Veckans fråga: Hur många timmar har din dator varit på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Datorn stängs av dagligen, varför betala för strömmen när man sover?

Det är väl en balans vad som drar mest ström - den minimala effekten som dras i många timmar när datorn är i vila/S3, eller den större effekten som dras en mycket kortare tid när man startar och loggar in igen. Minns att jag nån gång för 10+ år sen räknade på det och insåg att jag förlorade pengar på att stänga av datorn varje natt, men tjänade på det om jag var borta en helg. Mycket har hänt sen dess, dock, och Fast Startup lär väl ändra ekvationen bara det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn har varit på sedan jag kom till jobbet i morse, det vill säga drygt 8 timmar. Hemdatorn har jag nog aldrig igång i mer än några timmar åt gången, kanske 4-5 timmar max.

Permalänk
Medlem

Stänger ner datorn när jag inte är hemma eller när jag sover.

Permalänk
Medlem

Mer än en månad sen. Min står alltid på. Mest för att jag seedar en hel del.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

9:20:59:20

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vad man räknar. 3 dagar, 8 timmar enligt Windows, men jag kör standbyläge på nätterna.
Startar om varje söndag morgon då jag kör ett test-script för att logga lite grejer om min halv-defekta SSD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Datorn hemma stänger jag av varje kväll. Däremot har jobbdatorn varit igång i 28 dagar. Man vet aldrig när man behöver nå den för att fixa något snabbt

Permalänk
Medlem

Primärdatorn står permanent av då jag plockat isär den och sålt det mesta av den. HTPC:n sover tills jag använder den, blir omstartad typ varje gång jag gör det då det finns uppdateringar till Linux tillgängliga. Detsamma gäller laptopen, som sover när den inte används; kan ofta hitta den död då batteriet laddar ur sig självt om man lämnar den sovandes i typ en vecka.

Permalänk
Medlem

Min lilla filserver stängs bara av om jag är iväg hemifrån mer än några dagar så den har nog en uptime på dryga 100 dagar. Min pc är när jag är hemma utom när jag sover på natten.

Hade vart roligare med en poll om hur många timmars drifttid man har på sin hdd som används och har flest timmar

Permalänk
Medlem

Servern hade visst uppdaterats inatt, så 19 timmar upptid nu. Men den står på dygnet runt annars. Speldatorn är på endast när jag spelar eller slösurfar på den, sen stängs den av.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ah nu kommer många upptäcka att ens uptime inte resettas när man stänger av datorn nuförtiden i Windows pga "fast startup"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Brukar inte bli några långa upptider på mina mer vanliga datorer. Laptops "fuskar" med batteri och viloläge, stationära brukar bli antingen avstängda när de inte används någon längre tid eller läggas i viloläge.

För tillfället är jag uppe på 9 dagar och 2,5 timme då datorn varit igång och foldat nattetid. Har en uppdatering som vill starta om så blir nog inom en vecka. Samt eventuellt annat underhåll.

Unraid-boxen är uppe i drygt 19 dagar, startades om pga uppgradering. Ska stängas av snart igen då den ska flyttas lite, inget jag gör med den igång direkt, möjligen om jag spinner ner diskarna men inte som att upptiden är så otroligt viktig för mig idag.

Även mobilen vill starta om pga säkerhetsuppdatering. Gamla mobiler som inte längre får säkerhetsuppgraderingar kan ha extrema upptider men utan säkerhetsfixar så har jag ändå ingen större nytta av dessa.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Brukar sätta datorn i viloläge över natten och andra tillfällen där den står oanvänd några timmar, då kan den stå på några veckor i streck, men jäveln har en benägenhet att periodvis vakna mitt i natten (jag har försökt kolla och justera alla inställningar för detta, inget fungerar) så nu blir det en period där den istället stängs av varje natt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan windows 8 så är en "avstängning" inte riktigt en avstängning utan snarare hibernation egentligen.
Kollar man i task manager så fortsätter klockan för up time ticka på ;).

Omstarter är det som faktiskt ger en omstart numer.

(Med brasklappen att den här funktionen antagligen beter sig annorlunda om man stängt av hibernation i windows)

Juuuust det, du är en vis herre

Minns att jag startade om datorn en gång igår på grund av Windows-uppdateringar så min uptime är på 22h typ.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vad har "Jobbdatorn" med frågan att göra

Jag stänger av mina datorer, när jag sover eller är borta.

Allt annat är att kasta bort pengar, och jag gillar inte att kasta bort pengar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kom precis hem, starta datorn då.
Ingen mening att låta maskinen stå igång när jag är på jobb.

Jobbdatorn däremot, den är igång tills den kraschar. :'D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Valde "En månad eller mer, men mindre än ett år." pga laptopen som just nu är uppe i 61 dagar och 18 timmar. Desktopen är bara på 13 dagar och 3 timmar.

Stänger bara av datorn (desktop) om jag ska vara borta i flera dagar. Annars kör jag hybrid sleep om jag inte bara låter dom stå på med skärmen av på natten.

Omstarterna som nollställer drifttiden är nästan enbart pga Windows Update eller om något program vill ha omstart vid installation/uppdatering.

Permalänk
Medlem

Startar bara om för större uppdateringar av operativsystemet, men har en laptop så vänteläge blir det varje natt (räknas det?)

Permalänk
Medlem

Är det i uptime opterativsystemet som räknas? Suspend to disk borde vara fusk. Suspend to ram är gråzon?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Avstängd gissar jag räknas som mindre än en timme?

Permalänk
Medlem

Startade precis om för Windows/GPU-uppdateringar annars är den alltid på. Jobbigt att återställa alla sina program/fönster varje gång, jobbar även på min vanliga dator så har två desktops med specifika layouter. Elsparandet är ju minimalt om ens något. Sedan tär det mer på komponenter att stänga av/på hela tiden, hade en CPU som dog när jag skulle starta datorn en gång.

Permalänk

Jag stänger bara av mina datorer den dagen grisar börjar flyga. Som Mr. Burns i Simpsons.

Permalänk
Medlem

Suspend to ram när den inte används. Windows kräver ju omstarter då o då. Linux o freebsd startas om när det är så långa strömavbrott att ups batteriet tar slut.

Permalänk
Medlem

Egen dator är mer sällan igång, samt stänger alltid av när den inte ska användas på en tid. Ingen mening med att ha igång hela tiden. Frånsett om man t ex gör något som kräver att den är igång längre så lämnas den aldrig över natten.
Bara lathet att inte stänga av, när det går så snabbt att starta idag. På jobbet däremot ofta igång under dagarna, vet aldrig hur länge jag är borta när jag åker ut och användningen kan ibland ske mer stötvis.
Men idag:
Jobbdatorn - Runt 9 h
Egen dator - 0 h (inte igång alls, lär inte vara det heller)

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt lika uptime-kåt som förr när jag lyckades ha gång den i månader i streck, men stänger iaf fortfarande aldrig av dator då jag inte finner nån anledning att göra det, speciellt nu på vintern när den agerar extra värmeelement.

Permalänk
Medlem

Jag har OCD så jag stänger inte bara av datorn utan drar ut kontakten också varje gång jag lämnar hemmet eller ska sova.

Permalänk
Medlem

Primära datorn sätter jag i viloläge om jag vet att jag skall använda den igen samma dag. Att stänga av fick jag just lära mig att inte är vad det varit men det används om den inte ska användas. Servern däremot får vara igång var nu uppe i 26dagar. Elavbrott oftast som orsakar omstart. Bytte också nyligen ut hårdvaran och fick ner elförbrukningen en del.

Permalänk
Medlem

När jag var ung och elen var "gratis" så stod någon Windows 2000-burk och rullade i cirka 1 år utan avbrott.

Numera bara påslagna vid behov.

Glömde svara på frågan.
Permalänk

Just nu 18 timmar på speldatorn, men det beror på schemalagd omstart var 3:e dag.
Servern startar om varje natt (mest för att nollställa VPN och fjärrstyrningar om dom hänger sig).

Laptopen stängs ner när den flyttas mellan bostäderna, dvs nån gång per månad.

Jobbdatorn stängs av varje eftermiddag

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Alltid på men med skärmsläckare. Ingenting "vilar". Omstar bara vid updateringar som kräver det. (EL ingår i hyran )

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------