Permalänk
Medlem

Bästa vitlökssåsen?

Tja,

Kanske lite av ett random ställe för den här typen av fråga men känns som att vi är många som kan gilla en bra vitlökssås här inne, eller kanske en mindre bra..

Vilken är den bästa man kan köpa i butik, som håller länge, enligt er?
Jag har testat många men tycker inte de håller måttet.

Aioli i all ära men de håller inte länge i kylen samt att den är otroligt fet.
Orkar inte göra min egen sås, och sen är jag också tveksam till om den skulle hålla särskilt länge i kylen.

Kom med råd och tips! Vilka är sunkigast? Vilka är acceptabla? Lite bättre?

Tack!

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt att göra en egen som blir betydligt godare än de färdiga: blanda 2dl turkisk yoghurt med 3-4 matskedar majonnäs, 2-3 vitlöksklyftor, lite salt/svartpeppar och en skvätt sweet chili-sås. Tar bara några minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Väldigt enkelt att göra en egen som blir betydligt godare än de färdiga: blanda 2dl turkisk yoghurt med 3-4 matskedar majonnäs, 2-3 vitlöksklyftor, lite salt/svartpeppar och en skvätt sweet chili-sås. Tar bara några minuter

Basen turkisk yoghurt och majonnäs är i övrigt awesome till en hel mängd olika kalla såser. Brukar köra den med dill, hackad kapris, svartpeppar, citron och lite honung till panerad stekt fisk för att ta ett exempel. Eller så freestylar man bara loss, blir typ alltid bra

Och ja, kan också varmt rekommendera att göra egen vitlökssås på det eller liknande vis. Skippar dock sweet chili själv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

För egen del tycker jag att Schysst Käks Vitlökskebabsås är överlägset godast. Finns i de flesta butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Basen turkisk yoghurt och majonnäs är i övrigt awesome till en hel mängd olika kalla såser. Brukar köra den med dill, hackad kapris, svartpeppar, citron och lite honung till panerad stekt fisk för att ta ett exempel. Eller så freestylar man bara loss, blir typ alltid bra

Och ja, kan också varmt rekommendera att göra egen vitlökssås på det eller liknande vis. Skippar dock sweet chili själv.

Håller med, går att göra mycket gott med den grunden. Blir väl med "kebabsås" med sweet chilin än traditionell vitlökssås så det köper jag

Skrivet av Otori:

För egen del tycker jag att Schysst Käks Vitlökskebabsås är överlägset godast. Finns i de flesta butiker.

<Uppladdad bildlänk>

Den håller jag nog också som bäst av de som är enkla att få tag på.

Permalänk
Medlem

För en gång skull gör Felix en bra sås, och det är deras vitlökssås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

För egen del tycker jag att Schysst Käks Vitlökskebabsås är överlägset godast. Finns i de flesta butiker.

<Uppladdad bildlänk>

Faktiskt inte provat denna, men har hört att Schysst käks såser är generellt bra. Vet du om den håller länge i kylen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Väldigt enkelt att göra en egen som blir betydligt godare än de färdiga: blanda 2dl turkisk yoghurt med 3-4 matskedar majonnäs, 2-3 vitlöksklyftor, lite salt/svartpeppar och en skvätt sweet chili-sås. Tar bara några minuter

Jag gör en vitlökssås liknande det här ett par gånger om året när jag vet att jag ska käka mycket under en vecka som "kräver" vitlöksås.

Men jag önskar en färdig sådan, på burk, som smakar bra, och som håller i ett par månader i kylen för dagar när jag inte orkar slå en egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Faktiskt inte provat denna, men har hört att Schysst käks såser är generellt bra. Vet du om den håller länge i kylen?

De går åt ganska fort 😊
Men vad anser du vara länge?

Tog en bild på den jag hade hemma, tror vi haft den 2v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

De går åt ganska fort 😊
Men vad anser du vara länge?

Tog en bild på den jag hade hemma, tror vi haft den 2v.

<Uppladdad bildlänk>

Länge är gärna 2 månader eller mer. En vitlökssås jag slår själv håller minst en vecka i kylen.

Vem har inte ketchup, tacosåser, sriracha m.m. i kylen redan, som alltid står redo?

Jag vill se om ni har en motsvarighet till vitlökssås för detta, som håller länge i kylen.

Permalänk
Medlem

Jag kan slå ett slag för Toum går inte att köpa i butik vad jag vet men relativt enkel att göra.

Äggvita, Vitlök, Rapsolja, Citronsaft, Salt är allt man har i och det man behöver är en stav mixer.

Permalänk
Medlem

Toum är det bästa som finns och super enkelt att göra

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är svårkombinerat att den ska vara god och hålla länge; det är lite som Homer Simpsons krav på att hantverkare ska ta betalt för arbete eller material...

Jag skulle satsa på förslag liknande dem du fått ovan - med få ingredienser kan du på väldigt kort tid få en god sås (som dessutom kan bli minst lika billig som färdig-blandat tjafs) och dessutom för varje gång du gör den själv finjustera hur du gillar den. Snabbt, enkelt, billigt och gott kan du uppnå med att göra den själv dock kanske inte att den håller i flera månader - med en köpesås uppnår du på din höjd billigt och med tillägget att den billiga såsen, som inte är så god, håller länge...

Permalänk
Medlem

https://www.bylena.com/recipe/1376/Romanian-Garlic-Sauce-Mujd...

Tacka mig sen Annan enklare variant till ovan är vitlöken pressad, rejält hackad färsk basilika och kallt kolsyrat vatten i liten mängd varsamt blandad så blir skummigt, ger såsen en rejäl kick, servera direkt ! Andra plats får väl bli creme toum !

Permalänk
Medlem

Färsk vitlökssås är såklart det bästa som går att göra. Men ibland orkar man inte, särskilt om man bara tänker att en klick eller tre hade varit gott på en burgare eller i en spontangjord taco.

Såser på flaska som kan kylhållas länge är guld värt. Det är lite därför min frågeställning.
Jag har provat många men inte hittat någon som är faktiskt god.