Tack för att du delar med dig! Jag har visat det här för Viaplay kundtjänsten. De insisterar ändå på att de inte har några generella problem med Chromecast. Och att du kan ha haft problem av andra anledningar. Jag gillar inte när företag dumförklarar sina kunder så här. Visst kan kunden ha fel också, men vad gör man då för att komma till rätta med det? Det första de borde kunna göra är att låna ut, eller varför inte hyra ut en Chromecast eller Apple TV? Det är dessa två de stödjer officiellt, samt Nvidia Shield numera också, samt andra Android TV enheter, m.m. Den som vill ska ha den möjligheten, det ska vara ett fritt val om man vill köpa egen utrustning eller hyra ut av leverantören. I mina ögon är Viaplay en tjänsteleverantör, inte en "app" så som de beskriver sig själva som när jag pratar med kundtjänsten.
Jag fick tipset att aktivera någon "50 Hz mode" på min Chromecast genom Google Home appen. Jag har haft både Chromecast och Viaplay långt innan Google Home hette Google Home. Och någon "50 Hz mode" har jag aldrig behövt aktivera. Tjänsten har ju fungerat felfritt i flera år innan någon bestämde sig för att börja pilla i appen och i tjänsten i övrigt och hur den levererar innehåll. Men jag testade ändå, vad gör man inte liksom för att gå "kundtjänsten" till mötes (man gör kundtjänsten en tjänst men sig själv en otjänst). Det fungerade ändå inte. Det blev bara värre när jag testade, dvs. uppspelningen stannade upp flera gånger redan i början av uppspelningen.
https://support.google.com/chromecast/answer/6308937?hl=sv
"Chromecast väljer automatiskt det bästa läget som TV:n har stöd för, och TV:n justerar normalt läget utifrån streamingen. Om det blir bildstörningar när du tittar på vissa sportsändningar (framför allt från Europa och Asien) som har kodats för 50 Hz kan du tvinga TV:n att välja 50 Hz-läget på följande sätt. Detta åtgärdar troligen problemet."
https://support.google.com/chromecast/answer/6308937?hl=en
"Your Chromecast is designed to pick the best mode supported by the TV and typically the TV will adjust the mode based on the stream. However, if you’re seeing jitter or stutter issues when viewing certain sports content that is encoded for 50Hz (typically in Europe and Asia), the following steps will force your TV into 50Hz mode and will likely correct the issue."
Någon större jitter har jag inte, det har jag kunnat mäta mig till. På senaste mätningen (9 oktober) genom Android appen fick jag följande.
Download: 31.67 Mbps
Upload: 14.70 Mbps
Ping: 39.39 ms
Jitter: 0.30 ms
Det här är alltså mellan min Chromecast och en extern mätserver.
Viaplay skriver så här om bandbredden:
"Hastighetsrekommendationer för internetanslutning
Nedan visas rekommendationer för internethastighet när man spelar upp filmer, tv-serier och Live-sport på Viaplay.
3,0 megabit per sekund – rekommenderas för SD-kvalitet
10,0 megabit per sekund – rekommenderas för HD-kvalitet"
https://kundservice.viaplay.se/hastighetsrekommendationer-for...
Då borde det inte vara några problem med andra ord.
Jag mätte precis min bandbredd på Bredbandskollen och fick följande.
Nedladdning: 95,55 Mbit/s
Uppladdning: 16,06 Mbit/s
Svarstid: 3,97 ms