Håller min disk på att dö? Kingston NV2 2TB

Permalänk

Håller min disk på att dö? Kingston NV2 2TB

Hej,

Har en Kingston NV2 2TB (som min C:) som segar ihop totalt när den gör grejer med stort antal filer verkar det som. Har ca 18000 låtar som jag skulle lägga tilll i Foobar2000 (musikspelare) och efter ungefär hälften av inscanningen blir hela datorn superseg att det krävs en omstart med strömbrytaren. Samma sak när jag ska kopiera min samling med musik, film och bilder (1 TB) över till en annan intern disk (med FreeFileSync).

Upptäckte att det är disken som krånglar när jag istället gjorde dessa grejer från en annan disk som källa och det funkade utan problem.

Vid "normal" användning märks detta problem inte av, jag kan surfa, ladda hem spel och spela på Steam, titta på film och lyssna på musik. Inga problem. Har rensat den så den är 50% full bara.

Samsung magician hittar inga fel på den, crystaldisk ser bra ut, chkdsk visar inget, Kingstons egen SSD-mjukvara visar inget.

Disken är använd sedan december 2022 så knappt ett år. Ska jag bara kassera disken och köpa ny eller kan en formatering med ominstallation av OS rädda den?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det låter inte normalt den ska vara så kass efter redan 1 år bara, kan du inte reklamera den ?

Jag tycker inte man ska behöva formatera en ssd efter så kort tid....

Permalänk

Nä verkligen inte. Förstår inte problemet riktigt. Har använt massa olika SSDs sedan 2012 och aldrig haft det här problemet. Mina gamla diskar funkar till och med utan problem fortfarande. Gör ju inga tunga grejer heller, sorterar bilder, lyssnar på musik och spelar.

Om inte diagnosmjukvara inte visar några problem tycker jag det borde vara lugnt och bara omformatera men jag är inte tillräckligt insatt. Läst något om dåliga sektorer, kan det vara problemet?

Permalänk
Medlem

Det låter som disken blivit dålig tycker jag. Det är ju dock tre års garanti på den så har du inte överskridit TBW borde butiken där du köpt den kunna ersätta den. Du kan ju alltid testa att ominstallera först dock.

Permalänk

Gissar att den 1gb cache därför första typ 1gb går in fort men när de sen får köa så sjunker hastigheten rätt drastiskt.

Alternativt att den går varmt så den går ner i krypfart för att försöka rädda sig självt och få ner tempen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gissar att den 1gb cache därför första typ 1gb går in fort men när de sen får köa så sjunker hastigheten rätt drastiskt.

Alternativt att den går varmt så den går ner i krypfart för att försöka rädda sig självt och få ner tempen.

När jag försöker kopiera många filer så går hastigheten alltså från flera hundra mbs/s de första sekunderna ner 0 mbs/s för att sen sporadiskt gå upp till 1 mb/s. Det är ju lite väl lågt för vanliga throttling?

Ska öppna upp och kolla hur den sitter och dess fläns.

Permalänk
Skrivet av rampjesus:

När jag försöker kopiera många filer så går hastigheten alltså från flera hundra mbs/s de första sekunderna ner 0 mbs/s för att sen sporadiskt gå upp till 1 mb/s. Det är ju lite väl lågt för vanliga throttling?

Kolla bara disktempen annars.

Men inte omöjligt att den går ner så lågt om överhettningen är så pass allvarlig att den inte lyckas få ner tempen.

Kan ju även testa dela upp dina överföringar i mindre bitar åt gången så det inte blir så groteska mängder filer åt gången som ska över.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den borde inte gå ner så lågt att det bli enstaka MB/s men den är ganska kass på stora skrivningar.

https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd/2

Permalänk

Disken har ju funkat tidigare så lite förvånad att den skulle bli så varm nu. Men ska kolla! Tack för tipsen allihopa!

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Den borde inte gå ner så lågt att det bli enstaka MB/s men den är ganska kass på stora skrivningar.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/QGvsSe8P2XjYRYjrdPZLdn-970-80.png.webp
https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd/2

Jo det är ju en budgetdisk som jag mest köpte för att slippa ha kablar och plats till en vanlig SATA SSD. Men när det går snabbare att göra samma kopiering från en extern mekanisk USB 3.0 blir man ju lite fundersam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Jo det är ju en budgetdisk som jag mest köpte för att slippa ha kablar och plats till en vanlig SATA SSD. Men när det går snabbare att göra samma kopiering från en extern mekanisk USB 3.0 blir man ju lite fundersam.

Det låter ju dock mer som du gör stora läsningar från disken än skrivningar till den? T.ex. skanna musikbibliotek eller kopiera filer *från* disken till en annan? Isf har skrivhastigheten ingen betydelse.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det låter ju dock mer som du gör stora läsningar från disken än skrivningar till den? T.ex. skanna musikbibliotek eller kopiera filer *från* disken till en annan? Isf har skrivhastigheten ingen betydelse.

Ja det är ju sant, det är ingen data som skrivs till disken när den segar ihop. Kan det vara så krävande att den throttlar?

Funderar på om det är nån win 11 uppdatering som pajat nåt.

Permalänk
Medlem

Låter inte helt OK. Min NV2 1 GB kopierandes en > 100GB fil från sig själv till sig själv;

Lägsta hastighet ungefär:

Högsta hastighet ungefär:

Bänkning med CrystalDiskMark:

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Låter inte helt OK. Min NV2 1 GB kopierandes en > 100GB fil från sig själv till sig själv;

Lägsta hastighet ungefär:
https://i.imgur.com/OPCjoXJ.png

Högsta hastighet ungefär:
https://i.imgur.com/vOpBQOX.png

Bänkning med CrystalDiskMark:
https://i.imgur.com/MrFoQEj.png

Att flytta enstaka 2 GB fil funkar fint för mig också.

Vet inte hur jag kan felsöka mer. Testar formatering och fräsch win 11 installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Att flytta enstaka 2 GB fil funkar fint för mig också.

https://i.imgur.com/2qZzCcl.png

https://i.imgur.com/ecJHmKL.png

Vet inte hur jag kan felsöka mer. Testar formatering och fräsch win 11 installation.

Skulle förtydligat kanske; det där var enbart en fil på 128 GB

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

ganska normalt men sådana diskar

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Skulle förtydligat kanske; det där var enbart en fil på 128 GB

Ah, läste lite för snabbt!

Skrivet av rwkk:

ganska normalt men sådana diskar

Trist! Flyttade min 1 TB mapp med bilder, film och musik till en Samsung QVO 870 2TB istället.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara NTFS som är kasst då?

Om man lägger till filer i en musikspelare kan den ju få för sig att öppna filen för att lägga till metadata, eller ladda ner skivkonvolut eller låttexter. Många små filer är inte NTFS starkaste gren.

Hur det fungerar att agera genom filsystemet syns inte nödvändigtvis i program som ska mäta rå diskprestanda. En annan sak som inte prestandamätningsprogram nödvändigtvis påverkas av är antivirus, som kan vilja titta på filen innnan den öppnas av ett program.

Första träffen på google tycker att Windows ballar ur när man accessar många filer och har för lite RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är inte bara NTFS som är kasst då?

Om man lägger till filer i en musikspelare kan den ju få för sig att öppna filen för att lägga till metadata, eller ladda ner skivkonvolut eller låttexter. Många små filer är inte NTFS starkaste gren.

Hur det fungerar att agera genom filsystemet syns inte nödvändigtvis i program som ska mäta rå diskprestanda. En annan sak som inte prestandamätningsprogram nödvändigtvis påverkas av är antivirus, som kan vilja titta på filen innnan den öppnas av ett program.

Första träffen på google tycker att Windows ballar ur när man accessar många filer och har för lite RAM.

FastCopy gör enorm skillnad när man kopierar en rsyncad Raspbianinstallation på 650 K filer som tar mindre än 32 GB, så du har absolut en poäng där. Tror inte att mängden RAM hjälper dock.

Visa signatur