Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Varför har ni så stor buffert isåfall? Det jag kallar buffert är saker man kan få ut inom några dagar. I mitt fall har jag dem hos avanza på sparkonto med 3.25% ränta. Super då jag kan föra över dem direkt. Sen har jag den "lilla bufferten" med cirka ~20 på mitt vanliga konto. har extremt svårt att se att en människa skulle kunna få en utgift över 20 000 som behöver betalas inom 3 dagar.

Låter helt sinnessjukt att få A-kassa när man frivilligt avslutar sin anställning. Är ju inte det den är till för.

Skrivet av Cerb:

Håller med!

Det ger en del fördelar och rör sig mest troligt om ganska lite skattepengar på det stora hela, största fördelen är att öka rörligheten och effektiviteten på arbetsmarknaden. Säg t.ex. att ens partner får nytt jobb på annan ort och man väljer att flytta familjen, ganska rimligt ändå att det finns med som stöd om det tar lite tid att få nytt jobb på nya orten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det ger en del fördelar och rör sig mest troligt om ganska lite skattepengar på det stora hela, största fördelen är att öka rörligheten och effektiviteten på arbetsmarknaden. Säg t.ex. att ens partner får nytt jobb på annan ort och man väljer att flytta familjen, ganska rimligt ändå att det finns med som stöd om det tar lite tid att få nytt jobb på nya orten.

Detta låter som definitionen av slöseri av skattepengar. Man får ju spara för sådant.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Detta låter som definitionen av slöseri av skattepengar. Man får ju spara för sådant.

Finns mycket man skulle kunna spara till som staten betalar, men det är Sverige och skyddsnäten är otroligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det visar väl bara antalet personer (eller rättare sagt konton) på Avanza som äger aktien? det säger inget om totala antalet aktieägare.

Jag skrev att det hette "ägare på Avanza", varför skulle någon tolka det som alla aktieägare? Det är oklart om Avanza räknar konton eller personer.

Skrivet av anon344829:

'Stjänförvaltarna' som media kallade dem för. Vet inte hur många poddar & youtube-videos jag har sett med dessa herrar. Hyllandes till skyarna som sådana genier.

<Uppladdad bildlänk>

Och dom är säkert också genier, precis som många andra förvaltare. Högutbildade, näsan i markanden, träffar bolag etc. Dock en påminnelse till alla nybörjare att tänka efter innan man betalar för aktiv förvaltning.

(In before "men man kan inte kolla på 3 år buh-huh", det kan man visst, och jag har betalat över 3% i fondavgift, men då är det utstuderade swingtrades på momentum, inte buy and hold som småsparare gör).

50% på 4,5 år är väl inte dåligt? Vad ska en stjärnförvaltare snitta per år? Jag håller med om att de (förvaltarna och teknikfonderna) var överhypade dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

50% på 4,5 år är väl inte dåligt? Vad ska en stjärnförvaltare snitta per år? Jag håller med om att de (förvaltarna och teknikfonderna) var överhypade dock.

Du hade fått något liknande med en vanlig svensk indexfond, men lägre risk. Sedan ligger det i sakens natur att om man satsar på en viss sektor och den tappar i värdering så kommer en aldrig så skicklig förvaltare inte att kunna gömma sig. Frågan är mer om den lyckas minimera de negativa effekterna eller inte.

(Ingen recension av den aktuella fonden i sig.)

Permalänk

lägger in 20k till på SSAB efter fredagens ras som ska beror på logistiktrubbel

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

lägger in 20k till på SSAB efter fredagens ras som ska beror på logistiktrubbel

Så här lågt har dom inte legat sen januari verkligen bra köptillfälle får man hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

lägger in 20k till på SSAB efter fredagens ras som ska beror på logistiktrubbel

Är inte ssab insyltad i nåt av de där gröna stål projekten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Är inte ssab insyltad i nåt av de där gröna stål projekten?

Jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stor risk att det blir ebberöds bank av dem. Hade undvikit ssab tills det är över faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Så här lågt har dom inte legat sen januari verkligen bra köptillfälle får man hoppas

Än så länge har de inte hunnit ligga så här lågt sedan i januari. Det finns ju väldigt goda skäl till raset i år. Med det sagt, jag har också gått in med en liten position där. Ser det dock som extremt hög risk.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av Chris_H:

Stor risk att det blir ebberöds bank av dem. Hade undvikit ssab tills det är över faktiskt.

Ssabs utdelning bara där är är ju sjukt hög, så även om kursen står sig, ger utdelningen rätt skön avkastning för stunden även om utdelning på typ 50% av vinsten inte är sisådär jättehållbart i längden. Sen ska väl ssab sjösätta ett återköpsprogram, vet inte hur det kommer påverka kursen. Det verkar ju iallafall som om företaget drar in mer pengar än vad de har kapacitet att göra av med. Sen var det väl lkab som hittade massa jordartsmetaller nyligen, skulle inte förvåna mig om ssab har något med det där att göra också

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för analysen. Även om det hade funnits tillräckligt med information att göra en indirekt jämförelse mellan de två studierna så hade det ändå varit äpplen och päron. PULSAR var en randomiserad prospektiv studie medan CS1 är en post-hoc fallstudie (en extrem Form ab cherry picking). Frågan är om det var någon enda patient i PULSAR som förbättrades på den parametern? Det var iaf patienter som förbättrades i NYHA-klass.

En kanske mer intressant fråga är om någon patient i placeboarmen förbättrades på samma sätt som i den här fallstudien. Om svaret på den fråga är ”nej” så ökar sannolikheten att CS1 kan visa effekt vid slutanalysen av studien. Och det är nog ändå det de får hoppas på (och i ärlighetens namn skulle en positiv readout motivera nuvarande värdering).

De kommer inte att kunna hävda superiority mot konkurrenten med sitt studieprogram. För det krävs en head-to-head-studie.

Och till sist kom en rejäl uppvärdering, och då har vi inte fått interim data för första 16 patienter som ska presenteras Q4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Och till sist kom en rejäl uppvärdering, och då har vi inte fått interim data för första 16 patienter som ska presenteras Q4.

Det har inte hänt något så det spelar ingen roll om det går upp eller ner. Det enda som spelar roll är faktiska resultat och att de har tillräckligt mycket kassa att komma till den punkten.

Edit:
De hade väl någon presentation nyligen där de gjorde reklam för partnerns lösning?

Permalänk
Avstängd

Klart det spelar roll, vad är annars syftet och vara på börsen om inte för och tjäna pengar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det har inte hänt något så det spelar ingen roll om det går upp eller ner. Det enda som spelar roll är faktiska resultat och att de har tillräckligt mycket kassa att komma till den punkten.

Edit:
De hade väl någon presentation nyligen där de gjorde reklam för partnerns lösning?

Sådär säger bara någon som inte investerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Klart det spelar roll, vad är annars syftet och vara på börsen om inte för och tjäna pengar?

Du har sålt en del med andra ord? Jag antar att du förstod vad jag menade i förra inlägget.

Permalänk
Avstängd

10% av totalen, 4kr innan årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Sådär säger bara någon som inte investerat.

Han har ju rätt. Ingenting har förändrats förutom några miljoner mindre i kassan, lock-up avtal och förhoppningar om att fas studien ska lyckas.

Det är bättre tråden inte fylls ut med nyheter kring massa spekulativa småbolag som aldrig tjänat pengar där allt hänger på någon fas studie.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Nu har Augusti siffrorna kommit in på Avanza, är nöjd med min Augusti

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

-0.99% för mitt sparande på Avanza i augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu har Augusti siffrorna kommit in på Avanza, är nöjd med min Augusti
<Uppladdad bildlänk>

Själv gick jag back 0.26% men totalt +2k...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ställer mig lite tveksam till Avanzas uträkning...

(Den korrekta siffran är -2,08%)

Permalänk
Medlem

Gick +1.2%!

Permalänk
Medlem

@PatrickP
Jag har ett af-konto jag inte använder längre som visar +116 666,67%

-2.5% i augusti, det var den månadslönen det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Hade också en utveckling i augusti rätt nära index, brukar bli så med en väl diversifierad portfölj.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Någon annan här som använder Lysa? Hur har det fungerat för er och finns det något bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Någon annan här som använder Lysa? Hur har det fungerat för er och finns det något bättre alternativ?

Jag har lysa som tillväxt (100% aktier) och sigmastocks (utdelning).

Superenkla plattformer och lysa är det som gått bäst för mig av allt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Owlbeast:

Någon annan här som använder Lysa? Hur har det fungerat för er och finns det något bättre alternativ?

Lysa har dividerats till och från i denna tråden och det generella konsensus som har nåtts är att:
Lysa är bra för:

  • de som inte är intresserade av ämnet.

  • de som inte vill behöva röra ett finger.

  • de som är nöjda med Lysas fördelning.

Detta är egentligen rätt många, är man mer intresserade så går det att få en billigare lösning och/eller anpassad fördelning för det mesta. Inte alltid, men för det mesta.

Jag körde en jämförelse på två snarlika portföljfördelningar, en på lysa och en egen under ca 2 års tid. Min egna var billigare och hade lite bättre avkastning. Sharpe-var något bättre på min fördelning också. Däremot hade nog Lysas portfölj gott bättre senaste året med tanke på valutaexponeringen mot amerikanska fonder (dollarhandlade).

Om du är nöjd med Lysa så kör vidare.

Om du vill ha alternativ så finns det:
Avanza Auto 6 (Typ lysa 100% aktiefond).
Nordnet har något liknande som Avanza.
Fundler har samma format som Lysa
Danske bank har sin "robot" June, som i princip är samma sak som Avanzas "hur risktålig är du" och sedan erbjuds ett sparpaket.

Jag kör egenkomponerad fondportfölj men det är mer arbete, inte minst när det är utspritt på olika plattformar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lysa har dividerats till och från i denna tråden och det generella konsensus som har nåtts är att:
Lysa är bra för:

  • de som inte är intresserade av ämnet.

  • de som inte vill behöva röra ett finger.

  • de som är nöjda med Lysas fördelning.

Detta är egentligen rätt många, är man mer intresserade så går det att få en billigare lösning och/eller anpassad fördelning för det mesta. Inte alltid, men för det mesta.

Jag körde en jämförelse på två snarlika portföljfördelningar, en på lysa och en egen under ca 2 års tid. Min egna var billigare och hade lite bättre avkastning. Sharpe-var något bättre på min fördelning också. Däremot hade nog Lysas portfölj gott bättre senaste året med tanke på valutaexponeringen mot amerikanska fonder (dollarhandlade).

Om du är nöjd med Lysa så kör vidare.

Om du vill ha alternativ så finns det:
Avanza Auto 6 (Typ lysa 100% aktiefond).
Nordnet har något liknande som Avanza.
Fundler har samma format som Lysa
Danske bank har sin "robot" June, som i princip är samma sak som Avanzas "hur risktålig är du" och sedan erbjuds ett sparpaket.

Jag kör egenkomponerad fondportfölj men det är mer arbete, inte minst när det är utspritt på olika plattformar.

Stort tack för input!
Jag är ganska aktiv i fonder och aktier med mitt egna sparande, men har valt Lysa till barnens sparande då jag inte velat "leka" så mycket med deras framtida pengar. Har fungerat väldigt bra än så länge, men tiden får utgöra om det ska flyttas. Jag får kolla lite på dina alternativ.