W11 har jag aldrig haft program kompabilitetsproblem, hemma spelar jag ju typ bara på burken men det e samma på jobbet kör alltid senaste där har aldrig problem.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad för mjukvara? jag hoppar alltid på senaste enda sedan Windows ME. Speciellt med W10 och W11 har jag aldrig haft program kompabilitetsproblem, hemma spelar jag ju typ bara på burken men det e samma på jobbet kör alltid senaste där har aldrig problem.

Här är en lista med appar som funkade direkt, partiellt och som inte funkade vid lansering av Ventura (MacOS 13)

https://forums.macrumors.com/threads/macos-13-working-and-bro...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Samma sak för de om sitter på MAC där tvingas man ju uppgradera också.

Nej? Ingen som tvingar. Om du menar MacOS.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Har ännu inte sett någon reklam. Å andra sidan är min dator för gammal för att kunna uppgraderas till W11. Jag kan visserligen uppgradera genom installation från scratch men frågan är hur länge jag tillåts köra på det sättet...

/ B

Permalänk
Medlem

Kör Win 11 på Pro Retail licensen jag köpte 2013 för 279:-.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har ingen reklam i mitt Windows 10, dock har jag tagit bort sånt jag inte vill ha med NTLite.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nä, jag tror att Steam har bra koll på sin målgrupp. Invänder mest emot att Steam HW Survey ofta används slarvigt i avsikt att spegla hela PC-marknaden.

Skulle jag fråga om populäraste utvecklingsspråket på min nuvarande arbetsplats, så hade Cobol och Delphi hamnat i topp fem, men jag vet att världen utanför banksfären ser annorlunda ut.

Gamers verkar däremot tro att allt kretsar runt dem

Anledning att just Steam Hardware Survey används så ofta är troligen snarare för att det inte kryllar av andra bredare statistik av det slaget som är publikt tillgänglig, inte för att gamers tror att gaming är allt som spelar roll.

Sedan ska man ju absolut som du säger vara medveten om att den datan har en ganska tydlig bias och att den därför inte är helt applicerbar på andra situationer.

Skrivet av Dockland:

Här är en lista med appar som funkade direkt, partiellt och som inte funkade vid lansering av Ventura (MacOS 13)

https://forums.macrumors.com/threads/macos-13-working-and-bro...

Ja, det är ju inte helt ovanligt på MacOS. Apple är till skillnad från Microsoft inte särskilt intresserad av bakåtkompatibilitet varken när det gäller mjukvara eller hårdvara.

Skrivet av star-affinity:

Nej? Ingen som tvingar. Om du menar MacOS.

Tekniskt sett, nej. Däremot tvingas du göra det för att köra viss mjukvara, exempelvis senaste XCode.

Skrivet av Bill50x:

Har ännu inte sett någon reklam. Å andra sidan är min dator för gammal för att kunna uppgraderas till W11. Jag kan visserligen uppgradera genom installation från scratch men frågan är hur länge jag tillåts köra på det sättet...

/ B

Med patchad installationsmedia kan man även uppgradera en befintlig installation. Jag testade nyligen själv att göra just det på en laptop hemma som inte uppfyller kraven.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q