Permalänk

Sata kablar.

Har upptäckt att vissa sata kablar har betäckningen 150. 1,5gbits?

Permalänk

Om det är väldigt gamla kablar så kan det mycket väl vara så men de funkar oftast problemfritt även i sata 3 portar utan problem.

Har kablar till mina mekaniska diskar från tidigt 2000 tal som kom med något random moderkort och de har inget problem att hänga med iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Permalänk

ser ut typ som de kablarna jag använder från tidigt 2000 tal (ingen låstab vilket är typ standard på alla oem kablar eller 3e part om de är någorlunda moderna (>2010))

så ja kan nog mycket väl vara antika sata 150 kablar men som sagt bara att testa och se om de begränsar dig eller inte mina typ 20 år gamla kablar klarar lätt med sata 300 även att de inte är specade för det och om jag inte mins fel så är ända skillnaden att sata 300 är känsligare för långa kablar i övrigt är de samma kabel mer eller mindre.

så sålänge du håller dig under typ 300-400mm långa kablar bör det va lugnt.

de där på tradera verkar ju vara 1M kabel så kan nog ev skapa problem men vem vet de kanske funkar bra trots den extrema längden på dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Släng alla gamla röda sata kablar Alla nya moderkort kommer med tillräckligt många 6GB (svarta SATA kablar)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Släng alla gamla röda sata kablar Alla nya moderkort kommer med tillräckligt många 6GB (svarta SATA kablar)

Nej, den enda satakabel som skiljer sig är den för e-sata men i övrigt har inte standarden för kablaget ändrats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej, den enda satakabel som skiljer sig är den för e-sata men i övrigt har inte standarden för kablaget ändrats.

Njaa.. Googla på Sata II vs Sata III får du se

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Njaa.. Googla på Sata II vs Sata III får du se

Protokollet sata II vs sata III skiljer sig men kablarna verkar vara samma, det är vad jag kan googla mig till iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Njaa.. Googla på Sata II vs Sata III får du se

SATA har aldrig ändrat specifikationen för kablarna, det är samma kablar som används oavsett version. Teoretiskt sett så kan en SATA-kabel vara för dåligt konstruerad för att klara av högre hastigheter, men man får leta länge om man ska lyckas hitta en SATA-kabel som inte klarar 6 Gb/s.

Permalänk
Skrivet av perost:

SATA har aldrig ändrat specifikationen för kablarna, det är samma kablar som används oavsett version. Teoretiskt sett så kan en SATA-kabel vara för dåligt konstruerad för att klara av högre hastigheter, men man får leta länge om man ska lyckas hitta en SATA-kabel som inte klarar 6 Gb/s.

Vad har du som styrker din teori? Du kanske endast kört mini chassin och korta kablar? Benchmarkade skillnaden på kablar för drygt 8 år sedan och det var avsevärd skillnad på SATA 6GB och SATA 3GB

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av immutable:

Protokollet sata II vs sata III skiljer sig men kablarna verkar vara samma, det är vad jag kan googla mig till iaf

SATA II och III är elektriskt identiska.
Däremot kan tillverkare garantera att de klarar av III speed eller så har de inte testat kablarna för detta. Precis som för alla andra typer av kablar.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vad har du som styrker din teori? Du kanske endast kört mini chassin och korta kablar? Benchmarkade skillnaden på kablar för drygt 8 år sedan och det var avsevärd skillnad på SATA 6GB och SATA 3GB

Skulle vara extremt intresserad av att veta hur lyckas med detta. Antingen får du 6 Gbps-länk stabilt eller så får du det inte. Svårt att tänka mig att några kablar inte klarar av 6 Gbps så pass att de skapar länk men fallerar över dataöverföringen.

Men för all del, upplys mig om hur man testar detta på pålitligt sätt, körde du en VNA och tittade distans i ögondiagrammet eller vad använde du för utrustning?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

SATA II och III är elektriskt identiska.
Däremot kan tillverkare garantera att de klarar av III speed eller så har de inte testat kablarna för detta. Precis som för alla andra typer av kablar.

Skulle vara extremt intresserad av att veta hur lyckas med detta. Antingen får du 6 Gbps-länk stabilt eller så får du det inte. Svårt att tänka mig att några kablar inte klarar av 6 Gbps så pass att de skapar länk men fallerar över dataöverföringen.

Men för all del, upplys mig om hur man testar detta på pålitligt sätt, körde du en VNA och tittade distans i ögondiagrammet eller vad använde du för utrustning?

Den ena kabeln virades runt en korkskruv.

Nej, men kan tänka mig att SATA-kablar är känsliga för att bli exempelvis nypta. (en möjlig felkälla)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GooGeL:

Nej, men kan tänka mig att SATA-kablar är känsliga för att bli exempelvis nypta. (en möjlig felkälla)

Det lär ju gälla alla kablar, inte minst kablar med tunna kardeler. Men det har ju både SATA II och SATA III gemensamt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Så länge SMART-posten 199 (0x7C) för CRC-fel på lagringen vid önskad hastighet (SATA-3 mode) inte ökar inom kort tid så är SATA-kabeln tillräckligt bra för ändamålet - oavsett dess märkning med 150, 300 eller 600.

Börja man se att CRC-värdet stegar upp mer än enstaka ggr/år på sin räknare så kanske man bör lägga lite uppmärksamhet på lagringen och dess sladdar att det är tryckt ordentligt i botten tex. - blir det inte bättre efter det och efter IPA-tvätt av kontaktytorna och motionering av kontakterna - ja då kanske det är dags att överväga ny kabel, men inte innan dess.

Jag skulle säga att själva kontakterna är ett större problem än just kabeln.

---

Böjer, vrider och skruvar man en kabel så händer det mycket mätmässigt om man tex. mäter en Cat5-ethernet kabel med en RF-VNA samtidigt (och alla övriga par är terminerade med 100 Ohm)[1] . Det beror på att ledarna i kabeln också flyttas och dras runt vilket gör att de kopplar ut signal till grannparen olika mycket beroende på hur det lägger sig i det nya läget.

För kablar med individuella skärmade par bör skillnaden vara mindre - men kabelparet rör sig fortfarande inom sin skärmrör med olika avstånd och det gör att impedansen påverkas och olika mycket vid olika frekvenser

Jag har dessvärre inte mätt på en SATA-kabel - men den är i designen mer som en mantlad bandkabel så den bör inte röra sig lika mycket elektrisk som en ethernet-kabel när man böjer och bänder kabeln.

[1]

Nu mäter en RF-VNA alltid vid 50 Ohm och det kan se annorlunda ut än vid 100 Ohm - vilket innebär att man nästa alltid måste ta ut S-parametrar från VNA och stoppa in i en RF-simulator och i simulatorn matcha mot en tänkt 100 Ohms impedans innan man ser kabelns verkliga egenskap - man ser också rätt fort med smitchart-vy vad kabelns egentliga impedans ligger på och det är sällan precis mitt på 100 Ohm utan kan vara både 90 och 110 Ohm och lite varierande med frekvens. Man får prova olika värden till snurran hamnar mitt i smitchart och ibland är det lite öglor in och ut som indikerar att det pratar för bra med grann-paren inom begränsad frekvensområde (och de som ger mer eller mindre synliga stop-band i frekvens-svepet)