Passivt kyld speldator (5-10 år gamla spel - Ultra grafik)

Permalänk
Medlem

Passivt kyld speldator (5-10 år gamla spel - Ultra grafik)

Jag är på jakt efter en ny speldator, startade min gamla spel-pc men de flesta spel fungerar inte på Windows 7 längre pga t ex origin, ubisofts etc plattformar tvingade en att uppgradera till versioner som inte stöds av Windows 7.. Hade jag vetat detta hade jag inte anslutit den till internet..

Har provat att spela lite på min 5 år gamla Intel NUC och den presterar förvånansvärt bra trots sin i3 processor, men kör mest på low-medium vid grafik vid 1440p och hade gärna ökat till Ultra, samt lite nyare spel. Med nyare spel menar jag att fortsätta på t ex battlefieldserien efter BF3 och BF4. Alltså inte spel som släpptes i förra veckan. Tänkte att jag kan höja ribban till 6000 kr så kan jag köpa en lite värre cpu/gpu och även ett passivt kylt chassi, så flyttar jag över SSD och ram om det nu är möjligt. Vet dock inte om jag ska köpa nuc, simply nuc, beelink, minisforum eller morefine.

Funderar t ex på den här:
https://morefine.com/products/morefine-m600-mini-pc-amd-6900h...

Eller tror ni att det lönar sig bättre att plocka ihop en stationär pc på traditionellt vis?

Nucen är nästan helt tyst, drar lite ström, liten i formatet och jag tror jag betalade 1800 kr exkl. operativ, SSD och ram. Nu blir det ju visserligen tredubbla pengen, men känns ganska oslagbart efter att kikat lite på prisjakt på datordelar, men jag kanske har missat något?

Permalänk
Medlem

Hur hadde du tänkt stoppa in ett grafikkort i det chassit? Och ska hela bygget vara pasivt kylt så behöver du rätt mycket metall som varmen kan försvinna igenom.
Battlefield är kanske inte de mäst tyngsta nu du kan köra. Men de var det en gång i tiden, så det krävs ändå lite om du vill köra på ultra i 1440p. BF1 vill gärna ha ett gtx1060 som rekommenderat

Jag hadde nog mer sattsat på en mer "traditionell" dator med bra luftflöde och tysta fläktar som i så fall kan gå på lågvarv för att inte höras.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hur hadde du tänkt stoppa in ett grafikkort i det chassit? Och ska hela bygget vara pasivt kylt så behöver du rätt mycket metall som varmen kan försvinna igenom.
Battlefield är kanske inte de mäst tyngsta nu du kan köra. Men de var det en gång i tiden, så det krävs ändå lite om du vill köra på ultra i 1440p. BF1 vill gärna ha ett gtx1060 som rekommenderat

Jag hadde nog mer sattsat på en mer "traditionell" dator med bra luftflöde och tysta fläktar som i så fall kan gå på lågvarv för att inte höras.

Jag har inte tänkt att köpa ett fristående grafikkort, utan enbart använda mig av den inbyggda grafikkretsen. Typ Radeon 680M/780M eller Intels motsvarighet. I min tidigare gamingdator hade jag vattenkylblock på allt och radiator separat utanför chassit med en 300 rpm fläkt och t om det ljudet har irriterat, så fick ställa datorn i ett rum intill och borra ett hål genom väggen för kablarna. Så jag tänker gå på helt fläktlöst denna gången

Chassit jag har tänkt ser ut enligt nedan, en stor metallklump bestående av 2kg kylflänsar.
https://www.quietpc.com/sys-ultranuc-pro-12-fanless

Att spela i 1080p istället för 1440p är absolut en kompromiss jag kan göra. Om man kollar på Robtechs videor så presterar flera av årets och även fjolårets barebone datorer bra i 2 år gamla Forza horizon 5 på lägre grafik i 1080p.

T ex NucBox K2 med Ryzen 7735HS och Radeon 680M
https://www.youtube.com/watch?v=TPZCPndc28c