Fabriksåterställa mobilen och lyckas ha kvar mobilt bankid samtidigt? =D

Permalänk
Medlem

Fabriksåterställa mobilen och lyckas ha kvar mobilt bankid samtidigt? =D

Några problem som jag har:

• Jag bor långt från bankkontoret och vill absolut inte dit.

• Jag har ingen säkerhetsdosa.

• Jag har inget nationellt id-kort eller pass.

• Jag har bara en svingammal iPad 2 och en Android telefon som båda är för gamla för att köra över mobilt bankid på.

Men jag har mobilt bankid på min mobil.

Om man har det kan man beställa ett nytt mobilt bankid såhär enligt Swedbank:

1. Ladda först ner BankID-appen till din nya mobil.

2. Öppna Swedbank Privat-appen i din gamla mobil.

3. Tryck på Ändra inloggningssätt på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID.

4. Använd befintligt Mobilt BankID för att logga in.

5. När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet.

6. När QR-koden visas öppna BankID-appen i din nya mobil och skanna av.

7. Bekräfta hämtningen med samma säkerhetskod som du har till ditt gamla BankID. Klart!

Jag testade gå in via datorn på hemside-versionen av Swedbank och man kan göra samma sak där. Åtminstone vad det verkar.

Så jag funderar på om jag kan använda mitt mobila bankid för att logga in på hemsidan och köra den proceduren tills jag kommit så långt tills att QR-koden poppat upp på datorskärmen. Då tar jag och fabriksåterställer mobilen och installerar mobilt bankid direkt så fort som det bara går. Och använder mobila bankid't på min nyresettade mobil till att skanna QR-koden på datorskärmen.

Känns väl inte....as-säkert...men kan gå? har ni några andra tips hur man fulmecka detta?

Kanske kan använda en emulator som Bluestacks iofs.. hmm

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att det blir time out innan du hinner med manövern att fabriksåterställa.

Sen är frågan om du idag har utökat BankID hos Swedbank? Utan det får du inte aktivera ett nytt BankID och då måste du ha pass eller säkerhetsdosa för att komma runt det.
Har du utökat BankID idag kan du kanske hitta någon du kan låna en enhet av och tillfälligt installera ett BankID där.
Annars tror jag du får beställa en säkerhetsdosa eller ett pass/ID

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem

Det lär inte gå. Du måste signera efter du skannat qr koden

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag är ganska säker på att det blir time out innan du hinner med manövern att fabriksåterställa.

Sen är frågan om du idag har utökat BankID hos Swedbank? Utan det får du inte aktivera ett nytt BankID och då måste du ha pass eller säkerhetsdosa för att komma runt det.
Har du utökat BankID idag kan du kanske hitta någon du kan låna en enhet av och tillfälligt installera ett BankID där.
Annars tror jag du får beställa en säkerhetsdosa eller ett pass/ID

Ah det är det jag är rädd för, den jäkla time-outen. Och jag kan ju knappast klicka runt lite på datorn för att "hålla igång" mig när väl QR-rutan är uppe..

Fan, utökat BankID har jag nog inte.. men att dom inte skriver att det behövs på sidan om hur man ska göra är besynnerligt isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det lär inte gå. Du måste signera efter du skannat qr koden

Jo fast skanningen ska ju göras med en nya mobilen och det står "Bekräfta hämtningen med samma säkerhetskod som du har till ditt gamla BankID."

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det kommer förhoppningsvis inte att fungera att göra så för det vore en säkerhetsbugg i nått av systemen.

Om du absolut inte kan besöka banken så kanske du kan installera en ok androidversion (kräver minst v6) på den andra telefonen och få in ett bank id på den.
https://lineageos.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det kommer förhoppningsvis inte att fungera att göra så för det vore en säkerhetsbugg i nått av systemen.

Om du absolut inte kan besöka banken så kanske du kan installera en ok androidversion (kräver minst v6) på den andra telefonen och få in ett bank id på den.
https://lineageos.org/

Bra tips, tror tyvärr den andra telefonen är på tok för gammal för att stå pall (HTC Desire S med 2.3.5 Gingerbread)

Permalänk
Medlem

Sätt upp BankID på desktopen som mellanhand så slipper du strul. Då kan du använda det för att beställa nytt bankid till telefonen när du är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Sätt upp BankID på desktopen som mellanhand så slipper du strul. Då kan du använda det för att beställa nytt bankid till telefonen när du är klar.

Trodde också det men alternativet "BankID på fil" som går att fixa ger en inte befogenheter att logga in i internetbanken utan bara för att identifiera sig hos myndigheter och sånt. Finns något som heter "BankID på kort" också men då måste jag besöka ett bankkontor iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sosemon:

Trodde också det men alternativet "BankID på fil" som går att fixa ger en inte befogenheter att logga in i internetbanken utan bara för att identifiera sig hos myndigheter och sånt. Finns något som heter "BankID på kort" också men då måste jag besöka ett bankkontor iaf.

Vet inte om det beror på vilken bank du har, men jag kan logga in på min bank med det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vet inte om det beror på vilken bank du har, men jag kan logga in på min bank med det iallafall.

Jag har Swedbank och är ärligt talat rätt säker på att jag kunde göra det med denna banken för typ 10 år sedan men jag kan minnas fel.

Permalänk
Medlem

Går det att köra typ Bluestacks på en dator och installera en BankID på den, och därefter resetta telefonen och använda BankID i Bluestacks för att lägga in BankID på telefonen igen? Bara spekulerar alltså, kräver BankID kamera numera eller så?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Fråga dina vänner/grannar/kollegor som bor i närheten, de har säkert en telefon som är ny nog att stödja bankid som de inte använder och bara ligger i en byrålåda.

Du behöver skanna QR-kod från ett giltigt mobilt bankid för att slippa skanna pass/nationellt-idkort.