Hjälp att tolka vad min psu kan leverera för effekt

Permalänk
Medlem

Hjälp att tolka vad min psu kan leverera för effekt

I min lilla dator har jag ett 300w psu.

En 24pin kontakt
En 4pin till CPU:n (?)
En 4pin molex
En herrans massa sata

Hur skall jag tolka siffrorna på psu:n?
+12v1 14.0A (Yellow)
+12v2 16.0A (Yel/black)

Hur vet jag vad molexkontkten klarar?

Färgerna som står på psu:n förstår jag mig inte på.

Kontakten till CPU:n har gula och svarta kablar.
Molex-kontakten (den typen som alltid satt på gamla hårddiskar) är gul svart och röd.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Färgerna är antagligen det som är på kablarna, gul levererar 12V och 14A, medans gulsvart levererar 12V och 16A. Helsvart kabel är i princip alltid jord.

Du får tänka på att du har 1 källa för 12V14A och 1 källa för 12V16A, inte per kontakt, utan det är allt du har för ALLT som är kopplat på gul respektive gulsvart.

Permalänk
Medlem

Det nätaggregatet har 2 stycken 12V linor, ena av dem har Gula kablar medans den andra använder Gul/Svarta kablar.
Lina nr 1 med gula kablar kan leverera max 168W (12*14) medans, lina 2 med gul/svarta kablar kan leverera max 192W (12*16).

Dock så står det en annan sak "Total output continuous shall not exceed 300 Watts" vilket betyder att man inte kan dra max på båda linorna samtidigt, utan drar man mycket på ena så begränsar det uttaget på den andra. Sedan behöver man ju även lägga till effekten man använder på 3,3V och 5V linorna i det maxvärdet också.

Sedan har du även en begränsning på 3,3V och 5V linan också totalt max 125W på dem också.

Apropå hur mycket du kan belasta en MOLEX kontakt, så är själva kontaktdonet specificerad til 13A, dock så brukar kablarna vara så pass klena att det inte går att dra fullt så mycket ur dem.

Permalänk
Medlem

Total belastning är 300 W. Det är inte mycket. Normalt i dagsläget är runt 600 W. Med nyare GPU-er och processorer kan man ha ett behov av 800-1000 W. Om du funderar på att uppgradera din PC så är det oavsett ett behov av utbyte av PSU.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag såg bara rena färger på kablarna. Inget gulsvart t.ex. Jag har kopplat molexen till grafikkortet via en 8-pin adapter.

Då är det omöjligt att veta hur mycket jag kan betlasta respektive kontakt med helt enkelt. Jag får skaffa en bättre psu (någon som vill bli av med en SF600 eller SF750...?) så är problemet (?) ut världen.

Just nu har jag:
En SSD
i5 10600 65W
1660 ti 130W
Två fläktar

Jag har datorn till garagesurf och Zwift (cykelträningsspel). Det är inte speciellt grafikkrävande och kortet ligger på ca 40-50W när jag kör. Kortet är såpass svalt att fläktarna bara startar sporadiskt på det.

Jag installerade kortet idag, har haft ett 1050 ti tidigare.

Jus nu känns det ändå som att jag klarar mig med psu:n, men om någon vill sälja en corsair är är det bara att skicka ett pm.