Permalänk
Medlem

Det är ju skoj att löda. Ganska terapeutiskt. Däremot är det ju inte helt omöjligt att göra fula kallödningar eller bränna upp saker om man är lite ny och ovarsam så jag hade nog rekommenderat att öva på något man inte är rädd om först. Men det är egentligen otroligt enkelt att löda.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på var man kan köpa DSA keycaps?
Alternativt var man hittar roliga GB cherry eller dsa Keycaps. Ska vara till ansi layout

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Alternativt var man hittar roliga GB cherry eller dsa Keycaps. Ska vara till ansi layout

kbdfans har ju en del får jag anta. Tyvärr får jag intrycket av att DSA är lite ovanligt för group buys trots att det är den objektivt* bästa tangentbordsprofil som gjorts så det vore ju kul om det fanns lite mer att välja på. Men med tanke på att du kör ANSI nu så är väl svaret att helt enkelt kolla på alla stora sidor som finns, europeiska som asiatiska som amerikanska, för alla kommer ha en standard ANSI-layout i sortimentet.

*subjektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Kolla på Amazon. Där kan man hitta en del blandat.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

kbdfans har ju en del får jag anta. Tyvärr får jag intrycket av att DSA är lite ovanligt för group buys trots att det är den objektivt* bästa tangentbordsprofil som gjorts så det vore ju kul om det fanns lite mer att välja på. Men med tanke på att du kör ANSI nu så är väl svaret att helt enkelt kolla på alla stora sidor som finns, europeiska som asiatiska som amerikanska, för alla kommer ha en standard ANSI-layout i sortimentet.

*subjektivt

Absolut. Ja jag vill verkligen prova DSA men jag får känslan av att de har försvunnit lite? De fanns fler för ett par år sen?
Jag tänkte mest på kvalitet, ja vill inte ha ett set som känns objektivt plastigt och inte känns kvalitet

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag tänkte mest på kvalitet, ja vill inte ha ett set som känns objektivt plastigt och inte känns kvalitet

Alltså, det är ju plast..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Absolut. Ja jag vill verkligen prova DSA men jag får känslan av att de har försvunnit lite? De fanns fler för ett par år sen?

Det gjordes GBs för DSA förr i dubbelshot ABS av Signatur Plastic, tex DSA Vilebloome.

Störst utbud har pimpmykeyboard.com och Kina.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Hittade de här setet, dock osäker på kvalitet

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/japanese-samurai

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hittade de här setet, dock osäker på kvalitet

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/japanese-samurai

Det är ju Laser-etched så med tiden kommer de nötas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja jag såg de, skräp 😂

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Nytt mekaniskt tangentbord

Ska investera i nytt tangentbord för spel och arbete. Har tidigare kört Qpad MK-80 och Das Keyboard 4. Hyggligt nöjd med båda men inte klockrena för mig. Önskemål från mig är inte lika plastigt som Qpad, bättre switches (lägre travel och actuation force inbillar jag mig vore trevligt), belysning då jag ofta sitter uppe på natten, USB-hubb av något slag är en bonus. Såg att Mountain fått en utmärkelse för deras Everest 60, verkar intressant.

Förslag och input efterfrågas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad är rimligt att betala för ett gmk set som är monterat men aldrig använt du som är inne i det? Såg att någon sålde ett set för 1300 som är lite intressant

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad är rimligt att betala för ett gmk set som är monterat men aldrig använt du som är inne i det? Såg att någon sålde ett set för 1300 som är lite intressant

Mja, det har mer med hur eftertraktat det är än hur använt det är. Så är det 1300 för GMK Perestroika är det superbra pris, är det tex GMK Laser känns det inte som en bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mja, det har mer med hur eftertraktat det är än hur använt det är. Så är det 1300 för GMK Perestroika är det superbra pris, är det tex GMK Laser känns det inte som en bra deal.

Detta var ett gmk eclipse. Vet inte värde på de där.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Detta var ett gmk eclipse. Vet inte värde på de där.

Jag tror jag vet vilket. Och jag skulle inte säga att det är ovärt, Det tillhör inte vanligheten att det finns till salu, samtidigt har det varit till salu en längre tid så.. 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tror jag vet vilket. Och jag skulle inte säga att det är ovärt, Det tillhör inte vanligheten att det finns till salu, samtidigt har det varit till salu en längre tid så.. 🤷

Ja de är ett blått och svart set. Jag gillar det. Dock har ja läst både folk som hyllar GMK set, och folk som tycker de är överhypeade och föredrar pbt Keycaps istället då GMK får shine osv pga ABSplasten.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja de är ett blått och svart set. Jag gillar det. Dock har ja läst både folk som hyllar GMK set, och folk som tycker de är överhypeade och föredrar pbt Keycaps istället då GMK får shine osv pga ABSplasten.

Ja jag trodde också PBT va bättre, men har mer med att man prövat billig ABS tidigare (red Logitech mfl).

Men ja GMK kommer att få shine, men jag ser det inte som något dåligt, framförallt när det allra första stadiet av shine har passerat så känns ytan ännu bättre emot fingrarna.
Det enda negativa är att det kan se lite illa ut med "gamer-shine" där det bara är wasd och någon mer som har det.

Finns metoder för att snabba på eller återställa men vet inte hur väl de fungerar.

Men ljusa GMK keycaps klarar sig bättre emot shine vs mörka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja jag trodde också PBT va bättre, men har mer med att man prövat billig ABS tidigare (red Logitech mfl).

Men ja GMK kommer att få shine, men jag ser det inte som något dåligt, framförallt när det allra första stadiet av shine har passerat så känns ytan ännu bättre emot fingrarna.
Det enda negativa är att det kan se lite illa ut med "gamer-shine" där det bara är wasd och någon mer som har det.

Finns metoder för att snabba på eller återställa men vet inte hur väl de fungerar.

Men ljusa GMK keycaps klarar sig bättre emot shine vs mörka.

Ja jag förstår. För någon som gamear, som jag, så lär de ju bara bli shine på wasd och space 😂 inte snyggt

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

1300 är det väl värt om det är ett set du tycker är superfint och har alla tecken du behöver. Men rätt ofta i den här hobbyn tycker jag att man får bromsa lite och fundera på hur mycket det EGENTLIGEN är värt. Och det kan ju bara du avgöra, men det är inte som om du köper en Rolex som kommer öka i värde och är en investering i nån bemärkelse. Så fort du börjar använda dem dagligen så kommer de inte vara speciellt mycket värda på andrahandsmarknaden så fundera lite mer på vad du själv är villig att betala för keycaps och lite mindre på om det är en "bra deal". Jag äger ett set med GMK och det betalade jag en femhundring för. Det har inte förändrat mitt liv på något sätt alls. Det är fint att titta på, men jag föredrar ju att det inte blir blankt och flottigt i längden så jag väljer hellre PBT personligen. Jag tittar generellt sett inte på mina tangentbord ö.h.t när de används eftersom jag likt alla andra här tittar på texten jag skriver och inte på tangentbordet jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

1300 är det väl värt om det är ett set du tycker är superfint och har alla tecken du behöver. Men rätt ofta i den här hobbyn tycker jag att man får bromsa lite och fundera på hur mycket det EGENTLIGEN är värt. Och det kan ju bara du avgöra, men det är inte som om du köper en Rolex som kommer öka i värde och är en investering i nån bemärkelse. Så fort du börjar använda dem dagligen så kommer de inte vara speciellt mycket värda på andrahandsmarknaden så fundera lite mer på vad du själv är villig att betala för keycaps och lite mindre på om det är en "bra deal". Jag äger ett set med GMK och det betalade jag en femhundring för. Det har inte förändrat mitt liv på något sätt alls. Det är fint att titta på, men jag föredrar ju att det inte blir blankt och flottigt i längden så jag väljer hellre PBT personligen. Jag tittar generellt sett inte på mina tangentbord ö.h.t när de används eftersom jag likt alla andra här tittar på texten jag skriver och inte på tangentbordet jag använder.

Jag hör dig och instämmer fullt.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

De e värt att då de känns bättre emot fingertopparna.
Och vad är det ni förväntar er när någon säger shine?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta? Har precis den layout jag har letat efter.
https://www.dareu.com/category/keyboard/Mechanical-hotswapswi...
Beställde det vita med blå/turkosa capsen.
Ska dock byta brytare/switch till dessa som jag har testat på mitt andra tangentbord https://www.maxgaming.se/sv/switchar/ws-silent-linear-switch
Har fått hem min nya mus också, https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/shinryu-pro-wireles... och denna beställde jag enbart för att den har hotswap så nu väntar jag på mina nya omron silent switchar till den.
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

De e värt att då de känns bättre emot fingertopparna.
Och vad är det ni förväntar er när någon säger shine?

Om det känns bättre mot fingertopparna eller inte är en smaksak, och jag säger att det känns sämre än PBT för jag föredrar den lite strävare känslan som PBT ger. Och shine är väl mest shine, eller? Lutar jag mitt tangentbord lite mot skärmen så att ljuset faller mer horisontellt så är det uppenbart var det är shine eller inte. Halva min vänstra shift är spegelblank medan andra halvan har en tydlig skillnad i ytan. Det slipper man med PBT.

Så givet den subjektiva känslan av hur tangentbordet känns mot fingrarna och den objektiva skillnaden att ABS beter sig annorlunda efter användning så är min slutsats att jag tycker att PBT är bättre än ABS i alla lägen. Nu måste jag luta tangentbordet mot ljuset för att se shine men jag har bara använt det i några månader, jag har inga problem att tro att det kommer synas ännu mer om ett år.

Men vissa gillar ju hur ABS känns när det är rejält med "shine" på det och i det läget är ju PBT uppenbarligen otroligt sämst för den personen. Att kategoriskt påstå att det är bättre för att det känns bättre är ju lite missvisande i en hobby som till 95% handlar om personlig åsikt. Du gillar ABS, jag gillar inte ABS. Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra.

Permalänk
Medlem

Hej alla! Jag skulle behöva lite hjälp av er kunniga.

Har precis byggt färdigt min lilla gaminghörna, och är precis påväg att skaffa mig en speldator efter ca 10 års uppehåll. Nu har jag fastnat på tangentbord och behöver lite hjälp.

Jag har alltid kört mekaniska tangentbord, det är liksom hemmaplan för mig. Men nu skulle jag vilja ha något mer estetiskt tilltalande då jag lagt ner mycket tid på renovering av rummet. Det jag vill ha:

- ”krämiga” knappljud. Inte helt tyst men det ska inte låta ”illa”. Har sett att det trendar mycket på sociala medier när det gäller tangentbordsljud. Jag är helsåld. Vad letat jag efter?
- behöver ingen numpad. Så det får gärna vara lite mindre.
- bra kvalitet. Knapparna får inte slitas ut snabbt samt inget ”glapp”
- lite olika färgvarianter

Fråga gärna, i lekmannatermer, om ni behöver något mer från mig. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanski:

Har precis byggt färdigt min lilla gaminghörna, och är precis påväg att skaffa mig en speldator efter ca 10 års uppehåll. Nu har jag fastnat på tangentbord och behöver lite hjälp.

Jag har alltid kört mekaniska tangentbord, det är liksom hemmaplan för mig. Men nu skulle jag vilja ha något mer estetiskt tilltalande då jag lagt ner mycket tid på renovering av rummet. Det jag vill ha:

- ”krämiga” knappljud. Inte helt tyst men det ska inte låta ”illa”. Har sett att det trendar mycket på sociala medier när det gäller tangentbordsljud. Jag är helsåld. Vad letat jag efter?

Fråga gärna, i lekmannatermer, om ni behöver något mer från mig. Tack på förhand!

Obs. Är en man i övre 30 års-åldern och kommer inte spela fps-spel för att prestera. Men jag är en gamer i grund och botten. Växte upp med cs innan 1,6 och lirade dygnet runt, men mina reaktioner är så pass mycket sämre så det är bara glömma att försöka bli duktig igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanski:

Keychron tangentbord är väldigt mycket tangentbord för pengarna om man vill doppa tårna i tangentbordträsket.
Dom har både färdigbyggda och barebones.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Keychron tangentbord är väldigt mycket tangentbord för pengarna om man vill doppa tårna i tangentbordträsket.
Dom har både färdigbyggda och barebones.

Tack för svar! Har kollat in nu men blir inte klok, vilken av alla versioner vill man ha? Jag har hög prio på att ljudet är sådär härligt ”djupt” eller hur man nu ska förklara.

Om jag köper ett barebones, vilka knappar satsar jag på? Behövs något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanski:

Tack för svar! Har kollat in nu men blir inte klok, vilken av alla versioner vill man ha? Jag har hög prio på att ljudet är sådär härligt ”djupt” eller hur man nu ska förklara.

Vilket ljud du får beror på många faktorer.

Hur mycket och vilken dämpning du använder i chassit
Vilka brytare du använder dig av
Vilka keycaps du använder dig av.

Det är mycket laborerande för att få fram "DET" ljudet man vill åt.

Men om du bestämt dig för ett bord du gillar, sök på youtube, exempelvis Keychron q1 mods.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanski:

Spana in Keychron K8 Pro ifall du kan tänka dig ett TKL, riktigt bra tangentbord med mycket fokus på dämpning av höga frekvenser. För den som vill går det också att modda med andra switchar (hotswap), switch pads, stabilizer foam och en massa annat gott men det är tillräckligt bra för dem allra flesta i standardutförande.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in