Metallfläkt håller prestandalöfte – tystare än Noctua

Permalänk
Hedersmedlem

Är väl kul att det kommer en frisk fläkt på området!
Also - big metal fan here.

Utgången var här va?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Folk köper även RTX4090 och liknande, det gör inte dom prisvärda som artikeln hävdar att dessa fläktar är.
Även där har vi nog en logaritmisk skala för enligt riktningskoefficienten bang/buck så är det 6650XT som just nu är bäst.
Mitt påpekande är således att alla utgår inte ifrån ett perspektiv där saker får kosta vad dom vill, bara dom är bäst och startpriset inte är astronomiskt.

Anaologi:
Ryggbiff för 399Kr/kg i matbutiken är såklart bäst jämfört med revben för 399Kr/kg och inte astronomiskt, men nog fan köper jag hellre picnicbog för 60kr/kg.
Den är inte lika god, men god nog. Andra skulle inte hålla med och ytterligare andra vill inte köpa kött alls.
Prisvärdhet bör därför inte beskrivas från "jag är ekonomiskt oberoende" perspektivet.
Visst kan man sätta gränsen för god nog vid "det ska vara Noctua eller bättre" men det finner jag inte så seriöst.

De är prisvärda i detta prestandaskikt, på samma sätt om det hade lanserats det grafikkort idag som är 20% snabbare än 4090, drar halva effekten och kostar 15 tusen varit prisvärt.

Att du inte vill lägga pengarna på detta är upp till dig, för mig är det också lite saftigt då jag har bra nog fläktar som var billigare än detta. Men om de verkligen är så bra som de ser ut och vara så känns det som en faktisk vettig investering. Speciellt inom ett område då det inte händer mycket alls och vi kanske får vänta decennium innan det kommer något bättre/billigare (för samma prestanda).

Permalänk
Medlem

Är på god väg att börja bygga en ny dator så det här ser riktigt intressant ut! Hade blivit noctua men nu blir det alphacool! Fortfarande påtok för feg att testa vattenkylning så många fläktar blir det!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Hedersmedlem

Vi får väl se vart det landar med fler tester. Men kul att det verkar hända grejer.

I den bästa av världar får vi se lite mellanklassprodukter med liknande uppgraderingar framöver. Det hoppas jag mest på iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Och jag som köpte 7st Silent wings 4 nyligen, 3st 120mm till radiator och 4 140mm till case :/
Det är ju iofs tyst från datorn men enligt alphacool så är det mer cfm vilket är trevligt, framförallt för radiatorn och för att motverka dammbyggnad i datorn.
Silent wings 4 ska iofs vara bättre eller likvärdig A12x25 så får nöja mig med att jag köpte "näst bäst" iallafall. Men så är det väl i techbranschen antar jag!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Igor's Lab är inte kända för att spy ur sig en massa felaktiga uppgifter precis Om något så hittas fel och uppdagas.

Vi får se när fler testat helt enkelt. Men jag får inte ihop hur kurvan över luftflöde inte startar på noll. Borde vara en hyfsat linjär kurva från 0-max, det är det alltid, men i det här fallet är hela kurvan uppflyttad ett rejält snäpp. Drar man den ner till 0 rpm blir inte flödet 0. Ser ut som någon typ av mätfel, eller något annat som gått snett.

Sen det där med att den skulle vara "decoupled" låter som en marketing gimmick. Det är ganska mycket gummi. O-ringar dessutom, de brukar vara relativt hårda. Borde inte filtrera ut någonting förutom kanske de allra högsta frekvenserna. Det mesta man brukar behöva filtrera ut från en chassifläkt är i min mening för lågfrekvent för att det där ska funka.

Jag håller som sagt i plånkan tills jag vet mer, än så länge är jag inte övertygad om förträffligheten. Men jag kan ha fel och, och hoppas jag har fel, har jag det blir jag glad för tystare fläktar är aldrig fel.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Är väl kul att det kommer en frisk fläkt på området!
Also - big metal fan here.

Utgången var här va?

Jag kan visa dig dörren annars, så slipper du snurra runt i cirklar i onödan.

Vi får nog avlägsna oss båda två.

Permalänk
Medlem

Skoj att se lite nyheter inom tyst kylning, något att kanske kolla närmare på i framtiden men min Noctua fläktar får vara kvar ett tag till för 4st såna fläktar blir lite för saftikt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kul, på tiden att det kommer lite innovation i det området.

Som folk skrev i tråden om nyheten:

  • Tycker mig känna lukten av.... dynga..? Ganska stark lukt faktiskt.. I smell horseshit. A big fricking pile of it.

  • Detta är såklart inte möjligt

  • Självklart det e BS Denna lansering får Onecoin att verka en trolig historia...

  • Jomentjänare, visst serrö.

How's that humble-pie?

Igors Lab som sammanställt siffrorna åt Alphacool innan produktion och detta nya test är inte fläktar från riktiga produktionen heller.

Säger det bara så du är förberedd på att ducka om det kommer en paj flygandes.😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

De är prisvärda i detta prestandaskikt, på samma sätt om det hade lanserats det grafikkort idag som är 20% snabbare än 4090, drar halva effekten och kostar 15 tusen varit prisvärt.

Att du inte vill lägga pengarna på detta är upp till dig, för mig är det också lite saftigt då jag har bra nog fläktar som var billigare än detta. Men om de verkligen är så bra som de ser ut och vara så känns det som en faktisk vettig investering. Speciellt inom ett område då det inte händer mycket alls och vi kanske får vänta decennium innan det kommer något bättre/billigare (för samma prestanda).

Ett grafikkort som är 20% snabbare än ett 4090 för 15k, hmm?

Nej.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ett grafikkort som är 20% snabbare än ett 4090 för 15k, hmm?
<Uppladdad bildlänk>
Nej.

Jo. Men tyvärr verkar du ha noll intresse att ens kunna tänka dig placera dig i andras skor, så jag låter det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hade nog varit omöjligt för att uppnå den låga ljudnivån de var ute efter. Kullager rasslar rätt illa tyvärr.

Jag använder GentleTyphoon som har kullager. Den låter inte mer än en fläkt med vätskelager
... så länge som man inte kör den inom ett speciellt hastighets-intervall där den rent av tjuter,
... och kommer ihåg att smörja lagret med några års mellanrum.

Sen behöver just den här fläkten också monteras med en extern gummiram för att den har ingen dämpning i hörnen eller någon annanstans. Lösningen i den här metallfläkten påminner mig just om såna gummiramar.

Fördelen med kullager över vätskelager är annars lång livslängd. Vätskelager sägs torka ut med tiden, särskilt om de monteras horisontellt.

Vad hände förresten med magnetlager, som var en sån stor grej för några år sedan?
Corsairs ML120 var inte särskilt tyst visserligen visade det sig, men det var väl inte lagrets fel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Intressant, jag har ett fläkt byte som måste göras, så det blir nog dessa som köps in!

Permalänk

Hur ser risken ut att montera en metallfläkt mot en radiator? Bör väl öka risken för korrosion i loopen.

Visa signatur

i7-8700K @ 5Ghz; 32 GB @ 3600MHz CL14

Permalänk
Medlem

om mätningarna stämmer så wow. Fläktarna ser kanske inte så snygga ut. Men prestandan ser mycket bra ut!

Får se om andra kan haka på eller om allt e patenterat till förbannelse så ingen kan göra något liknande utan att överkomplicera designen. 😅

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag använder GentleTyphoon som har kullager. Den låter inte mer än en fläkt med vätskelager
... så länge som man inte kör den inom ett speciellt hastighets-intervall där den rent av tjuter,
... och kommer ihåg att smörja lagret med några års mellanrum.

Sen behöver just den här fläkten också monteras med en extern gummiram för att den har ingen dämpning i hörnen eller någon annanstans. Lösningen i den här metallfläkten påminner mig just om såna gummiramar.

Fördelen med kullager över vätskelager är annars lång livslängd. Vätskelager sägs torka ut med tiden, särskilt om de monteras horisontellt.

Vad hände förresten med magnetlager, som var en sån stor grej för några år sedan?
Corsairs ML120 var inte särskilt tyst visserligen visade det sig, men det var väl inte lagrets fel?

Tycker mina GentleTyphoons har ett gnällande ljud från lagren, men har dock inte smort dem heller. Kanske skall göra det, men då de ändå bara ligger i en låda så får man göra det när man behöver dem igen. Men har haft andra Kullagrade fläktar och i jämförelse med andra lagertyper så låter de över lag mera.

Har en ML120 i nuvarande datorn, och får säga att den har ett skönare lagerljud än mina tidigare GTs, men man behöver ju vrida ner den rätt mycket för att hamna i ett varvtalsområde som har mer lagom ljudnivå (2400 varv/minut är väl fort). Tycker även min Ml120 är tystare än min BeQuiet fläkt jag har, för inte tala om mer tillförlitlig då BQ fläkten ibland får för sig att inte starta...

Läste på lite om Corsair ML lager samt Noctuas SSO lager som kallas för "magnetiska lager", och magneterna hjälper bara till med att stabilisera och centrera axeln (speciellt under startögonblicket) i vätskelagret, som är huvudlagret på dem också. Det kan göra dem lite mer långlivade än övriga FDB/HDB lagrade fläktar på grund av det lägre slitaget vid startögonblicket (innan oljan har bildat filmen för smörjningen). Sett till ljudnivå så bör de ju vara i klass med övriga vätskelager.

Skrivet av AnalParalysis:

Hur ser risken ut att montera en metallfläkt mot en radiator? Bör väl öka risken för korrosion i loopen.

Skall väl inte vara några problem, vätskan har ju ingen kontakt med fläktarna vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnalParalysis:

Hur ser risken ut att montera en metallfläkt mot en radiator? Bör väl öka risken för korrosion i loopen.

Zink och aluminium är kompatibla plus att det inte är ren metall mot metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Får medge att jag hade missat att han var ursprung till de första siffrorna. Det jag kan säga är att vi är i kontakt med Alphacool kring möjlighet att testa dem lite tidigare än om 12 veckor, som leveranstiden annars är. Ska bli riktigt intressant att se om det stämmer eller inte.

Antar att du som jobbar med detta känner att ugglorna är i mossen. I dagens värld där en nyhet på internet är intressant i 1 millisekund till att hamna i periferin. Där går Alphacool in och ser till att att deras (ev partiska) kontakt har "dröm resultat" lagom till bokningen. Sen ska ni som är störst på denna testmarknad i sverige vänta 3 månader....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hmm ... test av "perfekt" prototyp som Igor själv medverkat i att ta fram, som ger väldigt fina resultat med just Igors utrustning ... det finns stor risk för oavsiktligt överpositiva glädjesiffror här (dvs att fläkten oavsiktligt optimerats för just Igors specifika mätutrustning).

Men jag fortsätter hoppas att det är sant, det ser ju helt underbart ut på papper.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Igors Lab som sammanställt siffrorna åt Alphacool innan produktion och detta nya test är inte fläktar från riktiga produktionen heller.

Säger det bara så du är förberedd på att ducka om det kommer en paj flygandes.😉

Jag väljer att hoppas på att Igor har rätt för då är det en fett nice produkt.
Om det dessutom skulle visa sig att Igor är puppet-master som styr Alphacool så vore det rätt intressant också haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Vi får se när fler testat helt enkelt. Men jag får inte ihop hur kurvan över luftflöde inte startar på noll. Borde vara en hyfsat linjär kurva från 0-max, det är det alltid, men i det här fallet är hela kurvan uppflyttad ett rejält snäpp. Drar man den ner till 0 rpm blir inte flödet 0. Ser ut som någon typ av mätfel, eller något annat som gått snett.

Sen det där med att den skulle vara "decoupled" låter som en marketing gimmick. Det är ganska mycket gummi. O-ringar dessutom, de brukar vara relativt hårda. Borde inte filtrera ut någonting förutom kanske de allra högsta frekvenserna. Det mesta man brukar behöva filtrera ut från en chassifläkt är i min mening för lågfrekvent för att det där ska funka.

Jag håller som sagt i plånkan tills jag vet mer, än så länge är jag inte övertygad om förträffligheten. Men jag kan ha fel och, och hoppas jag har fel, har jag det blir jag glad för tystare fläktar är aldrig fel.

Fast 0-rpm siffran är hyffsat ointressant; den är alltid 0
Jag misstänker att han mäter flödet från det lägsta RPM som fläkten går (därmed att han mäter start- och stoppspänning)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ljudklippen kan omöjligen vara representativa. Apex lät ju mer som chassifläkt vid 500 RPM än Noctua vid 900, trots att mätningen säger 16 vs 30 dB

Det är väl ändå mest relevant att jämföra i förhållande till mängden luft som flyttas?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnalParalysis:

Hur ser risken ut att montera en metallfläkt mot en radiator? Bör väl öka risken för korrosion i loopen.

De ligger ju normalt sätt inte emot flänsarna eller vattenkanalerna och det finns ju lack emellan. Man brukar även använda skruv i metall för att fästa fläktarna har aldrig hört att någon får problem med korrosion av det i sin loop.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas på en version på 140 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Lite hederliga fläktrecensioner, kul!
Ni borde ha med en högvarvig Delta-fläkt från tiden när det begav sig: https://m.youtube.com/watch?v=5sKMzSClCkQ
Läskigt nog sitter dessa allt som oftast i vissa serverrack/servrar. Man kan få en härlig dammpust/ljudchock av dessa vid omstarter.

Legend of Delta: Dust of the Rack Room

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag detta är sjukt kul/bra/intressant. Hoppas som andra på fler storlekar. Jag skulle vilja ha en torrent med 200x400mm radiator i fronten och toppen. Sedan älskar jag 50% större prestandaomfånget jmfrt med Noctua. Att under kraftigare laster kunna skruva upp ytterligare 50% skapar betydligt stabilare builds.

3k rpm!
Permalänk
Medlem

Allt handlar om pengar. Det är inte omöjligt (BTX var nära) att man skulle kunnna gör ett chassi med en tyst extremt kompetent 200mm-ish fläkt fram med cpu tunnnel sedan passiva kretskort med rejäla flödeskontrollerande flänsar… Men branchen gottar sig i alla som sätter 10 fläktar hej hopp i ett chassie och tror dom vet vad dom gör.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Hoppas de testat de statiska trycket på dessa. Tysta fläktar med bra statiskt tryck är guld för bra vattenkylning, vilket noctua varit grymma på genom åren. Gentle typhoon var grymma de med.

Ja. Artikeln på Igors lab har detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns som att andra tillverkare borde prövat metallfläktar tidigare? 🤣

Antagligen har alla gjort det men att det inte lönat sig ur en kostandssynpunkt men tillverkningskostnaden har nått en rimlig nivå nu. Kanske pga att man kan 3d printa metall nu eller någon annan magi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Allt handlar om pengar. Det är inte omöjligt (BTX var nära) att man skulle kunnna gör ett chassi med en tyst extremt kompetent 200mm-ish fläkt fram med cpu tunnnel sedan passiva kretskort med rejäla flödeskontrollerande flänsar… Men branchen gottar sig i alla som sätter 10 fläktar hej hopp i ett chassie och tror dom vet vad dom gör.

Tyvärr är aerodynamik oerhört svårt att skala, än värre om man försöker göra det i bara två dimensioner. Att sätta in en till av samma skapar däremot en nära dubblering av egenskaperna.