Xbox Series X kan byta till cylinderform nästa år

Permalänk

Varför inte göra den 14-15cm i diameter och sedan med slot-in på mitten eller på övre halvan?

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

beror väl på, jag är inte emot det så länge men har nån form av lösning likt extern läsare då servers mm för eller senare lägger ner. Att kunna spela ett spela 10-15 år senare ska man inte ta för lätt på. Nostalgi är en väldigt viktig del av livet för många...

Att kräva att en produkt fungerar en viss tid skulle inte fungera för fysiska produkter i alla fall. Bättre i så fall att kräva att en produkt som säljs digitalt skall vara funktionell x år i lagstiftning eller finnas med som information vid köp. Många spel är oavsett skiva eller download idag beroende av servrar så problemet är inte unikt för digital distribution.

Något som jag tycker vore intressant är om man kan lagstifta om att serverplattformar/tjänster som läggs ner automatiskt blir public domain.

Personligen tycker jag att det är ett större problem med för mycket nostalgi, allt för många nya spel är remakes etc. Starfield är ju i princip Fallout med Mass Effect-inslag. Jag älskar Starfield men det känns verkligen inte som en ny IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hoppas eu eller liknande tvingar dom göra det möjligt att köpa och sälja begagnade spel ”digitalt” om skivspelaren tas bort.
Möjligheten till att köpa och sälja spel begagnat är orsaken till att jag inte vill ha en ”helt digital” konsol.

Skivan är ju redan utspelad idag, den avänds istället för bredbandsuppkoppling första 5m-24h man spelar beroende på ens internetuppkoppling. Sen måste ju ändå spelet patchas till senaste version och ha kontakt med företagens servrar. I de flesta fall. Små utveklare undantaget men de levererar ju ändå inte på skiva.

Att sälja begagnade spel var något som funkade när de kom på fysisk kasett och en bit in i tiden de kom på CD skiva. Men idag?
Ska jag sälja mina iTunes album när jag slutat lyssna på dem? Eller filmer man köper digitalt?

Permalänk
Medlem

Känns dumt med en cylinderformad, det som jag verkligen gillar med nuvarande design är ju att man kan ställa eller lägga den lite som man vill.

Jag har min liggandes i tv-bänken bakom dörr så den inte syns, liggandes med utblåset riktat utåt. Så när man ska spela är det bara att öppna dörren så blåser den varmluften rakt ut. Väldigt smidigt att kunna dölja undan den så som man vill.

Om den hade varit rund hade det blivit väldigt konstigt?

Jag hade också saknat skivspelaren, har massa gamla xbox spel på skiva som jag gärna vill kunna fortsätta spela.

Permalänk
Medlem

Märklig vinkling på rubriken kan jag tycka. Är den stora nyheten verkligen att den blir cylinderformad, inte att den förlorar skivläsaren?

Skrivet av Ahlen:

Rätta mig om jag har fel men ligger verkligen spelen på disken idag? Hade för mig att det bara ligger en licens på blu-rayen sen går den ut och tankar spelet ändå? Isf så förstår jag varför de är påväg bort.
Enda som är tråkigt isf är ju att man tappar access till sina gamla x360 spel. Men hade varit nice om man kunde regga dessa på sitt konto så man får dem digitalt istället.

Spelen ligger på disken, du kan installera dem helt offline så länge du haft din Xbox online vid något tillfälle för att göra första setupen. Så är det med de allra flesta spelen, förutom undantag som bl.a. Halo Infinite, CoD-spelen, Starfield m.m. som har noll eller mycket lite data på skivan.

Du kan inte regga spel på skiva och göra dem digitala (och spela dem utan skiva). Då skulle du kunna dela ut skivan till alla du känner, sälja den vidare så fler kan göra samma sak. Microsoft skulle aldrig göra något sådant. Har du ingen skivläsaren så förlorar du alla spel du har på skiva.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hoppas eu eller liknande tvingar dom göra det möjligt att köpa och sälja begagnade spel ”digitalt” om skivspelaren tas bort.
Möjligheten till att köpa och sälja spel begagnat är orsaken till att jag inte vill ha en ”helt digital” konsol.

Kan ju låta bra men då skulle sådan lagstiftning gälla all mjukvara och nu går ju det mesta mot SaS så jag tror det tåget har gått. Det borde definitivt vara möjligt att extrahera licensen och skicka den till någon annan men som sagt, svårt att lösa juridiskt då licenser i vissa fall helt har ersatts med prenumeration. Personligen tycker jag ägande är överskattat. Vill jag spela något gammalt spel långt senare så finns det nog utrymme för operatörer att sälja tidsbegränsad access till spelet i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skjut inte budbäraren nu, men:

Förra året låg konsolspelsförsäljningen på ca 72% digitalt. Senaste kvartalet låg det på cirka 80%.

Det ökar hela tiden i rask takt.

Total spelförsäljning digitalt om man räknar in mobiler och Pc ligger på runt 95%.

Kommer man ner mot 10% andel börjar det bli extremt svårt att ekonomiskt motivera fysiska spelsläpp eftersom alla regioner kräver översättning, egna åldersmärkningar, egna distributionsled osv. Så om antalen blir för låga försvinner skalfördelarna och varje enhet kostnad går upp - och då har de i regel redan sämre marginal än vad man har på digitala spel till att börja med.

Så förhoppningar om att konsoler fortsatt kommer utrustas med fysiska läsare är nog förgäves. Behovet kommer inom något enstaka år vara för nischat.

Att plugga in en egen läsare via USB lär inte heller funka (konsoler har custom firmwares och andra hyss för sig) men kanske att de kommer sälja det som en tillsats. Typ som hddvd-spelaren till Xbox 360?

Du har ju inte fel men det är en tråkig utveckling för de som vill kunna äga sina spel, något man dessvärre inte gör om man köper dem digitalt. Håller med alla som skriver att fysisk media är billigare än digitalt, ger mervärde eftersom spelen kan säljas vidare osv. På PC är allt sådant kört sedan länge men inte på konsolerna (än iaf).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Skivan är ju redan utspelad idag, den avänds istället för bredbandsuppkoppling första 5m-24h man spelar beroende på ens internetuppkoppling. Sen måste ju ändå spelet patchas till senaste version och ha kontakt med företagens servrar. I de flesta fall. Små utveklare undantaget men de levererar ju ändå inte på skiva.

Att sälja begagnade spel var något som funkade när de kom på fysisk kasett och en bit in i tiden de kom på CD skiva. Men idag?
Ska jag sälja mina iTunes album när jag slutat lyssna på dem? Eller filmer man köper digitalt?

Jag köper och säljer många spel begagnat till min Xbox och switch i alla fall brukar inte behålla spel när jag spelat igenom dom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Lite som xox 😁.

Xtube är ett annat dåligt alternativ här

😁 Från och med nu är det en Xtube!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Att kräva att en produkt fungerar en viss tid skulle inte fungera för fysiska produkter i alla fall. Bättre i så fall att kräva att en produkt som säljs digitalt skall vara funktionell x år i lagstiftning eller finnas med som information vid köp. Många spel är oavsett skiva eller download idag beroende av servrar så problemet är inte unikt för digital distribution.

Något som jag tycker vore intressant är om man kan lagstifta om att serverplattformar/tjänster som läggs ner automatiskt blir public domain.

Personligen tycker jag att det är ett större problem med för mycket nostalgi, allt för många nya spel är remakes etc. Starfield är ju i princip Fallout med Mass Effect-inslag. Jag älskar Starfield men det känns verkligen inte som en ny IP.

Hade väl varit en bra del med lagstiftning men skyddar inte mot nedläggning av bolag tex. Sen är det ju så att många spela ändå kräver uppkoppling som du säger och där är det ju problem ändå men finns ju ändå spel som klarar sig utan. Men man ska väl inte blåsa upp det.
Vill man spela gamla spel får man ha en gammal konsol tillhands helt enkelt, så har det ju varit hela tiden även om emulatorer och annat går runt så har det ju aldrig funnits några garantier..

Gällande remakes håller jag med, men som både musik och film är det ju svårare att skapa ett "orginal" idag än för 10-20 år sedan då det redan finns så mycket content och ideer som är realiserat. Sen är det inte hela svaret då det har blivit mycket mer fixerade vid pengar då mycket större andel av folket förbrukar detta... Vilket gör man tänker mer rullande band än kvalitet... Man gör Ford filmer istället för Ferrari filmer...

Slutsatsen är ju att Det helt enkelt var bättre förr och det kommer alltid stämma

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Jahapp, då blir det att köpa en Xbox luftrenare då. Har redan ett Xbox kylskåp.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det vore något! Och så kan den öppnas som en sådan här pedalhink

<Uppladdad bildlänk>

Precis min tanke, fotpedal för "eject" blir ju perfekt då man ofta har händerna fulla med handkontrollen.
Kanske en magnet på handkontrollen för att lyfta ur skivan vore fiffigt?

Edit: Varför inte en inbyggd CD-växlare 10 slot-in fack?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Utan skivspelare känns verkligen som ett stort steg bakåt… kommer en sådan ens att kunna användas om 10 år? Köpa begagnade spel, eller skivspel på rea?

Skrivet av Mocka:

Du har ju inte fel men det är en tråkig utveckling för de som vill kunna äga sina spel, något man dessvärre inte gör om man köper dem digitalt. Håller med alla som skriver att fysisk media är billigare än digitalt, ger mervärde eftersom spelen kan säljas vidare osv. På PC är allt sådant kört sedan länge men inte på konsolerna (än iaf).

Bör väl dock nämnas att många spel nu för tiden inte går att installera och spela med endast skiva utan internetkoppling, så om tjänsten försvinner så blir skivan ändå pappersvikt, så man äger tyvärr inte produkten mer av att ha den fysiskt i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för alla ens gamla spel man har på skiva.
MS la ner så mycket tid och arbete på att få bakåtkompatibilitet att fungera, och så skrotar dom det nu....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Tyckte MS att Mac Pro (2013) var så fet att de ville ha samma design själva?
Vilka pottsorkar

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tråkigt för alla ens gamla spel man har på skiva.
MS la ner så mycket tid och arbete på att få bakåtkompatibilitet att fungera, och så skrotar dom det nu....

Nog för att de fortfarande stödjer bakåtkompatibilitet. Många av spelen som stöds säljer de fortfarande på Xbox Live Store.
Men jag instämmer i det du skriver att det är tråkigt när ens fysiska spel inte längre har någon användning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

De på designkontoret som ville ha en cirkel istället för en kvadrat har äntligen vunnit...

Bara trekanten kvar, så har de avverkat symbolerna på Sonys handkontroller.

Permalänk
Medlem

Inte använt skivor sedan Xbox 360 i 2012, skulle aldrig tänka på att gå tillbaka. Blev förvånad att även denna generation hade skivläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Bara trekanten kvar, så har de avverkat symbolerna på Sonys handkontroller.

Det sägs att de använder en gammal variant av MS Paint, så det är helt klart möjligt!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Skivan är ju redan utspelad idag, den avänds istället för bredbandsuppkoppling första 5m-24h man spelar beroende på ens internetuppkoppling. Sen måste ju ändå spelet patchas till senaste version och ha kontakt med företagens servrar. I de flesta fall. Små utveklare undantaget men de levererar ju ändå inte på skiva.

Att sälja begagnade spel var något som funkade när de kom på fysisk kasett och en bit in i tiden de kom på CD skiva. Men idag?
Ska jag sälja mina iTunes album när jag slutat lyssna på dem? Eller filmer man köper digitalt?

Jag har iaf köpt begagnade PlayStation 3 spel.
PS3 använder BluRay.
Åtminstone de jag har går att köra helt utan att ha konsolen uppkopplad.
Nu är ju inte PS3 direkt ny längre...
Men "och en bit in i tiden de kom på CD skiva."
Så typ Sega CD, Sega Saturn och PlayStation (PS1) ?
PS3 är åtminstone ett antal år nyare än de konsolerna och släppt efter 1990-talet.

För mig känns det ointressant att köpa en "konsol konsol" om den inte fungerar helt offline.
Bara man kan fixa strömförsörjning ska den fungera off grid om man vill.
Möjligheten att köpa och sälja begagnat.
Att själv välja hur länge man vill spela istället för leverantören bestämmer.

Om digitalt är enda alternativet så är det väl i så fall Steamdeck eller dyl. som kan köra spel från Steam och/eller GoG som kan vara intressant.

Men visst, om Microsoft hade gjort ett samarbete med GoG och gjort en GogDeck och släppt alla spel DRM-fritt på GoG så hade jag varit intresserad.

Permalänk
Medlem

Noterbart hur sena på bollen de är. Sony har kört TSMC N6 i, vad är det, ett år redan och refreshen av lådan kommer troligen iår.

Och som sagt, eventuellt (inte säkert, allt går ju upp nu) så kommer Sony lägga sig lägre i pris med sin refresh. Om så blir fallet så vittnar det om att Series X inte är särskilt kostnadseffektiv (map BOM+Mfg). De satte väl sitt hopp på bastarden S...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Bör väl dock nämnas att många spel nu för tiden inte går att installera och spela med endast skiva utan internetkoppling, så om tjänsten försvinner så blir skivan ändå pappersvikt, så man äger tyvärr inte produkten mer av att ha den fysiskt i det här fallet.

Ja det stämmer ju Tråkigt som sagt men så är det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ni som älskar fysisk media, gör ni på samma sätt på pc? Går det ens att köpa spel på fysisk media till pc? Tror inte jag haft en optisk läsare i en dator på 10+ år.

Jag gillar ju konceptet med fysisk media. Jag håller med om argumenten. Men... jag kommer inte ihåg senaste gången jag köpte ett spel som inte var ett digitalt köp...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Apple är tvingade att öppna upp för fler shoppar i sitt system så kan man tycka att konsolerna står näst på tur.

Permalänk

Tror ni den ”gamla” series x kommer fasas ut mot refreshen?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Spel går över till SaaS, finns inget som talar emot det. Men för er retronördar så är det nog ingen fara. Inom filmvärlden så är alltid kanalerna som streamar/visar gammalt från 80/90-talet de billigaste

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3