Inet frågar SweClockers – Vad är viktigast i handhållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Nu när recensionerna till Ally börjar släppas börjar det bli tydligt att det inte är en konkurrent till Steam Deck. Och det beror främst på operativsystemet men även chippet är inte riktigt lika vasst som det hypats om

En bra bärbar ska ha bra perf/watt, bra ergonomi och allra främst ett OS gjort för spelande. Med fast resume

Tycker du ja. Själv kommer jag köra Ally just för operativsystemet

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Tycker du ja. Själv kommer jag köra Ally just för operativsystemet

Och själv kör jag steam deck lite av samma skäl - imponerande hur enkelt och väl anpassat till syftet valve har gjort Linux.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det finns ingen specifik egenskap som är lika viktig som helhetsupplevelsen. Steamdeck har lyckats mycket bra här:

Imponerand mjukvara och användarinterface. Detta är något av det viktigaste!

Trackpads i kombination med vanliga styrspakar. Trackpadsen är grymma för att spela spel som Civ. Kvaliten på kontrollerna är helt ok på steamdecken, men kan definitivt göras bättre.

Ergonomin är viktig. Återigen har steamdecken lyckats bra här. Går det att göra storleken mindre utan att tumma på ergonomin vore det ett plus.

Prestandan är tillräcklig. Främst vore bättre energieffektivitet en bra sak.

Byggkvaliten är OK. Men här finns absolut potential att göra det bättre. En tystare fläkt vore också fint

Batteriet är OK sett till prestandan. Får det platts ett större utan att tumma för mycket på storlek/vikt tackar jag onte nej.

..och steamdecks akkileshäl - skärmen. Snäppet högre upplösning, mindre ramar, och oled vore superbt!

Permalänk
Medlem

Går det inte att installera Steam OS på andra portabla spelmaskiner, som exempelvis ROG Ally ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Tycker du ja. Själv kommer jag köra Ally just för operativsystemet

Jag har faktiskt lite svårt att se fördelarna med Windows till handhållet efter att ha köpt en steamdeck. På datorn har det klassiska argumentet alltid varit att det är mer användarvänligt, men här har Valve gjort ett fantastiskt jobb med Steamdecken. Dessutom kommer det vanliga windows-gränssnittet passa dåligt i handhållet läge - och av recensioner att dömma så har inte Asus lyckats lika bra med den anpassningen.

Spelkompatibilitet är ett annat argument. Detta har också valve löst i väldigt stor utsträckning. De flesta spelen funkar rakt av utan problem. Dessutom är det argumentet inte lika starkt när det handlar om handhållet, då inte alla spel passar väl till det även lm man har windows.

Den enda nishen jag kan se är att vilja spela spel som inte finns på steam, och att man orkar med _lite_ meck, men inte mellanmycket. Det kanske är lättare för någon som är van vid windows att få igång det på en handhållen bärbar, men det är fullt möjligt i steamOS också. Och inget av det lär vara supersmidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Tycker du ja. Själv kommer jag köra Ally just för operativsystemet

Tycker dom flesta som recenserat den. Windows saknar grundläggande funktioner för en bärbar spelmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Tycker dom flesta som recenserat den. Windows saknar grundläggande funktioner för en bärbar spelmaskin.

MEN den kan köra alla Windows-spel även i MP. Jag kommer lira en hel del BF2042 och Warzone på den på resande fot - och det kan inte Steam Deck.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

MEN den kan köra alla Windows-spel även i MP. Jag kommer lira en hel del BF2042 och Warzone på den på resande fot - och det kan inte Steam Deck.

Passar den ditt användningsområde så grattis. Jag har själv dock svårt att se nöjet med att spela multiplayer shooters på en 7 tums skärm med strömkabeln inkopplad. Då köper jag hellre en slimmad gaming laptop med dubbelt så stor skärm och betydligt bättre prestanda