Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Om man bara vill testa lite kan jag rekommendera denna:
https://www.pricerunner.se/pl/621-4719645/Kaffekvarnar/Bosch-...
Den har lite lutning så man får helt okej jämnt resultat.

Notera att kvarnen inte maler kaffe utan gör ett tafatt försök att hacka bönorna.

I min värld är ovan på sin höjd en glorifierad kryddkvarn.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Notera att kvarnen inte maler kaffe utan gör ett tafatt försök att hacka bönorna.

I min värld är ovan på sin höjd en glorifierad kryddkvarn.

Visst inget spektakulärt men prislappen är ju också därefter, enligt mig ett bra insteg till att kunna ha nymalda bönor varje morgon och se om det är nåt man diggar eller inte.

Är det så stor skillnad om bönorna hackas eller mals om man slutar med korn i samma storlek? Om man då bortser från att man med knivblad får ett mer ojämnt resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Visst inget spektakulärt men prislappen är ju också därefter, enligt mig ett bra insteg till att kunna ha nymalda bönor varje morgon och se om det är nåt man diggar eller inte.

Är det så stor skillnad om bönorna hackas eller mals om man slutar med korn i samma storlek? Om man då bortser från att man med knivblad får ett mer ojämnt resultat?

Du svarar på din egen fråga.

Du får ett ojämt resultat, så du får inte korn i samma storlek.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Du svarar på din egen fråga.

Du får ett ojämt resultat, så du får inte korn i samma storlek.

Då blir det ändå rätt bra för min användning

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta det GLaDER säger. Wilfa är en utmärkt nybörjarkvarn, förmodlkgen den bästa eldrivna kvarnen för under tusenlappen. En handkvarn för den pengen är bättre, men brygger man ofta kannor är Wilfa perfekt. Väldigt hårda bönor (typ Etiopisk ljusrost från nåt mikrorosteri) kan dock vara för svåra för kvarnen, och då kan nedre malskivan hamna ur läge i dess rätt klena plastfäste. Men då är det väldigt hårda bönor.

Instämmer också i att en bladkvarn är ett sämre alternativ, och att jämföra den med en kryddkvarn är nästan ett hån mot en fin Peugeot med riktigt malverk. Det är snarare som att mala med en stavmixer.

Definitionen av bra malt kaffe är när kornstorleken är så jämn som möjligt. Fina partiklar extraheras snabbare och blir beska, och täpper igen filtren, samtidigt som grova partiklar extraheras för dåligt och inte ger nog mycket smak. Resultatet blir ett blaskigt men bittert kaffe, med ojämnt resultat från gång till gång. Wilfan är en helt överlägsen kvarn, inte ens i samma liga.

Permalänk

Kan rekommendera smaksatt kaffe om man inte provat det. Apelsin eller "Wiener" är min favorit. Det är kanon med mjölk.

Permalänk
Medlem

Med tanke på kvarnsnacket... Billigaste eldrivna kvarnen som ger acceptabelt resultat som jag känner till är Wilfa WSCG-2!
Själv kör jag en Eureka Mignon Specialita 16CR, likaså i min mening en kompakt och prisvärd kvarn för den budgetmedvetne.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Slänger en latte-kapsel i maskinen, blir jättegott varje gång

Permalänk
Medlem

Latte eller Cappuccino från maskinen hemma, har en inbyggd maskin med bönor i ett av skåpen, på jobbet kör jag bara svart kaffe, orkar inte hålla på med rengöring på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Så, jag är på jakt efter en kaffemaskin.
Den perfekta maskinen för mig är en som maler sina egna bönor och brygger direkt i en kopp, men även att den ska kunna brygga i en kanna.
Finns det ngn sån?
Kör nespresso idag, men är ett aber när man får gäster samt att kapslarna är svindyra.

Ska den stå på bänken eller vara inbyggd i ett skåp typ ovanför ugnen?

Siemens inbyggnads är helt okej, är det på bänken skulle jag gått på en Jura, bägge dessa bara håller och kräver inte mycket service annat än avkalkning och rengöringstablett efter typ 200 koppar.

Har dålig erfarenhet av billigare maskinen men kanske finns nåt prisvärt guldkorn. 🙂

Permalänk
Medlem

Här himma blir det Zoégas kaffe kapslar. Morgonstund eller Mollbergs blanding....gott 👍

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Den perfekta koppen görs med en Moccamaster. Endast kaffe, absolut inget socker, mjölk, grädde eller annan smakförstörande ingrediens. Svart och ren, precis som min själ.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till er riktiga kaffenördar:

Att man plöjer ner massor med tid och pengar för att få en riktigt jäkla bra kopp kaffe om man verkligen brinner för kaffe, köper jag. För mig duger moccamastern men men, till frågan.

Är kaffet verkligen det bästa ni vet och därmed det bästa att lägga dessa pengarna och tid på när det gäller drickbart?

Luddig fråga kanske men bara för att dra någon jämförelse så ni hajar vad jag menar.
Säg att jag nördar ner mig i saft, pressar själv fixar, donar och köper saker. Men egentligen är saft en 7a på en 10-gradig skala där Coca-cola är en 10. Det hade ju då gett mer njutning per krona att köpa Cola så att säga.

Med det betyder ju inte att man inte kan ha ”saftandet” som hobby och det är här min fråga kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag har en fråga till er riktiga kaffenördar:

Att man plöjer ner massor med tid och pengar för att få en riktigt jäkla bra kopp kaffe om man verkligen brinner för kaffe, köper jag. För mig duger moccamastern men men, till frågan.

Är kaffet verkligen det bästa ni vet och därmed det bästa att lägga dessa pengarna och tid på när det gäller drickbart?

Luddig fråga kanske men bara för att dra någon jämförelse så ni hajar vad jag menar.
Säg att jag nördar ner mig i saft, pressar själv fixar, donar och köper saker. Men egentligen är saft en 7a på en 10-gradig skala där Coca-cola är en 10. Det hade ju då gett mer njutning per krona att köpa Cola så att säga.

Med det betyder ju inte att man inte kan ha ”saftandet” som hobby och det är här min fråga kommer in.

Kaffe är absolut min favoritdryck. Att jag kan tillreda en högkvalitativ kopp varje morgon ger mig väldigt mycket. Att koppens innehåll dessutom har positiv inverkan på mitt mående (både psyko- och fysiologiskt) gör det hela än bättre. Hantverket som ligger bakom en riktigt bra kopp (både odling, skörd och rostning, men inte minst min egna malning och tillredning) appellerar till delen av min personlighet som gillar att vara metodisk och utforskande.

Jag gillar läsk och saft också, men antingen behöver jag då dricka sockersötad dryck (vilket jag avstår i största möjliga mån) eller hälla i mig artificiellt sötad dito -- och det är inte det jag är ute efter när jag tar mig en kopp kaffe. Det är som att jämföra en bra huvudrätt och en dessert; var sak har sin tid, men jag äter fler (och hellre) huvudrätter än desserter.

Detta sagt skulle te kunna vara en konkurrent till kaffet, men jag har aldrig fastnat för te.

Edit: Man kan absolut ha saftande som hobby. Vi saftar mängder med svartvinbärssaft varje år!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kaffe är absolut min favoritdryck. Att jag kan tillreda en högkvalitativ kopp varje morgon ger mig väldigt mycket. Att koppens innehåll dessutom har positiv inverkan på mitt mående (både psyko- och fysiologiskt) gör det hela än bättre. Hantverket som ligger bakom en riktigt bra kopp (både odling, skörd och rostning, men inte minst min egna malning och tillredning) appellerar till delen av min personlighet som gillar att vara metodisk och utforskande.

Jag gillar läsk och saft också, men antingen behöver jag då dricka sockersötad dryck (vilket jag avstår i största möjliga mån) eller hälla i mig artificiellt sötad dito -- och det är inte det jag är ute efter när jag tar mig en kopp kaffe. Det är som att jämföra en bra huvudrätt och en dessert; var sak har sin tid, men jag äter fler (och hellre) huvudrätter än desserter.

Detta sagt skulle te kunna vara en konkurrent till kaffet, men jag har aldrig fastnat för te.

Edit: Man kan absolut ha saftande som hobby. Vi saftar mängder med svartvinbärssaft varje år!

Jag är med på hur du menar, att det är hela kedjan så att säga.
Jag gissar att om man skulle ha samma pris per cl för att göra det själv och att få någon annan att göra det så hade du föredragit att göra det själv?

Dvs det är inte bara just den rena smak-njutningen utan, som sagt, hela kedjan.
Var väl det jag misstänkte för det brukar vara så när folk nördar ner sig. Haha nu har jag ju mina områden så jag vet hur det är!

Blev inte så mycket svarta vinbär här i år

Permalänk
Medlem

Jag drack mycket kaffe förr om åren men inget alls längre. Tycker fortfarande om smaken men det ger mig inget direkt och är därmed lätt att strunta i. Har även "avancerad" ADHD så jag kunde dricka det oavsett tidpunkt då den uppiggande effekten inte fanns där för mig.

Permalänk
Medlem

Körde brygg länge, bönor + kvarn, men har gått över till kapslar. Bryggarn blir det när man får fler än 4 pers på besök.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

För hemma bruk och manuellt arbete skulle jag säga att en Aeropress är oslagbart. För en kopp.

Ska man göra många koppar blir det en vanlig kaffepress eller kaffekokare som ger ok resultat.

Ska man lyxa till det så är det ju en Espressomaskin med tryck som gäller.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte är kräsen? Druckit hipster kaffe och dricker gärna 4 sekunders automatkaffe.

Allt smakar kaffe på något sätt och jag blir glad o pigg.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Zoegas Stockholm blanding i perkulatorn blir underbart.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
  • Kaffebönorna förvaras i frysen hermetiskt förslutet så att dom oxiderar betydligt långsammare. Rumstemperatur påskyndar oxidationen

  • 25 gram bönor vägs normalt up. Detta göres snabbt så att minimal kondens riskerar bildas på resterande bönor

  • Males och brygges omedelbar med 850 gram vatten (med vis justering beroende på sort kaffebönor)

Som singel så skulle kaffet hinna oxider för mycket om jag använde färdigmalet kaffe. Även icke malda bönor oxiderar, om långsammare men allra långsammast i frysen. Redan en vecka efter att ett färdigmalet kaffepaket öppnats märker jag en försämring och efter 3 veckor är det en tydlig försämring. Notera att ett vakuumpackat paket suger in massa syre som når varenda kaffekorn när det öppnas.

Min böner i frysen metod är jag mycket nöjd med. Ett 500g paket räcker ca 20 dagar.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Bara jag som inte är kräsen? Druckit hipster kaffe och dricker gärna 4 sekunders automatkaffe.

Allt smakar kaffe på något sätt och jag blir glad o pigg.

Du är inte ensam.

Det är (oftast) roligt att nörda ner sig rejält i ämnen. Har därmed full förståelse för trådens popularitet. Samtidigt är detta ämne egentligen inget för mig heller. (Fast jag kikar i den sporadiskt ibland ändå). Har t o m försökt skapa ett konstlat behov av det hela, men det blir liksom aldrig riktigt intressant eller värt engagemanget för mig i fallet kaffe. Ungefär som matlagning. Jag uppskattar en rejäl, från grunden tillagad måltid med de bästa av råvaror och finlir. Samtidigt är det aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, värt att lägga ner någon som helst tid på matlagning för egen del. Hade jag inte haft familj hade jag aldrig gjort det. Jättefranska med Bregott på är nästan lika gott som vilken finare måltid som helst. Komplettera med någon ost för att lyxa till det hela och jag skulle vara helnöjd alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Gillar man inte syra i kaffet finns bara Aeropress. Det tar mindre än 5 minuter från kallt vatten i kranen till en utsökt kopp kaffe och m an kan nerda ner sig bönor och tider hur mycket man vill. Den kostar 400:- så förstår inte riktigt varför man ens ska föreslå annat.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Ett par snabba tips för bryggkaffe är
-Använd oblekt filterpapper och blöt filtret innan bruk för att minska beskan i kaffet.
-Citronsyra funkar utmärkt för att avkalka bryggaren.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Värmer vatten till 85 grader. Lagom mängd Lavazza Tierra så att jag inte blir darrig. Använder inverterade metoden för Areopress. Super gott varje morgon. Mjölk i funkar det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Gillar man inte syra i kaffet finns bara Aeropress. Det tar mindre än 5 minuter från kallt vatten i kranen till en utsökt kopp kaffe och m an kan nerda ner sig bönor och tider hur mycket man vill. Den kostar 400:- så förstår inte riktigt varför man ens ska föreslå annat.

Aeropress är skitbra och riktigt trevlig bonus är att den går att göra ren på typ 10 sekunder direkt efter att man bryggt sin kopp.

Varför skulle man inte kunna göra syrligare kaffe i en aeropress? När jag kör etiopiskt i min så är det helt klart lite syrligt, precis som det ska vara.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit någon kaffedrickare, men när jag var i Vietnam 2016 med några kompisar blev jag övertalad att prova cà phê sữa đá. Det var förvånansvärt gott tyckte jag.

Förra sommaren svängde jag in på erikshjälpen i grannbyn. Hittade där ett par vietnamesiska kaffefilter i originalkartong, såg ut att vara oanvända. Tror dom kostade typ 10kr/st eller liknande, så jag köpte båda. Köpte hem sötad kondenserad mjölk och någon mörkrost från Arvid nordqvist. Det blev inte riktigt samma sak som i Vietnam, antar att det är för att det är olika kaffebönor, men koffeinkicken fanns och gott var det. Brukar dricka en kopp på morgonen nästan varje dag, men inget mer än så. Vill inte bli koffeinberoende som mina föräldrar. Brukar köra lite olika kaffesorter beroende på vad som är billigt för stunden. Mörkrost är det alltid i alla fall, och starka varianter. Har testat en gång med lite svagare kaffe men det var inte lika gott.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Aeropress är skitbra och riktigt trevlig bonus är att den går att göra ren på typ 10 sekunder direkt efter att man bryggt sin kopp.

Varför skulle man inte kunna göra syrligare kaffe i en aeropress? När jag kör etiopiskt i min så är det helt klart lite syrligt, precis som det ska vara.

Håller med om att man absolut kan göra gott syrligt kaffe i en Aeropress. Men syran som kommer när kaffe är underextraherat är i alla fall i min åsikt inte speciellt gott. Med en Aeropress tycker jag det är svårt att misslyckas när det kommer till bryggningen.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Kallbryggt, annars får det vara. 100 gram per liter vatten - låt stå i kylskåpet 12-24 timmar - pressa - drick.

Brukar ganska ofta blanda i lite mjölk och en skvätt sockerfri kaffesirap, smakar som iskaffe man köper i läskkylen.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Det bästa kaffet är en espresso (+ mjölk om man vill ha det) och det bäst-enklaste sättet är att köpa en Sage Oracle (Touch) och sedan köpa bra bönor från t.ex. archipelago coffee. Stora nackdelen är att det är en dyr initial investering men jävlar vad enkelt och snabbt det går att få en väldigt bra cappuccino på morgonen. Super smidig att rengöra också.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB