Permalänk

Råd om tv-modell -samsung

Hej!

Går i tankarna att köpa en ny tv till sovrummet då den jag har i nuläget är en jättegammal 1080p tv som börjat strula.

Har kikat på nedan två modeller. Men jag skulle behöva lite tips om vilken man ska välja, eller om man ska köpa något helt annat.

5990kr hos Elgigantens rea med start imorgon:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

5990kr hos NetOnNet:
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/samsung-ue55bu8005kxx...

Båda dessa har det jag söker, vilket är minst 55", under 7k i pris, hdr och 4k upplösning. Jag antar även att dom har de appar jag använder såsom plex,Netflix,HBO,Disney plus.

Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller och kan tipsa vilken som är rätt val?

Tacksam för svar!
///Mattias

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem

Modellerna du har tittat på är bland dom absolut enklaste och sämsta modellerna på marknaden. Du kan glömma HDR då dessa modeller varken klarar att bli tillräckligt mörka eller tillräckligt ljusa, även fast det står HDR på kartongen.

Kraven du kan sätta för dessa är att dom ska visa bild och ljud men du kan inte ha några som helst krav på kvalitet. Å andra sidan så kanske det enklaste som finns duger gott och väl för sovrummet?

Priserna på modeller ändras från dag till dag, så kolla den dedikerade TV-guiden och bestäm dig för vilken kvalitet du vill ha. Räcker inte pengarna så får du höja budgeten eller sänka kraven.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Förslagsvis läser du TV-guiden samt bildar dig en uppfattning om vilka funktioner du prioriterar. Just de två du länkade är dock som sagt verkligen inget speciellt, snarare tvärt om.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676105-tv-guiden-2022...

Inom det prisspannet kan det vara värt att titta på tillverkare som ger betydligt mer för pengarna i budgetsegmentet, exempelvis TCL eller Hisense (notera dock att deras modeller i EU och USA är helt olika i många fall, så du behöver i så fall titta på europeiska recensioner). Samtidigt slipper du Tizen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Modellerna du har tittat på är bland dom absolut enklaste och sämsta modellerna på marknaden. Du kan glömma HDR då dessa modeller varken klarar att bli tillräckligt mörka eller tillräckligt ljusa, även fast det står HDR på kartongen.

Kraven du kan sätta för dessa är att dom ska visa bild och ljud men du kan inte ha några som helst krav på kvalitet. Å andra sidan så kanske det enklaste som finns duger gott och väl för sovrummet?

Priserna på modeller ändras från dag till dag, så kolla den dedikerade TV-guiden och bestäm dig för vilken kvalitet du vill ha. Räcker inte pengarna så får du höja budgeten eller sänka kraven.

Skrivet av blunden:

Förslagsvis läser du TV-guiden samt bildar dig en uppfattning om vilka funktioner du prioriterar. Just de två du länkade är dock som sagt verkligen inget speciellt, snarare tvärt om.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676105-tv-guiden-2022...

Inom det prisspannet kan det vara värt att titta på tillverkare som ger betydligt mer för pengarna i budgetsegmentet, exempelvis TCL eller Hisense (notera dock att deras modeller i EU och USA är helt olika i många fall, så du behöver i så fall titta på europeiska recensioner). Samtidigt slipper du Tizen.

Tack för svar! Jo men jag tänker att det räcker för sovrummet, den tvn jag har i dagsläget är som sagt en 1080p tv från typ 2015, så det blir säkert ett lyft även med en budget-tv. Plex strular också rätt ofta på den tvn jag har då 4k material måste transcodas osv.

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Tack för svar! Jo men jag tänker att det räcker för sovrummet, den tvn jag har i dagsläget är som sagt en 1080p tv från typ 2015, så det blir säkert ett lyft även med en budget-tv. Plex strular också rätt ofta på den tvn jag har då 4k material måste transcodas osv.

Det är inte säkert att den sämsta TVn idag är bättre än din gamla. Men inte heller alls omöjligt, det beror ju på vad du köpte då.

Beräkningskraften i dessa billiga modeller är verkligen inget att hänga i julgranen heller och man får räkna med att det är segt att hantera menyer redan vid start, men framför allt om några år. Tillverkare är väldigt snabba på att sluta ge support och mjukvaruuppdateringar till äldre modeller - och billiga modeller har det ännu värre.

Du får en enormt mycket bättre upplevelse om du aldrig någonsin använder det inbyggda "smarta" systemet och direkt köper en enhet som är gjord för ändamålet, t.ex. en Chromecast med Google TV. För några hundringar får du bättre hårdvara än vad som sitter i TVn, uppdateringar i flera år framöver, stöd för fler tjänster och program m.m.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Båda är Samsung enklaste – eller sämsta om man så vill. Även om det finns ännu sämre modeller än dessa. HDR och 4K är normen sedan många år tillbaka även hos enklare modeller, så de kraven är överspelade.

BU8 = 2022-modellen med lite mindre plastighet. BU7 är den som är plastigast. Förmodligen ungefär samma nivå på panelerna och skillnaden är mer finish likt tjockleken där 8-modellerna är tunnare.

C = 2023-versionerna. Det brukar inte vara mycket som skiljer sig. När det skiljer sig brukar tillverkarna vilja belysa detta och det har inte skett på många år.

Så med andra ord:

CU7 = 2023-modellen av Samsungs plastigaste TV. Dess pris är antagligen som högst just nu eftersom det är en ny TV. Den kanske är tusenlappen billigare på BF?

BU8 = 2022-modellen av egentligen samma typ av TV. Fast med bättre finish på detaljerna. Den är trots allt 1+ år gammal och därför bekräftad som "not great, not terrible". Så för samma pris på båda pekar flera fingrar mot BU8:s fördel. CU7 är ny och därmed obekräftad. Ny och därmed som dyrast. Och förväntas vara den plastigaste av Samsungs modeller.