Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Air Jet kyler datorn med vibrerande kretsar

Permalänk
Melding Plague

Air Jet kyler datorn med vibrerande kretsar

Frore Systems har dragit in över en miljard från investerare som har stora förhoppningar på Air Jet-tekniken, en helt ny form av luftkylning av elektronik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att denna kan skapa resonans i chassit så du får en bit metall eller plast att låta.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Känns som att denna kan skapa resonans i chassit så du får en bit metall eller plast att låta.

Är ju inte så svårt att minska resonansen, är ju bara en fråga om att ändra vikten på delen som resonerar, då att resonansfrekvensen ändras. Ser man även till att inget sitter löst och kan skramla, så blir det nog bra.
Kan ju inte se att dessa är värre än att ha ett gäng hårddiskar sittande i ett chassi.

Annars är ju tekniken intressant, men undrar hur det fungerar med mer effekthungriga komponenter, hor stor enhet krävs för ett 4090?

Permalänk
Medlem

Kul teknik, men hoppas inte på högeffektskylning (prestanda CPU/GPU i desktops). Om en ansenlig mängd luft måste till för att kyla så kommer det låta oavsett teknik att flytta luften. Detta är istället potentiellt perfekt för just kompakt elektronik med relativt låg effekt (t.ex. mobila enheter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är ju inte så svårt att minska resonansen, är ju bara en fråga om att ändra vikten på delen som resonerar, då att resonansfrekvensen ändras. Ser man även till att inget sitter löst och kan skramla, så blir det nog bra.
Kan ju inte se att dessa är värre än att ha ett gäng hårddiskar sittande i ett chassi.

Annars är ju tekniken intressant, men undrar hur det fungerar med mer effekthungriga komponenter, hor stor enhet krävs för ett 4090?

Har för mig att de sa att de kunde kombineras med ångkammare för att klara av högre effekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Kul teknik, men hoppas inte på högeffektskylning (prestanda CPU/GPU i desktops). Om en ansenlig mängd luft måste till för att kyla så kommer det låta oavsett teknik att flytta luften. Detta är istället potentiellt perfekt för just kompakt elektronik med relativt låg effekt (t.ex. mobila enheter).

Det är ju inte så att man skippar chassifläktarna bara för att man har en vattenkylare till CPUn. Ser ingen skillnad i det här fallet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte blir som vindkraftverken, att människor märker av vibratorerna, kan tänka mig att det kan vara störande.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Känns som att denna kan skapa resonans i chassit så du får en bit metall eller plast att låta.

Det handlar om ultraljud så du lär inte störa dig på några ljud från vibrationerna

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är ju inte så att man skippar chassifläktarna bara för att man har en vattenkylare till CPUn. Ser ingen skillnad i det här fallet.

Beror ju på hur det är utformat, finns passiva lösningar med även om dessa inte är lika vanliga eller snygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är ju inte så att man skippar chassifläktarna bara för att man har en vattenkylare till CPUn. Ser ingen skillnad i det här fallet.

Skillnaden är nog att vattenkylning är bra mycket bättre på att frakta bort värme (men också tar större plats). Kanske kan de vibrerande kretsarna skalas upp i effekt om man kombinerar med förångningsrör, men jag tror inte det längre blir några stora fördelar då, gentemot vanlig fläkt.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med damm? Om luft rör sig så fastnar damm förstås, antingen i membranet eller i ett filter som man måste ha för att skydda det.

edit: såg att filtren sitter ovanpå kylaren så den blir alltså en liten damm-magnet som man sen msåte städa av, och chassit måste öppnas för att göra det, så kanske lättast är att alla chassin denna används i ska ha luftfilter utanpå så att man lätt kan dammsuga rent dem istället för att öppna upp. Ja kanske det funkar då om man har den i snälla miljöer.

Permalänk
Medlem

Kanske kan leda rill någon effektiv kobinationskylare?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hoppas det inte blir som vindkraftverken, att människor märker av vibratorerna, kan tänka mig att det kan vara störande.

Det där är en myt om du menar på att folk påstår sig känna sådant på distand. Samma nivå som "elallergi".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"Air Get" vore mera ekologiskt, speciellt för alla er spelnördar som förbrukar världens resurser med att sitta och trycka på tangenter hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det där är en myt om du menar på att folk påstår sig känna sådant på distand. Samma nivå som "elallergi".

Inte insatt alls, men du menar på att det inte finns några uppmätta vibrationer från vindkraftverk runt om?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Mäta och känna är 2 helt olika saker. Vi kan mäta så enormt mycket mindre saker än vi kan känna. Vi snackar flera tiotal magnituders skillnad.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

PC World hade en bra video om detta: länkklick! De har även en ny video om just denna Zotac, länkklick 2, men jag har inte sett den än.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Mäta och känna är 2 helt olika saker. Vi kan mäta så enormt mycket mindre saker än vi kan känna. Vi snackar flera tiotal magnituders skillnad.

Precis, vi kan mäta elfält också, det betyder inte att elallergi är en fysisk sjukdom.

Permalänk
Medlem

Om jag ska byta ut någon luftkylare ska de vara mot något som är lika pålitliga i längden.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Inaktiv

Damm förefaller vara något av en akilleshäl för den här tekniken. Bra på pappret, men trånga smala luftintag/kanaler kommer definitivt att korka igen över tid. Man kan sätta finporiga filter i ventilationsöppningar, men sådana filter har högt flödesmotstånd och kommer locka luft att ta andra vägar in i chassit istället, typ runt hål för anslutningar och knappar, i skarvar mellan chassisegment osv, och då följer partiklar med in den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det där är en myt om du menar på att folk påstår sig känna sådant på distand. Samma nivå som "elallergi".

Är det en myt för att du tror så, eller har du faktiskt en källa som bevisar det? Frågar åt båda parter.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Är det en myt för att du tror så, eller har du faktiskt en källa som bevisar det? Frågar åt båda parter.

Folk har pratat om elallergi länge nu utan att visa bevis eller resultat i studier. Så myt till motsatsen bevisas eller styrks på andra sätt. Verkar mest vara paranoia/placebo/stress vad jag sett hittils

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Folk har pratat om elallergi länge nu utan att visa bevis eller resultat i studier. Så myt till motsatsen bevisas eller styrks på andra sätt. Verkar mest vara paranoia/placebo/stress vad jag sett hittils

Jag tror frågan handlade om påverkan av infraljud från vindkraft 😅

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Såg en video med skaparen, kostnaden lär dock bli extremt mycket dyrare än fläktar med fläns.
tveksamt om det blir hit bland vanligt folk

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kanske kan bli något för desktop-datorer om man kan använda det till för att kyla mindre saker som t.ex. M.2 SSDer eller chipset.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

PC World hade en bra video om detta: länkklick! De har även en ny video om just denna Zotac, länkklick 2, men jag har inte sett den än.

Tack.
Hade sett den första videon, men inte den andra.

Jag tycker det är intressant teknik.
Som proof of concept är det väldigt intressant.

Men som faktisk produkt vet jag inte.
Skulle vilja ha lite högre kyleffekt.
Gärna som klarar att kyla bort minst 15W.

Exempelvis en Core™ i3-1315U (6C/8T) hade kunnat vara intressant till en NUC/NUC-liknande dator eller en bärbar dator.
Eller kanske en Core™ i5-1335U (10C/12T).

Hade varit bra med en kylare som klarar ännu mer.
Säg kanske någonstans mellan 20-40W kontinuerlig kyleffekt.
För de U processorer jag listade har 15W Processor Base Power, men 55W Maximum Turbo Power.

Då är det bra att ha en kylare som klarar över 20W så de åtminstone kan gå upp i Turbo någon sekund här och där. Även om de inte klarar kontinuerlig Max Turbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror frågan handlade om påverkan av infraljud från vindkraft 😅

Oops, håller med nu när jag läser igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Om jag ska byta ut någon luftkylare ska de vara mot något som är lika pålitliga i längden.

Piezoelectric Fan
Livslängden verkar vara längre än traditionella fläktar.
Men de är dyra och har knappt något lufttryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Folk har pratat om elallergi länge nu utan att visa bevis eller resultat i studier. Så myt till motsatsen bevisas eller styrks på andra sätt. Verkar mest vara paranoia/placebo/stress vad jag sett hittils

Makes sense

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX