Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hällen EU61RBEB5D verkar finnas att köpa:
https://www.pricerunner.se/pl/106-3202490761/Spishaellar/Siem...

Produktsida:

https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/ugnar-...

Dokumentet heter fortfarande "installationinstruktion"
Kolla på sidan 25:

"Effektbegränsning
Begränsar hällens totaleffekt om det behövs
pga. husets elinstallation. Tillgängliga inställningar beror på hällens maxeffekt. Du hittar
utförligare uppgifter på typskylten. Är funktionen på och hällen uppnår inställd effektgräns, så får du upp på displayen och kan
inte välja högre effektlägen."

Det finns en liten fin tabell där för olika effekter som man kan ställa in.

Det är en en-fas häll med max effekt runt 13-16A
" Ström
Spänning (Volt)
230 V
Kabellängd
1.1 m
Strömförbrukning (W)
3700 W "

Tag en med 7350W

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är en en-fas häll med max effekt runt 13-16A
" Ström
Spänning (Volt)
230 V
Kabellängd
1.1 m
Strömförbrukning (W)
3700 W "

Tag en med 7350W

Jag tänker mig att det du läser på gäller för den största värmezonen?

Jag tittade i samma dokument som jag tidigare nämnde. Kolla t.ex. på sida 22.

Det finns tre olika områden på hällen, två A, en B och en C.

Nedan specificeras egenskaperna per område.

Område Maxeffektläge
A Ø 18 cm
Effektläge 9: 1 800 W
powerBoost: 3 100 W

B Ø 14,5 cm
Effektläge 9: 1 400 W
powerBoost: 2 200 W

C Ø 21 cm
Effektläge 9: 2 200 W
powerBoost: 3 700 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag tänker mig att det du läser på gäller för den största värmezonen?

Jag tittade i samma dokument som jag tidigare nämnde. Kolla t.ex. på sida 22.

Det finns tre olika områden på hällen, två A, en B och en C.

Nedan specificeras egenskaperna per område.

Område Maxeffektläge
A Ø 18 cm
Effektläge 9: 1 800 W
powerBoost: 3 100 W

B Ø 14,5 cm
Effektläge 9: 1 400 W
powerBoost: 2 200 W

C Ø 21 cm
Effektläge 9: 2 200 W
powerBoost: 3 700 W

Nej det är total max effekt för hällen som specsats hos power.
Men jag hittade en 32k häll där man kan reglera varje zon mellan 2200w-3700 i 9 steg för att anpassa effekten...

Edit max effekten är vad hällen har sitt termiska skydd inställt på, oftast är termiska skydd i nära spann typ 10-16A eller dylikt. Detta kan man se på typ motorskydd som ofta använder detta

Jag har aldrig varit med om att termiska skydd har höga spann pga att felmarginalen blir för stor

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vi behöver bilder på uttag, kopplingschema på hällen samt säkring för att göra någon som helst gissning.

Du ska ringa en elektriker. Har du enfaslägenhet så får det väl förbli det. Men är det Perilex-uttag så behöver det kollas upp om det är en nolla inkopplad.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Behövde en ny spis och funderade på en induktionshäll. Hade 400 v i uttaget dock ingen nolla. Kollade upp elektriker om att koppla nolla själv. Vad jag förstår kunde man koppla nollan till en skena i proppskåpet. Men vad jag såg var också jorden var kopplat till skenan. Hur gör man då. Tänkte dra en extra kabel i plaströret i väggen till spisen. koppla nollan också till skenan eller? En elektriker ville ha 3000 för jobbet därför köpte jag en glashäll med samma uttag som gamla spisen. Misstänker att det var en bra affär då glashäll anses bättre numera.

Permalänk

Jag har bilder men vet inte hur man laddar upp här. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Jag har bilder men vet inte hur man laddar upp här. 😅

Skriv nytt meddelande sen tryck förhandsgranska sedan trycker du på ikonen näst längst till höger som är en pil upp med två sträck under

Visa signatur

Permalänk

Då ska vi se om det fungerar. :)[ul]
[li][/li]
[li][/li]
[li][/li]
[/

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Här är det tre sladdar som har likadan färg som på förra hällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

<Uppladdad bildlänk>

Här är det tre sladdar som har likadan färg som på förra hällen.

Du har fel sladd för att köra 400V du behöver dock nolla oavsett. Så saknar du det och kopplar in så kommer din nya häll brinna 😊

Visa signatur

Permalänk

Du har fel sladd för att köra 400V du behöver dock nolla oavsett. Så saknar du det och kopplar in så kommer din nya häll brinna 😊

Vet inte hur man bollar 😅 Det får bli elektriker 😅

Permalänk
Skrivet av Charlie123:

Oj, nollar ska det stå 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Du bör definitivt tag det med en elektriker, be han tag med en 5g2,5mm2 anslutningskabel. Vad jag ser i dosan så borde kabeln redan vara dragen, men kanske behöver anslutas i centralen... Borde inte tag över 2h som brukar vara minimum debitering..

Det är dock svårt att se vilken av kablarna som är från centralen, jag ser iaf en blå i dosan

Visa signatur

Permalänk

Du bör definitivt tag det med en elektriker, be han tag med en 5g2,5mm2 anslutningskabel. Vad jag ser i dosan så borde kabeln redan vara dragen, men kanske behöver anslutas i centralen... Borde inte tag över 2h som brukar vara minimum debitering..

Det är dock svårt att se vilken av kablarna som är från centralen, jag ser iaf en blå i dosan

Det finns en svart i dosan som inte var kopplad till någon annan sladd alls när jag kopplade bort gamla hällen. Den har bara en sån där clips på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Det finns en svart i dosan som inte var kopplad till någon annan sladd alls när jag kopplade bort gamla hällen. Den har bara en sån där clips på sig.

Man har dragit 3 faser men många spisar/hällar använder enbart 2 av 3 faser och då har man lämnat den inkopplad mef wago

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den hällen behöver en nolla vilket inte verkar framdraget om man ser till färgerna. Skulle kunna vara en av de svarta, grå, eller bruna men osannolikt, då behöver du mäta samt kolla i centralen.
Vet faktiskt inte vad elektrikern gör i detta läge, om dom tar en av de befintliga ledarna och använder som nolla eller om dom drar fram ny sladd med 5G 2,5. från centralen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Den hällen behöver en nolla vilket inte verkar framdraget om man ser till färgerna. Skulle kunna vara en av de svarta, grå, eller bruna men osannolikt, då behöver du mäta samt kolla i centralen.
Vet faktiskt inte vad elektrikern gör i detta läge, om dom tar en av de befintliga ledarna och använder som nolla eller om dom drar fram ny sladd med 5G 2,5. från centralen.

Officiellt så drar man ny kabel iaf 😉 men om anläggningen är äldre så kan det redan vara svart nolla...

Visa signatur

Permalänk

Elektrikern var här idag. Snabbt och smidigt. Bara kopplade in alla sladdar de de förra satt. Hade kunnat göra det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Elektrikern var här idag. Snabbt och smidigt. Bara kopplade in alla sladdar de de förra satt. Hade kunnat göra det själv.

Två saker där, eftersom du frågade här så visste du inte hur och försäkringen hade inte gällt om något hade hänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Det kunde också ha varit sju resor värre och du hade fått en ”game over”-skärm istället för en fungerande häll

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Då kopplade han en fas och gick? Var väl det du inte ville ha 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet man inte vad man gör så i värsta fall så dör man. Oavsett om du kunde ha gjort det själv eller inte, vet du inte, låt någon som vet göra det.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Charlie123:

Även om det såg lätt ut så betalar du för allt det där runt omkring. Helt rätt att använda sig av elektriker, speciellt eftersom du behövde fråga om hjälp.

Hoppas hällen är till belåtelse!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Vet man inte vad man gör så i värsta fall så dör man. Oavsett om du kunde ha gjort det själv eller inte, vet du inte, låt någon som vet göra det.

Ja, det var det jag gjorde. Läs vad jag skrev. En elektriker kom och kopplade in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Som sagt, måste du fråga så gör det inte själv. Det är inte heller tillåtet att göra själv om det inte finns en kontakt på den. Förutsätter att det inte finns…

Att det står 230v OCH 400v beror på att den tar både trefas (ofta 400v) eller flera faser 230v. Det brukar ofta vara 3x16A 230v fram till spisuttaget. Man måste mäta eller veta hur det är kopplat i andra änden… Rörigt? Hantverkarna gör allt för att hålla sig sysselsatta. Allt från norsk trefas till gips i våtrum haha

Ring en elektriker eller lär dig hårda vägen. Friskt kopplat hälften brunnet!

För den som bara vill veta lite mer om ämnet kan läsa lite här
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Nej det är inte trefas, det är 400V mellan två faser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Två saker där, eftersom du frågade här så visste du inte hur och försäkringen hade inte gällt om något hade hänt

TS försäkring hade dock inte gällt heller om en elektriker kommit och kopplat fel. Något som är värt att komma ihåg. Så att anställa BRA hantverkare är en viktig del.

Nu har de flesta elfirmor egna försäkringar man nyttjar i dessa fall där elektrikern gör fel, men det är då viktigt att han kopplat på arbetstid under uppdrag, dvs. en polare som råkar vara elektriker som kommer kvällstid och kopplar, där kan man räkna med att betala själv när huset brunnit ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Ja, det var det jag gjorde. Läs vad jag skrev. En elektriker kom och kopplade in.

Jag läste, jag ville bara förmedla budskapet ännu en gång.