Zombi 2 (Blue Underground, HDR10 samt Dolby Vision FEL)
Jag säger varken Zombie, Zombie Flesh Eaters eller Sanguelia. För mig är det Zombi 2 som den heter och alltid kommer att heta, även om det inte är en uppföljare. Deal with it.
Zombi 2 kanske kan ses som en giallo med zombies. Den prickar rätt på det allra mesta: Framtung och kass dubbning på italienska, tydligt fokus på lättklädda (eller ibland rentav nakna) kvinnor, blodiga avrättningar med tydligt fokus på lidande och den visuella estetiken. Den kommer aldrig att kunna bli lika ikonisk som Suspiria eller Deep Red, och zombieelementen kan framstå som billiga i jämförelse med Romeros Dawn of the Dead.
Men det är något särskilt med dess råa, smutsiga framtoning som verkligen lämnar starkt intryck hos mig. Allt går liksom upp till elva med utspetsade ögon, hajdueller och sönderruttna zombies som vaknar till liv fastän de har inälvorna fyllda av maskar. Fulci försöker knappt och lyckas med så mycket som ingen annan tycks klara av. Ytterst fascinerande.
Filmen spelades in på 2-perf 35mm (så kallad Techniscope) och Eastmancolor. Enligt Svensk Filmdatabas gjordes det fotokemiska efterarbetet i Technicolor. I fallet med Blue Undergrounds master så har originalnegativet skannats och restaurerats i 4K, vilket slutfördes år 2018. Eftersom denna film har cirkulerat i otal olika masters, överföringar och andra kopior världen över som skiljer sig i alla tänkbara avseenden är det svårt att sätta några bensäkra referenser. Fulci är dessutom död sedan länge.
Det första som uppenbarar sig är kornbilden. Då en väsentligt mindre bildyta används vid Techniscope än vad traditionell Cinemascope ger upphov till är filmkornen förhållandevis påtagliga. Samtidigt har bilden en mycket stabil karaktär, där kornen inte upplevs som brusiga utan snarare bygger upp bilden på ett vackert vis. Det finns absolut ingen brusreducering att tala om heller. För analoga cinefiler (ja, jag räcker upp en hand) är detta närmast en gåva från ovan.
Ljussättningen är mycket välgjord och skiftar aldrig i hög- eller lågdagrar på ett irriterande vis. HDR har använts på liknande vis som i Fist of Fury på så vis att snittnivåerna är återhållsamma utan att bilden upplevs som mörk. Dock är ljusa partier mer utmärkande och sticker snabbare upp i högre värden även om det aldrig blir överdrivet ljus heller. Med andra ord är det extra omfånget tydligt och enkelt att upptäcka. I mån av färg har arbetet gått till hyfsat försiktigt där det mestadels hålls inom BT.709 på ett snyggt, diskret sätt. Samtidigt förekommer det färger i P3, inte minst rött i form av blod samt blått/cyan i form av havsvatten.
Zombi 2 är och kommer alltid att vara en verklig vattendelare. Vad man än tycker om dess unkenhet, intensiva gore, kvinnosyn eller billiga försök till att kapitalisera på Dawn of the Dead så känner jag att allt i slutändan faller samman till något eget. Man behöver inte tycka att det är bra på något vis, men Zombi 2 försöker vara så generisk den kan samtidigt som det är en film som ingen annan. Det är mycket svårt att åstadkomma. Kanske blir någon Fulci till i helgen.
Utgåvan har svenska undertexter. Dessa är dock baserade på den amerikanska dubbningen och är således inte en korrekt översättning av originalspåret på italienska (som f.ö. finns tillgängligt i mono).
De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.
Heatmaps
Färganalys
Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom DaVinci)
Nörda ner dig i HDR i min tråd!
Senast analyserade film: Mamma Mu & Kråkan