Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av izzie:

Borde inte @ceEEEEo och/eller @Enviro vara här och bemöta lite kritik?

Nu så!

Skrivet av MickeV:

När kommer den roliga "framtiden" som det pratades om under tidig vår?
Vi har fått en del krönikor, är det allt?
Flera bra videoklipp från computex men sen?
Ingen fredagspanel på över 3 månader, senast var i maj och sedan början av 2023 har den kortats ner till nästan oigenkännlighet.
Senaste klippet på youtubekanalen är över 3 veckor gammalt. Extrakanalen är i princip helt tom under hela 2023, totalt 5 klipp hittils, 2022 var det ändå 27 klipp.
Sparsamt med recensioner senaste tiden.
Borta är även tisdagshäng(live) sedan förra året.
T.o.m Inet, en e-handelsbutik, håller igång sitt community mer?
Man får inte glömma moderskeppet nr2 som är ett bra steg framåt, men det är ett endagsevenemang för de som kan medverka.

Chefredaktören är numera helt annoym, ingen anknytning till communityt, tidigare var det en "frontfigur". Det verkar saknas vision och styrning? Det behövs någon som leder, driver på, är synlig och har passion för vad sweclockers är och har varit.

Ber om ursäkt om jag låter negativ men när man har varit medlem i över 20 år och följt sida längre än så vill man inte att den ska dö eller bli tråkig att följa. Det behöva ett svenskt alternativ i den annars dominerande engelskspråkiga dator/teknikvärlden.

Håller tummarma för att det går att vända trenden!

Detta är en bra lista! Håller med om mycket. Fokus med vårt interna arbete handlar just nu att få upp mängden egna nyheter och unika tester. Det har dock visat sig vara lättare sagt än gjort, men vi köttar på. Har dock fullt förtroende att vi kan vända trenden och skapa ett ännu mer intressant flöde framöver, speciellt nu när alla är tillbaka efter semestern.

Skrivet av klotim:

Känner mer att det har blivit en del click-bait nyheter på senaste.

Har du några konkreta exempel?

Skrivet av ducedo:

Möjligtvis att det faller in under click-bait men nivån på artiklarna lämnar mycket att önska.

Artikeln om LTTs kvalitetspaus innehöll slarvfel, Prime-artikeln var direkt missvisande, Mullvad-artikeln hade felöversättning, data på kraschade hårddiskar innehöll så grundläggande fel att artikeln aldrig skulle blivit publicerad, rewrites saknar ofta källor så man får ofta börja googla för att förstå vad som faktiskt skett och många artiklar verkar vara ämnade att uppröra läsarna för att få kommentarer (LTT, prishöjning, Twitter, handelskrig, halvledare).

Samtidigt publicerar man fullt seriöst artikeln "Har du förtroende för Linus Tech Tips?".

Korrektur och rättningar är något som vi tar på allvar och vi ser till att rätta till eventuella felaktigheter så snabbt som möjligt. Givetvis bör det ske förbättring här och vi tar till oss av kritiken.

Allt som allt, så uppskattar jag verkligen tydlig och konkret kritik som detta. Det underlättar otroligt mycket för att se var vi kan göra förbättringar. Så tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Detta är en bra lista! Håller med om mycket. Fokus med vårt interna arbete handlar just nu att få upp mängden egna nyheter och unika tester. Det har dock visat sig vara lättare sagt än gjort, men vi köttar på. Har dock fullt förtroende att vi kan vända trenden och skapa ett ännu mer intressant flöde framöver, speciellt nu när alla är tillbaka efter semestern.

Kan du bemöta någon eller några av punkterna i listan i mer detalj så vi kan få insikt i hur ni arbetar med att förbättra situationen?

Skrivet av Enviro:

Har du några konkreta exempel?

Jag kan inte tala för vad denne person tycker, men om du vill ha ett par exempel ur min lista:

Skrivet av Enviro:

Korrektur och rättningar är något som vi tar på allvar och vi ser till att rätta till eventuella felaktigheter så snabbt som möjligt. Givetvis bör det ske förbättring här och vi tar till oss av kritiken.

Frågan är varför ska vi ens behöva rätta er? Ni borde se varje inskickad rättelse som ett misslyckande i er process! Särskilt när det kommer till rena faktafel. Hur kan vi som läsare lita på att det ni skriver i era recensioner stämmer när ni i era artiklar till synes inte ens vet skillnaden mellan ström och effekt? (Denna artikel innan den rättades)

Att det slinker igenom ett och annat stavfel är väl inte hela världen. Men felaktiga översättningar, faktafel, formuleringsfel och enkla grammatiska misstag gör det rent av jobbigt att läsa. Ta oss läsare på allvar och läs igenom artikeln innan ni släpper den!

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Kan du bemöta någon eller några av punkterna i listan i mer detalj så vi kan få insikt i hur ni arbetar med att förbättra situationen?

Jag kan inte tala för vad denne person tycker, men om du vill ha ett par exempel ur min lista:

Frågan är varför ska vi ens behöva rätta er? Ni borde se varje inskickad rättelse som ett misslyckande i er process! Särskilt när det kommer till rena faktafel. Hur kan vi som läsare lita på att det ni skriver i era recensioner stämmer när ni i era artiklar till synes inte ens vet skillnaden mellan ström och effekt? (Denna artikel innan den rättades)

Att det slinker igenom ett och annat stavfel är väl inte hela världen. Men felaktiga översättningar, faktafel, formuleringsfel och enkla grammatiska misstag gör det rent av jobbigt att läsa. Ta oss läsare på allvar och läs igenom artikeln innan ni släpper den!

Vad är skillnaden på ström och effekt? Effektsnåla låter inte riktigt lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden på ström och effekt? Effektsnåla låter inte riktigt lika bra.

Så länge spänningen är given/samma (i det här fallet är det ju det) så är väl det samma sak till och med?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden på ström och effekt? Effektsnåla låter inte riktigt lika bra.

Det är lite ovant kanske, men det är ett bättre ord om det är effekt man pratar om. I vissa fall (kanske inte just här dock) kan det ju förekomma flera spänningar och exakt hur man väljer att använda dessa är kanske mindre intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge spänningen är given/samma (i det här fallet är det ju det) så är väl det samma sak till och med?

Det är skillnad i matningsspänning på M.2 och SATA diskar. M.2 har 3.3V in, SATA 5V och 12V. I alla fall så delas spänningen ner till något annat i enheterna (t.ex. 1.8V), men det obfuskeras alltid för användare. Man pratar enbart om strömmen som matar enheten och/eller effekten den har.

Alltså är det strikt fel att tala om strömskillnaden mellan M.2 och SATA då de kan ha samma strömflöde, men olika effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det är skillnad i matningsspänning på M.2 och SATA diskar. M.2 har 3.3V in, SATA 5V och 12V. I alla fall så delas spänningen ner till något annat i enheterna (t.ex. 1.8V), men det obfuskeras alltid för användare. Man pratar enbart om strömmen som matar enheten och/eller effekten den har.

Alltså är det strikt fel att tala om strömskillnaden mellan M.2 och SATA då de kan ha samma strömflöde, men olika effekt.

Tror det är ganska få som mäter strömflöde i det fysiska lagret och skulle göra fel på det. Självklart finns det undantag där det är helt fel att resonera som jag sa ovan. Men är det mAH på litiumbatterier eller Ampere på 12V-kretsar etc. så känner vissa att det är tydligare till och med (för att det är siffror de är mer vana vid i ett visst sammanhang)

Men såklart, ska man mäta fysiskt så kommer man ju också se att spänningen fluktuerar baserat på lasten pga effektförluster i kablar och massa annat. Att bara mäta ström är inget jag förespråkar

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Chmat76:

Kan du bemöta någon eller några av punkterna i listan i mer detalj så vi kan få insikt i hur ni arbetar med att förbättra situationen?

Jag kan inte tala för vad denne person tycker, men om du vill ha ett par exempel ur min lista:

Frågan är varför ska vi ens behöva rätta er? Ni borde se varje inskickad rättelse som ett misslyckande i er process! Särskilt när det kommer till rena faktafel. Hur kan vi som läsare lita på att det ni skriver i era recensioner stämmer när ni i era artiklar till synes inte ens vet skillnaden mellan ström och effekt? (Denna artikel innan den rättades)

Att det slinker igenom ett och annat stavfel är väl inte hela världen. Men felaktiga översättningar, faktafel, formuleringsfel och enkla grammatiska misstag gör det rent av jobbigt att läsa. Ta oss läsare på allvar och läs igenom artikeln innan ni släpper den!

Kan inte gå in i mer detalj med listan utöver det jag skrev tidigare om mer eget innehåll. Men kan i alla fall berätta att jag, Calle och Jonas ska sätta oss ner senare idag och börja planera testhösten, vilket är första gången på en halv evighet. Ska bli riktigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kan inte gå in i mer detalj med listan utöver det jag skrev tidigare om mer eget innehåll. Men kan i alla fall berätta att jag, Calle och Jonas ska sätta oss ner senare idag och börja planera testhösten, vilket är första gången på en halv evighet. Ska bli riktigt roligt!

Hade som sagt varit grymt med annat än grafikkort. Gärna lite serverhårdvara med - och budgetprylar! Många år vi nog som inte har möjlighet att klämma ut 20 lax på hårdvara i dessa tider.

Permalänk
Musikälskare

Förutom några click-bait nyheter ibland (förstår det kan vara ett måste) så tycker jag det rullar på fint, inget direkt att klaga på faktiskt efter 21 år på sidan med 13,5K inlägg

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hade som sagt varit grymt med annat än grafikkort.

Har du hört att AMD slutar tillverka Radeon RX 6600-kort? . "AMD har inte bekräftat uppgifterna."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden på ström och effekt? Effektsnåla låter inte riktigt lika bra.

Effekt (P) = Spänning (U) x Ström (I).

Energieffektiv är ett uttryck jag hellre skulle använda.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ärade Sweclockers Redaktion,

Jag uttrycker här en önskan om att ni utför en omfattande jämförande granskning av de senaste SSD-enheterna. I granskningen bör särskild uppmärksamhet ägnas åt pris/prestanda-förhållandet, allmänna läs- och skrivhastigheter samt prestanda under olika belastningsscenarier. Det har noterats att det senaste testet ägde rum år 2021 och undrar om ni har planerat att genomföra ett uppdaterat test inom snar framtid eller hur ser er agenda ut?

Utöver SSD-enheter skulle det vara mycket uppskattat om ni kunde inkludera tester av moderkort, CPU-kylare, RAM-minnen, datorfläktar och eventuellt även ljudkort men egentligen allt som har med datorer att göra, de innehåller inte bara en CPU och en GPU. Jag loggar envist in var eviga dag med målsättningen att få tillgång till opartiska och objektiva tester som inte påverkas av sponsring eller andra potentiella intressekonflikter.
Jag är också beredd att aktivt stödja ert arbete genom medlemsavgift om detta kan bidra till högkvalitativa tester och skapandet av originalinnehåll då era annonsintäkter bara verkar räcka till copy/paste-nyheter.

Det var lite roligare förr måste jag säga och har lite svårt att se vad Sweclockers har sadlat om till. Tester av grafikkort uppskattas, likaså CPU:er när det väl beger sig - men varken CPU eller GPU blir bättre än datorn du sätter det i - därför hade det vart roligare med lite bredd och perspektiv.

Tack för er uppmärksamhet, ser fram emot att höra mer om era planer inom detta område.

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ärade Sweclockers Redaktion,

Det var lite roligare förr måste jag säga och har lite svårt att se vad Sweclockers har sadlat om till.

Med vänliga hälsningar

Håller med 100%

Jag "sjunger" ut som den gamle, kanske tråkiga men trogna 70-talisten som jag är här på Swec, med en låt som kom sent 90-tal.
Låten stämmer idag 100% med dagens företagande. Inte alls i deras nutid utan i vår nutid, d.v.s deras dåtid.
Kan och kommer inte skylla på Edin, konstaterar bara fakta som ovan och gratulerar @Edin till ett vinnande skepp.

Tragiskt att allt, precis allt idag, handlar om;
Come on, come on, lovin' for the money
Come on, come on, listen to the money talk
Come on, come on, lovin' for the money
Come on, come on, listen to the money talk

Ni som vet, ni vet, övriga "binga"

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket av kritiken i tråden som handlar om skifte från Swecs sida kontra skiftande intressen vartefter användarna åldras. ”Jag har hängt här i 20 år, det var roligare förr!” - ja, tro fan jag det. 🙄

Jag har också hängt här i ca 20 år, men då var jag mest intresserad av moddar, lysrör och hur jag kunde ändra animationen på Windows XP:s uppstartsskärm. Idag lockar det inte riktigt på samma sätt.

Visst har det hänt saker med Swec - det får man ju hoppas, under så lång tid och i en så föränderlig värld och bransch - men kan inte påstå att det skett något påtagligt kvalitetstapp. Jag tänker inte uttala mig om affärsmodell, men möjligen att det kanske är där man får ta sig en funderare och klura på vad som egentligen är lönsamt och attraktivt och inte (det finns inte många stora communityn i Sverige med en drös heltidsanställda - håller modellen?).

Hursomhelst, keep up the good work, friends! 🙌

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

”Jag har hängt här i 20 år, det var roligare förr!” - ja, tro fan jag det. 🙄

"ja, tro fan jag det"
Ok, varför det? Berätta för mig.

04 / 2004. Grattis.
Många barn? Grattis.

Ingen vettig här snackar om roligare förr, missförstånd DeLuXe!

Permalänk
Medlem

Enl. allabolag var det 23 anställda på Geeks AB -22. Jobbar alla dessa med FZ och Swec? Låter som många människor sett till vad som publiceras på Sweclockers, men är aldrig inne på FZ så det kanske läggs mest tid på den sidan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av frong:

Enl. allabolag var det 23 anställda på Geeks AB -22. Jobbar alla dessa med FZ och Swec? Låter som många människor sett till vad som publiceras på Sweclockers, men är aldrig inne på FZ så det kanske läggs mest tid på den sidan.

Om du är nyfiken så kan du se här vilka som jobbar hos oss:

https://www.sweclockers.com/info/redaktion
https://www.geeks.se/rorelsen-geeks/

Utöver detta finns det ett gäng frilansare som assisterar med nyhetsbevakning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kan inte gå in i mer detalj med listan utöver det jag skrev tidigare om mer eget innehåll. Men kan i alla fall berätta att jag, Calle och Jonas ska sätta oss ner senare idag och börja planera testhösten, vilket är första gången på en halv evighet. Ska bli riktigt roligt!

När sätter fredagspanelen igång igen?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av MickeV:

När sätter fredagspanelen igång igen?

När Fredagspanelen återvänder kan vi inte säga på rak arm. Vi håller på att ta fram nya koncept på video och så fort vi har något spikat kommer det kommuniceras, eller rättare sagt visas. Soon™ osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

När Fredagspanelen återvänder kan vi inte säga på rak arm. Vi håller på att ta fram nya koncept på video och så fort vi har något spikat kommer det kommuniceras, eller rättare sagt visas. Soon™ osv.

”Redaktionschef”

Det har jag inte lagt märke till förr… spännande!

Angående video så tänker jag lite som kanalen Tested på youtube, bara sätt Jonas framför linsen så blir det vettigt innehåll

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Enviro:

När Fredagspanelen återvänder kan vi inte säga på rak arm. Vi håller på att ta fram nya koncept på video och så fort vi har något spikat kommer det kommuniceras, eller rättare sagt visas. Soon™ osv.

Hoppas på en fredagspanel typ GamerNexus stil där han gör något skoj samtidigt som man diskuterar vad som hänt och tankar. Ex montera en ny kylare, titta på ett grafikkort eller annat nördigt samtidigt så det inte bara blir stillasittande ja ni diskuterar vi. Kanske on/off med sittandet ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Hoppas på en fredagspanel typ GamerNexus stil där han gör något skoj samtidigt som man diskuterar vad som hänt och tankar. Ex montera en ny kylare, titta på ett grafikkort eller annat nördigt samtidigt så det inte bara blir stillasittande ja ni diskuterar vi. Kanske on/off med sittandet ?

Ja, GamersNexus är en bra förebild men undvik bara att säga samma sak tre gånger som Steve brukar göra

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Kan vi, snälla, tona ned alarmismen och sensationalismen som numera genomsyrar Sweclockers nyhetsrubriker? Möttes idag av en stor varningstriangel och "Uppdatera nu!" som uppmaning. Vad är det som händer? Kommer datorn explodera ifall man inte gör det? Blir man av med sina bankkonton till någon nordkoreansk superhacker? Är världen förlorad?

Nä, det är en buffer-overflow attack (något som dessutom inte förklarades i artikeln! Jag var tvungen att trycka vidare och läsa själv om vad som står på) som för det första redan är avhjälpt i kommande uppdateringar, och för det andra en relativt obskyr vektor som kräver att man laddar specialgjorda bilder. För Svensson Svensson som bara läser GP, SweC och recept på köket.se är detta ett ickeproblem, och om en vecka när webbläsaren automatiskt uppdaterat sig så är han skyddad utan att ha gjort något åt saken.

"Säkerhetsbrist i webbläsares bildavkodning upptäckt - uppdateringar tillgängliga nu" Och någon generisk bild skulle vara betydligt mer passande ton. Jag är numera övertygad att redaktionen tycker att clickbait är ok, men inser inte att det drar ned helhetsintrycket på sidan och i längden engagemanget hos läsarna. Ni begår samma misstag som pojken i sagan "Pojken som ropade varg".

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår att sponsrade sektioner kan vara ett nödvändigt ont, men när det som i artikeln om Philipsskärmarna är ren okritisk reklam så skadar det förstås mitt förtroende för de tester Sweclockers gör. Hur vet jag att inte detta eller kommande samarbeten påverkar era tester?

Sen kanske det är jag som blir gammal, men jag tycker mig se en förändring i Sweclockers inriktning (precis som en del andra gjort i den här tråden). Det känns som att allt går mer mot "influencerjournalistik", d.v.s. interaktioner är viktigare än innehåll. Vi ser det i form av krönikor med "hot takes", lite mer tillspetsad rubriksättning, och kontroversiella trådar lyfts gärna fram på framsidan. Kanske är det det som krävs för att få verksamheten att gå runt, men det jänns lire trist.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av anon138754:

Hur vet jag att inte detta eller kommande samarbeten påverkar era tester?

Det enda jag kan säga, som har skrivit sponsrade tester på skärmar (inkl en från Philips), är att jag har varit fullkomligt fri att göra vilka bedömningar och slutsatser som helst. Tillverkaren har ingen som helst kontakt med mig som skribent såvida det inte uppstår några tekniska problem på min sida som behöver utredas (t.ex. transportskador som påverkar testets validitet, buggar i mjukvaran som kan vara exemplarberoende etc).

Naturligtvis har jag alltid en skyldighet i att argumentera för min sak och bedöma produkten med ett perspektiv likt dess målgrupp. En simpel spelskärm i budgetklassen ska bedömas utifrån de förutsättningarna och inte som en referensskärm för bildredigering. Däremot skriver jag aldrig något jag inte kan stå för och jag låter heller inte andra ändra i testerna bortsett från de layoutmässiga bitarna. Jag skulle aldrig låta tillverkaren (eller någon annan part för den delen) diktera mitt test till dess fördel.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Innan jag ens började skriva detta svar så tänkte jag för mig själv.. fan jag har svårt att hålla mig kort.
Det finns nog ingen TL:DR på detta.

För mig handlar det om dagsform. Ibland är allt super i forumet medan det emellanåt finns dagar där jag tycker att det är mindre bra - både i forum och artikel delen.

Det har säkert med åldern att göra också.

Om jag tänker på tester och "orginal" SweC artiklar så upplever jag att det varit färre av dem på senare tid.
Och testerna har inte grabbat tag i mig nu på samma sätt som för något år sedan.
Det kan beror på att jag konsumerar YT mer idag (mycket mer) än för bara 1.5-2 år sedan men nog också själva artiklarna i sig.

Ta 4070 testen som exempel.
Jag upplever inte att artikeln tog med speltitlar som verkligen hade utmanat grafikkortet, problematiseringen kring mängden grafikminne fick inte tillräckligt utrymme och att kortet fick en utmärkelse tycker jag inte att det förtjänade.

Tänk att en förälder idag, eller kanske mer relevant om ett halvår eller år, läser artikeln för att se vad de ska handla till sin avkomma Den personen kanske inte orkar läsa igenom alla kommentarer eller orkar skriva i forumet.
Personen kommer då att ta med sig vad som står i artikeln utan att förstå att mängden minne kommer att påverkar spelande negativt i titlar som behöver mer minne (Hogwarts bland andra) och att de kanske istället skulle tittat på ett kort från det röda eller blå laget.

De hade då heller inte vetat vad man hade förlorat eller vunnit med ett sådant val.

Vad jag kanske vill komma till är att det hade säkert varit bra med en sektion i artikeln där det mycket mer grundligt jämförs mellan kanske två alternativ och diskuteras i texten för/nackdelar med att välja dessa alternativ.

Nog om den artikeln - men varför inte fler tester av PSU:er. SweC har ju en testar för dessa?
Följd artiklar hade kunnat bli kort-artiklar om "moddade" kablar och hur de passar, fungerar och ifall de ändrar några av testvärdena.
Följd artikel 2 hade sedan varit en test mellan "moddade" kablar från olika tillverkar, hur är passform, längd, följsamhet och materialval.

Annat som skulle kunna vara intressant är att titta på spel inriktade tillbehör och hur bra de skulle kunna vara för "jobbet"?
Sitter kanske många som har en hemarbetsplats och är på väg att uppgradera sin skärm kanske - att ha en artikel "De bästa skärmarna för hemarbete och spel" hade då kunnat fokusera på ifall de har inbyggd KVM, ifall skärmtillverkaren tillhandahåller någon programvara som gör att man kan växla mellan jobb och hemdatorn via en tangentbords kombination?
Hur funkar det med att ha två datorer anslutna (min egen erfarenhet med min skärm (som inte är så spelinriktad) var att det började fungera bra först efter en FW uppdatering av skärmen efter 6-9 månader).

Ni har säkert själva en massa artikel idéer - om inte skapa en ny forumdel så lär det komma några där också.

Testpilot artiklarna kan vara intressanta, för mig spelar det roll ifall det är en produkt som jag är intresserad av eller inte.
De jag har läst har varit mer personliga än SweC artiklarna och det tycker jag är bra. Jag kan nästan tycka att de kunde bli mer personliga men det har ju också att göra med hur personen som skriver dem är.
Jag tycker att dessa Testpiloter ska fortsätta då det är ett bra alternativ på siten.

Om SweC vill prova på något helt crasy så hade ni kunnat fråga någon/några forum medlemmar om de vill beta läsa en artikel. De hade då kanske haft x timmar på sig att läsa och komma med kommentarer som "hur var det med ljud nivån eller coil wine" eller "hur kändes materialet, var det fast eller flamsigt".
Dessa kommentarer borde ju inte påverka själva test utlåtandet då det är SweC som gjort testerna men hade kanske kunnat skapa fler dimensioner i artikeln.

Till forumet så är det / blir det skapat av de användare som skriver i det.
Att det förändras är ju naturligt och ibland så skriver någon oerhört kunnigt i någon tråd, exempel @Yoshman & @Laxpudding

Sedan finns det andra som kanske är nya (eller trollar men det är en annan sak) som söker kunskap men orkar inte lyfta ett finger själva utan förväntar sig bli skedmatade precis allt.

Jag har nog skedmatat men på senare tid så börjar jag skriva ett svar och efter en eller två paragrafer så kommer jag fram till "F it" och bara stänger ner fönstret.

Jag kan tycka att det minsta man gör innan en tråd skapas är att läsa in sig på sin egen frågeställning så att man vet att ge ett minimum av information så att inte trådskapare behöver fråga "Vad ska du spela, vilken upplösning, vad ska du använda datorn till" osv.

Andra trådar kommer man in efter att har pågått en stund och så är det någon som skriver "jag har inte läst hela tråden, men ...".
Va F-n, orkar du inte läsa tråden varför ens svara på det övergripande diskussionsämnet? Jag kan förstå att om ett inlägg ställer en fråga eller påstående att bemöta eller svara på just det - men att komma med något generellt som vi andra i tråden redan diskuterat och lämnat bakom oss känns som jäkligt "någonting-negativt".

En annan sak som jag märker, även med mina egna inlägg, är att en del av de som svarar i trådar försöker min/max:a sina råd till OP som kanske bara vill veta ifall en komponent är bra eller inte.
Det ligger nog i sakens natur att de som svarar ser att komponent X hade varit bättre för att "anledning".
OP hade kanske istället varit mer betjänt av att välj inte komponent a, b eller c för att de har kända problem.

... detta börjar bli långt och även om det säkert finns mer att säga kring forumet så rundar jag av här. Annars blir det väl ännu färre som orkar läsa inlägget.

Känner att det här matcha mina känslor, det här med att skedmata i forumet framförallt! Tror jag spendera närmare en timme innan idag eller igår på att samla ihop ett gäng länkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hade som sagt varit grymt med annat än grafikkort. Gärna lite serverhårdvara med - och budgetprylar! Många år vi nog som inte har möjlighet att klämma ut 20 lax på hårdvara i dessa tider.

Jag instämmer!

Som gammal gamer inser man ju att det knappast krävs ett 4090 och den senaste processorn för att spela spel. Men det är något jag märker att många yngre i min närhet tror.

Ett bra test av lite äldre men vanligt förekommande maskinvara hade varit roligt. Jag byggde en dator till sonen med uråldrig maskinvara, 2600K, ett 980, 8 GB ram och en billig SSD. Den visade sig kunna spela alla spel han kände till i 1080 utan några problem.

Senare uppgraderade jag den med överblivna saker till 6600, 2060 och 16 GB och nu ser spelen I PRAKTIKEN lika bra ut som på Series X.

Så en kul artikel hade kunnat vara "Bygg en bra gamingdator till barnen med överblivna prylar" typ...

I övrigt tycker jag det är många bra och trevliga artiklar och videos på Swec, hänger här alldeles för mycket.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har du några konkreta exempel?

Angående clickbait, jag tycker detta är ett bra exempel från idag:
"Xbox Series X byter till cylinderform nästa år"
Men sista paragrafen i denna nyhet är:
"Uppgifterna är över ett år och kommer från en intern presentation. Det är alltså fullt möjligt att Microsofts planer har ändrats sedan dess, så räkna inte till hundra procent på att några uppdaterade Xbox Series X/S-modeller kommer släppas."

Jag tycker nyheten i sig var bra/intressant, känslan man får efter man läst nyheten är att ni fortsätter med sensatiionsrubriker/clickbait för att ni ser att det driver engagemeng i forumet och kanske mer trafik till siten? Men hur länge kommer man tillbaka till en site man känner sig lurad/sviken av?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Bjirn:

Angående clickbait, jag tycker detta är ett bra exempel från idag:
"Xbox Series X byter till cylinderform nästa år"
Men sista paragrafen i denna nyhet är:
"Uppgifterna är över ett år och kommer från en intern presentation. Det är alltså fullt möjligt att Microsofts planer har ändrats sedan dess, så räkna inte till hundra procent på att några uppdaterade Xbox Series X/S-modeller kommer släppas."

Jag tycker nyheten i sig var bra/intressant, känslan man får efter man läst nyheten är att ni fortsätter med sensatiionsrubriker/clickbait för att ni ser att det driver engagemeng i forumet och kanske mer trafik till siten? Men hur länge kommer man tillbaka till en site man känner sig lurad/sviken av?

Håller med. Den är nu justerad!