Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Köpråd välvd ultrawide casual gaming och programmering

Permalänk

Köpråd välvd ultrawide casual gaming och programmering

Dags att uppgradera gamingriggen och en ny skärm ska på plats. Jag kommer skaffa ett geforce-kort, troligen ett 4060 men det är inte bestämt. Spelar mest D4, MMOS och lite FPS men bara casual. Vill gärna få till 120hz+ och gsync.

Jag vill ha ultrawide och gärna välvd, behöver inte vara 1000R utan 1800-1900R skulle nog passa mig bäst men det är inte så viktigt. Jag lutar åt att gå på 21:9 med 3440x1440 för att kunna köra alla spel i native-upplösning utan att grafikkortet går på knäna. Lutar åt IPS-panel, även om jag inte är så kräsen avseende färgåtergivning och liknande så lägger jag gärna lite extra pengar på att få något bra. Jag behöver absolut inte ha några värstingmodeller så Neo G9 och liknande skärmar går bort.

Jag har tittat på LG 34GN850 men jag vet inte om den fortfarande håller måttet eller om det finns nyare modeller som är mer prisvärda? Ser gärna att prislappen hamnar runt 5k och helst under 10k men det är ingen jättehård gräns. Tycker även att Samsung C49RG90 ser vettigt ut men det är en VA-panel och 5120x1440 i upplösning. Jag är osäker på om storleken ger mig mer problem än vinst om datorn inte orkar med att driva spelen om något år eller tre.

Det kan tilläggas att jag programmerar en hel del så skärmen bör även fungera bra för det. Jag ser fram emot att kunna dela skärmen i zoner, kanske via PowerToys. Jag förstår att 49"-skärmen ger fler möjligheter för det men jag tror 34" ultrawide räcker också. Jag kör en 27" 16:9 idag och klarar mig bra med bara en skärm. Produktiviteten är viktig men det är också viktigt att lite casual gaming fungerar bra.

Som en nice to have-feature så skulle jag gärna kunna använda skärmen som hubb/dockningsstation för en macbook om möjligt. Att få upp macbooken på skärmen och även ladda den via en usbc-sladd alltså.

Jag kollar inte alls på filmer på datorn så det behöver inte vara med som ett kriteria för skärmen.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cu34g2xbk/...

den har jag haft nu i 1,5 år och är väldigt nöjd