Vilka PC benchmark program rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Vilka PC benchmark program rekommenderar ni?

Hittade inte var jag skulle lägga denna tråd, men då jag vill att benchmarkern ska vara cross platform så fick det bli här.

15 år sedan fanns bara i benchmarker i princip, som jag glömt namnet på. Nu verkar det finnas tusentals.

Vad är att rekommendera, som stödjer både linux och windows? Kostar alla pengar?

Permalänk

Geekbench är väl det mest populära.

Permalänk
Medlem

Vad ska du benchmarka? cpu/minne/gpu/hd/ssd/?
Och ska det vara för jämförelse? Gissar på ja pga att du vill ha till både linux/windows.
Heller ska det vara för att kolla så att cpu/gpu/minne/etc är 100% stabilt?
För olika prg funkar olika bra beroende på vad du vill göra!

Men vad jag använder är!
För minne så kör jag memtest64 (bara win vad jag vet) i 5min för varje ändring jag gör i minneshastighet.
När jag hittat gränsen/där jag vill vara så backar jag ned 1-2 steg och kör i 20min är det stabilt.
Så går jag över till memtest86 (dvs boota från ett usbminne) och kör över natten.

Cpu så kör jag oftas bara med OCCT och då i 5min tills jag hittar gränsen/där jag vill vara och sen en timme.
Är det stabilt så brukar jag köra 1tim på alla olika cpu tester i occt och kanske köra prime95 med.

Gpu Så brukade jag köra furmark/OCCT men msi kombustor verkar funka bättre för min del.

Men nästa gång jag bygger en ny dator så kommer jag troligen att skippa lång testerna och bara köra korta tester för o hitta gränserna och sedan spela Generation Zero.
För jag upptäckte att det är oerhört bra på att hitta problem även om alla andra tester jag körde var 100% stabila över mer än 12tim.
Tex mitt gpuminne fick jag dra ned med runt 350mhz för att Generation Zero skulle bli stabilt.
Enda problemet är att det inte är snabbt utan det tar alltid 15-20min innan det kraschar om nåt är klockat lite för högt (eller betydligt för högt klockat med för den delen).
OCh JA alltid 15-20min aldrig fortare, aldrig mer och funkar det mer än 20min så är det stabilt i över ett dygn.

Provade lite med gpu klock och RAM minne och samma sak där Generation Zero hittar fel (=alltid en tvärfrysning o blåskärm) även fast andra prg är stabila.
Samtidigt är det konstigt nog stabilare än andra prg om man klockar en hel del för högt, tex cpu för högt så OCCT bryter med fel på sekunder men Generation Zero kör sina 15-20min även då.
Och verkar inte spela nån roll om man står still o stirrar in i en vägg heller skjuter/spränger robotar hej vilt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!