Windows-uppdatering installerar gamla AMD-drivrutiner

Permalänk

Fattar inte att amd inte ser till att ligga på MS med uppdateringar. Men dom vill väl använda sin programvara så dom kan samla in mer information osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag hoppas ivrigt på att windows-användare tar sitt förnuft till fånga och inser hur mycket bättre/trevligare Linux är än Windows. Som Windows-användare i 30 år med certifiering inom en uppsjö olika Microsoft-områden (Management & Deployment, Sharepoint etc) så kan jag bara säga att Windows är ett katastrofalt dåligt OS för persondatorer Det må finnas fördelar med Windows inom storföretag, för att styra och låsa ned användare, distribuera mjukvara/licenser på distans etc. Men ja, varför folk sitter och lider helt i onödan på sina persondatorer kommer jag aldrig förstå.

Ok jag byter på studs om du kan garantera att Diablo 4 , bf 2042, äldre bf titlar, indie titlar såsom baratrauma m.m fungerar utan krångel på Linux. Ge mig en distro bara

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Men ja, varför folk sitter och lider helt i onödan på sina persondatorer kommer jag aldrig förstå.

Jag tror att det är något sexuellt, likt att vissa tycker om att bli piskade av en annan person och vill känna sig maktlösa.

Både GNU/Linux och macOS har mer respekt för sina användare.

Permalänk
Medlem

Stängt av det med hjälp av DDU.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Samma med W10

Upptäckte detta även på en av mina win10 maskiner.

Visa signatur

Intel i5 8600K, 32GB G.Skill Trident Z, GIGABYTE Z370 AORUS Gaming7. 2x Gigabyte GeForce GTX 970 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LightningStrike:

Har stängt av att Windows hämtar drivrutiner. Lite synd bara att det ska ligga så dolt hur man stänger av det.

Ligger drivrutinerna kvar i windows update så att man kan hämta dem manuellt om man skulle vilja det?

Permalänk
Medlem

Minns att detta även hände med mina föräldrars gamla Athlon med Windows XP som efter alltför lång tjänstgöring och säker minst 8 år efter att grafikkortet slutat få officiella uppdateringar ändå Microsoft Update tyckte skulle få "nya" drivrutiner som var flera generationer äldre än den installerade.

Det var ju dock lättare att säga nej till XP än modernare Windows så man kan ju konstatera att enda förändringen är att det har blivit ännu sämre.

Permalänk
Medlem

Se att det går bra med Nvidia och Microsofts samarbete 🙃

https://www.sweclockers.com/nyhet/36410-nvidia-och-microsoft-...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Detta är inget nytt, det har jag påtalat för AMD ett flertal gånger utan framgång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Detta är inget nytt, det har jag påtalat för AMD ett flertal gånger utan framgång!

Antar att du nu menar Microsoft?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Fast det är både gröna och röda laget.

Mitt blev fel med AMD kort

Bara AMD som nämns i såväl rubrik som artikel.

Sedan var det ju inget seriöst inlägg från min sida vilket borde varit uppenbart.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ligger drivrutinerna kvar i windows update så att man kan hämta dem manuellt om man skulle vilja det?

Varför vill du hämta drivrutiner från MS?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag som trodde Win11-betan vart över...

Permalänk
Medlem

Fast det är ju inte Microsoft som letar upp drivrutiner och laddar upp, utan det är företagen själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag hoppas ivrigt på att windows-användare tar sitt förnuft till fånga och inser hur mycket bättre/trevligare Linux är än Windows. Som Windows-användare i 30 år med certifiering inom en uppsjö olika Microsoft-områden (Management & Deployment, Sharepoint etc) så kan jag bara säga att Windows är ett katastrofalt dåligt OS för persondatorer Det må finnas fördelar med Windows inom storföretag, för att styra och låsa ned användare, distribuera mjukvara/licenser på distans etc. Men ja, varför folk sitter och lider helt i onödan på sina persondatorer kommer jag aldrig förstå.

Linux må vara trevligare än Windows men alldeles för krångligt för den genomsnittliga användaren. Så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Antar att du nu menar Microsoft?

Nej jag menade AMD, med uppmaning att DE borde kontakta Microsoft (som ju avskärmar sig från all användarkontakt!)

Permalänk
Medlem

Men, men, har ni inte stängt av automatiska drivrutinsuppdateringar? Har ni inte koll?

https://www.tomshardware.com/news/how-to-stop-automatic-drive...

Jag vet att jag måste ha koll för bland annat AC Odyssey är allergiskt mot vissa drivisar och mjukvaran som installeras av chipsettillverkaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Linux må vara trevligare än Windows men alldeles för krångligt för den genomsnittliga användaren. Så enkelt är det.

Det enda som är krångligt med Linux är att det inte är förinstallerat på datorer, och möjligtvis en känsla av "choice paralysis" med tanke på att det finns så många olika distributioner att välja bland. Men här på sweclockers bör detta inte vara något problem. Dessutom, alla mindre tekniskt kunniga personer jag installerat Gnome till har tyckt att det varit betydligt lättare än Windows. Framförallt mjukvaruinstallationer och uppgraderingar, då det i deras ögon ser ut som en helt vanlig "appstore", snarare än att de manuellt behöver ladda hem och installera .exe-filer, med risk för att man får spamware, diverse extensions och mcaffe på köpet. Jag aggerar ofta datorsupport åt folk, och du anar inte hur mycket skit vanliga användare har på sina datorer p.g.a just programnedladdningar. När jag installerar Linux till folk så försvinner min support åt dem helt och hållet, och det säger en del. Systemet fungerar, drivrutiner uppdateras med vanliga uppdateringar, och man väljer själv när dessa ska göras.

Windows är ett fruktansvärt svårt OS för mindre tekniskt lagda användare, Det är också ruggigt enerverande för power users då "de förenklade vyerna" oftast är enerverande för power users. Så Linux vinner på alla fronter idag. Samtidigt som många desktop-miljöer har tydligare tillvägagångsätt än Windows. Med en tydlig kontrollpanel med tydliga inställningar. Herre gud, bara en sådan sak att jag inte kan ändra bildskärmsuppdatering i bildskärmsinställningarna är så fruktansvärt enerverande. Dessa ligger ytterligare en nivå neråt i "avancerade bildskärmsinställningar"

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Ok jag byter på studs om du kan garantera att Diablo 4 , bf 2042, äldre bf titlar, indie titlar såsom baratrauma m.m fungerar utan krångel på Linux. Ge mig en distro bara

Gör som jag, använd Manjaro Gnome till vardags och till Steam. ha en Windows-partition till de få anti-cheat eller VR spel som inte fungerar. (för min del är det enbart WMR jag har kvar Windows till). Med detta sagt, Baratrauma har native version till Linux, liksom nästan alla indiespel, och jag har inte stött på ett enda Windows-only indie-spel som inte fungerar under Proton annars, alla spel jag någonsin testat har fungerar fläckfritt genom Proton, vissa till och med bättre än Windows. Så som att Prince of Persia Sands of Time inte behöver någon patch. Att Beyond Good & Evil inte har grafiska artifakter, Prey (2006) etc.

Battlefield V, Battlefield 1, Battlefield Bad Company 2 har alla "Gold" rating i ProtonDB. När det blir problem är om 3:e partstjänster används, som punkbuster till Battlefield 3. Du kan ladda hem och komma runt problemet genom att följa en guide. Battlefield 2042 har ju också problem p.g.a anti-cheat... Teoretiskt sett fungerar spelet men EA har valt att hålla anti-cheat avaktiverat i Linux.

Diablo4 fungerar, och som en sweclockare tänker jag mig att du kan kan följa dessa få extra steg för att få igång Battle.Net utan att det skulle vara något större problem:
1. Ladda hem Battle.Net
2. Lägg in setup.exe-filen som non-steam game. Döp till Battle.Net
3. Välj Proton Experimental under compatibility settings och kör installern från Steam.
4. När den är klar byt sökvägen från setup.exe till Blizzard launcherns .exe-fil.
5. Kör launchern från Steam.

Nu kan du installera Diablo4, eller andra Battle.NET-spel, precis som vanligt. Jag tycker inte att ovanstående är så jobbigt med tanke på hur mycket huvudvärk Linux besparar en till vardags. För Epic Game Store och GOG finns Heroic Games Launcher som fungerar bra. I slutändan; den sista bromsklossen för Linux är just anti-cheat och de utvecklare som väljer att inte stödja Linux, med det sagt kan man spela väldigt många online-spel ändå, Hunt Showdown, Generation Zero, Sea of Thieves, Apex Legends, CS:GO, TF2, L4D2, Dota, Fall Guys, Valheim etc. för att nämna några.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Gör som jag, använd Manjaro Gnome till vardags och till Steam. ha en Windows-partition till de få anti-cheat eller VR spel som inte fungerar. (för min del är det enbart WMR jag har kvar Windows till). Med detta sagt, Baratrauma har native version till Linux, liksom nästan alla indiespel, och jag har inte stött på ett enda Windows-only indie-spel som inte fungerar under Proton annars, alla spel jag någonsin testat har fungerar fläckfritt genom Proton, vissa till och med bättre än Windows. Så som Prince of Persia Sands of Time. Beyond Good & Evil, Prey(2006) etc.

Battlefield V, Battlefield 1, Battlefield Bad Company 2 har alla "Gold" rating i ProtonDB. När det blir problem är 3:e partstjänster finns med, som punkbuster till Battlefield 3, som du kan ladda hem och komma runt genom en guide. Eller Battlefield 2042 med anti-cheat, som i dagsläget dessvärre inte fungerar i Linux. Eller jo, det gör det, det är bara att EA ska tillåta att det fungerar.

Diablo4 fungerar, och som en sweclockare tänker jag mig att du kan kan följa dessa få extra steg för att få igång Battle.Net utan att det skulle vara något större problem:
1. Ladda hem Battle.Net
2. Lägg in setup.exe-filen som non-steam game. Döp till Battle.Net
3. Välj Proton Experimental under compatibility settings och kör installern.
4. När den är klar byt sökvägen från setup.exe till Blizzard launcherns .exe-fil.
5. Kör launchern från Steam.

Nu kan du installera Diablo4, eller andra Battle.NET-spel, precis som vanligt. Jag tycker inte att ovanstående är så jobbigt med tanke på hur mycket huvudvärk Linux besparar mig till vardags. För Epic Game Store och GOG finns Heroic Games Launcher.

Wow vilket svar! Det låter frestande. Jag ska forska på hur det står till med Linux o amd 7000 serien först bara. Jag har hört att de krånglar lite till skillnad från tidigare gens.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Wow vilket svar! Det låter frestande. Jag ska forska på hur det står till med Linux o amd 7000 serien först bara. Jag har hört att de krånglar lite till skillnad från tidigare gens.

Ja men gör det! Hojta till om det är något du undrar över. I Linux kan man möjligtvis få vänta någon månad med ny hårdvara för att allt ska vara på plats. (så man är en gladare datoranvändare ifall man inte är en törstande early adopter) Men det känns som att 7000-serien bör vara på plats i dagsläget. Själv har jag en Ryzen 5600X med ett 6600XT och det fungerar utmärkt. Vad som är bra med "Manjaro" är att du kan hålla dig väldigt up-to-date med de senaste Linux-kärnornorna, och på så sätt uppnå maximal kombapitibilitet med ny hårdvara utan att det för den delen är lika svårt som "Arch". (Linux-världens bleeding edge OS, som kräver löjligt hög teknisk linux-kompetens). Till skillnad från Windows behöver du inte uppdatera drivrutiner, enbart Linux kärnan, samt mjukvara från applikationshanteraren. Du får notiser om när det kommer nya LTS kärnor, eller nya uppdateringar.

För att uppdatera Linux-kärnan i Manjaro går man in på "Manjaro Settings", väljer "kernal" och därefter trycker du "install" på den version du vill ha. Jag rekommenderar i första hand LTS versioner, och så länge allt fungerar ska du inte behöva jaga det senaste. Annars kör du på vanliga versionsnummer, och i värsta fall får du köra "real-time" för hotfixes och buggrättningar, något jag aldrig behövt göra.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Bara AMD som nämns i såväl rubrik som artikel.

Sedan var det ju inget seriöst inlägg från min sida vilket borde varit uppenbart.

Du har rätt och skrev svaret för var inne i disskusionen menade inget illa men ja var uppenbart i efterhand ja:-)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag som trodde Win11-betan vart över...

Windows 11 = Windows 12 Beta, det är sen gammalt:

Vista = 7 beta
8 = 8.1 beta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Varför vill du hämta drivrutiner från MS?

Bekvämlighet. Ljud, ethernet, wifi osv kan jag lika gärna ta uppdateringar över windows update. En del tillverkares drivrutinspaket är jäkligt sunkiga för övrigt, så det slipper jag gärna om jag kan (Realtek...)

Permalänk
Medlem

Jepp, lika länge som det har varit möjligt att stänga av drivrutinsmord via Windows Update så har jag gjort så, för att undvika precis det här problemet.

(Ibland kan det dock vara bra, om man har hårdvara som det är bökigt att överhuvudtaget hitta drivare till - jag tänker specifikt på min hemmaserver.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

ethernet, wifi osv kan jag lika gärna ta uppdateringar över windows update

Tills du inte kan det pga att Windows Update har mördat dina nätverksdrivare (men det har nog faktiskt aldrig hänt mig).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tur jag har Intel Arc. Slipper alla problem med latjo drivare...

Hade ett liknande problem som detta med drivarna för mitt Xe i Windows 10 för ett tag sedan; om man valde att installera clean automatiskt i Intels mjukvara installerade Windows Update automatiskt Microsofts rekommenderade (mer än 1 år gamla) drivrutiner över de senaste från Intel eftersom Windows fick för sig att det inte fanns några displaydrivrutiner alls den korta stund då Intels installer kördes.
Antagligen är det för att Xe/Arc inte har native drivrutiner i Windows 10 medan nVidia och AMD har legacydrivers sedan länge, men det tog ett tag att fatta varför jag hela tiden hoppade mellan drivers från 2021 och 2023 och ibland inte kunde launcha flertalet spel överhuvudtaget efter reboot

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Nej jag menade AMD, med uppmaning att DE borde kontakta Microsoft (som ju avskärmar sig från all användarkontakt!)

Är nog inte mycket som AMD kan göra åt M$ blunders, detta är ett problem som pågått sen före Win 10.
Det som kom in i maskinen med Win 10 var gamla beta drivisar som AMD tillhandahöll under Win 10 utveckling, kollade inte vad det var för något denna gången, tyvärr. Men misstänker att det var liknande.

Det enda AMD, Intel, Nvidia kan göra är att be M$ att sluta skicka ut gamla drivrutiner, att där sedan är någon tok eller tokar i mammuten M$ som inte förstår bättre, är inget dom kan påverka.

Skrivet av Homdax:

Men, men, har ni inte stängt av automatiska drivrutinsuppdateringar? Har ni inte koll?

https://www.tomshardware.com/news/how-to-stop-automatic-drive...

https://i.imgur.com/1WcFDbI.png

Jag vet att jag måste ha koll för bland annat AC Odyssey är allergiskt mot vissa drivisar och mjukvaran som installeras av chipsettillverkaren.

Jodå!

Sen så finns det även tvingande uppdatering som M$ tar till ibland utan att det logiskt set är behov för tvingande, här slank det förbi utan mitt medgivande.
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hade en uppdatering som jag pausat i 7 dagar (W10) men windows installerade den ändå. Känns inte helt bra att det går till på det sättet. Inte en drivrutin dock, där har det fungerat sedan jag stängde av drivrutinsuppdateringarna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hade en uppdatering som jag pausat i 7 dagar (W10) men windows installerade den ändå. Känns inte helt bra att det går till på det sättet. Inte en drivrutin dock, där har det fungerat sedan jag stängde av drivrutinsuppdateringarna.

Ja det händer lite då och då, har upplevt det sen Win 7.

Blev rätt irriterad den gången dom tvingade en uppdatering på en arbetsstation så mitt arbete blev förstört, en fil blev inte stängd och med det så förstördes en större sammanställning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!